Jak wspiera膰 siebie w sukcesie? Naucz si臋 jak zarz膮dza膰 swoj膮 energi膮! To nowy wa偶ny talent nie tylko w biznesie.

Ma艂gorzata Czernecka

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

Wszechobecne nowe technologie, coraz d艂u偶sze listy zada艅 i kr贸tsze deadline鈥檡, kt贸re rodz膮 ogromne zm臋czenie i stres 鈥 nasze tempo pracy z roku na rok jest coraz wi臋ksze i nie zanosi si臋 na to, aby zmala艂o. Jak wi臋c zwi臋kszy膰 swoj膮 efektywno艣膰 w pracy i osi膮gn膮膰 sukces? Ma艂gorzata Czernecka 鈥 psycholog, ekspert Human Power 鈥 wskazuje, 偶e to, na co mamy wp艂yw, to nie ilo艣膰 zada艅, ale jako艣膰 i ilo艣膰 energii, jak膮 mamy ka偶dego dnia.

Aby mie膰 j膮 na wysokim poziomie, musimy nauczy膰 si臋 korzysta膰 ze wszystkich dost臋pnych nam 藕r贸de艂, zar贸wno na poziomie fizycznym, emocjonalnym, umys艂owym, jak i duchowym. Umiej臋tno艣膰 zarz膮dzania energi膮 to nowa metakompetencja os贸b przedsi臋biorczych, kt贸ra mo偶e by膰 kluczowa w osi膮gni臋ciu sukcesu w 艣wiecie rosn膮cych wymaga艅 i oczekiwa艅.


CZYTAJ TAK呕E:聽BEZE MNIE NIE DADZ膭 RADY, MY艢LISZ I ZABIERASZ NA WAKACJE S艁U呕BOWY TELEFON? CZAS ODPU艢CI膯 I NAUCZY膯 SI臉 DOBRZE WYPOCZYWA膯. ZOBACZ, JAK TO ZROBI膯!


Czy odpowiednia ilo艣膰 snu, zbilansowana dieta i aktywno艣膰 fizyczna pomog膮 osi膮gn膮膰 zawodowy sukces? Jak wynika z pierwszego polskiego raportu o zarz膮dzaniu energi膮 pracownik贸w 鈥濸raca, moc, energia w polskich firmach鈥 przygotowanego przez firm臋 Human Power, spos贸b w jaki dzia艂amy ka偶dego dnia, wp艂ywa na nasz膮 skuteczno艣膰 i efektywno艣膰 w pracy. Jak wi臋c skutecznie prze艂o偶y膰 najnowsze ustalenia fizjolog贸w pracy, dietetyk贸w, neurobiolog贸w i psycholog贸w na sw贸j sukces?

Zarz膮dzenie energi膮, czyli co?

Inwestujemy w siebie, rozwijamy nasze kompetencje, a pracodawcy dbaj膮 o rozw贸j naszych talent贸w, tworz膮c do tego nowoczesne systemy motywacyjne. Jednak, by w pe艂ni korzysta膰 z posiadanych przez nas mo偶liwo艣ci i potencja艂u, musimy by膰 wypocz臋ci i pe艂ni energii. Chc膮c rozwija膰 si臋 zawodowo, cz臋sto zapominamy o tym, aby w艂a艣ciwie zarz膮dza膰 w艂asn膮 energi膮. Na czym to polega? To cz臋艣膰 holistycznego podej艣cia do zarz膮dzania sob膮 w 艣wiecie nowych technologii, kt贸re 鈥 czy tego chcemy, czy nie 鈥 z roku na rok zwi臋kszaj膮 tempo codziennego funkcjonowania. Wp艂ywa na ni膮 odpowiednia ilo艣膰 snu, aktywno艣膰 fizyczna, zdrowy tryb od偶ywiania, ale tak偶e strefa emocji, 偶yciowych cel贸w i kondycji mentalnej.

Aby nie traci膰 czasu, podpowiadamy, jak nauczy膰 si臋 zarz膮dza膰 swoj膮 energi膮 i zmieni膰 nawyki dzia艂ania oraz styl pracy. Jest to bowiem niezwykle wa偶ny element codziennego funkcjonowania, kt贸ry warunkuje wysok膮 efektywno艣膰 i skuteczno艣膰 w pracy, a w konsekwencji sukcesy na gruncie zawodowym.

Sen i odpoczynek 鈥 bez nich nie wejdziesz na szczyt

Jak si臋 okazuje, na nasz膮 efektywno艣膰 w wykonywaniu zada艅 wp艂ywa energia z jak膮 przychodzimy do pracy, a nie liczba przepracowanych godzin za biurkiem. Podstawowy czynnik od jakiego jest ona uzale偶niona to odpowiednia ilo艣膰 snu oraz regularne przerwy, kt贸re chocia偶 na chwil臋 pomog膮 oderwa膰 si臋 od pracy i przej艣膰 z tzw. fazy intensywnego wydatkowania do fazy odnawiania energii.

Wed艂ug naukowc贸w dla os贸b w wieku 26-64 lat dla codziennego funkcjonowania niezb臋dne jest od 7 do 9 godzin snu. Pe艂ni on funkcj臋 regeneracyjn膮 dla ca艂ego organizmu, a jego brak mo偶e powa偶nie wp艂yn膮膰 na poziom energii w ci膮gu dnia. K艂opoty z koncentracj膮 i pami臋ci膮, spowolnione reakcje oraz wi臋ksza liczba b艂臋d贸w, spadek nastroju czy w ko艅cu cz臋ste infekcje to bolesne konsekwencje, jakie nios膮 za sob膮 nieprzespane noce. Dodatkowo sen dzia艂a silnie regeneruj膮co na nasz umys艂 鈥 usuwa niepotrzebne informacje, konsoliduje pami臋膰, oczyszcza m贸zg z emocji przez co koncentracja, szybko艣膰 podejmowania decyzji i kreatywno艣膰 nast臋pnego dnia mog膮台 by膰 na najwy偶szym poziomie. Te cechy niew膮tpliwie maj膮 istotne prze艂o偶enie na jako艣膰 wykonywanych zada艅 w ci膮gu doby oraz odporno艣膰 na stres.

Jak mo偶emy sobie pom贸c?

Im p贸藕niej chodzimy spa膰, tym jeste艣my bardziej zm臋czeni po przebudzeniu. Dlatego starajmy si臋 zachowa膰 regularn膮 por臋 snu i jego d艂ugo艣膰 od 7 do 9 godzin. Je偶eli nasz organizm lepiej funkcjonuje po po艂udniu, warto pomy艣le膰 nad ustaleniem z pracodawc膮 p贸藕niejszych godzin rozpoczynania pracy. Kluczem do osi膮gni臋cia wysokiej efektywno艣ci s膮 tak偶e regularne przerwy w pracy 鈥 wed艂ug bada艅 maksymalny czas skupienia wynosi maksymalnie 90 minut. Odpowiednio zaplanowane pauzy, przeznaczone na zrobienie czego艣 odmiennego od tego, co robili艣my w trakcie wykonywania obowi膮zk贸w zawodowych sprawi膮, 偶e szybciej wr贸cimy do stanu skupienia. Je偶eli istnieje taka mo偶liwo艣膰, dla os贸b niewyspanych wskazana jest r贸wnie偶 15-30-minutowa drzemka, najlepiej oko艂o godziny 13:00-15:00.

Przepis na sukces

Energii do dzia艂ania potrzebujemy wszyscy, bez wzgl臋du na stanowisko czy podejmowane wyzwania. Wiedza台 o tym doskonale m.in. sportowcy. Cia艂o, kt贸remu dostarczane s膮台 najlepsze sk艂adniki od偶ywcze, w odpowiedniej formie, ma niesamowite mo偶liwo艣ci do efektywnej, wysokojako艣ciowej pracy oraz szybkiej regeneracji i odnowy. Do najcz臋stszych b艂臋d贸w 偶ywieniowych, kt贸re bezpo艣rednio przek艂adaj膮台 si臋台 na spadek naszej efektywno艣ci to: p贸藕ne 艣niadania, zbyt d艂ugie przerwy mi臋dzy posi艂kami, du偶a ilo艣膰 wysoko przetworzonych posi艂k贸w (tzw. fast foods) oraz s艂odkich napoj贸w, kt贸re mog膮 powodowa膰 m.in. uczucie senno艣ci.

Jak wi臋c zmieni膰 sw贸j styl 偶ycia, aby pomaga艂 on nam przy realizowaniu codziennych zawodowych wyzwa艅?

Obok odpowiednio zbilansowanej diety, pracujmy nad dotychczasowymi nawykami 偶ywieniowymi. Napoje s艂odzone warto zast膮pi膰 wod膮 mineraln膮, kt贸rej powinni艣my pi膰 minimum 1,5 litra dziennie. Ograniczmy spo偶ywanie czarnej herbaty i kawy oraz produkt贸w o wysokim indeksie glikemicznym (ziemniaki, bia艂y makaron, chleb, bia艂y ry偶) na korzy艣膰 warzyw i produkt贸w pe艂noziarnistych. Wyeliminujmy niezdrowe przek膮ski typu batony, chipsy, s艂one paluszki, kt贸re najcz臋艣ciej stanowi膮 niekorzystn膮 dla naszego zdrowia kompozycj臋 t艂uszcz贸w, w臋glowodan贸w prostych, sztucznych barwnik贸w i innych dodatk贸w. Ta sama zasada dotyczy s艂odyczy 鈥 produkty tego typu powoduj膮 m.in. gwa艂towne spadki energii w ci膮gu dnia. Pomocne w odstawieniu cukru b臋dzie wprowadzenie do jad艂ospisu wi臋kszej ilo艣ci warzyw i owoc贸w. Wa偶na jest r贸wnie偶 kolejno艣膰 posi艂k贸w, jakie spo偶ywamy w ci膮gu dnia. Te najbardziej obfite, o wysokim poziomie indeksu glikemicznego powoduj膮 senno艣膰 i gwa艂towny spadek energii. Jedzmy cz臋艣ciej, za to mniejsze porcje (3-4 razy dziennie), a obfitego obiadu nie zostawiajmy na koniec dnia.

Ruch na zdrowie

Lekarze od lat zach臋caj膮 do uprawiania aktywno艣ci fizycznej i wymieniaj膮 d艂ug膮 list臋 korzy艣ci zdrowotnych. Okazuje si臋 jednak, 偶e ich zach臋ty nie s膮 dla nas wystarczaj膮c膮 motywacj膮 鈥 wed艂ug raportu Human Power 6 na 10 pracownik贸w nie uprawia regularnie 偶adnej aktywno艣ci fizycznej. A co je偶eli oka偶e si臋, 偶e codzienna dawka sportu lub spacer mo偶e przyspieszy膰 d艂ugo wyczekiwany awans? Jak si臋 okazuje, wysi艂ek fizyczny niesie za sob膮 wiele korzy艣ci, kt贸re przek艂adaj膮 si臋 na nasz膮 efektywno艣膰 w pracy. Wp艂ywa on na motywacj臋 i mobilizacj臋 do codziennego dzia艂ania, obni偶a stres, napi臋cie emocjonalne oraz poziom negatywnych emocji w sytuacjach stresowych. Regularna aktywno艣膰 wp艂ywa tak偶e pozytywnie na nasz m贸zg 鈥 艂atwiej przyswajamy now膮 wiedz臋 i umiej臋tno艣ci oraz potrafimy si臋 skoncentrowa膰, podczas wykonywania obowi膮zk贸w zawodowych.

Co wi臋cej, jak wynika z bada艅 przeprowadzonych przez Sztokholm University i Karolinska Institutet osoby, kt贸re s膮 aktywne zawodowo i 膰wicz膮 systematycznie ok. 2,5 godziny tygodniowo, w pracy realizuj膮 wi臋cej zada艅 i wykazuj膮 si臋 wi臋kszym zaanga偶owaniem ni偶 osoby, kt贸re stawiaj膮 na odpoczynek bierny. Jak si臋 wi臋c okazuje systematyczna aktywno艣膰 fizyczna ma korzystny wp艂yw na wytrwa艂o艣膰 zar贸wno w pracy, jak i podczas wykonywania innych czynno艣ci i zada艅 w codziennym 偶yciu.

Zadbaj o sw贸j umys艂

Codzienny przyp艂yw ogromnej ilo艣ci tre艣ci i informacji nazwany przeci膮偶eniem informacyjnym oraz coraz cz臋艣ciej wymagana w 艣rodowisku pracy wielozadaniowo艣膰, czyli ci膮g艂e prze艂膮czanie si臋 mi臋dzy zadaniami, wp艂ywa negatywnie na nasz膮 koncentracj臋 i wydajno艣膰. Dzieje si臋 tak dlatego, 偶e nasze m贸zgi nie s膮 przygotowane do wykonywania wielu czynno艣ci jednocze艣nie (opr贸cz tych prostych, nawykowych dzia艂a艅). Dodatkowo osoby, kt贸re w tym samym czasie wykonuj膮 wi臋cej ni偶 jedno zadanie cz臋艣ciej do艣wiadczaj膮 deprymuj膮cego stresu, pope艂niaj膮 wi臋cej b艂臋d贸w (lub pomijaj膮 wa偶ne informacje), podejmuj膮 mniej trafne decyzje oraz przeszacowuj膮 czas trwania danej czynno艣ci/zadania.

Okazuje si臋, 偶e jedn膮 z rzeczy, kt贸ra poch艂ania wiele naszej energii jest nieustanne rozproszenie. Aby skutecznie sobie z nim poradzi膰 niezb臋dne jest przygotowanie planu i ustalenie priorytet贸w. Je偶eli nasze stanowisko lub firma nie ma zdefiniowanego procesu post臋powania, swoj膮 prac臋 musimy organizowa膰 sami. Najwa偶niejsze w tym zakresie jest wyznaczenie priorytet贸w 艣rednio i kr贸tkoterminowych, najlepiej w rytmach dwu, jednotygodniowych. Kolejnym aspektem jest unikanie rozpraszania za pomoc膮 np. aplikacji i medi贸w spo艂eczno艣ciowych, a tak偶e zaplanowanie czasu przeznaczonego na spotkania, odpowiadania na e-maile oraz wyznaczenie czasu w ci膮gu dnia, kt贸ry wype艂nimy prac膮 kreatywn膮 oraz koncepcyjn膮, oraz podsumujemy mijaj膮cy tydzie艅 i zaplanujemy nast臋pny.

Emocje kontrolowane

Emocje s膮 藕r贸d艂em ogromnej energii. W 偶yciu, r贸wnie偶 tym zawodowym, zazwyczaj d膮偶ymy do tego, aby odczuwa膰 przede wszystkim te pozytywne. Jak wi臋c emocje wp艂ywaj膮 na nasz膮 prac臋? Gdy osi膮gamy najlepsze wyniki, odczuwamy zadowolenie, zapa艂, rado艣膰 i optymizm. Oznacza to, 偶e zawsze, gdy nie jeste艣my skoncentrowani, zaanga偶owani, pe艂ni optymizmu i entuzjazmu, dzia艂amy poni偶ej swojego optimum.

Z kolei emocje negatywne takie, jak strach, z艂o艣膰 czy smutek s膮 po偶yteczne dla naszego organizmu, bo informuj膮 nas o zagro偶eniach i s艂u偶膮 naszemu przetrwaniu. Je偶eli jednak towarzysz膮 nam przez d艂u偶szy czas w pracy, to mocno obni偶aj膮 nasz膮 skuteczno艣膰 dzia艂ania. Jest to szczeg贸lne ryzyko dla os贸b pe艂ni膮cych funkcje kierownicze, poniewa偶 opr贸cz siebie, nara偶aj膮 r贸wnie偶 swoich podw艂adnych. Je艣li menad偶er nie radzi sobie w sytuacji kryzysowej i wywo艂uje w swoim zespole strach, gniew czy reakcje obronne, to warto pami臋ta膰, 偶e stopniowo upo艣ledza jego zdolno艣膰 do efektywnej pracy.

Co robi膰, aby praca by艂a 藕r贸d艂em pozytywnych emocji, z kt贸rych mo偶emy czerpa膰 energi臋 do dzia艂ania? Przede wszystkim musimy by膰 ich 艣wiadomi i m膮drze sobie z nimi radzi膰. Je偶eli ich nie zauwa偶amy mo偶emy doprowadzi膰 do ich kumulacji. Kolejnym aspektem jest tak偶e rozs膮dne planowanie dzia艂a艅. Zbyt wyg贸rowane plany, kt贸rych nie mo偶emy zrealizowa膰 mog膮 powodowa膰 irytacje. Wa偶ne jest r贸wnie偶, aby pracodawca zadba艂 o przyjazne 艣rodowisko pracy. Budowanie relacji opartych na wsp贸艂pracy, zaufaniu, wzajemnej inspiracji czy 藕r贸de艂 dobrej energii, kt贸ra mo偶e decydowa膰 o naszym poczuciu zadowolenia.

Okre艣l swoje cele

Jak ju偶 wiemy, nasza produktywno艣膰 i efektywno艣膰 zwi膮zana jest z odczuwaniem pozytywnych emocji. A jednym z ich najlepszych 藕r贸de艂 jest poczucie, 偶e przybli偶amy si臋 do realizacji wyznaczonych cel贸w. O wiele 艂atwiej b臋dzie nam zarz膮dza膰 energi膮, uwag膮, zadaniami do wykonania, je艣li wiemy, co jest dla nas wa偶ne zar贸wno w pracy, jak i w 偶yciu prywatnym. To w艂a艣nie poczucie sensu, jasno zdefiniowane cele oraz warto艣ci, wyznaczaj膮 kierunek, w jakim chcemy pod膮偶a膰. Daj膮 nam pow贸d, aby ka偶dego dnia wsta膰 rano i i艣膰 dalej zgodnie z wytyczonym wcze艣niej torem dzia艂ania.

Uwalniaj膮 te偶 ogromne pok艂ady energii.聽I daj膮 si艂臋, by przezwyci臋偶a膰 wszelkie przeszkody, jakie pojawiaj膮 si臋 na drodze do celu. Okazuje si臋 wi臋c, 偶e je偶eli uzmys艂owimy sobie wag臋 naszej pracy, b臋dzie ona podkre艣lana i zauwa偶ana przez otoczenie, nasza produktywno艣膰 mo偶e znacz膮co wzrosn膮膰. Je偶eli lubimy swoj膮 prac臋, kt贸ra w naszym odczuciu ma sens (zadania maj膮 cel, praca jest wa偶na dla innych), to nasze zaanga偶owanie i ch臋膰 do wysi艂ku ro艣nie. I odwrotnie: je艣li lubimy nasz膮 prac臋, ale w zadaniach nie widzimy sensu i nie maj膮 znaczenia (ani dla nas, ani dla otoczenia), to nasze zaanga偶owanie drastycznie spada.

Trzeba tak偶e pami臋ta膰 o tym, 偶e wa偶na jest zbilansowana integracja 偶ycia zawodowego i prywatnego. 艢wiadome dok艂adanie stara艅, aby by膰 maksymalnie efektywnym w tych dw贸ch 艣wiatach i czerpa膰 z tego naturaln膮 frajd臋. Dlatego te偶 miejsca pracy uznawane za doskona艂e wspieraj膮 pracownik贸w buduj膮c zaanga偶owan膮 kultur臋, oferuj膮c elastyczny czas pracy, mo偶liwo艣膰 pracy zdalnej. Umo偶liwiaj膮 tak偶e realizowanie pasji oraz zatrudniaj膮c lider贸w, kt贸rzy tworz膮 warunki do osi膮gania pe艂nego sukcesu.

***

O autorce:

Ma艂gorzata Czernecka 鈥 psycholog, coach, trener, manager. Prezes zarz膮du Human Power. Od ponad 10 lat specjalizuje si臋 w obszarze nowoczesnych system贸w rozwoju pracownik贸w oraz podnoszenia ich efektywno艣ci i skuteczno艣ci dzia艂ania. Obserwatorka i uczestniczka zmian, jakie nios膮 w stylu 偶ycia i pracy nowe technologie. Specjalistka w obszarze zarz膮dzania energi膮, budowania nowych nawyk贸w sprzyjaj膮cych podnoszeniu skuteczno艣ci i efektywno艣ci dzia艂ania pracownik贸w du偶ych organizacji, work-life balance oraz psycho-immunologii. Tw贸rca autorskich program贸w szkoleniowych z zakresu podnoszenia skuteczno艣ci i efektywno艣ci dzia艂ania, 艂膮cz膮cych wiedz臋 z obszaru psychologii, neurobiologii, medycyny sportowej i dietetyki

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter