Kobieta przy laptopie

Jak wybrać temat webinaru? Dowiedz się, czego oczekują Twoi odbiorcy!

Webinary to potężne narzędzia w rękach edukatorów oraz specjalistów marketingu, PR i reklamy. Odpowiednio przemyślane wydarzenie pomoże Ci zyskać popularność oraz ugruntować profesjonalny wizerunek w świadomości odbiorców. Jak jednak wybrać temat webinaru? Nie musi być to wcale trudne zadanie.

Chwytliwy temat webinaru to niezwykle ważne zagadnienie.

To właśnie on przyciąga odbiorców i może zaważyć na popularności wydarzenia wśród Twojej publiczności. Nie możesz jednak kierować się wyłącznie preferencjami swoich subskrybentów lub swoją wiedzą na temat danego zagadnienia. Jak więc znaleźć złoty środek i wybrać temat, który będzie atrakcyjny zarówno dla Ciebie, jak i grupy docelowej? Jest na to wiele sposobów. Przedstawiamy najlepsze podejścia.

Wykorzystaj swoje najpopularniejsze publikacje

Przygotowując się do kolejnego webinaru, przyjrzyj się statystykom swojego bloga lub witryny. Niech to wyniki będą Twoim drogowskazem na przyszłość. Możliwość rozbudowanej analizy oferują najpopularniejsze narzędzia marketingowe, a nawet same witryny takie jak Facebook czy Instagram. Przeglądając swoje statystyki, zidentyfikuj publikacje, które zyskały najwięcej odsłon, udostępnień i komentarzy. Bazując na popularności postów, możesz określić, jakie tematy najbardziej interesują Twoich odbiorców. Właśnie one stają się świetnym materiałem na tematy dla webinarów. Rozważ więc wykorzystanie treści z najpopularniejszych postów w swoich webinarach lub rozwinięcie tematu podczas bardziej dogłębnej prezentacji. To prosty lifehack, dzięki któremu nigdy nie zabraknie Ci nowych pomysłów. Zawsze zostaje coś do dodania!

Zaprezentuj się jako ekspert w swojej dziedzinie

Zastanów się, na czym znasz się najlepiej i o czym lubisz opowiadać. Nie zawsze musisz kierować się czysto utylitarnymi przesłankami. Pasja to magnes na odbiorców! Ludzi przyciągają mówcy zaangażowani w temat. Dlatego poza gustami i preferencjami publiczności pomyśl też o sobie. Gwarantujemy, że nawet jeśli Twoje zainteresowania są tematem raczej niszowym, to zawsze znajdą odbiorców, pod warunkiem, że jesteś w nich prawdziwym ekspertem. Grunt, żeby zagadnienie było podane w sposób prosty, i żeby zapewniało frajdę również Tobie. Publiczność zawsze to czuje i wynagradza swoją aktywnością.

Twórz własne webinary! Wypróbuj bezpłatny okres próbny ClickMeeting

Odpowiedz na często zadawane pytania

Przypomnij sobie, na jakie pytania dotyczące Twojej działalności odpowiadasz najczęściej. Czy jest coś, co nieustannie wyjaśniasz różnym klientom lub subskrybentom? Czy w Twojej skrzynce odbiorczej raz za razem pojawiają się te same pytania? Wykorzystaj je w charakterze pewnego rodzaju ankiety do webinaru! Często zadawane pytania są świetnym tematem wydarzeń, ponieważ wykorzystując je, masz pewność, że Twoja publiczność jest zainteresowana tymi zagadnieniami. Taka taktyka gwarantuje, że udzielone przez Ciebie odpowiedzi spotkają się z odzewem, a w dodatku w przyszłości unikniesz wyjaśniania ciągle tych samych kwestii. Gdy kolejny raz usłyszysz dane pytanie, zyskasz możliwość przekierowania zainteresowanych osób do nagrania swojego webinaru.

Zapytaj swoją publiczność o radę

Nie zawsze cała odpowiedzialność musi spoczywać na Tobie! Jeśli nie masz pewności, czego oczekują od Ciebie Twoi odbiorcy, to po prostu ich zapytaj! Powiedzenie „kto pyta, nie błądzi” nie traci swojej aktualności. Publiczność będzie zachwycona, że bierzesz pod uwagę jej zdanie i preferencje. Dzięki temu zbudujesz z nią jeszcze głębszą relację, a do tego zyskasz pewność, że to, co masz do powiedzenia, spotka się z pozytywnym odzewem. Daj ludziom możliwość uczestniczenia w tworzeniu twojego bloga lub kanału, a przekonasz się, że webinar będzie cieszył się wśród nich popularnością. Dlatego nie bój się pytać!

Rozwiązuj problemy

Webinary, które dokładnie opisują zagadnienie i rozwiązują problemy odbiorców, zawsze cieszą się popularnością. Aby odkryć bolączki Twojej grupy docelowej, możesz poszukać w sieci negatywnych recenzji analogicznych produktów lub usług, odwiedzić fora lub zerknąć na najczęściej zadawane pytania do specjalistów z Twojej dziedziny. Zwróć uwagę na to, co powstrzymało klienta przed wystawieniem pozytywnej recenzji, a co spotkało się z niezrozumieniem. Sprawdź, czego zabrakło oraz jakiego problemu nie udało się rozwiązać. A następnie zbuduj webinar wokół poszukiwania praktycznych rozwiązań i rad dla osób, które napotkały podobne przeciwności.

Sprawdź, co robi konkurencja

Jeśli kompletnie nie masz pomysłu na nowy webinar, odwiedź strony profesjonalistów ze swojej branży i zobacz, czym się zajmują. Nie mamy tutaj na myśli kopiowania treści, a o czerpanie inspiracji i wyciągnięcie wniosków z ich sukcesów i błędów. Wejdź więc na profile konkurentów, zapoznaj się z poruszanymi przez nich zagadnieniami i przekonaj się, które materiały cieszą się największą popularnością. Dzięki temu unikniesz inwestowania czasu i pieniędzy w temat, który w ich przypadku nie spotkał się z odzewem odbiorców, i skupisz się na tych zagadnieniach, które nie dość, że są Ci bliskie, to jeszcze cieszą się zainteresowaniem publiczności. A może uda Ci się przedstawić temat, który nie zadziałał w innym przypadku, w zupełnie innym świetle i odnieść sukces? Przeanalizuj słabe punkty wydarzenia i wyciągnij odpowiednie wnioski.

Konkretyzuj zagadnienia

Nawet jeśli wydaje Ci się, że Twoje dotychczasowe webinary poruszyły już każdy temat, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że wcale tak nie jest. Może tylko pobieżnie dotknęły kwestii związanych z kredytem na budowę domu podczas analizowania kosztów inwestycji albo Twoi odbiorcy nie dowiedzieli się, jak otworzyć firmę w Norwegii, bo szerzej omówione zostało prawo w innej części Europy?

Autorzy webinarów często popełniają ten błąd i chcą opowiedzieć o wszystkim za jednym zamachem w nadziei, że pomoże im to trafić do szerszej grupy odbiorców. Takie podejście nie zawsze się sprawdza. Bardzo często publiczność zainteresowana jest tylko pewnym wąskim zagadnieniem i nie ma ochoty dowiadywać się najpierw o całej gamie ogólników. Dlatego jeśli nie masz pomysłów na nowy na webinar, wykorzystaj stary, ale tym razem skup się na detalach.

Przeanalizuj wyniki wyszukiwań

Poszukując tematu webinaru, nie możesz pominąć podstawowego w dzisiejszych czasach narzędzia marketingowego, czyli statystyk wyszukiwarek. Analizując wyniki wyszukiwań, będziesz w stanie określić, z jakimi problemami spotykają się Twoi odbiorcy i jakie frazy są najczęściej wykorzystywane w poszukiwaniu rozwiązań. Słowa kluczowe są bardzo ważnymi elementami strategii, ponieważ dzięki analizie fraz odpowiesz na pytania nurtujące twoja publiczność, a jednocześnie poprawisz swoją widoczność w sieci. Główne frazy kluczowe możesz określić przy pomocy darmowych narzędzi, takich jak Google Keyword Planner, a wykorzystując te dane, z łatwością wybierzesz temat, który spotka się z ciepłą reakcją słuchaczy. Oczywiście do Twojej dyspozycji pozostają również zdecydowanie bardziej rozbudowane rozwiązania, np. Ahrefs, Semrush czy Senuto.

To już wszystkie sposoby na znalezienie ciekawego pomysłu na webinar, zarówno dla Ciebie, jak i odbiorcy. Jeśli o czymś zapomnieliśmy, to koniecznie podziel się tym z nami w komentarzu! Zapraszamy także do odwiedzenia naszego bloga. Znajdziesz na nim wiele inspiracji, które pozwolą Ci tworzyć jeszcze bardziej angażujące spotkania online.