Wyrównywanie szans pracowników - przykłady dobrych praktyk

Jak zaplanowa─ç karier─Ö swojego dziecka? Zast─ůpi─ç s┼éowo ÔÇ×planowanieÔÇŁ ÔÇ×marzeniamiÔÇŁ.

Magdalena Wrzosek

Nie od dzi┼Ť wiadomo, ┼╝e ka┼╝dy rodzic pragnie dla swojego dziecka jak najlepiej - dobrej pracy, szcz─Ö┼Ťliwego zwi─ůzku i spe┼énienia. Jak pokazuj─ů badania tw├│rcy teorii przywi─ůzania, psychiatry i psychologa JohnyÔÇÖego BowlbyÔÇÖiego, to w┬ádu┼╝ej mierze od samego rodzica czy opiekuna, bezpo┼Ťrednio zale┼╝y poczucie dobrostanu w doros┼éym ┼╝yciu, a tak┼╝e rozw├│j kreatywno┼Ťci dziecka w doros┼éym ┼╝yciu (Halpin, 1973).

Maria Montessori, w┼éoska lekarka, tw├│rczyni systemu wychowania dzieci tzw. metod─ů Montessori, poprzez wieloletni─ů obserwacj─Ö i analiz─Ö dosz┼éa do wniosku, ┼╝e jedn─ů z najwa┼╝niejszych r├│l rodzic├│w jest rozbudzanie w dziecku naturalnej ciekawo┼Ťci ┼Ťwiata i towarzyszenie mu w jego rozwoju za pomoc─ů odpowiednich narz─Ödzi. Takim przyk┼éadowym narz─Ödziem jest rozmowa z dzieckiem np. o jego zainteresowaniach w trakcie porannego spaceru do przedszkola albo zabawa w czasie przedkolacyjnym, pami─Ötaj─ůc r├│wnocze┼Ťnie o nauce tych nawyk├│w, kt├│re mog─ů si─Ö dziecku przyda─ç w przysz┼éo┼Ťci. Jak zatem wychowywa─ç dziecko, aby mog┼éo ono osi─ůgn─ů─ç szcz─Ö┼Ťcie i┬áspe┼éni─ç si─Ö zawodowo? Na ile bycie kreatywnym pozwoli mu wybra─ç najlepsz─ů dla siebie prac─Ö? I jaki to wszystko mo┼╝e mie─ç wp┼éyw na satysfakcj─Ö w┬ádoros┼éym ┼╝yciu?

Po pierwsze ÔÇô zast─ůpcie s┼éowo planowanie marzeniami.

Od razu ┼éatwiej b─Ödzie to zrobi─ç. W Polsce s┼éowo planowanie cz─Östo kojarzy si─Ö z czym┼Ť trudnym i┬ápracoch┼éonnym. Chocia┼╝ w┬ániekt├│rych kulturach i systemach np. anglosaskim, nikogo ju┼╝ nie dziwi, ┼╝e ┼Ťcie┼╝ka kariery dziecka rozpoczyna si─Ö od najm┼éodszych lat, w Polsce nadal budzi to wiele sprzeciwu. Planowanie wcale nie musi oznacza─ç czego┼Ť trudnego i┬ápracoch┼éonnego. Wsp├│lne planowanie realizacji marze┼ä, cel├│w, a co za tym idzie ich wizja realizacji przybli┼╝y ka┼╝dego o wiele szybciej do upragnionej nagrody.

Po drugie ÔÇô odczarujcie s┼éowo kreatywno┼Ť─ç.

Wed┼éug bada┼ä Brzezi┼äskiego (1993) wi─Ökszo┼Ť─ç rodzic├│w my┼Ťli, ┼╝e kreatywno┼Ť─ç jest wy┼é─ůcznie lub g┼é├│wnie zwi─ůzana z┬áuzdolnieniami artystycznymi lub muzycznymi u ich dzieci. A co za tym idzie, rodzice tak┼╝e uwa┼╝aj─ů, ┼╝e kreatywno┼Ť─ç jest zarezerwowana g┼é├│wnie dla genialnych, artystycznych i┬áutalentowanych ludzi. Nic bardziej mylnego. Badania wykaza┼éy, ┼╝e ka┼╝de dziecko ma w sobie potencja┼é tw├│rczy i mo┼╝liwo┼Ť─ç rozwoju tw├│rczej ekspresji, g┼é├│wnie w┬áokresie wczesnego dzieci┼ästwa (w wieku od 5 do 7 lat). My┼Ťlenie kreatywne to inaczej my┼Ťlenie abstrakcyjne, maj─ůce na celu znalezienie najbardziej sprzyjaj─ůcej, nowej lub konstruktywnej odpowiedzi na zaistnia┼é─ů sytuacj─Ö. Inaczej m├│wi─ůc znalezienie takiego rozwi─ůzania, kt├│re b─Ödzie najbardziej korzystne w danej sytuacji. Wniosek jest taki, ┼╝e kreatywno┼Ťci mo┼╝na si─Ö nauczy─ç.

Po trzecie ÔÇô zacznijcie wsp├│lnie sp─Ödza─ç kreatywnie czas z dzieckiem.

Jak zacz─ů─ç? Warto rozpocz─ů─ç od ukszta┼étowania w dziecku dobrych nawyk├│w poprzez wsp├│lne planowanie sp─Ödzania wolnego czasu. Ju┼╝ samo nawi─ůzanie rozmowy z dzieckiem na temat tego, jak planuje sp─Ödzi─ç czas jest form─ů budowania bliskiej relacji, kt├│ra zdaniem wcze┼Ťniej wspomnianego JohnyÔÇÖa BowlbyÔÇÖiego jest kluczowa do wykszta┼écenia w dziecku swobodnej eksploracji ┼Ťwiata. Buduje to w nim wiar─Ö w siebie i spor─ů niezale┼╝no┼Ť─ç. A co za tym idzie wykszta┼écaj─ů si─Ö te nawyki, kt├│re w doros┼éym ┼╝yciu, a szczeg├│lnie w pracy, s─ů po┼╝─ůdane, czyli systematyczno┼Ť─ç, motywacja, wyznaczanie cel├│w, zarz─ůdzanie sytuacj─ů i zmienno┼Ť─ç jak─ů za sob─ů niesie plan.

PRZECZYTAJ TAK┼╗E: 5 SPOSOB├ôW NA TO, JAK WSPIERA─ć SWOJE DZIECKO W NAUCE J─śZYKA OBCEGO?

Po czwarte – odkodujcie s┼éowa klucze i prze┼é├│┼╝cie je na jako┼Ťciowe sp─Ödzanie czasu z┬ádzieckiem.

Wspomniane zachowania, mocno kojarzone ze ┼Ťwiatem biznesu, jednak w ┼éatwy spos├│b daj─ů si─Ö prze┼éo┼╝y─ç na j─Özyk rodzica z dzieckiem. Przyk┼éadowo, je┼╝eli chcemy dziecko nauczy─ç czym jest czas, zacznijmy od nauki jego planowania. Mo┼╝na to zrobi─ç poprzez podzielenie dnia na poszczeg├│lne etapy i pokolorowania ich r├│┼╝nymi kolorami, np. czas sp─Ödzany w przedszkolu b─Ödzie mia┼é kolor pomara┼äczowy i b─Ödzie to czas na prac─Ö, popo┼éudnie b─Ödzie zielone i b─Ödzie czasem na dowoln─ů zabaw─Ö, wiecz├│r niebieski i b─Ödzie oznacza┼é czas na k─ůpiel i przebranie si─Ö w pi┼╝am─Ö. Dzi─Öki takim codziennym zwyczajom i rytua┼éom dziecko zaczyna obserwowa─ç systematyczno┼Ť─ç zachowa┼ä w okre┼Ťlonych porach dnia. Poprzez kolory poj─Öcie czasu przestaje by─ç dla dziecka czym┼Ť abstrakcyjnym, a zaczyna kojarzy─ç si─Ö z czym┼Ť namacalnym i realnym.

Po pi─ůte ÔÇô skorzystajcie z pomocy.

Na rynku mo┼╝na znale┼║─ç wiele pomocy i narz─Ödzi do nauki dziecka dobrych nawyk├│w. Jednym z nich jest wsp├│lny planer ÔÇ×Czas Przedszkolaka. Pomocnik harmonijnej edukacji dla rodzic├│w i opiekun├│wÔÇŁ Anny Zawadzkiej, autorki ksi─ů┼╝ek oraz za┼éo┼╝ycielki szko┼éy Better Academy. Dzi─Öki planerowi rodzic mo┼╝e z dzieckiem zaplanowa─ç p├│j┼Ťcie do przedszkola, poznanie pierwszych koleg├│w i kole┼╝anek, pobawienie si─Ö w detektyw├│w, czy wreszcie zaplanowanie wsp├│lnych wakacji. Poprzez zbi├│r gier i zada┼ä, zmy┼Ťlnych kolorowanek i┬álabirynt├│w, wyzwalaj─ůcych dzieci─Öc─ů kreatywno┼Ť─ç w ┼éatwy spos├│b rodzic mo┼╝e lepiej pozna─ç dziecko i sporo si─Ö o sobie nawzajem nauczy─ç.

Kolejnym sposobem poznania swojego dziecka i pomocy mu w poznaniu samego siebie mo┼╝e okaza─ç si─Ö skorzystanie z pomocy specjalist├│w. Na rynku dzia┼éa wiele szk├│┼é wspieraj─ůcych edukacj─Ö pozaszkoln─ů. Ich rola nie polega tylko na dokszta┼écaniu dziecka w obszarach, w kt├│rych sobie nie radzi. Szko┼éa Better Academy koncentruje si─Ö na odkrywaniu tego jaki drzemie w dziecku potencja┼é, jakie dziecko ma zainteresowania i w co warto zainwestowa─ç zar├│wno czas dziecka, jak i w przysz┼éo┼Ťci pieni─ůdze rodzic├│w.

Jak wspomina Anna Zawadzka, za┼éo┼╝ycielka Better Academy: Zapisanie dziecka do naszej szko┼éy pozwoli mu na rozszerzenie grona znajomych i┬áspojrzenia na siebie, i na swoje umiej─Ötno┼Ťci inaczej, ni┼╝ szko┼éa go ocenia. Bardzo cz─Östo s─ů takie sytuacje, ┼╝e dzieci w swoim sta┼éym ┼Ťrodowisku nauczy┼éy si─Ö funkcjonowa─ç i┬áwiedz─ů, ┼╝e s─ů na przyk┼éad bardzo dobre w jakim┼Ť obszarze. Id─ůc do innej szko┼éy zderzaj─ů si─Ö z innymi dzie─çmi i nagle okazuje si─Ö, ┼╝e ta ich bardzo du┼╝a wiedza ju┼╝ nie jest a┼╝ tak du┼╝a, tylko jest przeci─Ötna. Czy nabierze dzi─Öki temu wi─Ökszej pewno┼Ťci siebie, czy przeciwnie oka┼╝e si─Ö, ┼╝e w przysz┼éo┼Ťci mo┼╝e potrzebowa─ç dodatkowego wsparcia opiekuna ÔÇô rodzica lub nauczyciela? Na pewno z czasem zrozumie, ┼╝e nie mo┼╝e zatrzyma─ç si─Ö w rozwijaniu swoich zainteresowa┼ä i umiej─Ötno┼Ťci. W p├│┼║niejszych etapach edukacji b─Ödzie samodzielnie, coraz bardziej ┼Ťwiadomie wskazywa─ç swoje mocne strony i im po┼Ťwi─Öca─ç wi─Öcej uwagi. Przede wszystkim jednak nale┼╝y wyrobi─ç w dziecku nawyk ciekawo┼Ťci ┼Ťwiata i otwarto┼Ťci na przyswajanie wiedzy. W doros┼éym ┼╝yciu b─Ödzie to umiej─Ötno┼Ť─ç bezcenna, je┼╝eli zajdzie potrzeba podniesienia kwalifikacji czy wr─Öcz przebran┼╝owienia si─Ö taka osoba nie przerazi si─Ö skal─ů wyzwania, zmiany jak─ů mo┼╝e nie┼Ť─ç zmiana profesji. Ud┼║wignie ten ci─Ö┼╝ar, poniewa┼╝ b─Ödzie potrafi┼éa podej┼Ť─ç do tej zmiany metodycznie ÔÇô czyli zaplanowa─ç j─ů. Rodzice cz─Östo pytaj─ů mnie, czy planowanie edukacji od najm┼éodszych lat nie pozbawi ich pociech rado┼Ťci dzieci┼ästwa i beztroski, kt├│ra mu zwykle towarzyszy. Odpowiadam wtedy, ┼╝e celem nie jest przyspieszenie procesu dorastania dzieci, lecz uczynienie go bardziej ┼Ťwiadomym, a przez to pe┼éniejszym. To inwestycja, kt├│ra zaprocentuje w przysz┼éo┼Ťci.

To czy dziecko zostanie zapisane na zaj─Öcia dodatkowe, czy zostanie kupiona nowa ksi─ů┼╝ka do wsp├│lnego planowania czasu czy wreszcie rodzic b─Ödzie po prostu sp─Ödza┼é czas z dzieckiem nie ma najmniejszego znaczenia. Najwa┼╝niejsze jest, aby nie straci─ç tej czujno┼Ťci i uwa┼╝no┼Ťci na dziecko, kiedy zaczyna si─Ö ono rozwija─ç i potrzebuje pomocy w odkrywaniu w sobie tego co jest dla niego najwa┼╝niejsze ÔÇô pasji do dzia┼éania. Dzi─Öki temu ka┼╝de marzenie b─Ödzie do osi─ůgni─Öcia, a rol─ů opiekun├│w jest mu to marzenie u┼éatwi─ç zrealizowa─ç.

Wi─Öcej na: www.planerydladzieci.pl

***

O Autorce:

Magdalena Wrzosek – Absolwentka dziennikarstwa na Uniwersytecie Kardyna┼éa Stefana Wyszy┼äskiego i pomocy humanitarnej na Uniwersytecie Warszawskim. W trakcie studi├│w psychologicznych na SWPS Uniwersytecie Humanistycznospo┼éecznym. Zawodowo zajmuj─Ö si─Ö promocj─ů ksi─ů┼╝ek i produkt├│w dla dzieci. Prywatnie przysz┼éa mama po raz pierwszy.