Jak wspiera膰 rozw贸j pracownik贸w

Jak wspiera膰 rozw贸j pracownik贸w? Zobacz sprawdzone rozwi膮zania dla pracownik贸w bez do艣wiadczenia i specjalist贸w.

Krystyna Marcinkowska

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

Pierwsza praca, pierwsze zadania i jak to cz臋sto bywa entuzjazmu nie brakuje, za to z do艣wiadczeniem gorzej. To jeden z mo偶liwych scenariuszy. W innym, specjalista ma do艣wiadczenia za trzech, za to ch臋ci coraz mniejsze 鈥 wygrywa rutyna. Jak wspiera膰 rozw贸j pracownik贸w, by si臋 nie zniech臋cili lub nie wypalili?

W dynamicznie zmieniaj膮cym si臋 otoczeniu gospodarczym sta艂y rozw贸j kompetencji zespo艂u jest niezb臋dny do tego, by nie pozosta膰 w tyle za konkurencj膮. Poszczeg贸lni pracownicy maj膮 jednak za sob膮 przebyty r贸偶ny dystans na swojej drodze zawodowej. W zale偶no艣ci od tego, na jakim etapie si臋 znajduj膮, r贸偶ne s膮 te偶 ich potrzeby oraz sposoby osi膮gania satysfakcji z wykonywanej pracy. Dla prze艂o偶onego trafne okre艣lenie poziomu zaanga偶owania i umiej臋tno艣ci podw艂adnych to punkt wyj艣cia do dzia艂a艅 wspieraj膮cych ich rozw贸j, a zarazem tworzenia coraz efektywniejszego zespo艂u. Czym charakteryzuj膮 si臋 poszczeg贸lne etapy nabywania kompetencji i jak dzi臋ki ich znajomo艣ci mo偶esz wspiera膰 swoich pracownik贸w?

Jak wspiera膰 nowicjusza?

Pami臋tasz pocz膮tki swojej drogi zawodowej? Ogrom optymizmu i zapa艂u do dzia艂ania, mo偶e nutka niepewno艣ci, wiedza i umiej臋tno艣ci jeszcze do艣膰 ograniczone, ale potencja艂 du偶y 鈥 cz臋sto w艂a艣nie tak wygl膮da start. 鈥 To naturalne, 偶e nowicjusz musi najpierw zdoby膰 wiedz臋 i umiej臋tno艣ci. Cho膰 motywacja wewn臋trzna bardzo mu w tym pomaga, potrzebuje te偶 wsparcia ze strony prze艂o偶onego, 偶eby opanowa膰 napi臋cie zwi膮zane z uczeniem si臋 czego艣 nowego. Tak wa偶ne jest dlatego to, by szef udziela艂 jasnych instrukcji, pokazywa艂 wiele przyk艂ad贸w, najlepiej by sam by艂 wzorem, bo przecie偶 modelowanie to sprawdzona forma nauczania. Bardzo istotna jest te偶 cz臋sta informacja zwrotna, 偶eby nowy pracownik na bie偶膮co m贸g艂 ulepsza膰 swoje dzia艂anie, a tak偶e sta艂e monitorowanie jego post臋p贸w 鈥 m贸wi Alicja Matecka, trener z firmy szkoleniowo-doradczej Integra Consulting Poland.

Jak wspiera膰 pracownik贸w ze 艣rednim do艣wiadczeniem?

Po pocz膮tkowym entuzjazmie mo偶e przyj艣膰 kryzys zwi膮zany z pierwszymi niepowodzeniami. Co prawda wiedza pracownika ju偶 nieco si臋 powi臋kszy艂a, nadal jeszcze wielu zada艅 nie potrafi wykona膰. Jego zaanga偶owanie mo偶e wi臋c si臋 zmniejszy膰, podobnie z jego samoocen膮. Jako pracodawca mo偶esz w贸wczas pom贸c mu w podnoszeniu motywacji i zwi臋kszaniu wiary we w艂asne umiej臋tno艣ci. 鈥 Na tym etapie r贸wnie偶 przydatna b臋dzie bie偶膮ca informacja zwrotna, ale tak偶e trening, podczas kt贸rego pracownik b臋dzie m贸g艂 w bezpiecznych warunkach 膰wiczy膰 dane umiej臋tno艣ci, analizowa膰 post臋py uczenia si臋, rozwi膮zywa膰 problemy i wsp贸lnie z mentorem, przy jego silnym wsparciu, wyznacza膰 adekwatne do potrzeb i mo偶liwo艣ci cele 鈥 komentuje Alicja Matecka.

Jak wspiera膰 specjalist贸w?

Widzisz, 偶e tw贸j pracownik radzi sobie coraz lepiej, zdoby艂 ju偶 sporo wiedzy i do艣wiadczenia? To 艣wietnie, miej jednak 艣wiadomo艣膰 tego, 偶e z jego perspektywy mo偶e wygl膮da膰 to nieco inaczej. Rzeczywisty poziom umiej臋tno艣ci cz臋sto przewy偶sza bowiem stopie艅 wiary w nie. Kiedy ta pewno艣膰 jest nieadekwatna do posiadanych kompetencji, motywacja nie jest zbyt wysoka. Podw艂adny mo偶e przez to obawia膰 si臋 np. przejmowania odpowiedzialno艣ci. To w艂a艣nie pracodawca mo偶e w贸wczas motywowa膰 go do tego, zwi臋kszaj膮c jego decyzyjno艣膰, ale r贸wnocze艣nie pomagaj膮c wzmocni膰 zaufanie do w艂asnych umiej臋tno艣ci. Rozmowa coachingowa ze specjalist膮 powinna wi臋c mie膰 na celu g艂贸wnie przekonanie go do tego, 偶e sam potrafi znale藕膰 odpowiedzi na swoje w膮tpliwo艣ci i dr臋cz膮ce go pytania.

Jak wspiera膰 ekspert贸w?

Cz艂onek twojego zespo艂u osi膮gn膮艂 nie tylko wysoki poziom kompetencji, ale i pewno艣膰 w艂asnych mo偶liwo艣ci, przejmuje wi臋c odpowiedzialno艣膰 za swoje zadania? To sygna艂, 偶e wkracza w 艣wiat ekspert贸w. Cho膰 na tym etapie potrzebuje twojego ukierunkowania i wsparcia w zdecydowanie mniejszym stopniu, nie oznacza to jednak, 偶e twoja rola jako mentora zako艅czy艂a si臋. To czas na to, by delegowa膰 coraz wi臋ksz膮 odpowiedzialno艣膰, a r贸wnocze艣nie ogranicza膰 kontrol臋, w艂膮czaj膮c si臋 w ocen臋 dopiero w momencie odbioru zadania. Pami臋taj te偶 o tym, 偶e ekspertom grozi rutyna i wypalenie zawodowe. Jako prze艂o偶ony mo偶esz jednak zapobiega膰 im chocia偶by zach臋caj膮c pracownika do podejmowania nowych dzia艂a艅, dzi臋ki czemu cykl uczenia si臋 rozpocznie si臋 ponownie.

鈥 Pracownicy to najwi臋kszy kapita艂 firmy, dlatego kwesti膮 kluczow膮 jest systematyczne rozwijanie ich kompetencji. Zespo艂y bardzo cz臋sto sk艂adaj膮 si臋 z os贸b b臋d膮cych na r贸偶nych etapach drogi zawodowej. Tak wa偶ny jest dlatego styl kierowania prze艂o偶onego, jego indywidualne i umiej臋tne dostosowywanie dzia艂a艅 i dba艂o艣膰 o to, aby rozw贸j ka偶dorazowo by艂 zaplanowany i ci膮g艂y. Na ka偶dym poziomie warto inspirowa膰 do zwi臋kszania wiedzy i motywacji, cho膰 robi膮c to w zupe艂nie inny spos贸b i w r贸偶nym stopniu uczestnicz膮c w tym procesie. Niezb臋dna jest wi臋c spora uwa偶no艣膰 ze strony prze艂o偶onego, aby np. nowicjuszowi z du偶ym potencja艂em pomaga膰 rozwija膰 talent i towarzyszy膰 w drodze do osi膮gni臋cia poziomu eksperta, ekspertowi za to 鈥瀗ie pozwoli膰鈥 na wypalenie 鈥 podsumowuje Alicja Matecka.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter