Agnieszka 艁apaj

Jak wygl膮da zarz膮dzanie firm膮 rodzinn膮 w czasach pandemii?

Dominika Jajszczak

O tym, jak walczy膰 o biznes dotkni臋ty przez COVID, radzi膰 sobie z presj膮 odpowiedzialno艣ci za dziedzictwo rodzinne i rozdziela膰 偶ycie prywatne od zawodowego rozmawiamy z Agnieszk膮 艁apaj, kt贸ra 4 lata temu wzi臋艂a firm臋 rodzinn膮 na swoje barki i nie poddaje si臋 nawet w czasach kryzysu.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Kiedy rozpocz臋艂a艣 prac臋 w firmie rodzinnej? Od czego zaczyna艂a艣?

W firmie rodzinnej pierwsze kroki stawia艂am jeszcze jako 15-latka. By艂am wtedy ekspozytorem towaru w sklepie obuwniczym moich rodzic贸w 鈥 by艂o to jeszcze w latach 90-tych. Nast臋pnie by艂am sprzedawc膮 materia艂贸w do produkcji obuwia, zaopatrzeniowcem, a jak tylko uko艅czy艂am kurs na prawo jazdy i zda艂am egzamin, to by艂am w firmie kierowc膮 samochodu dostawczego. Jak dzi艣 pami臋tam ekscytacj臋 jaka towarzyszy艂a mi przy pierwszej je藕dzie firmowym Mercedesem Sprinterem. Swoj膮 drog膮 do dzi艣 uwielbiam prowadzi膰 motoryzacj臋 i du偶e samochody, co objawia si臋 w mojej pasji do rajd贸w 4×4. Uko艅czy艂am studia z obszaru Bankowo艣ci i Finans贸w i coraz bardziej 鈥瀢kr臋ca艂am鈥 si臋 w rodzinny biznes.

W 2001 roku z kolei spe艂ni艂o si臋 moje wielkie marzenie, w kt贸rym moi rodzice zbudowali i otworzyli pierwszy hotel. Uczestniczy艂am w jego tworzeniu od samego pocz膮tku, od zakupu dzia艂ek, po plany i nadz贸r budowy, uk艂adaniu struktur organizacyjnych. Gdy otworzyli艣my hotel to pierwsze kroki stawia艂am od najni偶szego szczebla, poznaj膮c od podszewki ka偶dy dzia艂 firmy od 鈥瀙okojowej鈥, przez stanowisko recepcji hotelowej, recepcji SPA, dzia艂 sprzeda偶y i marketingu czy ksi臋gowo艣膰 i administracj臋, a偶 do stanowiska Dyrektora ca艂ego obiektu. Pokocha艂am to z wzajemno艣ci膮 i teraz, po prawie 20-latach stoj臋 na czele Grupy 艁apaj, w kt贸rej portfolio posiadamy dwa czterogwiazdkowe hotele 鈥 Villa Verde Congress & SPA w Zawierciu, Verde Montana Wellness & SPA w Kudowie oraz stacjonarny browar – Rzemie艣lniczy Browar Jana.

Jak to si臋 sta艂o, 偶e zacz臋li艣cie od produkcji but贸w, a sko艅czyli艣cie w bran偶y piwnej? Niez艂e przebran偶owienie!

Z jednej strony ch臋膰 dywersyfikacji rodzinnego biznesu. Ju偶 wtedy wiedzieli艣my, 偶e nasz model biznesowy mo偶e wymaga膰 przebran偶owienia. Polsk臋 w latach 90-tych zala艂a fala podr贸bek obuwia z Chin i innych kraj贸w azjatyckich. Nasi rodacy zach艂ysn臋li si臋 produktami z zagranicy. Wystarczy艂o, 偶e co艣 mia艂o metk臋 inn膮 ni偶 鈥濿yprodukowano w Polsce鈥 i z miejsca lepiej si臋 sprzedawa艂o. Pami臋tam jak Pani Dorota Soszy艅ska z firmy OCEANIC, w jednym z wywiad贸w wspomina, jak nagle dramatycznie spad艂a im sprzeda偶 produkt贸w kosmetycznych, bo Polki uwa偶a艂y, 偶e nasze produkty s膮 鈥瀙ass茅鈥. Wystarczy艂o, 偶e np. produkt mia艂 艂ad膮 etykiet臋 i opakowanie oraz by艂 zagraniczny鈥 i towar schodzi艂 na pniu. Pani Dorota wspomnia艂a anegdot臋, o tym, jak konsumenci si臋gali po szampon, bo mia艂 艂adne opakowanie, tylko s臋k w tym, 偶e… by to szampon dla ps贸w. Takie towarzyszy艂y nam czasy.

W naszej bran偶y obuwniczej ros艂y te偶 z roku na rok koszty zwi膮zane z prowadzeniem dzia艂alno艣ci. Marzeniem mojej mamy Krystyny 艁apaj zawsze by艂o posiadanie w艂asnej, pi臋knej restauracji, z mo偶liwo艣ci膮 organizowania wystawnych przyj臋膰 weselnych, bal贸w i uroczysto艣ci okoliczno艣ciowych. W naszej okolicy nie by艂o te偶 podobnego obiektu. Zrobili艣my research i zdecydowali艣my si臋, 偶e sama restauracja to za ma艂o, a go艣ci trzeba gdzie艣 鈥瀙o艂o偶y膰鈥 鈥 tak powsta艂a wizja hotelu. Jednak偶e go艣ciom by艂o trzeba zapewni膰 dodatkowe atrakcje i tak powsta艂o SPA, strefy saun, baseny zewn臋trzne czy nawet stok narciarski.

Do艂贸偶my do tego, 偶e m贸j Tata Jan 艁apaj jest wielkim piwoszem, mi艂o艣nikiem wszystkich odmian piwnego stylu IPA (India Pale Ale). Piwna rewolucja w Polsce ch艂on臋艂a piwa niszowe, nietuzinkowe, wr臋cz rewolucyjne 鈥 tak te偶 powsta艂 Rzemie艣lniczy Browar Jana, oczko w g艂owie mojego Taty.

Ja z kolei kocham ludzi, codzienny kontakt z nimi, kreowanie nowych produkt贸w i us艂ug, budowanie relacji, motywowanie ludzi. Wielk膮 satysfakcj臋 sprawia mi u艣miech na twarzy naszych go艣ci i ka偶dy ich pozytywny komentarz zwi膮zany z pobytem u nas. Z czasem powsta艂 drugi Hotel, w Kudowie Zdr贸j, kt贸rym zarz膮dza m贸j brat Tomasz 艁apaj. Jak to w 偶yciu bywa biznes hotelowy i browarniczy rozkwita艂, wi臋c zdecydowali艣my si臋 sprzeda膰 firm臋 obuwnicz膮 i skupi膰 si臋 na bran偶y, kt贸r膮 jako rodzina, ca艂ym sercem pokochali艣my.

Czy bran偶a piwna ucierpia艂a przez koronawirusa?

Poprosz臋 o nast臋pne pytanie鈥 A tak na serio to do marca tego roku rynek piw rzemie艣lniczych rozwija艂 si臋 pr臋偶nie. Pandemia uderzy艂a szczeg贸lnie w krytycznym momencie, gdy偶 w bran偶y piwnej przygotowywali艣my si臋 na otwarcie sezonu, kt贸ry startuje w艂a艣nie na wiosn臋. Nale偶y tutaj pami臋ta膰, 偶e wi臋kszo艣膰 browar贸w rzemie艣lniczych czy kontraktowych s膮 to ma艂e zak艂ady za艂o偶one z oszcz臋dno艣ci ich w艂a艣cicieli. Lockdown i id膮cy za nim spadek sprzeda偶y piwa rzemie艣lniczego z pewno艣ci膮 odbi艂 si臋 na nas negatywnie. Tym bardziej, 偶e wiele ma艂ych browar贸w by艂a dost臋pna tylko w segmencie HoReCa. Takim browarom sprzeda偶 spad艂a z dnia na dzie艅 o 100%. Natomiast wed艂ug danych Polskiego Stowarzyszenia Browar贸w Rzemie艣lniczych, sprzeda偶 piwa rzemie艣lniczego w krytycznych momentach pandemii spad艂a o 35 proc. Jest to na pewno dotkliwe i wiele browar贸w zako艅czy ten rok pod kresk膮.

Na szcz臋艣cie Browar Jana nie ma 100 proc. sprzeda偶y w kegach, czyli w beczkach, ale spor膮 cz臋艣膰 stanowi piwo w butelkach, kt贸re dostarczamy m.in. do du偶ych sieci handlowych. Zareagowali艣my te偶 bardzo szybko na lockdown i pomimo, i偶 lokale gastronomiczne czy puby, kt贸re stanowi艂y dla nas du偶e 藕r贸d艂o obrotu piwa, zosta艂y przez rz膮d z dnia na dzie艅 zamkni臋te, my postanowili艣my nie czeka膰 z za艂o偶onymi r臋kami, a偶 zn贸w b臋d膮 mog艂y by膰 otwarte i skupili艣my si臋 na otwarciu rynku regionalnego. Pukaj膮c do drzwi ma艂ych, lokalnych sklep贸w uda艂o si臋 nam zainicjowa膰 wsp贸艂prac臋 z wieloma z nich. Oczywi艣cie to by艂a nadal kropla w morzu potrzeb, ale przynajmniej z sukcesem uda艂o nam si臋 zbudowa膰 na lokalnym rynku 艣wiadomo艣膰, 偶e Browar Jana istnieje i w sumie jest niedaleko, lokalnie i tworz膮 go ludzie z pasj膮. Po restarcie gospodarki ta wsp贸艂praca jest kontynuowana, co bardzo nas cieszy, gdy偶 ten rynek b臋dzie zawsze istnie膰.

Wiele browar贸w pr贸bowa艂o ratowa膰 siebie oraz up艂ywaj膮cy czas do przeterminowania si臋 piw na magazynach poprzez sprzeda偶 w Internecie. My z tego zrezygnowali艣my. Jako browar postanowili艣my wyj艣膰 naprzeciw oczekiwaniom klienta i szuka膰 go w nowych niszach. Stworzyli艣my pierwsze piwa bezalkoholowe oraz pierwsze bezglutenowe, pr贸bujemy swoich si艂 r贸wnie偶 tworz膮c Private Label 鈥 czyli marki w艂asne piwa z w艂asn膮 etykiet膮 np. dla lokali gastronomicznych. Nie poddajemy si臋. M贸j zesp贸艂聽m艂odych piwowar贸w tworzy niesamowite receptury nowofalowych piw, a dzia艂 sprzeda偶y ma pe艂ne g艂owy kreatywnych pomys艂贸w.

W 2016 stan臋艂a艣 na razem z bratem na czele firmy? Jakie najwi臋ksze wyzwanie napotka艂a艣 od tamtej pory?

B臋dzie to ma艂o oryginalne, ale najwi臋kszym wyzwaniem, kt贸re od marca trwa do teraz i nie wiadomo, kiedy je przezwyci臋偶ymy jest COVID-19. Tym bardziej, 偶e reprezentujemy bran偶e najbardziej dotkni臋te wp艂ywem koronawirusa. Drugim, mniejszym, cho膰 dla mnie niezwykle ambitnym wyzwaniem, kt贸ry niew膮tpliwie w pewien spos贸b ukszta艂towa艂 mnie biznesowo, by艂 moment, w kt贸rym m贸j brat nie by艂 zainteresowany przej臋ciem od taty prowadzenia browaru. Tato zada艂 mi pytanie: 鈥濪ziecko we藕miesz Browar Jana pod swoje skrzyd艂a?鈥 鈥 Trudno by艂o mu wtedy odm贸wi膰, a ja mimo pocz膮tkowego l臋ku jestem dumna z podj臋tej decyzji. Teraz Rzemie艣lniczy Browar Jana to jeden z najwi臋kszych i najnowocze艣niejszych browar贸w tego typu w Polsce.

Czujesz presj臋 zwi膮zan膮 z odpowiedzialno艣ci膮 za dziedzictwo rodzinne?

Oj tak i to ogromn膮. Na co dzie艅 tworzymy zesp贸艂 160 pracownik贸w, za kt贸rych moja rodzina osobi艣cie odpowiada. Gdyby przyj膮膰, 偶e ka偶dy z naszych pracownik贸w jest odpowiedzialny za utrzymanie 艣rednio 4-osobowej rodziny, to jeste艣my odpowiedzialni za ok. 640 os贸b. To przeogromna odpowiedzialno艣膰, tym bardziej, 偶e Zawiercie jak i Kudowa Zdr贸j to nie s膮 jakie艣 wielkie metropolie z wieloma miejscami pracy. Czujemy t臋 odpowiedzialno艣膰, ale jednocze艣nie jeste艣my dumni, 偶e bazuj膮c na naszych warto艣ciach rodzinnych stale si臋 rozwijamy, a nasi pracownicy w wielu interakcjach z klientem, zachowuj膮 si臋 dok艂adnie w taki spos贸b, w jaki zachowa艂aby si臋 rodzina w艂a艣cicielska. Jestem dumna z mojego personelu!

Wsp贸艂prowadzisz firm臋 ze swoim bratem Tomasz. Jak udaje Wam si臋 rozdzieli膰 偶ycie zawodowe od prywatnego? Czy ka偶dy rodzinny obiad ko艅czy si臋 rozmow膮 o pracy?

Tak, jednak偶e dzisiaj nie jest to ju偶 tak du偶ym wyzwaniem jakim by艂o w pierwszych miesi膮cach po sukcesji firmy. Wypracowali艣my z bratem dobre mechanizmy i nawyki wsp贸艂pracy, kt贸re teraz procentuj膮. Na przyk艂ad, kiedy spotykamy si臋 na rodzinnych imprezach to mamy mi臋dzy sob膮 鈥瀏entlema艅sk膮鈥 umow臋 by nie rozmawia膰 o 偶yciu firmy. Nie poruszamy trudnych temat贸w przy rodzinnym stole, a je艣li sytuacja tego wymaga, to robimy to na osobno艣ci. Zakaz nie dotyczy oczywi艣cie 艣miesznych sytuacji czy weso艂ych zdarze艅 z pracy 鈥 wtedy ch臋tnie si臋 nimi dzielimy! Jakbym mia艂a co艣 doradzi膰 innym rodze艅stwom biznesowym to w艂a艣nie przyj臋cie takiego modelu wsp贸艂pracy rodze艅stwa w firmie rodzinnej. Jestem 艣wiadoma, 偶e nie uda si臋 to od razu, ale z czasem i przy obop贸lnych ch臋ciach mo偶e si臋 to Wam uda膰. Dla przyk艂adu鈥 jeszcze z 10 lat temu, zdecydowana wi臋kszo艣膰 moich rozm贸w z bratem w rodzinnym gronie, dotyczy艂a stricte 偶ycia firmy. Omawiali艣my co si臋 wydarzy艂o, jak si臋 to wydarzy艂o, jakie mo偶e mie膰 skutki, co powinni艣my zrobi膰. Nie by艂o to zbyt dobre, gdy przy rodzinnym stole siedzia艂y osoby niezwi膮zane operacyjnie z biznesem. Du偶o 鈥瀦drowiej鈥 mo偶na sp臋dzi膰 taki rodzinny czas.

Czy ju偶 zastanawia艂a艣 si臋 ju偶 nad tym komu przeka偶ecie firm臋 dalej?

Hmmm鈥. Oczywi艣cie, 偶e o tym my艣limy. Rozmawiamy, zak艂adamy i dopuszczamy dwa warianty. Pierwszy z nich 鈥 to nasze dzieci. M贸j syn Kacper aktualnie jest w szkole 艣redniej, a brat Tomasz, jeszcze dzieci nie ma (aczkolwiek z bratow膮 Justyn膮 pracuj膮 by ten status zmieni膰). Drug膮 opcj膮聽jest sukcesja zewn膮trz rodzinna, ale w jakiej formie? Tym b臋dziemy si臋 martwi膰 za dobre 20 lat. Na razie jako rodzina 艁apaj nigdzie si臋 nie wybieramy i zakasujemy r臋kawy do pracy w rodzinnym biznesie.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close