Jak pandemia wp艂yn臋艂a na bran偶臋 gastronomiczn膮 opowiada Anna Krajewska, w艂a艣cicielka sieci Salad Story i Bizneswoman Roku 2019.

Magda Mikos

Jak malarka po ASP zosta艂a pomys艂odawczyni膮 i w艂a艣cicielk膮 sieci Salad Story oraz o wp艂ywie pandemii na bran偶臋 gastronomiczn膮 z Ann膮 Krajewsk膮, Laureatk膮 konkursu Bizneswoman Roku w kategorii Biznes Roku, Przych贸d powy偶ej 10 milion贸w rozmawia艂a Magda Mikos.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Jak uda艂o si臋 Pani stworzy膰, bez do艣wiadczenia gastronomicznego, tak pr臋偶nie dzia艂aj膮ce przedsi臋biorstwo? Sk膮d w og贸le taki pomys艂?

Uwa偶am, 偶e najlepsze pomys艂y powstaj膮 z mikstury spostrzegawczo艣ci, potrzeby, pasji, zainteresowa艅 i melan偶u r贸偶nych do艣wiadcze艅 z tym, aby twardo st膮pa膰 po ziemi. Mia艂am ju偶 wcze艣niejsze do艣wiadczenie w biznesie: pracowa艂am jako freelancerka w bran偶y turystycznej i eventowej. Dobrze sobie z tym radzi艂am, wiec my艣l臋 偶e jest we mnie spory pragmatyzm, a do tego uwielbiam tworzy膰 i kreowa膰. Poza tym kocham gotowa膰 鈥 prawd臋 m贸wi膮c jestem smakoszk膮, nie boj臋 si臋 podejmowa膰 ambitnych wyzwa艅, jestem do艣wiadczona i umiem obserwowa膰 rynek. Pomys艂 za艂o偶enia w艂asnego biznesu gastronomicznego kie艂kowa艂 we mnie ju偶 od jakiego艣 czasu. Z moj膮 贸wczesn膮 znajom膮 zauwa偶y艂y艣my, 偶e na rynku jest nisza. Brakowa艂o szybkiego, zdrowego i smacznego jedzenia w rozs膮dnej cenie. Ju偶 wtedy takie koncepty sa艂atkowe istnia艂y w USA i to w艂a艣nie nimi si臋 zainspirowa艂y艣my. Zaimplementowa艂y艣my go na polskim rynku, no i chwyci艂o. Potem to ju偶 ogromna determinacja, mn贸stwo pracy oraz konsekwencja w dzia艂aniu.

W momencie kiedy budowa艂a Pani przedsi臋biorstwo panowa艂o jeszcze przekonanie, 偶e sa艂atka to raczej dodatek, a nie danie g艂贸wne. Czy nie ba艂a si臋 Pani, 偶e pomys艂 si臋 nie przyjmie?

Nie wiem sk膮d we mnie tyle optymizmu ale ja bardzo uwierzy艂am, 偶e to nie mo偶e si臋 nie uda膰. Wiedzia艂am co mnie denerwuje i zniech臋ca w 贸wczesnej ofercie gastronomicznej dost臋pnej na rynku i moja potrzeba jedzenia w艂a艣nie takich potraw, jakie serwowali艣my w Salad Story by艂a naturalna. Wierzy艂am, 偶e ludzie to pokochaj膮. Mo偶na si臋 naje艣膰 zdrowymi i do tego pysznymi daniami 鈥 czego chcie膰 wi臋cej od gastronomii? Cho膰 m贸j entuzjazm sprawdzi艂 si臋 w Warszawie ju偶 w chwil臋 po otwarciu, nabra艂am pokory po zetkni臋ciu naszej oferty z konsumentem z innych, mniejszych miast. Tam nasza droga by艂a d艂uga i 偶mudna, poniewa偶 ludzie oczekiwali bardzo niskiej ceny i ogromnych porcji. Irytowali si臋, 偶e sa艂atka nie mo偶e kosztowa膰 tyle co pizza i 偶e przecie偶 to tylko 鈥瀞ur贸wka鈥, dodatek do dania. Obecnie trendy si臋 zmieni艂y, ludzie dojrzeli do zdrowego trybu 偶ycia i poza Warszaw膮 tak偶e znajdujemy wielu odbiorc贸w.

Wi臋kszo艣膰 waszych lokali usytuowanych jest w food courtach. Jak maj膮 si臋 do tego niehandlowe niedziele i czy zmniejszy艂a si臋 przez to frekwencja?

W zesz艂ym roku, niestety, stracili艣my troch臋 ruchu w niedziele w galeriach. Na szcz臋艣cie nie drastycznie. Model gastronomii ca艂y czas ewoluuje, rynek si臋 rozwija i bardzo dynamicznie ro艣nie np. ga艂膮藕 sprzeda偶y w聽 delivery, my te偶 troch臋 pilotujemy 鈥 otwieramy nowe lokalizacje w miastach i biurowcach, w troch臋 innym modelu ni偶 dotychczas.

Macie swoje, ale te偶 franczyzowe lokale. Kto mo偶e zosta膰 waszym franczyzobiorca i ile musi mie膰 pieni臋dzy, 偶eby otworzy膰 Salad Story?

Mamy kilka lokali franczyzowych. Stawiamy na samodzielne zaanga偶owane osoby, bo unikamy biernych inwestor贸w. Chodzi o to aby franczyzobiorca by艂 zaanga偶owany w codzienne prowadzenie biznesu. Bez tego nie ma szans na sukces. Nie trzeba mie膰 do艣wiadczenia w prowadzeniu lokalu gastronomicznego. Raczej chodzi na o konkretny profil osoby. Pr贸g wej艣cia w biznes to w zale偶no艣ci
od lokalizacji od 300-600 ty艣.

W 2017 roku proponujecie zawini臋cie sa艂atki we wrapa. Sk膮d taki pomys艂 i dlaczego utworzy艂a Pani nowy koncept, a nie rozwija艂a go w ramach istniej膮cej marki?

Wrapy to produkty, kt贸re od zawsze by艂y w ofercie Salad Story. To ich forma ewoluowa艂a. Stworzy艂am Wrap me! jako odpowied藕 na wielk膮 popularno艣膰 takiej oferty. Zauwa偶y艂am, 偶e jest du偶e grono os贸b kt贸re ch臋tnie jedz膮 na mie艣cie, uwielbiaj膮 np. kebaby, ale chcia艂yby mie膰 je troch臋 bardziej urozmaicone, z lepszej jako艣ci sk艂adnik贸w i ciekawsze w smaku. Inspiracja byli wi臋c klienci, kt贸rzy bali si臋 do nas przyj艣膰 w obawie, 偶e si臋 nie najedz膮. Okazuje si臋, 偶e sporo os贸b w艂a艣nie tak postrzega zdrowe od偶ywianie. Zdrowe = b臋d臋 g艂odny. Przy naszych porcjach to naprawd臋 niemo偶liwe! Ciesz臋 si臋, bo uda艂o nam si臋 wej艣膰 na nowy kawa艂ek rynku – comfort foodu, a tak偶e dotrze膰 do m艂odzie偶y i w艂a艣nie klient贸w kebab贸w, burgerowni itd. Zdywersyfikowali艣my w ten spos贸b dzia艂alno艣膰 i stan臋li艣my na 鈥瀌rugiej nodze鈥.

Jakie s膮 trendy w bran偶y?

Jeszcze p贸艂tora miesi膮ca temu trendy by艂y bardzo widocznie rozwojowe. Gastronomia ros艂a, a oferta si臋 poszerza艂a z dnia na dzie艅. Ludzie coraz cz臋艣ciej szukali kompromisu 鈥 smaczne, 艂atwo dost臋pne, zdrowe ale jednocze艣nie komfortowe jedzenie. Teraz, w okresie pandemii, trudno m贸wi膰 jeszcze o trendach. Gdy gastronomia jest zamkni臋ta zostaje nam tylko sprzeda偶 w dostawach, ale za wcze艣nie moim zdaniem by m贸wi膰 o tym, co przed nami.

Jest jeszcze miejsce w Polsce na nowych graczy czy to raczej w膮ski rynek?

Wed艂ug mnie coraz mniej, bo ze wzgl臋du na ogromn膮 popularno艣膰 gastronomii rynek jest coraz trudniejszy. Ju偶 przed pandemi膮 obserwowali艣my zjawisko, 偶e ponad 50% nowo otwieranych knajp nie do偶ywa艂a roku. My艣l臋, 偶e ten przest贸j w zwi膮zku z tym, co si臋 teraz dzieje spowoduje, 偶e du偶o 鈥瀗admiaru鈥 si臋 wykruszy. Zostan膮 najsilniejsi i najbardziej lubiani.

Obecna sytuacja spowodowana pandemi膮 wiele zmieni艂a w funkcjonowaniu bran偶y gastronomicznej. Jak radzicie sobie w zaistnia艂ej sytuacji?

Pandemia spowodowa艂a ca艂kowite zamkni臋cie naszego biznesu. Obecnie cz臋艣膰 naszych restauracji pracuje zdalnie w formacie delivery – w kilku miastach mo偶na zam贸wi膰 sobie nasze produkty do domu z dostaw膮. Uruchamiamy te偶 nowe inicjatywy sprzeda偶owe wykorzystuj膮ce zdaln膮 sprzeda偶 w r贸偶nych formatach. Nasze nowe projekty rusz膮 lada chwila. Musieli艣my si臋 szybko dostosowa膰 do obecnej sytuacji. Sprzeda偶 zdalna to u艂amek biznesu. Jeste艣my sieci膮 restauracji i nie spos贸b przenie艣膰 ca艂ej sprzeda偶y do Internetu. Zacisn臋li艣my pasa i pracujemy nad planem powrotu do nowej normalno艣ci. Mamy 艣wiadomo艣膰, 偶e nie potrwa to miesi膮c czy dwa i 偶e nic ju偶 nie b臋dzie wygl膮da艂o tak samo. Liczymy si臋 z tym, 偶e klienci do galerii b臋d膮 wraca膰 stopniowo i potrwa to na pewno jeszcze co najmniej rok. Du偶o b臋dzie zale偶a艂o od nastawienia wynajmuj膮cych i ich elastyczno艣ci. Musimy wszyscy mie膰 艣wiadomo艣膰, ze czasy si臋 drastycznie zmieni艂y i u艂o偶y膰 wsp贸艂prac臋 na nowo.

Jakie ma Pani plany na przysz艂o艣膰?

Plany dla firmy opracowane w ostatnich miesi膮cach na okres do 2027 roku wyl膮dowa艂y w koszu na 艣mieci. Tak膮 mamy sytuacj臋. Teraz trzeba od nowa bacznie obserwowa膰, wyci膮ga膰 wnioski i uk艂ada膰 now膮 przysz艂o艣膰. A moje osobiste plany? Z艂apa膰 wi臋cej r贸wnowagi miedzy prac膮, a 偶yciem prywatnym.聽 W艂asny biznes potrafi poch艂on膮膰 cz艂owieka w ca艂o艣ci i wyssa膰 z niego wszystko. Mam zaniedbane pasje, chcia艂abym mie膰 wi臋cej czasu i energii na ich realizacj臋. Chc臋 wreszcie uwolni膰 troch臋 鈥瀏艂owy鈥 dla pracy tw贸rczej – malarstwa i 艣piewu.

***

Cykl #PrzepisNaBiznesWomanRoku

  • Ksi膮偶ki, publikacje lub autorzy, kt贸rych polecam:
    Yuvel Harari 鈥 dobrze mi robi jego makro spojrzenie na rzeczywisto艣膰 i cz艂owieka. Otwiera umys艂 i pozwala szerzej spojrze膰.
  • Sw贸j dzie艅 zaczynam od:
    z regu艂y od 膰wicze艅 – powitania s艂o艅ca.
  • Najwi臋kszy sukces:
    sta艂e poszerzanie swoich umiej臋tno艣ci w r贸偶nych obszarach i odkrywanie swoich s艂abych stron oraz nieustanna praca nad nimi. Ucz臋 si臋 nowych rzeczy i to potem implementuj臋 w firmie 鈥 to si臋 sprawdza. Ko艅cz膮c studnia artystyczne na ASP poradzi艂am sobie w 艣wiecie biznesu. To chyba mog臋 nazwa膰 najwi臋kszym sukcesem.
  • Warto艣ci jakimi kieruj臋 si臋 w biznesie:
    szczero艣膰 i dobre relacje, konsekwencja, ambicja- rozw贸j, lojalno艣膰, uczciwo艣膰, optymizm.
  • Motywuje mnie:
    paradoksalnie: trudno艣ci. Jestem typem fighterki. Nie poddaje si臋 i jak jest problem to w艂膮cza mi si臋 jaka艣 wewn臋trzna dodatkowo ukryta si艂a do dzia艂ania.
  • Kobieta, kt贸r膮 podziwiam:
    jest ich wiele. Doceniam bardzo osoby, kt贸re pod膮偶y艂y za swoimi pasjami, np. moja nauczycielka 艣piewu Ma艂gosia Godlewska. Niesamowity talent, g艂os i wielkie oddanie uczniom.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close