seo

Jak zdobywać klientów sklepu internetowego i ile to kosztuje?

Anna Zalewska

Branża e-commerce jest trudna. Sklepy internetowe pojawiają się i znikają. Z tego nie ma pieniędzy. Też spotkałaś się z takimi stwierdzeniami? Zamiast Cię straszyć podobnymi wizjami, wolimy pokazać, jak wygląda promocja sklepu internetowego w sieci i skąd pozyskiwać klientów. 

Czy marketing internetowy jest drogi?

Sklep internetowy to specyficzny typ strony – zwykle składa się z dużej liczby podstron, z czego większość to ważne dla Ciebie produkty, więc nie pominiesz ich w promocji w sieci. Duża liczba stron w sklepie wpływa na cenę usług marketingowych. Na pewno warto przygotować się na większą inwestycję niż w przypadku strony wizytówki, która składa się z 3 podstron.

Na cenę marketingu internetowego dla sklepu wpływa również konkurencja. Im więcej podobnych sklepów tym trudniej skutecznie się wypromować. Możesz znaleźć w internecie oferty kampanii reklamowych za naprawdę małe pieniądze. Weź jednak pod uwagę, że niekiedy obejmują one szkodliwe, źle widziane przez Google działania.

Czy marketing internetowy dla sklepu jest drogi? Dla początkujących sklepów, które jeszcze nie zarabiają – tak, ale jednocześnie jest inwestycją. Na szczęście działań, które możesz wdrożyć jest tak wiele, że na pewno wybierzesz coś odpowiedniego do Twojego budżetu na reklamę. Jakie działania warto rozważyć?

Pozycjonowanie sklepu w Google

Większość osób, które chcą dokonać zakupu online albo udaje się bezpośrednio do znanego, dużego sklepu online, albo wyszukuje oferty w Google. O ile w pierwszym przypadku nie masz dużego pola do manewru – trudno początkującemu sklepowi walczyć ze znaną marką o ugruntowanej pozycji, o tyle na widoczność swojego e-sklepu w Google masz wpływ. Działanie, dzięki któremu Twój sklep będzie wyświetlał się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania Google nazywa się pozycjonowaniem. Obecnie jest to coraz bardziej złożona usługa, a koszt działań dla sklepu oscyluje nawet w okolicach kilku tysięcy złotych miesięcznie.

Pozycjonowanie skutecznie promuje sklep w Google, ale nie z miesiąca na miesiąc. Na efekty w postaci rosnącej sprzedaży niekiedy trzeba czekać nawet rok. Skoro to takie drogie i tyle się czeka, dlaczego pozycjonowanie jest coraz popularniejszą usługą marketingową? Sekret tkwi w złożoności pozycjonowania. Chociaż konkretne kroki pozycjonowania pokrywają się pomiędzy różnymi sklepami i stronami, to sekret tkwi w strategii. Niektóre działania realizowane są z mniejszą lub większą intensywnością.

Istotny jest także dobór słów kluczowych – czyli fraz, które wpisują Twoi klienci w Google, aby znaleźć Twój sklep. Im bardziej precyzyjne frazy, niszowe, tym łatwiej będzie Ci dotrzeć do klientów. Ogólne frazy są trudne do wypozycjonowania, a jednocześnie nie odzwierciedlają zamiarów i potrzeb użytkownika. Porównaj dwie frazy: stół do jadalni sosnowy rozkładany vs. stół – którą z tych fraz wpisze użytkownik nastawiony na konkretny zakup, a którą ktoś, kto jest daleko od decyzji zakupowej?

Pozycjonowanie, chociaż na początku jest kosztem, ostatecznie zwraca się z nawiązką. Bądź jednak świadoma, że to może być za rok albo półtora roku i przeanalizuj, czy jesteś w stanie opłacać taką usługę przez taki okres bez zwrotu z inwestycji. Gdy pozycjonowanie zaczyna generować sprzedaż, płacisz wciąż tyle samo, a zyski są coraz wyższe.

PRZECZYTAJ TAKŻE: JAK ZOSTAĆ E-PRZEDSIĘBIORCĄ?

Reklama Google Ads dla sklepów

Jeśli chcesz zainwestować w działanie marketingowe, które w krótkim czasie pozwala dotrzeć do klientów, wybierz Google Ads. Jest to system reklamowy Google’a, w którym płacisz za kliknięcia w reklamę, a nie za samo wyświetlenie. Reklamy mogą wyświetlać się w wynikach wyszukiwania Google, na portalach korzystających z systemu do wyświetlania reklam Google, w aplikacjach, na YouTube i na Gmailu w różnych formatach – tekstowych, graficznych, animacji, video i reklam, które łączą tekst i grafikę. Jak widzisz możliwości jest sporo.

Jeszcze parę lat temu Google Ads (wtedy Adwords) było tanim rozwiązaniem. Jednak im więcej chętnych na reklamę na te same frazy, tym wyższe koszty za kliknięcie. Zdarza się, że reklamodawcy chcą przetestować tę formę promocji i inwestują 200-300 zł. To zdecydowanie za mało, aby zobaczyć jakikolwiek efekt i tym bardziej ocenić skuteczność Google Ads. Kilka tysięcy złotych miesięcznie pozwoli wielu sklepom na realne przetestowanie usługi i ocenę, czy jest to odpowiedni kanał dotarcia do klienta.

Pośród wszystkich formatów reklamowych, Google Ads oferuje także format skierowany wyłącznie do sklepów – Google Zakupy (Shopping). Pozwala na wyświetlanie produktów ze zdjęciami, cenami i innymi informacjami bezpośrednio w Google. To trudna forma reklamy z uwagi na brak zawężenia reklam słowem kluczowym oraz… konkurencję z dokładnie takimi samymi produktami i zdjęciami. Jednak warto przetestować Google Shopping, bo dociera do zdecydowanego klienta, który szuka konkretnego produktu i dzięki reklamie trafia bezpośrednio na kartę produktową.

Plusem Google Ads dla sklepu jest niewątpliwie natychmiastowe wyświetlanie się w Google. Mimo że wtedy wynik wyszukiwania jest oznaczony jako reklama, docierasz do swoich klientów praktycznie z dnia na dzień. Nie ma tu oczekiwania takiego jak w pozycjonowaniu. Może zechcesz połączyć te usługi i inwestować w Google Ads w oczekiwaniu na efekty pozycjonowania?

PRZECZYTAJ TAKŻE: 5 KROKÓW DO ZAŁOŻENIA E-SKLEPU

Content marketing w sklepie internetowym

Omówiliśmy dwie skuteczne i popularne usługi marketingu internetowego dla sklepów, ale mają one niewątpliwą wadę dla osoby początkującej w biznesie e-commerce – kosztują. Co zrobić, jeśli chcesz dotrzeć do odbiorców, ale możesz zainwestować jedynie swój czas?

Działanie, które może zwiększyć Twoją widoczność w Google i zbudować zaangażowanie odbiorców to tworzenie wartościowej treści. Może nie masz zasobów, aby pozycjonować swój sklep na frazy produktowe, ale może uda Ci się dotrzeć do odbiorców, którzy potrzebują porady. W tym celu warto prowadzić w sklepie blog lub poradnik. Nie jest to miejsce, w którym będziesz pisała o tym, co Ciebie interesuje. Skorzystaj z narzędzi i wyszukaj całe pytania/zagadnienia, które wpisują użytkownicy Google. Niektóre tematy mogą wydawać Ci się banalne, jednak jeśli są wyszukiwane – pisz o nich. Narzędzia, które Ci się mogą przydać to Google Trends i Answer the Public. Szczególnie to ostatnie narzędzie pomoże Ci wygenerować interesujące tematy – wręcz gotowe tytuły artykułów blogowych. Warto zadbać, aby artykuły spełniały wymogi pozycjonowania – zawierały frazy, były przejrzyście wyedytowane i zawierały linki do powiązanych produktów w sklepie. Możesz je promować w mediach społecznościowych lub nawiązać współpracę z blogerami, magazynami online lub ekspertami, którzy będą dla Ciebie wsparciem w dystrybucji takich treści poza Twój blog.

Podsumowanie

Popularną metodą na budowę sprzedaży online jest pozycjonowanie i reklamy Google Ads. Czy to wszystko? Oczywiście, że nie. Możesz sięgnąć po wiele innych działań, jednak to właśnie te dwa najsilniej promują Twoją markę w Google. Pamiętaj, że nie ma jednego rozwiązania, a każde działanie najpierw musisz przetestować. Bez budżetu także dużo osiągniesz, ale pod warunkiem, że jesteś gotowa na poświęcenie czasu i naukę nowych, często technicznych pojęć i procesów.

***

Autorką tekstu jest Anna Zalewska – manager marketingu w agencji widoczni.com