Na zdj─Öciu Joanna Rek-Faber Ambasadorka programu Sukces TO JA

Jak zwolni─ç tempo ┼╝ycia?

Dominika Jajszczak

O tym, jak zwolni─ç, gdy tempo naszego ┼╝ycia staje si─Ö zawrotne, jak znale┼║─ç dla siebie czas i da─ç sobie pozwolenie na pope┼énianie b┼é─Öd├│w opowiada Joanna Rek-Faber, autorka e-booka ÔÇ×Zadbaj o siebie jak o najlepsz─ů przyjaci├│┼ék─ÖÔÇŁ w rozmowie z Dominik─ů Jajszczak.

W Twoim nowym e-booku od razu na drugiej stronie widnieje w tek┼Ťcie pogrubiona sentencja: ÔÇ×mamy prawo do b┼é─Öd├│wÔÇŁ. Czemu tak wa┼╝ne jest, aby da─ç sobie przyzwolenie na potkni─Öcia?

Bo to naturalna cz─Ö┼Ť─ç ┼╝ycia. Tak┼╝e procesu rozwojowego, czy edukacji. Nie ma co demonizowa─ç b┼é─Öd├│w, bo bywaj─ů naprawd─Ö solidnymi i skutecznymi nauczycielami. Natomiast presja doskona┼éo┼Ťci, perfekcjonizm s─ů czynnikami mocno wypalaj─ůcymi, kradn─ůcymi rado┼Ť─ç, wywieraj─ůcymi mocny nacisk. Cz─Östo zbyt mocny.

Pandemia wielu z nas zamiast zwolni─ç tempo z┼╝ycia znacznie jest przyspieszy┼éa. Pracujemy wi─Öcej, zatracamy granice pomi─Ödzy home office, a ┼╝yciem prywatnym, na raz jeste┼Ťmy pracownikami, rodzicami czy nauczycielami. Namawiasz w swoim e-booku na to, aby porzuci─ç swoje wszystkie role i cho─ç przez chwil─Ö by─ç sob─ů, ale jak znale┼║─ç na to czas?

Wpisa─ç w kalendarz i zaznaczy─ç jako priorytet. Pandemia pokazuje, ┼╝e troska o sw├│j dobrostan to nie jest plan na bli┼╝ej nieokre┼Ťlon─ů przysz┼éo┼Ť─ç. Trzeba o siebie i sw├│j dobrostan zadba─ç ju┼╝ teraz i zrobi─ç z tego taki pozytywny nawyk. Od tego zale┼╝y bowiem w jakiej kondycji b─Ödziemy wita─ç lato, ale i kolejne zmiany. Ten dobrostan psychiczny, o kt├│rym na szcz─Ö┼Ťcie coraz wi─Öcej si─Ö m├│wi i pisze, to baza do naszej si┼éy wewn─Ötrznej i odporno┼Ťci psychicznej. A rzeczywisto┼Ť─ç ostatnio ca┼ékiem solidnie nas w tym zakresie testuje. Jak to zrobi─ç? Nie namawiam do rewolucji, ale wprowadza─ç drobne, pozytywne zmiany ma┼éymi krokami. Mo┼╝e to by─ç np. weekend offline lub codzienny spacer czy ─çwiczenia oddechowe. S┼éuchaj─ůc siebie, w zgodzie ze sob─ů.

Jakie ─çwiczenia polecasz kobietom, kt├│re potrzebuj─ů w┼é─ůczy─ç tryb ÔÇ×slowÔÇŁ w p─Ödzie codzienno┼Ťci?

Sprawdzonym pomys┼éem jest zacz─ů─ç od przegl─ůdu tego, czemu po┼Ťwi─Öcamy sw├│j czas. By─ç mo┼╝e cz─Ö┼Ť─ç zaj─Ö─ç mo┼╝na delegowa─ç (tak┼╝e w domu!), by─ç mo┼╝e niekt├│re czynno┼Ťci kradn─ů mn├│stwo czasu, nie daj─ůc wiele w zamian. Po takim przegl─ůdzie warto ustali─ç priorytety i dba─ç o swoje granice. U┼Ťmiecham si─Ö szeroko, bo wiem, ┼╝e mnie zabra┼éo to sporo czasu i mojego zaanga┼╝owania, ale efekty s─ů warte tego wysi┼éku! Wpisa┼éam w kalendarz 15-30 minut dla siebie, pocz─ůtkowo 2-3 razy w tygodniu. Teraz ju┼╝ codziennie. To czas dla mnie, nie do podganiania zawodowych czy rodzinnych zaleg┼éo┼Ťci. Czas na ulubion─ů ksi─ů┼╝k─Ö, podcast, jog─Ö, spacer czy ─çwiczenia oddechowe.

Warto ─çwiczy─ç uwa┼╝no┼Ť─ç, to wspania┼ée panaceum dla umys┼éu, duszy i cia┼éa. Mo┼╝esz nastawi─ç sobie budzik na przyk┼éad 10, 14 i 18 i kiedy zadzwoni, zada─ç sobie pytanie: jak si─Ö czuj─Ö fizycznie, gdzie s─ů moje my┼Ťli, jakie emocje wype┼éniaj─ů mnie? A je┼Ťli dorzucisz do tego ─çwiczenia oddechowe, efekt jest murowany. Uwa┼╝no┼Ť─ç i oddech to naturalne elementy na drodze do ┼╝ycia jako┼Ťciowego i bardziej „slow”. W dalszej kolejno┼Ťci s─ů mi─Ödzy innymi sen, regeneracja, ruch, kontakt z natur─ů.

I na pewno cenne jest, by zadba─ç o organizacj─Ö – ona sprzyja ┼╝yciu w wersji slow! Jak? Na przyk┼éad komponuj─ůc jad┼éospis na ca┼éy tydzie┼ä, by w ferworze codzienno┼Ťci nie musie─ç ju┼╝ mie─ç tego na g┼éowie. Listy zakupowe te┼╝ spisuj─ů dzia┼éami w sklepie – po to, by czas zaoszcz─Ödzony sp─Ödzi─ç chocia┼╝by na jodze.

W swoim e-booku wspominasz nawet o ─çwiczeniu wyciszaj─ůcym, kt├│re zaproponowa┼é Tw├│j syn. Na czym ono polega?

Od dzieci mo┼╝na si─Ö sporo nauczy─ç! M├│j syn, Gustaw, jest tak┼╝e fantastycznym nauczycielem. Wymy┼Ťli┼é ─çwiczenie do stosowania w basenie, jeziorze czy wannie. Polega na uspakajaniu oddechu b─Öd─ůc zanurzonym w wodzie po szyj─Ö. Oddech uspakajamy tak, by tafla wody sta┼éa si─Ö g┼éadka. Proste i skuteczne ─çwiczenie relaksacyjne i niemal┼╝e kontemplacyjne. Jest mn├│stwo bada┼ä, kt├│re potwierdzaj─ů, ┼╝e uspakajaj─ůc oddech dajemy organizmowi sygna┼é, ┼╝e jeste┼Ťmy bezpieczni, a dzi─Öki temu poziom hormon├│w stresu jest pod kontrol─ů, odzyskujemy spok├│j i szersz─ů perspektyw─ů, kt├│r─ů kradnie stres.

Od jakiego┼Ť czasu odkrywasz tajniki jogi. Co joga zmieni┼éa w Twoim ┼╝yciu?

Przede wszystkim po┼é─ůczy┼éa mnie z cia┼éem i bycia tu i teraz. Przypomnia┼éa, jak oddycha─ç. Nauczy┼éa s┼éucha─ç sygna┼é├│w, kt├│re z cia┼éa p┼éyn─ů, a przez to rozumie─ç siebie bardziej kompleksowo. Jednocze┼Ťnie joga uczy mnie zrozumienia, ┼éagodno┼Ťci do siebie, ale i pokory. Dzi─Öki jodze nie bol─ů mnie ju┼╝ plecy! Ale to nie wszystkie cudowne dary, kt├│re ze sob─ů niesie, obserwuj─Ö i widz─Ö tak┼╝e, ┼╝e jestem znacznie bardziej elastyczna fizycznie i mentalnie. Joga to nauka holistycznej troski o siebie, dzi─Öki kt├│rej jestem sama sobie lepsz─ů przyjaci├│┼ék─ů!