Jak wykorzystać wideokonferencje w firmie do sprzedaży usług?

Jak wykorzystać wideokonferencje w firmie do sprzedaży usług? SPRAWDŹ

Aleksandra Stala, Software House Smartbees

 

 

 

Obecna sytuacja wymaga od przedsiębiorców poszukiwania nowych rozwiązań wspierających prowadzenie biznesu. Przeniesienie niektórych kompetencji do świata online okazuje się nieodzowne. Potrzebne są do tego narzędzia, których do tej pory firmy nie używały np. platformy do wideokonferencji. Pokażę Ci, jak możesz wykorzystać wideokonferencje w swojej firmie, aby móc skutecznie świadczyć swoje usługi.


  • Wideokonferencje są narzędziem, które można wykorzystać w biznesie na różne sposoby.
  • Nie musisz posiadać własnej platformy aby realizować wideokonferencje.
  • Platformy do wideokonferencji dają różne mozliwości i posiadają wiele funkcjonalności.

Kiedy wideokonferencje w firmie okażą się przydatne?

Wideokonferencje są narzędziem, które można wykorzystać w biznesie na różne sposoby. Mogą stanowić one podstawę komunikacji wewnętrznej z pracownikami, pracującymi w zespołach zdalnych, rozproszonych w różnych lokalizacjach. Jednakże przede wszystkim wideokonferencje są sposobem na przeniesienie wielu usług w strefę online. O jakich usługach mowa? Należą do nich m.in.: konsultacje, doradztwo, usługi edukacyjne i szkoleniowe czy wizyty lekarskie, psychologiczne itd. Z tego powodu wideokonferencje w firmie świetnie sprawdzą się w branżach tj.:

  • medyczna,
  • prawnicza,
  • edukacyjno – szkoleniowa,
  • finansowa.

Oczywiście to tylko przykłady – wideokonferencje okażą się przydatne w niemalże każdym przedsiębiorstwie, które jest w stanie świadczyć swoje usługi bez fizycznego kontaktu z Klientem.

Zewnętrzna czy własna platforma do wideokonferencji – co wybrać?

To zapewne jedno z pierwszych pytań, jakie zadaje sobie większość osób, które zdecydują się na wykorzystanie wideokonferencji w firmie. Zarówno zewnętrzne, jak i własne platformy do wideokonferencji mają zalety i wady.

Zalety własnej platformy do wideokonferencji

  • dowolny dobór funkcjonalności,
  • możliwość rozwoju w zależności od potrzeb biznesu,
  • niezależność od zewnętrznych dostawców,
  • brak opłat za subskrypcję,
  • rozwiązanie stworzone na lata,
  • wysokie bezpieczeństwo połączeń,
  • kreowanie wizerunku specjalisty.

Wady własnej platformy do wideokonferencji

  • koszty budowy platformy,
  • koszty utrzymania platformy w przyszłości – rozwój, aktualizacje.

Zalety zewnętrznych programów do wideokonferencji

  • brak konieczności utrzymania własnej platformy,
  • korzystanie z wideokonferencji tylko wtedy, gdy jest taka konieczność,
  • wybór różnych dostawców,
  • szybka możliwość rezygnacji z usług.

Wady zewnętrznych programów do wideokonferencji

  • brak wpływu na jakość połączenia,
  • prawdopodobieństwo obciążenia serwerów,
  • konieczność wnoszenia opłat subskrypcyjnych, które mogą ulegać zmianom,
  • brak wpływu na bezpieczeństwo połączenia,
  • ograniczony zakres funkcjonalności.

Jak widać, pomimo wygody użytkowania i braku długoterminowych zobowiązań, zewnętrzne platformy do wideokonferencji nie zapewniają tego, co najważniejsze – niezawodności i bezpieczeństwa. Wyobraź sobie, że rozmawiasz z Klientem o ważnej transakcji i nagle wasze połączenie zostaje przerwane ze względu na przeciążenie serwerów zewnętrznego dostawcy. W taki sposób możesz z dużym prawdopodobieństwem stracić kontrakt i do tego nadszarpnąć swój wizerunek profesjonalisty. Dlatego, jeżeli zależy Ci na poważnym podejściu do tematu wideokonferencji w firmie, postaw na budowę własnej platformy, która będzie dobrą inwestycją na przyszłość.

PRZECZYTAJ TAKŻE: TE NARZĘDZIA MUSISZ ZNAĆ, JEŻELI CHCESZ Z SUKCESEM PRZENIEŚĆ SWÓJ BIZNES DO INTERNETU

Funkcjonalności platformy do wideokonferencji dla firm

Teraz pokażę Ci, w jakie funkcjonalności może zostać wyposażony twój system do wideokonferencji. Oczywiście, są to uniwersalne rozwiązania – własną platformę możesz dostosować do wymagań swojego biznesu, integrując ją z dedykowanymi systemami czy narzędziami używanymi w Twojej firmie.

Wideokonferencje indywidualne i grupowe

W zależności od specyfiki biznesu możesz potrzebować wideokonferencji z różną liczbą uczestników. Prowadząc firmę szkoleniową, będzie to nawet kilkadziesiąt osób, natomiast w przypadku doradztwa finansowego – jedna, może dwie. Dlatego system musi umiejętnie dostosowywać się do liczby uczestników rozmów.

Czat

Nie zawsze wszystko można załatwić samą rozmową, czasem trzeba przesłać sobie nawzajem materiały, dopytać o jakieś szczegóły, czy komunikować się pisemnie w razie problemów z połączeniem audio lub wideo. Wtedy czat okaże się bardzo przydatnym narzędziem, dlatego każda platforma do wideokonferencji dla firm powinna go posiadać.

Nagrywanie rozmów

Ta funkcjonalność okaże się szczególnie przydatna, gdy prowadzisz szkolenia czy korepetycje i po zakończonej rozmowie chciałbyś przesłać uczestnikom nagranie do ponownego odsłuchu. Oczywiście tę opcję można włączać i wyłączać w dowolnym momencie wideokonferencji.

Umawianie spotkań

Prowadząc platformę, na której dostępne są konsultacje lub np. wizyty lekarskie, warto zintegrować ją domyślnie z kalendarzem. Wtedy platforma w prosty sposób zyska również funkcję sprzedażową, a Ty zaoszczędzisz czas na telefonicznym lub mailowym umawianiu spotkań.

Systemy płatności

Platforma do wideokonferencji dla firm może być wyposażona we wszystkie funkcjonalności ułatwiające sprzedaż i płatność za świadczone usługi. Sam możesz zdecydować, z jakimi metodami płatności chcesz zintegrować system, a także jakie narzędzie do wystawiania faktur będzie dla Ciebie najwygodniejsze.

Integracje z systemami wewnętrznymi i zewnętrznymi

Jeżeli istotną częścią prowadzenia Twojego biznesu są dedykowane systemy stworzone na użytek wewnętrzny lub potrzebujesz połączenia z danym narzędziem zewnętrznym, w większości przypadków Twoja platforma również może być zintegrowana wedle Twoich potrzeb.

Połączenie ze sklepem lub stroną internetową

Platforma do wideokonferencji może być całkowicie odrębną stroną od np. obecnej strony – wizytówki lub sklepu internetowego. Można wyposażyć ją również w inne podstrony – O nas, Kontakt, Nasze usługi itd. i w takim przypadku staje się ona kompletnym narzędziem informacyjnym i sprzedażowym dla Twojego biznesu. To, którą opcję wybierzesz, zależy od potrzeb firmy.

Wideokonferencje w firmie – czy warto?

Jak widzisz, wideokonferencje dla firm są bardzo przydatnym narzędziem w czasach, gdy dużo aktywności biznesowych należy przenosić do sieci. Ich zastosowanie jest bardzo zróżnicowane, dlatego bez problemów możesz wdrożyć je również w swojej firmie. Pamiętaj, że własna platforma daje Ci dużo możliwości późniejszego rozwoju, ale i personalizacji.

***

Autor: Aleksandra Stala | Software House Smartbees

Przeczytaj także