Wyrównywanie szans pracowników - przykłady dobrych praktyk

Jak zaplanowa─ç karier─Ö swojego dziecka? Zast─ůpi─ç s┼éowo ÔÇ×planowanieÔÇŁ ÔÇ×marzeniamiÔÇŁ.

Magdalena Wrzosek

Nie od dzi┼Ť wiadomo, ┼╝e ka┼╝dy rodzic pragnie dla swojego dziecka jak najlepiej - dobrej pracy, szcz─Ö┼Ťliwego zwi─ůzku i spe┼énienia. Jak pokazuj─ů badania tw├│rcy teorii przywi─ůzania, psychiatry i psychologa JohnyÔÇÖego BowlbyÔÇÖiego, to w┬ádu┼╝ej mierze od samego rodzica czy opiekuna, bezpo┼Ťrednio zale┼╝y poczucie dobrostanu w doros┼éym ┼╝yciu, a tak┼╝e rozw├│j kreatywno┼Ťci dziecka w doros┼éym ┼╝yciu (Halpin, 1973).

Maria Montessori, w┼éoska lekarka, tw├│rczyni systemu wychowania dzieci tzw. metod─ů Montessori, poprzez wieloletni─ů obserwacj─Ö i analiz─Ö dosz┼éa do wniosku, ┼╝e jedn─ů z najwa┼╝niejszych r├│l rodzic├│w jest rozbudzanie w dziecku naturalnej ciekawo┼Ťci ┼Ťwiata i towarzyszenie mu w jego rozwoju za pomoc─ů odpowiednich narz─Ödzi. Takim przyk┼éadowym narz─Ödziem jest rozmowa z dzieckiem np. o jego zainteresowaniach w trakcie porannego spaceru do przedszkola albo zabawa w czasie przedkolacyjnym, pami─Ötaj─ůc r├│wnocze┼Ťnie o nauce tych nawyk├│w, kt├│re mog─ů si─Ö dziecku przyda─ç w przysz┼éo┼Ťci. Jak zatem wychowywa─ç dziecko, aby mog┼éo ono osi─ůgn─ů─ç szcz─Ö┼Ťcie i┬áspe┼éni─ç si─Ö zawodowo? Na ile bycie kreatywnym pozwoli mu wybra─ç najlepsz─ů dla siebie prac─Ö? I jaki to wszystko mo┼╝e mie─ç wp┼éyw na satysfakcj─Ö w┬ádoros┼éym ┼╝yciu?

Po pierwsze ÔÇô zast─ůpcie s┼éowo planowanie marzeniami.

Od razu ┼éatwiej b─Ödzie to zrobi─ç. W Polsce s┼éowo planowanie cz─Östo kojarzy si─Ö z czym┼Ť trudnym i┬ápracoch┼éonnym. Chocia┼╝ w┬ániekt├│rych kulturach i systemach np. anglosaskim, nikogo ju┼╝ nie dziwi, ┼╝e ┼Ťcie┼╝ka kariery dziecka rozpoczyna si─Ö od najm┼éodszych lat, w Polsce nadal budzi to wiele sprzeciwu. Planowanie wcale nie musi oznacza─ç czego┼Ť trudnego i┬ápracoch┼éonnego. Wsp├│lne planowanie realizacji marze┼ä, cel├│w, a co za tym idzie ich wizja realizacji przybli┼╝y ka┼╝dego o wiele szybciej do upragnionej nagrody.

Po drugie ÔÇô odczarujcie s┼éowo kreatywno┼Ť─ç.

Wed┼éug bada┼ä Brzezi┼äskiego (1993) wi─Ökszo┼Ť─ç rodzic├│w my┼Ťli, ┼╝e kreatywno┼Ť─ç jest wy┼é─ůcznie lub g┼é├│wnie zwi─ůzana z┬áuzdolnieniami artystycznymi lub muzycznymi u ich dzieci. A co za tym idzie, rodzice tak┼╝e uwa┼╝aj─ů, ┼╝e kreatywno┼Ť─ç jest zarezerwowana g┼é├│wnie dla genialnych, artystycznych i┬áutalentowanych ludzi. Nic bardziej mylnego. Badania wykaza┼éy, ┼╝e ka┼╝de dziecko ma w sobie potencja┼é tw├│rczy i mo┼╝liwo┼Ť─ç rozwoju tw├│rczej ekspresji, g┼é├│wnie w┬áokresie wczesnego dzieci┼ästwa (w wieku od 5 do 7 lat). My┼Ťlenie kreatywne to inaczej my┼Ťlenie abstrakcyjne, maj─ůce na celu znalezienie najbardziej sprzyjaj─ůcej, nowej lub konstruktywnej odpowiedzi na zaistnia┼é─ů sytuacj─Ö. Inaczej m├│wi─ůc znalezienie takiego rozwi─ůzania, kt├│re b─Ödzie najbardziej korzystne w danej sytuacji. Wniosek jest taki, ┼╝e kreatywno┼Ťci mo┼╝na si─Ö nauczy─ç.

Po trzecie ÔÇô zacznijcie wsp├│lnie sp─Ödza─ç kreatywnie czas z dzieckiem.

Jak zacz─ů─ç? Warto rozpocz─ů─ç od ukszta┼étowania w dziecku dobrych nawyk├│w poprzez wsp├│lne planowanie sp─Ödzania wolnego czasu. Ju┼╝ samo nawi─ůzanie rozmowy z dzieckiem na temat tego, jak planuje sp─Ödzi─ç czas jest form─ů budowania bliskiej relacji, kt├│ra zdaniem wcze┼Ťniej wspomnianego JohnyÔÇÖa BowlbyÔÇÖiego jest kluczowa do wykszta┼écenia w dziecku swobodnej eksploracji ┼Ťwiata. Buduje to w nim wiar─Ö w siebie i spor─ů niezale┼╝no┼Ť─ç. A co za tym idzie wykszta┼écaj─ů si─Ö te nawyki, kt├│re w doros┼éym ┼╝yciu, a szczeg├│lnie w pracy, s─ů po┼╝─ůdane, czyli systematyczno┼Ť─ç, motywacja, wyznaczanie cel├│w, zarz─ůdzanie sytuacj─ů i zmienno┼Ť─ç jak─ů za sob─ů niesie plan.

PRZECZYTAJ TAK┼╗E: 5 SPOSOB├ôW NA TO, JAK WSPIERA─ć SWOJE DZIECKO W NAUCE J─śZYKA OBCEGO?

Po czwarte – odkodujcie s┼éowa klucze i prze┼é├│┼╝cie je na jako┼Ťciowe sp─Ödzanie czasu z┬ádzieckiem.

Wspomniane zachowania, mocno kojarzone ze ┼Ťwiatem biznesu, jednak w ┼éatwy spos├│b daj─ů si─Ö prze┼éo┼╝y─ç na j─Özyk rodzica z dzieckiem. Przyk┼éadowo, je┼╝eli chcemy dziecko nauczy─ç czym jest czas, zacznijmy od nauki jego planowania. Mo┼╝na to zrobi─ç poprzez podzielenie dnia na poszczeg├│lne etapy i pokolorowania ich r├│┼╝nymi kolorami, np. czas sp─Ödzany w przedszkolu b─Ödzie mia┼é kolor pomara┼äczowy i b─Ödzie to czas na prac─Ö, popo┼éudnie b─Ödzie zielone i b─Ödzie czasem na dowoln─ů zabaw─Ö, wiecz├│r niebieski i b─Ödzie oznacza┼é czas na k─ůpiel i przebranie si─Ö w pi┼╝am─Ö. Dzi─Öki takim codziennym zwyczajom i rytua┼éom dziecko zaczyna obserwowa─ç systematyczno┼Ť─ç zachowa┼ä w okre┼Ťlonych porach dnia. Poprzez kolory poj─Öcie czasu przestaje by─ç dla dziecka czym┼Ť abstrakcyjnym, a zaczyna kojarzy─ç si─Ö z czym┼Ť namacalnym i realnym.

Po pi─ůte ÔÇô skorzystajcie z pomocy.

Na rynku mo┼╝na znale┼║─ç wiele pomocy i narz─Ödzi do nauki dziecka dobrych nawyk├│w. Jednym z nich jest wsp├│lny planer ÔÇ×Czas Przedszkolaka. Pomocnik harmonijnej edukacji dla rodzic├│w i opiekun├│wÔÇŁ Anny Zawadzkiej, autorki ksi─ů┼╝ek oraz za┼éo┼╝ycielki szko┼éy Better Academy. Dzi─Öki planerowi rodzic mo┼╝e z dzieckiem zaplanowa─ç p├│j┼Ťcie do przedszkola, poznanie pierwszych koleg├│w i kole┼╝anek, pobawienie si─Ö w detektyw├│w, czy wreszcie zaplanowanie wsp├│lnych wakacji. Poprzez zbi├│r gier i zada┼ä, zmy┼Ťlnych kolorowanek i┬álabirynt├│w, wyzwalaj─ůcych dzieci─Öc─ů kreatywno┼Ť─ç w ┼éatwy spos├│b rodzic mo┼╝e lepiej pozna─ç dziecko i sporo si─Ö o sobie nawzajem nauczy─ç.

Kolejnym sposobem poznania swojego dziecka i pomocy mu w poznaniu samego siebie mo┼╝e okaza─ç si─Ö skorzystanie z pomocy specjalist├│w. Na rynku dzia┼éa wiele szk├│┼é wspieraj─ůcych edukacj─Ö pozaszkoln─ů. Ich rola nie polega tylko na dokszta┼écaniu dziecka w obszarach, w kt├│rych sobie nie radzi. Szko┼éa Better Academy koncentruje si─Ö na odkrywaniu tego jaki drzemie w dziecku potencja┼é, jakie dziecko ma zainteresowania i w co warto zainwestowa─ç zar├│wno czas dziecka, jak i w przysz┼éo┼Ťci pieni─ůdze rodzic├│w.

Jak wspomina Anna Zawadzka, za┼éo┼╝ycielka Better Academy: Zapisanie dziecka do naszej szko┼éy pozwoli mu na rozszerzenie grona znajomych i┬áspojrzenia na siebie, i na swoje umiej─Ötno┼Ťci inaczej, ni┼╝ szko┼éa go ocenia. Bardzo cz─Östo s─ů takie sytuacje, ┼╝e dzieci w swoim sta┼éym ┼Ťrodowisku nauczy┼éy si─Ö funkcjonowa─ç i┬áwiedz─ů, ┼╝e s─ů na przyk┼éad bardzo dobre w jakim┼Ť obszarze. Id─ůc do innej szko┼éy zderzaj─ů si─Ö z innymi dzie─çmi i nagle okazuje si─Ö, ┼╝e ta ich bardzo du┼╝a wiedza ju┼╝ nie jest a┼╝ tak du┼╝a, tylko jest przeci─Ötna. Czy nabierze dzi─Öki temu wi─Ökszej pewno┼Ťci siebie, czy przeciwnie oka┼╝e si─Ö, ┼╝e w przysz┼éo┼Ťci mo┼╝e potrzebowa─ç dodatkowego wsparcia opiekuna ÔÇô rodzica lub nauczyciela? Na pewno z czasem zrozumie, ┼╝e nie mo┼╝e zatrzyma─ç si─Ö w rozwijaniu swoich zainteresowa┼ä i umiej─Ötno┼Ťci. W p├│┼║niejszych etapach edukacji b─Ödzie samodzielnie, coraz bardziej ┼Ťwiadomie wskazywa─ç swoje mocne strony i im po┼Ťwi─Öca─ç wi─Öcej uwagi. Przede wszystkim jednak nale┼╝y wyrobi─ç w dziecku nawyk ciekawo┼Ťci ┼Ťwiata i otwarto┼Ťci na przyswajanie wiedzy. W doros┼éym ┼╝yciu b─Ödzie to umiej─Ötno┼Ť─ç bezcenna, je┼╝eli zajdzie potrzeba podniesienia kwalifikacji czy wr─Öcz przebran┼╝owienia si─Ö taka osoba nie przerazi si─Ö skal─ů wyzwania, zmiany jak─ů mo┼╝e nie┼Ť─ç zmiana profesji. Ud┼║wignie ten ci─Ö┼╝ar, poniewa┼╝ b─Ödzie potrafi┼éa podej┼Ť─ç do tej zmiany metodycznie ÔÇô czyli zaplanowa─ç j─ů. Rodzice cz─Östo pytaj─ů mnie, czy planowanie edukacji od najm┼éodszych lat nie pozbawi ich pociech rado┼Ťci dzieci┼ästwa i beztroski, kt├│ra mu zwykle towarzyszy. Odpowiadam wtedy, ┼╝e celem nie jest przyspieszenie procesu dorastania dzieci, lecz uczynienie go bardziej ┼Ťwiadomym, a przez to pe┼éniejszym. To inwestycja, kt├│ra zaprocentuje w przysz┼éo┼Ťci.

To czy dziecko zostanie zapisane na zaj─Öcia dodatkowe, czy zostanie kupiona nowa ksi─ů┼╝ka do wsp├│lnego planowania czasu czy wreszcie rodzic b─Ödzie po prostu sp─Ödza┼é czas z dzieckiem nie ma najmniejszego znaczenia. Najwa┼╝niejsze jest, aby nie straci─ç tej czujno┼Ťci i uwa┼╝no┼Ťci na dziecko, kiedy zaczyna si─Ö ono rozwija─ç i potrzebuje pomocy w odkrywaniu w sobie tego co jest dla niego najwa┼╝niejsze ÔÇô pasji do dzia┼éania. Dzi─Öki temu ka┼╝de marzenie b─Ödzie do osi─ůgni─Öcia, a rol─ů opiekun├│w jest mu to marzenie u┼éatwi─ç zrealizowa─ç.

Wi─Öcej na: www.planerydladzieci.pl

***

O Autorce:

Magdalena Wrzosek – Absolwentka dziennikarstwa na Uniwersytecie Kardyna┼éa Stefana Wyszy┼äskiego i pomocy humanitarnej na Uniwersytecie Warszawskim. W trakcie studi├│w psychologicznych na SWPS Uniwersytecie Humanistycznospo┼éecznym. Zawodowo zajmuj─Ö si─Ö promocj─ů ksi─ů┼╝ek i produkt├│w dla dzieci. Prywatnie przysz┼éa mama po raz pierwszy.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close