Jak pandemia wp┼éyn─Ö┼éa na bran┼╝─Ö gastronomiczn─ů opowiada Anna Krajewska, w┼éa┼Ťcicielka sieci Salad Story i Bizneswoman Roku 2019.

Magda Mikos

Jak malarka po ASP zosta┼éa pomys┼éodawczyni─ů i w┼éa┼Ťcicielk─ů sieci Salad Story oraz o wp┼éywie pandemii na bran┼╝─Ö gastronomiczn─ů z Ann─ů Krajewsk─ů, Laureatk─ů konkursu Bizneswoman Roku w kategorii Biznes Roku, Przych├│d powy┼╝ej 10 milion├│w rozmawia┼éa Magda Mikos.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Jak uda┼éo si─Ö Pani stworzy─ç, bez do┼Ťwiadczenia gastronomicznego, tak pr─Ö┼╝nie dzia┼éaj─ůce przedsi─Öbiorstwo? Sk─ůd w og├│le taki pomys┼é?

Uwa┼╝am, ┼╝e najlepsze pomys┼éy powstaj─ů z mikstury spostrzegawczo┼Ťci, potrzeby, pasji, zainteresowa┼ä i melan┼╝u r├│┼╝nych do┼Ťwiadcze┼ä z tym, aby twardo st─ůpa─ç po ziemi. Mia┼éam ju┼╝ wcze┼Ťniejsze do┼Ťwiadczenie w biznesie: pracowa┼éam jako freelancerka w bran┼╝y turystycznej i eventowej. Dobrze sobie z tym radzi┼éam, wiec my┼Ťl─Ö ┼╝e jest we mnie spory pragmatyzm, a do tego uwielbiam tworzy─ç i kreowa─ç. Poza tym kocham gotowa─ç ÔÇô prawd─Ö m├│wi─ůc jestem smakoszk─ů, nie boj─Ö si─Ö podejmowa─ç ambitnych wyzwa┼ä, jestem do┼Ťwiadczona i umiem obserwowa─ç rynek. Pomys┼é za┼éo┼╝enia w┼éasnego biznesu gastronomicznego kie┼ékowa┼é we mnie ju┼╝ od jakiego┼Ť czasu. Z moj─ů ├│wczesn─ů znajom─ů zauwa┼╝y┼éy┼Ťmy, ┼╝e na rynku jest nisza. Brakowa┼éo szybkiego, zdrowego i smacznego jedzenia w rozs─ůdnej cenie. Ju┼╝ wtedy takie koncepty sa┼éatkowe istnia┼éy w USA i to w┼éa┼Ťnie nimi si─Ö zainspirowa┼éy┼Ťmy. Zaimplementowa┼éy┼Ťmy go na polskim rynku, no i chwyci┼éo. Potem to ju┼╝ ogromna determinacja, mn├│stwo pracy oraz konsekwencja w dzia┼éaniu.

W momencie kiedy budowała Pani przedsiębiorstwo panowało jeszcze przekonanie, że sałatka to raczej dodatek, a nie danie główne. Czy nie bała się Pani, że pomysł się nie przyjmie?

Nie wiem sk─ůd we mnie tyle optymizmu ale ja bardzo uwierzy┼éam, ┼╝e to nie mo┼╝e si─Ö nie uda─ç. Wiedzia┼éam co mnie denerwuje i zniech─Öca w ├│wczesnej ofercie gastronomicznej dost─Öpnej na rynku i moja potrzeba jedzenia w┼éa┼Ťnie takich potraw, jakie serwowali┼Ťmy w Salad Story by┼éa naturalna. Wierzy┼éam, ┼╝e ludzie to pokochaj─ů. Mo┼╝na si─Ö naje┼Ť─ç zdrowymi i do tego pysznymi daniami ÔÇô czego chcie─ç wi─Öcej od gastronomii? Cho─ç m├│j entuzjazm sprawdzi┼é si─Ö w Warszawie ju┼╝ w chwil─Ö po otwarciu, nabra┼éam pokory po zetkni─Öciu naszej oferty z konsumentem z innych, mniejszych miast. Tam nasza droga by┼éa d┼éuga i ┼╝mudna, poniewa┼╝ ludzie oczekiwali bardzo niskiej ceny i ogromnych porcji. Irytowali si─Ö, ┼╝e sa┼éatka nie mo┼╝e kosztowa─ç tyle co pizza i ┼╝e przecie┼╝ to tylko ÔÇ×sur├│wkaÔÇŁ, dodatek do dania. Obecnie trendy si─Ö zmieni┼éy, ludzie dojrzeli do zdrowego trybu ┼╝ycia i poza Warszaw─ů tak┼╝e znajdujemy wielu odbiorc├│w.

Wi─Ökszo┼Ť─ç waszych lokali usytuowanych jest w food courtach. Jak maj─ů si─Ö do tego niehandlowe niedziele i czy zmniejszy┼éa si─Ö przez to frekwencja?

W zesz┼éym roku, niestety, stracili┼Ťmy troch─Ö ruchu w niedziele w galeriach. Na szcz─Ö┼Ťcie nie drastycznie. Model gastronomii ca┼éy czas ewoluuje, rynek si─Ö rozwija i bardzo dynamicznie ro┼Ťnie np. ga┼é─ů┼║ sprzeda┼╝y w┬á delivery, my te┼╝ troch─Ö pilotujemy ÔÇô otwieramy nowe lokalizacje w miastach i biurowcach, w troch─Ö innym modelu ni┼╝ dotychczas.

Macie swoje, ale te┼╝ franczyzowe lokale. Kto mo┼╝e zosta─ç waszym franczyzobiorca i ile musi mie─ç pieni─Ödzy, ┼╝eby otworzy─ç Salad Story?

Mamy kilka lokali franczyzowych. Stawiamy na samodzielne zaanga┼╝owane osoby, bo unikamy biernych inwestor├│w. Chodzi o to aby franczyzobiorca by┼é zaanga┼╝owany w codzienne prowadzenie biznesu. Bez tego nie ma szans na sukces. Nie trzeba mie─ç do┼Ťwiadczenia w prowadzeniu lokalu gastronomicznego. Raczej chodzi na o konkretny profil osoby. Pr├│g wej┼Ťcia w biznes to w zale┼╝no┼Ťci
od lokalizacji od 300-600 ty┼Ť.

W 2017 roku proponujecie zawini─Öcie sa┼éatki we wrapa. Sk─ůd taki pomys┼é i dlaczego utworzy┼éa Pani nowy koncept, a nie rozwija┼éa go w ramach istniej─ůcej marki?

Wrapy to produkty, kt├│re od zawsze by┼éy w ofercie Salad Story. To ich forma ewoluowa┼éa. Stworzy┼éam Wrap me! jako odpowied┼║ na wielk─ů popularno┼Ť─ç takiej oferty. Zauwa┼╝y┼éam, ┼╝e jest du┼╝e grono os├│b kt├│re ch─Ötnie jedz─ů na mie┼Ťcie, uwielbiaj─ů np. kebaby, ale chcia┼éyby mie─ç je troch─Ö bardziej urozmaicone, z lepszej jako┼Ťci sk┼éadnik├│w i ciekawsze w smaku. Inspiracja byli wi─Öc klienci, kt├│rzy bali si─Ö do nas przyj┼Ť─ç w obawie, ┼╝e si─Ö nie najedz─ů. Okazuje si─Ö, ┼╝e sporo os├│b w┼éa┼Ťnie tak postrzega zdrowe od┼╝ywianie. Zdrowe = b─Öd─Ö g┼éodny. Przy naszych porcjach to naprawd─Ö niemo┼╝liwe! Ciesz─Ö si─Ö, bo uda┼éo nam si─Ö wej┼Ť─ç na nowy kawa┼éek rynku – comfort foodu, a tak┼╝e dotrze─ç do m┼éodzie┼╝y i w┼éa┼Ťnie klient├│w kebab├│w, burgerowni itd. Zdywersyfikowali┼Ťmy w ten spos├│b dzia┼éalno┼Ť─ç i stan─Öli┼Ťmy na ÔÇ×drugiej nodzeÔÇŁ.

Jakie s─ů trendy w bran┼╝y?

Jeszcze p├│┼étora miesi─ůca temu trendy by┼éy bardzo widocznie rozwojowe. Gastronomia ros┼éa, a oferta si─Ö poszerza┼éa z dnia na dzie┼ä. Ludzie coraz cz─Ö┼Ťciej szukali kompromisu ÔÇô smaczne, ┼éatwo dost─Öpne, zdrowe ale jednocze┼Ťnie komfortowe jedzenie. Teraz, w okresie pandemii, trudno m├│wi─ç jeszcze o trendach. Gdy gastronomia jest zamkni─Öta zostaje nam tylko sprzeda┼╝ w dostawach, ale za wcze┼Ťnie moim zdaniem by m├│wi─ç o tym, co przed nami.

Jest jeszcze miejsce w Polsce na nowych graczy czy to raczej w─ůski rynek?

Wed┼éug mnie coraz mniej, bo ze wzgl─Ödu na ogromn─ů popularno┼Ť─ç gastronomii rynek jest coraz trudniejszy. Ju┼╝ przed pandemi─ů obserwowali┼Ťmy zjawisko, ┼╝e ponad 50% nowo otwieranych knajp nie do┼╝ywa┼éa roku. My┼Ťl─Ö, ┼╝e ten przest├│j w zwi─ůzku z tym, co si─Ö teraz dzieje spowoduje, ┼╝e du┼╝o ÔÇ×nadmiaruÔÇŁ si─Ö wykruszy. Zostan─ů najsilniejsi i najbardziej lubiani.

Obecna sytuacja spowodowana pandemi─ů wiele zmieni┼éa w funkcjonowaniu bran┼╝y gastronomicznej. Jak radzicie sobie w zaistnia┼éej sytuacji?

Pandemia spowodowa┼éa ca┼ékowite zamkni─Öcie naszego biznesu. Obecnie cz─Ö┼Ť─ç naszych restauracji pracuje zdalnie w formacie delivery – w kilku miastach mo┼╝na zam├│wi─ç sobie nasze produkty do domu z dostaw─ů. Uruchamiamy te┼╝ nowe inicjatywy sprzeda┼╝owe wykorzystuj─ůce zdaln─ů sprzeda┼╝ w r├│┼╝nych formatach. Nasze nowe projekty rusz─ů lada chwila. Musieli┼Ťmy si─Ö szybko dostosowa─ç do obecnej sytuacji. Sprzeda┼╝ zdalna to u┼éamek biznesu. Jeste┼Ťmy sieci─ů restauracji i nie spos├│b przenie┼Ť─ç ca┼éej sprzeda┼╝y do Internetu. Zacisn─Öli┼Ťmy pasa i pracujemy nad planem powrotu do nowej normalno┼Ťci. Mamy ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, ┼╝e nie potrwa to miesi─ůc czy dwa i ┼╝e nic ju┼╝ nie b─Ödzie wygl─ůda┼éo tak samo. Liczymy si─Ö z tym, ┼╝e klienci do galerii b─Öd─ů wraca─ç stopniowo i potrwa to na pewno jeszcze co najmniej rok. Du┼╝o b─Ödzie zale┼╝a┼éo od nastawienia wynajmuj─ůcych i ich elastyczno┼Ťci. Musimy wszyscy mie─ç ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, ze czasy si─Ö drastycznie zmieni┼éy i u┼éo┼╝y─ç wsp├│┼éprac─Ö na nowo.

Jakie ma Pani plany na przysz┼éo┼Ť─ç?

Plany dla firmy opracowane w ostatnich miesi─ůcach na okres do 2027 roku wyl─ůdowa┼éy w koszu na ┼Ťmieci. Tak─ů mamy sytuacj─Ö. Teraz trzeba od nowa bacznie obserwowa─ç, wyci─ůga─ç wnioski i uk┼éada─ç now─ů przysz┼éo┼Ť─ç. A moje osobiste plany? Z┼éapa─ç wi─Öcej r├│wnowagi miedzy prac─ů, a ┼╝yciem prywatnym.┬á W┼éasny biznes potrafi poch┼éon─ů─ç cz┼éowieka w ca┼éo┼Ťci i wyssa─ç z niego wszystko. Mam zaniedbane pasje, chcia┼éabym mie─ç wi─Öcej czasu i energii na ich realizacj─Ö. Chc─Ö wreszcie uwolni─ç troch─Ö ÔÇ×g┼éowyÔÇŁ dla pracy tw├│rczej – malarstwa i ┼Ťpiewu.

***

Cykl #PrzepisNaBiznesWomanRoku

  • Ksi─ů┼╝ki, publikacje lub autorzy, kt├│rych polecam:
    Yuvel Harari ÔÇô dobrze mi robi jego makro spojrzenie na rzeczywisto┼Ť─ç i cz┼éowieka. Otwiera umys┼é i pozwala szerzej spojrze─ç.
  • Sw├│j dzie┼ä zaczynam od:
    z regu┼éy od ─çwicze┼ä – powitania s┼éo┼äca.
  • Najwi─Ökszy sukces:
    sta┼ée poszerzanie swoich umiej─Ötno┼Ťci w r├│┼╝nych obszarach i odkrywanie swoich s┼éabych stron oraz nieustanna praca nad nimi. Ucz─Ö si─Ö nowych rzeczy i to potem implementuj─Ö w firmie ÔÇô to si─Ö sprawdza. Ko┼äcz─ůc studnia artystyczne na ASP poradzi┼éam sobie w ┼Ťwiecie biznesu. To chyba mog─Ö nazwa─ç najwi─Ökszym sukcesem.
  • Warto┼Ťci jakimi kieruj─Ö si─Ö w biznesie:
    szczero┼Ť─ç i dobre relacje, konsekwencja, ambicja- rozw├│j, lojalno┼Ť─ç, uczciwo┼Ť─ç, optymizm.
  • Motywuje mnie:
    paradoksalnie: trudno┼Ťci. Jestem typem fighterki. Nie poddaje si─Ö i jak jest problem to w┼é─ůcza mi si─Ö jaka┼Ť wewn─Ötrzna dodatkowo ukryta si┼éa do dzia┼éania.
  • Kobieta, kt├│r─ů podziwiam:
    jest ich wiele. Doceniam bardzo osoby, kt├│re pod─ů┼╝y┼éy za swoimi pasjami, np. moja nauczycielka ┼Ťpiewu Ma┼égosia Godlewska. Niesamowity talent, g┼éos i wielkie oddanie uczniom.

Zarejestruj si─Ö aby otrzyma─ç newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close