Jak wykonać samobadanie piersi?

To nawyk, który może uratować życie

Dominika Jajszczak

Jak często wykonujesz samobadanie piersi? Czy wiesz, że to nawyk, który może uratować Twoje zdrowie a nawet życie? Samokontrola piersi jest powszechnie uważana za najprostsze i - przede wszystkim - możliwe w każdej chwili do wykonania badanie, które lekarze rekomendują pomiędzy kontrolnymi wynikami USG i mammografii.

Dlaczego warto?

Według statystyk ponad 70% zmian w piersiach można rozpoznać podczas badania wykonanego samodzielnie lub przy pomocy lekarza. To najskuteczniejsza metoda wykrywania wczesnych zmian! Pamiętajmy, że rak piersi to wciąż najczęściej występujący u kobiet w Polsce nowotwór. W 2020 roku, według Krajowego Rejestru Nowotworów prowadzonego przez Centrum Onkologii, diagnozę” „ma pani raka piersi” usłyszało 24 000 kobiet. Ponad 8 000 zmarło z powodu zbyt późnego wykrycia choroby.

Realne zagrożenie

Nowotwór piersi nadal w większości dotyka kobiety po 50. roku życia, jednak ciągu ostatnich 30 lat prawie dwukrotnie zwiększyła się zachorowalność na raka piersi wśród kobiet młodszych, w wieku 20-49 lat. Oznacza to, że przestał być chorobą kobiet dojrzałych, a stał się realnym zagrożeniem, z którym muszą się liczyć także najmłodsze Polki, będące u progu swojego dorosłego życia rodzinnego i zawodowego.

Kampania Dotykam=Wygrywam z biustopozytywnym przesłaniem

To kampania, która organizowana jest nieprzerwanie od 10 lat. Pomysłodawczynią jest Izabela Sakutova, międzynarodowa ekspertka brafittingu i prezeska Fundacji „Wsparcie na Starcie”. 

„Pracując z kobietami, dostrzegłam, że pomimo ogólnodostępnej wiedzy jak dbać o zdrowie piersi, mało z nich faktycznie wdraża ją w życie. Nic dziwnego. W szkołach nikt nas nie uczy, jak samobadać piersi lub jaki wpływ na nasze zdrowie, postawę i poczucie pewności siebie ma dobrze dopasowany biustonosz. Nasze mamy też najczęściej nie mogły nam w tym pomóc, bo same nie posiadały takiej wiedzy, dlatego jubileuszowa edycja Dotykam=Wygrywam poświęcona jest dotarciu z biustopozytywnym przesłaniem do jak największego grona kobiet, poczynając już od tych najmłodszych.”

Jak organizatorzy mają zamiast tego dokonać?

To absolutna nowość! „W budowaniu zdrowych nawyków dbania o piersi genialnie pomoże nam bezpłatna, stworzona przez Fundację Wsparcie na Starcie, #BIUSTOapka. Edukując od podstaw i docierając z ratującą życie wiedzą, jesteśmy w stanie zmienić statystyki mówiące o tym, że co roku wśród osób zdiagnozowanych z rakiem piersi blisko 1/3 umiera z powodu zbyt późnego wykrycia choroby. Wciąż mniej niż 50%* kobiet chodzi na profilaktyczne badania do ginekologa, a w wyniku pandemii w ostatnim roku było ich nawet o 1/4 mniej niż w poprzednim. To zatrważający wynik, biorąc pod uwagę, że eksperci potwierdzają, iż regularnie wykonywane samobadanie piersi to jedna z najskuteczniejszych metod wczesnego wykrywania zmian nowotworowych. Stąd też, już 10 lat temu, zrodziła się idea stworzenia projektu Dotykam=Wygrywam, dzięki któremu możemy dotrzeć z tą bezcenną wiedzą do szerszego grona kobiet i zainspirować je do biustopozytywnych działań” – dodaje Izabela Sakutova.

Czy jest bezpłatna #BIUSTOapka?

#BIUSTOapka to kompaktowe kompendium wiedzy na temat regularnego samobadania piersi i noszenia dobrze dopasowanego biustonosza. Zawiera m.in. interaktywny przewodnik krok po kroku, na co zwracać uwagę przy samobadaniu piersi oraz jak je prawidłowo wykonywać. Aby nie zapomnieć o samobadaniu, #BIUSTOapka wysyła comiesięczne „przypominajki”. Zawiera także praktyczne informacje na temat rozwoju i budowy piersi oraz dopasowania biustonosza. Znajduje się w niej także wyszukiwarka lokalnych sklepów brafittingowych, działających w ramach Fundacji Wsparcie na Starcie i aktywnie włączających się w coroczną kampanię Dotykam=Wygrywam. Gdzie możesz pobrać appkę?

GooglePlay: https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.biustoapka&gl=PL

AppStore: https://apps.apple.com/pl/app/biustoapka/id1580571055?l=pl

Dotykam=Wygrywam - 10 edycja

Na co jeszcze możemy liczyć w ramach kampanii DOTYKAM=WYGRYWAM?

W tegorocznej edycji nie mogło zabraknąć tzw. reCYClingu, który odbywać się będzie w ponad 170 sklepach brafittingowych w całej Polsce (lista punktów znajduje się na www.dotykamwygrywam.pl). Przekaż zużyty biustonosz i wesprzyj walkę z rakiem. Przez ostatnie 9 lat kampania DOTYKAM=WYGRYWAM zebrała 115 493 sztuk biustonoszy do recyclingu, co wynosi ponad 7,2 tony. Tradycja akcji reCYClingowej jest kontynuowana także w ramach 10. edycji kampanii. W całej Polsce od 1 do 31 października można oddać używane biustonosze i wesprzeć walkę z rakiem piersi. 100% dochodu ze zbiórki używanych biustonoszy wesprze działalność statutową dwóch organizacji: Stowarzyszenia Polskie Amazonki Ruch Społeczny i Fundacji Wsparcie na Starcie. Partnerem tegorocznej edycji reCYClingu jest firma WTÓRPOL – jedna z największych spółek w branży recyklingu tekstyliów na świecie, działająca zgodnie z zasadą zero waste. Od ponad 30 lat angażuje się w projekty mające na celu ochronę środowiska – ramach współpracy z DOTYKAM=WYGRYWAM podda recyklingowi zebrane podczas kampanii biustonosze, a wygenerowane z tego środki przekaże na walkę z rakiem piersi. 

W ramach kampanii można też zakupić #BIUSTOmydło, czyli tegoroczną cegiełkę kampanii. Co roku kampania DOTYKAM=WYGRYWAM nie tylko edukuje, ale także wspiera działania charytatywne. W tej edycji kampanii cegiełką jest #BIUSTOmydło – mydełko kształtem przypominające pierś, które wymydli się po 30 dniach jego używania, co przypomni o wykonaniu samobadania piersi. Inspirowane naturą, ręcznie wykonane, wegańskie #BIUSTOmydło zostało stworzone przez partnera kampanii, markę ORGANIQUE, by wspierać kobiety w tym, co niezwykle istotne – w dbaniu o zdrowie i w pielęgnowaniu miłości do własnego ciała. #BIUSTOmydło dostępne jest w sklepach wymienionych pod adresem: www.dotykamwygrywam.pl/biustomydlo-cegielka

Lokalna edukacja w sklepach brafittingowych 

Coroczna kampania Dotykam=Wygrywam nie toczy się tylko w mediach. To przede wszystkim edukacja kobiet w ponad 170 profesjonalnych sklepach brafittingowych, współpracujących z bieliźnianą marką Panache, które w październiku organizują spotkania stacjonarne i online, budujące zdrowe nawyki dbania o piersi. Przymierzalnia w sklepie brafiitingowym to miejsce, w którym nie tylko mierzy się biustonosze, ale także miejsce, gdzie dorosłe kobiety pierwszy raz zwracają uwagę na swoje piersi i rozmawiają o swoich obawach i kompleksach. Sklepy biorące udział w kampanii DOTYKAM=WYGRYWAM dbają, by każda kobieta wychodziła z ich przymierzalni z dobrze dobranym biustonoszem oraz z wiedzą o samobadaniu piersi, czyli dotyku ratującym życie.   

Kto wsparł kampanię?

Co roku przesłanie kampanii niosą w świat gwiazdy, influencerzy i artyści. Dzięki ich zaangażowaniu zwiększa się świadomość konieczności wdrożenia nawyku samobadania piersi jako skutecznej metody profilaktyki raka piersi. W gronie ambasadorów znaleźli się m.in.: Beata Sadowska, Daria Widawska, Ela Romanowska, Aleksandra Kisio, Anna Iberszer, Karolina Szostak, Kinga Zawodnik, Anna Gzyra, Anna Męczyńska, Daniel Józek – Qczaj, Paulina Koziejowska, Anna Karwan, Natalia Przybysz, Justyna Szyc-Nagłowska, Paulina Smaszcz, Lidia Kalita, a także Miss Polonia, Natalia Gryglewska. Wśród osób wspierających profilaktykę raka piersi i ideę biustopozytywności znaleźli się także influencerzy, tacy jak: Siostry ADiHD, Anna Jaworska, Karolina Cwalina-Stępniak, Paula Peszko, Olivka Bosowska, Ewa Zakrzewska czy Julia Izmałkowa. Wszyscy oni oswajają Polki z misją kampanii DOTYKAM=WYGRYWAM, czyli budowaniem nawyku samobadania piersi i noszeniem właściwie dobranego biustonosza. 

„Samobadanie piersi to jedna z najskuteczniejszych metod wczesnego wykrywania zmian, która może i często także ratuje życie”

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close