Jak wykonać samobadanie piersi?

To nawyk, który może uratować życie

Dominika Jajszczak

Jak często wykonujesz samobadanie piersi? Czy wiesz, że to nawyk, który może uratować Twoje zdrowie a nawet życie? Samokontrola piersi jest powszechnie uważana za najprostsze i - przede wszystkim - możliwe w każdej chwili do wykonania badanie, które lekarze rekomendują pomiędzy kontrolnymi wynikami USG i mammografii.

Dlaczego warto?

Według statystyk ponad 70% zmian w piersiach można rozpoznać podczas badania wykonanego samodzielnie lub przy pomocy lekarza. To najskuteczniejsza metoda wykrywania wczesnych zmian! Pamiętajmy, że rak piersi to wciąż najczęściej występujący u kobiet w Polsce nowotwór. W 2020 roku, według Krajowego Rejestru Nowotworów prowadzonego przez Centrum Onkologii, diagnozę” „ma pani raka piersi” usłyszało 24 000 kobiet. Ponad 8 000 zmarło z powodu zbyt późnego wykrycia choroby.

Realne zagrożenie

Nowotwór piersi nadal w większości dotyka kobiety po 50. roku życia, jednak ciągu ostatnich 30 lat prawie dwukrotnie zwiększyła się zachorowalność na raka piersi wśród kobiet młodszych, w wieku 20-49 lat. Oznacza to, że przestał być chorobą kobiet dojrzałych, a stał się realnym zagrożeniem, z którym muszą się liczyć także najmłodsze Polki, będące u progu swojego dorosłego życia rodzinnego i zawodowego.

Kampania Dotykam=Wygrywam z biustopozytywnym przesłaniem

To kampania, która organizowana jest nieprzerwanie od 10 lat. Pomysłodawczynią jest Izabela Sakutova, międzynarodowa ekspertka brafittingu i prezeska Fundacji „Wsparcie na Starcie”. 

„Pracując z kobietami, dostrzegłam, że pomimo ogólnodostępnej wiedzy jak dbać o zdrowie piersi, mało z nich faktycznie wdraża ją w życie. Nic dziwnego. W szkołach nikt nas nie uczy, jak samobadać piersi lub jaki wpływ na nasze zdrowie, postawę i poczucie pewności siebie ma dobrze dopasowany biustonosz. Nasze mamy też najczęściej nie mogły nam w tym pomóc, bo same nie posiadały takiej wiedzy, dlatego jubileuszowa edycja Dotykam=Wygrywam poświęcona jest dotarciu z biustopozytywnym przesłaniem do jak największego grona kobiet, poczynając już od tych najmłodszych.”

Jak organizatorzy mają zamiast tego dokonać?

To absolutna nowość! „W budowaniu zdrowych nawyków dbania o piersi genialnie pomoże nam bezpłatna, stworzona przez Fundację Wsparcie na Starcie, #BIUSTOapka. Edukując od podstaw i docierając z ratującą życie wiedzą, jesteśmy w stanie zmienić statystyki mówiące o tym, że co roku wśród osób zdiagnozowanych z rakiem piersi blisko 1/3 umiera z powodu zbyt późnego wykrycia choroby. Wciąż mniej niż 50%* kobiet chodzi na profilaktyczne badania do ginekologa, a w wyniku pandemii w ostatnim roku było ich nawet o 1/4 mniej niż w poprzednim. To zatrważający wynik, biorąc pod uwagę, że eksperci potwierdzają, iż regularnie wykonywane samobadanie piersi to jedna z najskuteczniejszych metod wczesnego wykrywania zmian nowotworowych. Stąd też, już 10 lat temu, zrodziła się idea stworzenia projektu Dotykam=Wygrywam, dzięki któremu możemy dotrzeć z tą bezcenną wiedzą do szerszego grona kobiet i zainspirować je do biustopozytywnych działań” – dodaje Izabela Sakutova.

Czy jest bezpłatna #BIUSTOapka?

#BIUSTOapka to kompaktowe kompendium wiedzy na temat regularnego samobadania piersi i noszenia dobrze dopasowanego biustonosza. Zawiera m.in. interaktywny przewodnik krok po kroku, na co zwracać uwagę przy samobadaniu piersi oraz jak je prawidłowo wykonywać. Aby nie zapomnieć o samobadaniu, #BIUSTOapka wysyła comiesięczne „przypominajki”. Zawiera także praktyczne informacje na temat rozwoju i budowy piersi oraz dopasowania biustonosza. Znajduje się w niej także wyszukiwarka lokalnych sklepów brafittingowych, działających w ramach Fundacji Wsparcie na Starcie i aktywnie włączających się w coroczną kampanię Dotykam=Wygrywam. Gdzie możesz pobrać appkę?

GooglePlay: https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.biustoapka&gl=PL

AppStore: https://apps.apple.com/pl/app/biustoapka/id1580571055?l=pl

Dotykam=Wygrywam - 10 edycja

Na co jeszcze możemy liczyć w ramach kampanii DOTYKAM=WYGRYWAM?

W tegorocznej edycji nie mogło zabraknąć tzw. reCYClingu, który odbywać się będzie w ponad 170 sklepach brafittingowych w całej Polsce (lista punktów znajduje się na www.dotykamwygrywam.pl). Przekaż zużyty biustonosz i wesprzyj walkę z rakiem. Przez ostatnie 9 lat kampania DOTYKAM=WYGRYWAM zebrała 115 493 sztuk biustonoszy do recyclingu, co wynosi ponad 7,2 tony. Tradycja akcji reCYClingowej jest kontynuowana także w ramach 10. edycji kampanii. W całej Polsce od 1 do 31 października można oddać używane biustonosze i wesprzeć walkę z rakiem piersi. 100% dochodu ze zbiórki używanych biustonoszy wesprze działalność statutową dwóch organizacji: Stowarzyszenia Polskie Amazonki Ruch Społeczny i Fundacji Wsparcie na Starcie. Partnerem tegorocznej edycji reCYClingu jest firma WTÓRPOL – jedna z największych spółek w branży recyklingu tekstyliów na świecie, działająca zgodnie z zasadą zero waste. Od ponad 30 lat angażuje się w projekty mające na celu ochronę środowiska – ramach współpracy z DOTYKAM=WYGRYWAM podda recyklingowi zebrane podczas kampanii biustonosze, a wygenerowane z tego środki przekaże na walkę z rakiem piersi. 

W ramach kampanii można też zakupić #BIUSTOmydło, czyli tegoroczną cegiełkę kampanii. Co roku kampania DOTYKAM=WYGRYWAM nie tylko edukuje, ale także wspiera działania charytatywne. W tej edycji kampanii cegiełką jest #BIUSTOmydło – mydełko kształtem przypominające pierś, które wymydli się po 30 dniach jego używania, co przypomni o wykonaniu samobadania piersi. Inspirowane naturą, ręcznie wykonane, wegańskie #BIUSTOmydło zostało stworzone przez partnera kampanii, markę ORGANIQUE, by wspierać kobiety w tym, co niezwykle istotne – w dbaniu o zdrowie i w pielęgnowaniu miłości do własnego ciała. #BIUSTOmydło dostępne jest w sklepach wymienionych pod adresem: www.dotykamwygrywam.pl/biustomydlo-cegielka

Lokalna edukacja w sklepach brafittingowych 

Coroczna kampania Dotykam=Wygrywam nie toczy się tylko w mediach. To przede wszystkim edukacja kobiet w ponad 170 profesjonalnych sklepach brafittingowych, współpracujących z bieliźnianą marką Panache, które w październiku organizują spotkania stacjonarne i online, budujące zdrowe nawyki dbania o piersi. Przymierzalnia w sklepie brafiitingowym to miejsce, w którym nie tylko mierzy się biustonosze, ale także miejsce, gdzie dorosłe kobiety pierwszy raz zwracają uwagę na swoje piersi i rozmawiają o swoich obawach i kompleksach. Sklepy biorące udział w kampanii DOTYKAM=WYGRYWAM dbają, by każda kobieta wychodziła z ich przymierzalni z dobrze dobranym biustonoszem oraz z wiedzą o samobadaniu piersi, czyli dotyku ratującym życie.   

Kto wsparł kampanię?

Co roku przesłanie kampanii niosą w świat gwiazdy, influencerzy i artyści. Dzięki ich zaangażowaniu zwiększa się świadomość konieczności wdrożenia nawyku samobadania piersi jako skutecznej metody profilaktyki raka piersi. W gronie ambasadorów znaleźli się m.in.: Beata Sadowska, Daria Widawska, Ela Romanowska, Aleksandra Kisio, Anna Iberszer, Karolina Szostak, Kinga Zawodnik, Anna Gzyra, Anna Męczyńska, Daniel Józek – Qczaj, Paulina Koziejowska, Anna Karwan, Natalia Przybysz, Justyna Szyc-Nagłowska, Paulina Smaszcz, Lidia Kalita, a także Miss Polonia, Natalia Gryglewska. Wśród osób wspierających profilaktykę raka piersi i ideę biustopozytywności znaleźli się także influencerzy, tacy jak: Siostry ADiHD, Anna Jaworska, Karolina Cwalina-Stępniak, Paula Peszko, Olivka Bosowska, Ewa Zakrzewska czy Julia Izmałkowa. Wszyscy oni oswajają Polki z misją kampanii DOTYKAM=WYGRYWAM, czyli budowaniem nawyku samobadania piersi i noszeniem właściwie dobranego biustonosza. 

„Samobadanie piersi to jedna z najskuteczniejszych metod wczesnego wykrywania zmian, która może i często także ratuje życie”