Dominika Jajszczak (fot. Jowita Pawluczy)

Jak zdoby膰 si臋 na odwag臋?

Dominika Jajszczak

Nie wiadomo, co przynios膮 najbli偶sze tygodnie. Jeste艣my teraz w wielkim znaku zapytania. I warto wykorzysta膰 ten czas, aby przyjrze膰 si臋 sobie, zadba膰 o siebie i bliskich, nabra膰 troch臋 odwagi. Ale jak? Zobacz podsumowanie webinaru Sukces TO JA 鈥濪ziewczyny, wi臋cej odwagi!鈥.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Czy odwag臋 mo偶na wytrenowa膰?

Mo偶na, tak jak kompetencje mi臋kkie. Je偶eli czujesz, 偶e brakuje Ci odwagi na przyk艂ad do wyst膮pie艅 publicznych to nie ma innej metody, jak wystawianie si臋 na takie sytuacje. Nie ma innej metody, jak konfrontowanie si臋 z tymi sytuacjami, w jakich tej odwagi nam brakuje. Oczywi艣cie z pe艂n膮 艣wiadomo艣ci膮 tego, 偶e mo偶e by膰 to okupione stresem i nieprzespanymi nocami. Bo z jednego razu na drugi w takich sytuacjach b臋dziesz czu艂a si臋 pewniej, l臋k zacznie schodzi膰 na drugi plan, a odwaga doda Ci otuchy.

Jak podchodzi膰 do nowych wyzwa艅?

Podczas webinaru Kasia Malinowska opowiedzia艂a o dw贸ch szko艂ach. Pierwsza z nich to rzucanie si臋 na g艂臋bok膮 wod臋 (oczywi艣cie posiadaj膮c umiej臋tno艣膰 p艂ywania!), za艣 druga to dzia艂anie krok po kroku 鈥 najpierw zanurzamy kostki w wodzie, a potem brniemy wytrwale do przodu, coraz g艂臋biej.

Ja zazwyczaj skacz臋 na g艂臋bok膮 wod臋, po czym douczam si臋 i dostosowuj臋 styl p艂ywania do danego zadania. Metoda krok po kroku nie jest dla mnie, bo im wi臋cej analizuje, tym wi臋kszy l臋k si臋 we mnie budzi.鈥 鈥 opowiada Kasia Malinowska.

A co potem?

Joanna Rek-Faber radzi: 鈥A jak ju偶 sko艅czysz i osi膮gniesz to, co chcia艂a艣 to doce艅 to! Doce艅 to, 偶e mimo strachu da艂a艣 rad臋. Ten sukces kosztowa艂 Ci臋 przekroczenie pewnych granic, wyj艣cie ze strefy komfortu鈥. Nie ma sensu deprecjonowa膰 swoich dokona艅. Doce艅 siebie i celebruj swoje sukcesy 鈥 zar贸wno te ma艂e jak i te du偶e.

A co jak nie wyjdzie?

Traktujemy wszystko zero jedynkowo. Uda艂o si臋 albo si臋 nie uda艂o. Tymczasem pomi臋dzy biel膮 a czerni膮 jest ca艂a skala kolor贸w鈥 鈥 opowiada Kasia Malinowska i przytacza metod臋, kt贸ra us艂ysza艂a kiedy艣 od znajomej:

Bardzo fajnie jest da膰 sobie troch臋 luzu, kiedy podchodzicie do r贸偶nych wyzwa艅. Um贸wcie si臋 ze sob膮 na rezultat, ale nie na zasadzie 鈥瀢szystko albo nic鈥. Wyznaczcie sobie trzy stopnie rezultatu. Je艣li posz艂o Wam dok艂adnie tak jak tego chcia艂y艣cie to otwieracie symboliczne trzy szampany. Jak p贸jdzie troch臋 gorzej, ale nadal jest okej to otwieracie dwa szampany. A jak p贸jdzie jeszcze s艂abiej, ale nadal jest to akceptowalne to otwieracie jednego szampana. Oczywi艣cie zawsze fajnie jest napi膰 si臋 trzech luksusowych szampan贸w, ale jednym te偶 mo偶na si臋 zadowoli膰.鈥

Takie podej艣cie daje wi臋ksz膮 przestrze艅 manewru 鈥 mo偶esz nadal by膰 zadowolona z tego co zrobi艂a艣 鈥 pomimo tego, 偶e nie osi膮gn臋艂a艣 wszystkiego co zaplanowa艂a艣.

Zw艂aszcza, 偶e cz艂owiek uczy si臋 na swoich b艂臋dach i tak偶e na tych 鈥瀗iepe艂nych鈥 sukcesach鈥 鈥 dodaje Joanna Rek-Faber.

呕adnych wyrzut贸w sumienia

Robienie czego艣 dla siebie jest bardzo wa偶ne. To w艂a艣nie to powoduje, 偶e dbacie o swoje samopoczucie i swoj膮 dobr膮 energi臋. Te energi臋 przenosisz na innych wok贸艂 鈥 na swoich bliskich, znajomych, dzieci. Je偶eli nie robisz niczego dla siebie, nie doceniasz si臋 to czujesz w 艣rodku po prostu pustk臋. A pustk膮 nie masz, jak si臋 podzieli膰.

Warto艣ci a odwaga!

Po co? Dlaczego chc臋 to zrobi膰? Co ma mi to da膰? Je偶eli odnajdziesz swoje warto艣ci to one mog膮 Ci臋 zmotywowa膰. By膰 twoj膮 si艂膮 nap臋dow膮, kt贸ra pomo偶e generowa膰 odwag臋 wewn膮trz siebie.

Najwa偶niejsze jest znale藕膰 w 偶yciu swoje 鈥瀌laczego鈥!鈥 鈥 pisze na czacie podczas webinaru Ewa, jedna z uczestniczek.

Wizualizacja sukcesu dodaje odwagi?

Czy uwa偶acie, 偶e wizualizacja finalnego sukcesu pomaga w razie pora偶ki? Obawiam si臋 cz臋sto my艣lenia pozytywnego o ko艅cu procesu, bo w razie pora偶ki prze偶ywam j膮 podw贸jnie i czuj臋, 偶e si臋 oszukiwa艂am. Wol臋 da膰 si臋 pozytywnie zaskoczy膰 dzi臋ki swojej ci臋偶kiej pracy i szcz臋艣ciu, tylko z kolei nigdy sukces mnie nie cieszy naprawd臋. Bardziej odczuwam, 偶e uff, mam to z g艂owy鈥 鈥 pisze jedna z uczestniczek webinaru.

W wizualizacji nie chodzi o to, aby wyobra偶a膰 sobie siebie odnosz膮c膮 sukces np. w sporcie – siebie zdobywaj膮c膮 puchar w mistrzostwach 艣wiata i stoj膮c膮 na podium. W tym przypadku bardziej chodzi o skupienie si臋 na tym, jak b臋dziesz si臋 w贸wczas czu艂a. Co si臋 zmieni w Twoim 偶yciu? Co stanie si臋 dla Ciebie mo偶liwe? Jakie trudno艣ci znikn膮 w momencie, gdy osi膮gniesz sw贸j cel?

Warto tak偶e pami臋ta膰, 偶e czasami wysi艂ek i zaanga偶owanie, kt贸re wk艂adamy w nasze dzia艂anie jest wa偶niejsze ni偶 sam efekt. Nierzadko zdarza si臋 sytuacja, 偶e o 鈥瀢ygranej鈥 nie decyduje podium, a droga jak膮 musia艂a艣 do niego pokona膰. Kompetencje i umiej臋tno艣ci, jakie w jej trakcie zdoby艂a艣.

Nie por贸wnuj si臋 do innych

鈥濶ie por贸wnuj si臋 do innych, a por贸wnuj si臋 z sam膮 sob膮.鈥 鈥 opowiada Joanna Rek-Faber 鈥 鈥Bazujmy na swoich zasobach, a nie deficytach. Rozwijajmy swoje mocne strony.鈥 鈥 nak艂ania Kasia Malinowska. Nie skupiajmy si臋 na tym, czego nie umiemy robi膰, a na tym, co wychodzi nam dobrze.

艢wiadomo艣膰 s艂abych stron nie powinna zani偶a膰 naszej samooceny.鈥 鈥 pisze na czacie jedna z uczestniczek podsumowuj膮c webinar.

Na koniec mamy dla Ciebie ma艂e zadanie! Wypisz teraz jedn膮 rzecz, w kt贸rej jeste艣 mistrzyni膮. Co jest Twoj膮 supermoc膮?

>> OBEJRZYJ NAGRANIA Z NASZYCH WEBINAR脫W TUTAJ <<

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close