Jak zarz膮dza膰 finansami w firmie

Jak zarz膮dza膰 finansami w firmie? Jak chroni膰 swoje pieni膮dze? Przeczytaj poradnik dla przedsi臋biorc贸w!

Agnieszka Surowiec

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

Ka偶demu przedsi臋biorcy przy艣wieca jeden cel. Jest nim generowanie przychod贸w, by m贸c realizowa膰 misj臋 i wizj臋 prowadzonej firmy. Niestety polskie przedsi臋biorstwa coraz cz臋艣ciej dosi臋ga problem braku p艂ynno艣ci finansowej. Jak zatem zadba膰 o firmowe finanse?

Z Europejskiego Raportu P艂atno艣ci 2017, przeprowadzonego przez Intrum Justitia, wynika, 偶e 52 proc. polskich firm zosta艂o zmuszonych do akceptacji d艂u偶szych termin贸w p艂atno艣ci. Konsekwencj膮 takich sytuacji jest zachwianie firmowego bud偶etu. Podpowiadamy, jak odpowiednio zarz膮dza膰 finansami w przedsi臋biorstwie oraz w jaki spos贸b uchroni膰 si臋 przed niewyp艂acalno艣ci膮 kontrahent贸w.

Dokumentacja i archiwizacja

Podstaw膮 zarz膮dzania firmowymi finansami jest odpowiednie udokumentowanie nawet najmniejszego wydatku lub przychodu. To pozwala na odpowiednie przygotowanie zestawienia zysk贸w i strat. Istotne jest r贸wnie偶 odpowiednie zarchiwizowanie tych dokument贸w. Szczeg贸艂owe opisanie i skatalogowanie wszelkich faktur to podstawa dobrze funkcjonuj膮cego biznesu. Dzi臋ki temu nie b臋dziemy mie膰 problemu z odnalezieniem odpowiednich dokument贸w w przypadku kontroli czy tworzenia np. rocznych bilans贸w. U艂atwia to r贸wnie偶 sprawdzenie, ile na danym projekcie zarobili艣my. To z kolei pozwala okre艣li膰 rentowno艣膰 podobnych zlece艅, kt贸re mo偶emy otrzyma膰 w przysz艂o艣ci.

Analiza, analiza, analiza鈥

Prowadz膮c w艂asn膮 dzia艂alno艣膰 nie mo偶emy zapomnie膰 o wyci膮ganiu wniosk贸w ze sp艂ywaj膮cych do nas raport贸w. Prezes cho膰by nawet najmniejszego przedsi臋biorstwa nie mo偶e skupia膰 si臋 jedynie na stanie firmowego konta. Przede wszystkim powinien zwr贸ci膰 uwag臋 na raporty dotycz膮ce sprzeda偶y. To na ich podstawie mo偶emy okre艣li膰 dynamik臋 finansow膮 firmy, kt贸ra jasno okre艣la czy nasz biznes przynosi zyski, czy zaczyna generowa膰 straty. Warto r贸wnie偶 podda膰 analizie rentowno艣膰 naszej firmy. Przyjrzyjmy si臋 wi臋c po kolei 鈥 rentowno艣ci danego projektu, poszczeg贸lnych dzia艂贸w oraz ca艂ej sp贸艂ki. To naj艂atwiejszy spos贸b na ochron臋 przed finansowym kryzysem.

Zabezpieczenie finans贸w gwarancj膮 sukcesu

Przedsi臋biorcy mog膮 chroni膰 finanse firmy na wiele sposob贸w. Jednym z podstawowych zabezpiecze艅 jest stosowanie przedp艂aty. Takie rozwi膮zanie pozwala na znaczne ograniczenie strat zwi膮zanych z nieotrzymaniem na czas zap艂aty za wykonan膮 us艂ug臋 czy wys艂any produkt. W艣r贸d innych zabezpiecze艅 mo偶na wymieni膰 takie 艣rodki, jak: faktoring, gwarancje bankowe czy ubezpieczenie wierzytelno艣ci. Przydatne jest r贸wnie偶 wdro偶enie systemu monitoringu faktur. Polega to na sta艂ej kontroli stanu nale偶no艣ci, jak r贸wnie偶 na przypominaniu klientom o zbli偶aj膮cym si臋 terminie zap艂aty za faktur臋. Bez wzgl臋du na stosowane zabezpieczenia ka偶dy przedsi臋biorca powinien pami臋ta膰, 偶e podstaw膮 jest okre艣lenie jasnych zasad dotycz膮cych p艂atno艣ci i egzekwowania nale偶no艣ci. Przed podpisaniem umowy porozmawiajmy z naszym klientem. W przypadku, gdy b臋dzie deklarowa艂, 偶e podany termin p艂atno艣ci jest dla niego zbyt kr贸tki zastan贸wmy si臋 nad jego wyd艂u偶eniem. W przypadku, gdy mimo takich dzia艂a艅 prewencyjnych nie otrzymamy na czas nale偶nej zap艂aty nie warto zwleka膰 z rozpocz臋ciem procesu windykacji. Szybka reakcja pozwala na skuteczne odzyskanie nale偶no艣ci.

Zwrot koszt贸w dochodzenia nale偶no艣ci

Zgodnie z obowi膮zuj膮c膮 dyrektyw膮 Unii Europejskiej w sprawie nieterminowych p艂atno艣ci mo偶emy ubiega膰 si臋 o zwrot koszt贸w dochodzenia nale偶no艣ci. Wed艂ug unijnej dyrektywy wierzyciel ma prawo do naliczenia tzw. rekompensaty za koszty odzyskiwania nale偶no艣ci. Rekompensata jest to rycza艂towa kwota, kt贸ra stanowi r贸wnowarto艣膰 40 euro. W celu dochodzenia rekompensaty, wierzyciel nie musi wykazywa膰, 偶e poni贸s艂 faktycznie jakiekolwiek koszty dochodzenia nale偶no艣ci. Nale偶y r贸wnie偶 podkre艣li膰, 偶e mo偶emy stara膰 si臋 o wy偶sz膮 rekompensat臋. W przypadku, gdy koszty odzyskania nale偶no艣ci przekrocz膮 kwot臋 sta艂ej rekompensaty, wierzyciel ma mo偶liwo艣膰 uzyskania na drodze s膮dowej zwrotu wydatk贸w. Musi jedynie przedstawi膰 odpowiednie dokumenty, kt贸re potwierdz膮, 偶e proces odzyskania nale偶no艣ci przewy偶szy艂 wysoko艣膰 ustalonej.

Dbaj膮c o odpowiedni przep艂yw funduszy w naszej firmie powinni艣my przede wszystkim podda膰 szczeg贸艂owej analizie wszelkie sp艂ywaj膮ce do nas raporty finansowe. Nie mo偶emy r贸wnie偶 zapomnie膰 o odpowiednim udokumentowaniu wszelkich wp艂yw贸w i wydatk贸w. W przypadku, gdy kontrahenci zalegaj膮 z p艂atno艣ci膮 za wystawion膮 faktur臋, nale偶y jak najszybciej podj膮膰 odpowiednie kroki. Pami臋tajmy, 偶e zbyt d艂ugie oczekiwanie na dokonanie p艂atno艣ci znacz膮co zmniejsza szanse na otrzymanie ca艂ej nale偶nej nam kwoty.

O autorce:

Agnieszka Surowiec, ekspert firmy Intrum Justitia.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close