jak wypoczywa膰 by odpocz膮膰

5 pomys艂贸w, kt贸re pomog膮 wypoczywa膰 tak, by odpocz膮膰

Joanna Rek-Faber

Lato rozgo艣ci艂o si臋 na dobre. Zala艂o ulice s艂o艅cem, wype艂ni艂o parki zapachem kwitn膮cej lipy. By膰 mo偶e w艂a艣nie pakujesz walizki, by膰 mo偶e dopiero wypatrujesz upragnionego urlopu, a mo偶e ju偶 sprawdzasz kwatery nad Ba艂tykiem? Jakby nie by艂o, to w艂a艣nie teraz t艂umnie ruszamy na wypoczynek, by po trudach lockdownu, pracy zdalnej, nauki hybrydowej, odpocz膮膰. Co zrobi膰 by urlop zaowocowa艂 upragnionym odpoczynkiem? Poni偶ej kilka sugestii, kt贸re pomog膮 Ci wypocz膮膰!
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Lekcja odpoczywania

Chocia偶 mo偶e si臋 to wyda膰 zaskakuj膮ce, wypoczywa膰 trzeba umie膰! Je艣li nie potrafisz 鈥 nic straconego, jest to umiej臋tno艣膰, kt贸rej mo偶na si臋 nauczy膰! Trening wypoczywania warto zacz膮膰 jeszcze przed planowanym urlopem. W贸wczas prze艂膮czenie si臋 z trybu 鈥瀙raca鈥, na tryb 鈥瀝eset鈥 nie b臋dzie takie drastyczne. Po艣wi臋膰 kilka minut dziennie na 艣wiadomy odpoczynek. Strata czasu? Nic bardziej mylnego! Systematyczne regenerowanie swoich zasob贸w energetycznych jest kluczowe dla utrzymania si臋 w dobrej formie 鈥 tak umys艂owej, jak i fizycznej. Wybieraj sposoby odpoczywania dostosowane do siebie. Nie warto pod膮偶a膰 za chwilowymi modami, znacznie lepszy efekt da ws艂uchanie si臋 w swoje potrzeby, sw贸j naturalny rytm i upodobania. Je艣li wykonujesz prac臋 siedz膮c膮 i np. wiele godzin sp臋dzasz przy komputerze, wybierz aktywniejsze formy relaksu 鈥 spacer, sport czy taniec. Twoje cia艂o Ci za to podzi臋kuje! Je艣li natomiast na co dzie艅 dos艂ownie p臋dzisz, nie masz czasu usi膮艣膰 i gonisz czas, w贸wczas zwr贸膰 uwag臋 na stateczniejsze mo偶liwo艣ci, takie jak na przyk艂ad stretching, joga, 膰wiczenia oddechowe, etc.

Oczy艣膰 my艣li i 鈥 sumienie

Je艣li wybierasz si臋 na urlop, a 鈥瀗a sumieniu鈥 masz niedoko艅czony raport, czy od艂o偶on膮 wa偶n膮 rozmow臋, to w efekcie mo偶esz spo偶ytkowa膰 sporo energii na to, by o tych wyrzutach sumienia nie pami臋ta膰, bowiem spychanie w niepami臋膰 bywa nie lada wysi艂kiem. Mo偶e zdarzy膰 si臋 te偶 tak, 偶e b臋dziesz mieli膰 w g艂owie my艣li jak 鈥瀟o鈥 ogarn膮膰 po powrocie. A to ju偶 skutecznie obni偶a jako艣膰 wypoczynku. Dlatego, to, co polecam bardzo, bo empirycznie i nie raz sprawdzi艂am na sobie, to: za艂atw to, co mo偶liwe (jednocze艣nie wa偶ne i pilne) jeszcze przed swoimi wakacjami. Tu naprawd臋 warto zmierzy膰 si臋 z tendencj膮 do prokrastynowania i to, co istotne, (a mo偶e by膰 obci膮偶eniem g艂owy na urlopie) przesun膮膰 na sam szczyt listy cel贸w przedwakacyjnych.

Daj si臋 porwa膰 chwili!

Pewnie nie raz spotka艂a艣 si臋 z twierdzeniem, 偶e warto by膰 鈥瀟u i teraz鈥? Warto, potwierdzam! Nasz umys艂 ma tendencj臋 do odp艂ywania w r贸偶nych kierunkach, przeplatania my艣li, nieustannej pracy. Taka jest jego natura i w zasadzie nie by艂oby w tym nic z艂ego, gdyby nie to, 偶e skutkiem tego mo偶e by膰 poczucie, 偶e czas przelecia艂 nie wiadomo, kiedy i w zasadzie urlop dopiero si臋 zacz膮艂 i natychmiast sko艅czy艂. W艂膮czenie uwa偶no艣ci pozwoli zminimalizowa膰 ten efekt. B膮d藕 i do艣wiadczaj swojego wypoczynku wszystkimi zmys艂ami 鈥 delektuj si臋 smakami wakacji (spr贸buj kilku k臋s贸w lokalnych specja艂贸w z zamkni臋tymi oczami), ws艂uchuj w melodie miejsc, b膮d藕 czujna na aromaty, ciesz si臋 np. dotykiem ciep艂ego piasku pod stopami. Ale tak ca艂kowicie. Poczuj, prze偶yj, rozsmakuj si臋! Taka postawa sprawi, 偶e b臋d膮c bardziej obecna, pe艂niej poczujesz ka偶d膮 chwil臋. A one s膮 przecie偶 tak cenne! Takie wielozmys艂owe 鈥瀎otografie z wakacji鈥 na d艂ugo zapadaj膮 w pami臋膰. Szukaj pi臋kna, przyczyn zachwytu, podziwiaj 鈥 to fantastyczne wyzwalacze dobrej energii, a w艂a艣nie taka sprawia, 偶e Tw贸j odpoczynek b臋dzie efektywny wielowymiarowo: wp艂ynie pozytywnie na rozlu藕nienie cia艂a, ukoi my艣li i dusz臋. Wyszukiwanie potkni臋膰 restaurator贸w, niedoci膮gni臋膰 w hotelu itp., sprawi, 偶e Tw贸j umys艂 wyostrzy si臋 na to, co negatywne. I to b臋dzie wy艂apywa艂! Zatem znacznie lepsz膮 taktyk膮 jest fokus na to, za co mo偶esz by膰 wdzi臋czna 鈥 celownik uwagi ustawi si臋 w贸wczas na to, co dobre, warto艣ciowe i pi臋kne.

W doborowym towarzystwie鈥 samej siebie

Nie od dzi艣 wiadomo, 偶e to, co czyni ludzi szcz臋艣liwymi, to dobre relacje z innymi. Zaopatrzona w t膮 wiedz臋 m膮drze planuj towarzystwo letnich wypad贸w. Warto om贸wi膰 kluczowe aspekty wsp贸lnego wypadu, by oszcz臋dzi膰 sobie zaskoczenia lub rozczarowania.

I pod 偶adnym pozorem nie zapomnij zabra膰 siebie na wakacje! Bez wzgl臋du na to, 偶e wypoczynek planujesz z rodzin膮, partnerem, czy przyjaci贸艂mi, zadbaj tak偶e o sw贸j komfort i potrzeby. Bez tego nie na艂adujesz baterii.

To, co dobre, niech zostanie

Nas umys艂 kszta艂tuj膮 nasze do艣wiadczenia. Nie na wszystkie mamy wp艂yw. Warto wiedzie膰, 偶e do艣wiadczenia negatywne, z natury, zapisuj膮 si臋 g艂臋boko w nas, te pozytywne zostawiaj膮 mniejsze 艣lady 鈥 聽st膮d te偶, warto je wzmacnia膰.

Dlatego zach臋cam Ci臋, by zdj臋膰 z wakacji w tym roku nie zostawia膰 na kom贸rce, czy w aparacie 鈥 wywo艂aj/wydrukuj je. Zr贸b fotograficzny wiecz贸r wspomnie艅, by膰 mo偶e z muzyk膮 z wakacji w tle, albo jakim艣 smakiem przywo艂uj膮cym te dni. Pomys艂贸w mo偶e by膰 wiele, istotne jest by dobre chwile celebrowa膰, tak偶e wspominaj膮c je 鈥 tak w艂a艣nie mo偶na budowa膰 pozytywno艣膰 tak偶e po urlopie.

Autork膮 tekstu jest Joanna Rek-Faber – Ambasadorka programu Sukces TO JA, coach, trenerka, mentorka i przedsi臋biorczyni. Certyfikowany trener metody Points of You庐. Wsp贸艂prowadz膮ca podcast “Sukces Talks“. Blogerka i autorka e-book贸w “Kropka mocy” i “Zadbaj o siebie jak o najlepsz膮 przyjaci贸艂k臋. Pandemiczny przewodnik troski o siebie”.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close