Czy marketing internetowy jest drogi?
Sklep internetowy to specyficzny typ strony – zwykle sk艂ada si臋 z du偶ej liczby podstron, z czego wi臋kszo艣膰 to wa偶ne dla Ciebie produkty, wi臋c nie pominiesz ich w promocji w sieci. Du偶a liczba stron w sklepie wp艂ywa na cen臋 us艂ug marketingowych. Na pewno warto przygotowa膰 si臋 na wi臋ksz膮 inwestycj臋 ni偶 w przypadku strony wizyt贸wki, kt贸ra sk艂ada si臋 z 3 podstron.
Na cen臋 marketingu internetowego dla sklepu wp艂ywa r贸wnie偶 konkurencja. Im wi臋cej podobnych sklep贸w tym trudniej skutecznie si臋 wypromowa膰. Mo偶esz znale藕膰 w internecie oferty kampanii reklamowych za naprawd臋 ma艂e pieni膮dze. We藕 jednak pod uwag臋, 偶e niekiedy obejmuj膮 one szkodliwe, 藕le widziane przez Google dzia艂ania.
Czy marketing internetowy dla sklepu jest drogi? Dla pocz膮tkuj膮cych sklep贸w, kt贸re jeszcze nie zarabiaj膮 – tak, ale jednocze艣nie jest inwestycj膮. Na szcz臋艣cie dzia艂a艅, kt贸re mo偶esz wdro偶y膰 jest tak wiele, 偶e na pewno wybierzesz co艣 odpowiedniego do Twojego bud偶etu na reklam臋. Jakie dzia艂ania warto rozwa偶y膰?
Pozycjonowanie sklepu w Google
Wi臋kszo艣膰 os贸b, kt贸re chc膮 dokona膰 zakupu online albo udaje si臋 bezpo艣rednio do znanego, du偶ego sklepu online, albo wyszukuje oferty w Google. O ile w pierwszym przypadku nie masz du偶ego pola do manewru – trudno pocz膮tkuj膮cemu sklepowi walczy膰 ze znan膮 mark膮 o ugruntowanej pozycji, o tyle na widoczno艣膰 swojego e-sklepu w Google masz wp艂yw. Dzia艂anie, dzi臋ki kt贸remu Tw贸j sklep b臋dzie wy艣wietla艂 si臋 na pierwszej stronie wynik贸w wyszukiwania Google nazywa si臋 pozycjonowaniem. Obecnie jest to coraz bardziej z艂o偶ona us艂uga, a koszt dzia艂a艅 dla sklepu oscyluje nawet w okolicach kilku tysi臋cy z艂otych miesi臋cznie.
Pozycjonowanie skutecznie promuje sklep w Google, ale nie z miesi膮ca na miesi膮c. Na efekty w postaci rosn膮cej sprzeda偶y niekiedy trzeba czeka膰 nawet rok. Skoro to takie drogie i tyle si臋 czeka, dlaczego pozycjonowanie jest coraz popularniejsz膮 us艂ug膮 marketingow膮? Sekret tkwi w z艂o偶ono艣ci pozycjonowania. Chocia偶 konkretne kroki pozycjonowania pokrywaj膮 si臋 pomi臋dzy r贸偶nymi sklepami i stronami, to sekret tkwi w strategii. Niekt贸re dzia艂ania realizowane s膮 z mniejsz膮 lub wi臋ksz膮 intensywno艣ci膮.
Istotny jest tak偶e dob贸r s艂贸w kluczowych – czyli fraz, kt贸re wpisuj膮 Twoi klienci w Google, aby znale藕膰 Tw贸j sklep. Im bardziej precyzyjne frazy, niszowe, tym 艂atwiej b臋dzie Ci dotrze膰 do klient贸w. Og贸lne frazy s膮 trudne do wypozycjonowania, a jednocze艣nie nie odzwierciedlaj膮 zamiar贸w i potrzeb u偶ytkownika. Por贸wnaj dwie frazy: st贸艂 do jadalni sosnowy rozk艂adany vs. st贸艂 – kt贸r膮 z tych fraz wpisze u偶ytkownik nastawiony na konkretny zakup, a kt贸r膮 kto艣, kto jest daleko od decyzji zakupowej?
Pozycjonowanie, chocia偶 na pocz膮tku jest kosztem, ostatecznie zwraca si臋 z nawi膮zk膮. B膮d藕 jednak 艣wiadoma, 偶e to mo偶e by膰 za rok albo p贸艂tora roku i przeanalizuj, czy jeste艣 w stanie op艂aca膰 tak膮 us艂ug臋 przez taki okres bez zwrotu z inwestycji. Gdy pozycjonowanie zaczyna generowa膰 sprzeda偶, p艂acisz wci膮偶 tyle samo, a zyski s膮 coraz wy偶sze.
PRZECZYTAJ TAK呕E: JAK ZOSTA膯 E-PRZEDSI臉BIORC膭?
Reklama Google Ads dla sklep贸w
Je艣li chcesz zainwestowa膰 w dzia艂anie marketingowe, kt贸re w kr贸tkim czasie pozwala dotrze膰 do klient贸w, wybierz Google Ads. Jest to system reklamowy Google鈥檃, w kt贸rym p艂acisz za klikni臋cia w reklam臋, a nie za samo wy艣wietlenie. Reklamy mog膮 wy艣wietla膰 si臋 w wynikach wyszukiwania Google, na portalach korzystaj膮cych z systemu do wy艣wietlania reklam Google, w aplikacjach, na YouTube i na Gmailu w r贸偶nych formatach – tekstowych, graficznych, animacji, video i reklam, kt贸re 艂膮cz膮 tekst i grafik臋. Jak widzisz mo偶liwo艣ci jest sporo.
Jeszcze par臋 lat temu Google Ads (wtedy Adwords) by艂o tanim rozwi膮zaniem. Jednak im wi臋cej ch臋tnych na reklam臋 na te same frazy, tym wy偶sze koszty za klikni臋cie. Zdarza si臋, 偶e reklamodawcy chc膮 przetestowa膰 t臋 form臋 promocji i inwestuj膮 200-300 z艂. To zdecydowanie za ma艂o, aby zobaczy膰 jakikolwiek efekt i tym bardziej oceni膰 skuteczno艣膰 Google Ads. Kilka tysi臋cy z艂otych miesi臋cznie pozwoli wielu sklepom na realne przetestowanie us艂ugi i ocen臋, czy jest to odpowiedni kana艂 dotarcia do klienta.
Po艣r贸d wszystkich format贸w reklamowych, Google Ads oferuje tak偶e format skierowany wy艂膮cznie do sklep贸w – Google Zakupy (Shopping). Pozwala na wy艣wietlanie produkt贸w ze zdj臋ciami, cenami i innymi informacjami bezpo艣rednio w Google. To trudna forma reklamy z uwagi na brak zaw臋偶enia reklam s艂owem kluczowym oraz… konkurencj臋 z dok艂adnie takimi samymi produktami i zdj臋ciami. Jednak warto przetestowa膰 Google Shopping, bo dociera do zdecydowanego klienta, kt贸ry szuka konkretnego produktu i dzi臋ki reklamie trafia bezpo艣rednio na kart臋 produktow膮.
Plusem Google Ads dla sklepu jest niew膮tpliwie natychmiastowe wy艣wietlanie si臋 w Google. Mimo 偶e wtedy wynik wyszukiwania jest oznaczony jako reklama, docierasz do swoich klient贸w praktycznie z dnia na dzie艅. Nie ma tu oczekiwania takiego jak w pozycjonowaniu. Mo偶e zechcesz po艂膮czy膰 te us艂ugi i inwestowa膰 w Google Ads w oczekiwaniu na efekty pozycjonowania?
PRZECZYTAJ TAK呕E: 5 KROK脫W DO ZA艁O呕ENIA E-SKLEPU
Content marketing w sklepie internetowym
Om贸wili艣my dwie skuteczne i popularne us艂ugi marketingu internetowego dla sklep贸w, ale maj膮 one niew膮tpliw膮 wad臋 dla osoby pocz膮tkuj膮cej w biznesie e-commerce – kosztuj膮. Co zrobi膰, je艣li chcesz dotrze膰 do odbiorc贸w, ale mo偶esz zainwestowa膰 jedynie sw贸j czas?
Dzia艂anie, kt贸re mo偶e zwi臋kszy膰 Twoj膮 widoczno艣膰 w Google i zbudowa膰 zaanga偶owanie odbiorc贸w to tworzenie warto艣ciowej tre艣ci. Mo偶e nie masz zasob贸w, aby pozycjonowa膰 sw贸j sklep na frazy produktowe, ale mo偶e uda Ci si臋 dotrze膰 do odbiorc贸w, kt贸rzy potrzebuj膮 porady. W tym celu warto prowadzi膰 w sklepie blog lub poradnik. Nie jest to miejsce, w kt贸rym b臋dziesz pisa艂a o tym, co Ciebie interesuje. Skorzystaj z narz臋dzi i wyszukaj ca艂e pytania/zagadnienia, kt贸re wpisuj膮 u偶ytkownicy Google. Niekt贸re tematy mog膮 wydawa膰 Ci si臋 banalne, jednak je艣li s膮 wyszukiwane – pisz o nich. Narz臋dzia, kt贸re Ci si臋 mog膮 przyda膰 to Google Trends i Answer the Public. Szczeg贸lnie to ostatnie narz臋dzie pomo偶e Ci wygenerowa膰 interesuj膮ce tematy – wr臋cz gotowe tytu艂y artyku艂贸w blogowych. Warto zadba膰, aby artyku艂y spe艂nia艂y wymogi pozycjonowania – zawiera艂y frazy, by艂y przejrzy艣cie wyedytowane i zawiera艂y linki do powi膮zanych produkt贸w w sklepie. Mo偶esz je promowa膰 w mediach spo艂eczno艣ciowych lub nawi膮za膰 wsp贸艂prac臋 z blogerami, magazynami online lub ekspertami, kt贸rzy b臋d膮 dla Ciebie wsparciem w dystrybucji takich tre艣ci poza Tw贸j blog.
Podsumowanie
Popularn膮 metod膮 na budow臋 sprzeda偶y online jest pozycjonowanie i reklamy Google Ads. Czy to wszystko? Oczywi艣cie, 偶e nie. Mo偶esz si臋gn膮膰 po wiele innych dzia艂a艅, jednak to w艂a艣nie te dwa najsilniej promuj膮 Twoj膮 mark臋 w Google. Pami臋taj, 偶e nie ma jednego rozwi膮zania, a ka偶de dzia艂anie najpierw musisz przetestowa膰. Bez bud偶etu tak偶e du偶o osi膮gniesz, ale pod warunkiem, 偶e jeste艣 gotowa na po艣wi臋cenie czasu i nauk臋 nowych, cz臋sto technicznych poj臋膰 i proces贸w.
***
Autork膮 tekstu jest Anna Zalewska – manager marketingu w agencji widoczni.com