jak zwolni─ç tempo ┼╝ycia

Jak zwolni─ç tempo ┼╝ycia?

Dominika Jajszczak

O tym, jak zwolni─ç, gdy tempo naszego ┼╝ycia staje si─Ö zawrotne, jak znale┼║─ç dla siebie czas i da─ç sobie pozwolenie na pope┼énianie b┼é─Öd├│w opowiada Joanna Rek-Faber, autorka e-booka ÔÇ×Zadbaj o siebie jak o najlepsz─ů przyjaci├│┼ék─ÖÔÇŁ w rozmowie z Dominik─ů Jajszczak.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

W Twoim nowym e-booku od razu na drugiej stronie widnieje w tek┼Ťcie pogrubiona sentencja: ÔÇ×mamy prawo do b┼é─Öd├│wÔÇŁ. Czemu tak wa┼╝ne jest, aby da─ç sobie przyzwolenie na potkni─Öcia?

Bo to naturalna cz─Ö┼Ť─ç ┼╝ycia. Tak┼╝e procesu rozwojowego, czy edukacji. Nie ma co demonizowa─ç b┼é─Öd├│w, bo bywaj─ů naprawd─Ö solidnymi i skutecznymi nauczycielami. Natomiast presja doskona┼éo┼Ťci, perfekcjonizm s─ů czynnikami mocno wypalaj─ůcymi, kradn─ůcymi rado┼Ť─ç, wywieraj─ůcymi mocny nacisk. Cz─Östo zbyt mocny.

Pandemia wielu z nas zamiast zwolni─ç tempo z┼╝ycia znacznie jest przyspieszy┼éa. Pracujemy wi─Öcej, zatracamy granice pomi─Ödzy home office, a ┼╝yciem prywatnym, na raz jeste┼Ťmy pracownikami, rodzicami czy nauczycielami. Namawiasz w swoim e-booku na to, aby porzuci─ç swoje wszystkie role i cho─ç przez chwil─Ö by─ç sob─ů, ale jak znale┼║─ç na to czas?

Wpisa─ç w kalendarz i zaznaczy─ç jako priorytet. Pandemia pokazuje, ┼╝e troska o sw├│j dobrostan to nie jest plan na bli┼╝ej nieokre┼Ťlon─ů przysz┼éo┼Ť─ç. Trzeba o siebie i sw├│j dobrostan zadba─ç ju┼╝ teraz i zrobi─ç z tego taki pozytywny nawyk. Od tego zale┼╝y bowiem w jakiej kondycji b─Ödziemy wita─ç lato, ale i kolejne zmiany. Ten dobrostan psychiczny, o kt├│rym na szcz─Ö┼Ťcie coraz wi─Öcej si─Ö m├│wi i pisze, to baza do naszej si┼éy wewn─Ötrznej i odporno┼Ťci psychicznej. A rzeczywisto┼Ť─ç ostatnio ca┼ékiem solidnie nas w tym zakresie testuje. Jak to zrobi─ç? Nie namawiam do rewolucji, ale wprowadza─ç drobne, pozytywne zmiany ma┼éymi krokami. Mo┼╝e to by─ç np. weekend offline lub codzienny spacer czy ─çwiczenia oddechowe. S┼éuchaj─ůc siebie, w zgodzie ze sob─ů.

Jakie ─çwiczenia polecasz kobietom, kt├│re potrzebuj─ů w┼é─ůczy─ç tryb ÔÇ×slowÔÇŁ w p─Ödzie codzienno┼Ťci?

Sprawdzonym pomys┼éem jest zacz─ů─ç od przegl─ůdu tego, czemu po┼Ťwi─Öcamy sw├│j czas. By─ç mo┼╝e cz─Ö┼Ť─ç zaj─Ö─ç mo┼╝na delegowa─ç (tak┼╝e w domu!), by─ç mo┼╝e niekt├│re czynno┼Ťci kradn─ů mn├│stwo czasu, nie daj─ůc wiele w zamian. Po takim przegl─ůdzie warto ustali─ç priorytety i dba─ç o swoje granice. U┼Ťmiecham si─Ö szeroko, bo wiem, ┼╝e mnie zabra┼éo to sporo czasu i mojego zaanga┼╝owania, ale efekty s─ů warte tego wysi┼éku! Wpisa┼éam w kalendarz 15-30 minut dla siebie, pocz─ůtkowo 2-3 razy w tygodniu. Teraz ju┼╝ codziennie. To czas dla mnie, nie do podganiania zawodowych czy rodzinnych zaleg┼éo┼Ťci. Czas na ulubion─ů ksi─ů┼╝k─Ö, podcast, jog─Ö, spacer czy ─çwiczenia oddechowe.

Warto ─çwiczy─ç uwa┼╝no┼Ť─ç, to wspania┼ée panaceum dla umys┼éu, duszy i cia┼éa. Mo┼╝esz nastawi─ç sobie budzik na przyk┼éad 10, 14 i 18 i kiedy zadzwoni, zada─ç sobie pytanie: jak si─Ö czuj─Ö fizycznie, gdzie s─ů moje my┼Ťli, jakie emocje wype┼éniaj─ů mnie? A je┼Ťli dorzucisz do tego ─çwiczenia oddechowe, efekt jest murowany. Uwa┼╝no┼Ť─ç i oddech to naturalne elementy na drodze do ┼╝ycia jako┼Ťciowego i bardziej “slow”. W dalszej kolejno┼Ťci s─ů mi─Ödzy innymi sen, regeneracja, ruch, kontakt z natur─ů.

I na pewno cenne jest, by zadba─ç o organizacj─Ö – ona sprzyja ┼╝yciu w wersji slow! Jak? Na przyk┼éad komponuj─ůc jad┼éospis na ca┼éy tydzie┼ä, by w ferworze codzienno┼Ťci nie musie─ç ju┼╝ mie─ç tego na g┼éowie. Listy zakupowe te┼╝ spisuj─ů dzia┼éami w sklepie – po to, by czas zaoszcz─Ödzony sp─Ödzi─ç chocia┼╝by na jodze.

W swoim e-booku wspominasz nawet o ─çwiczeniu wyciszaj─ůcym, kt├│re zaproponowa┼é Tw├│j syn. Na czym ono polega?

Od dzieci mo┼╝na si─Ö sporo nauczy─ç! M├│j syn, Gustaw, jest tak┼╝e fantastycznym nauczycielem. Wymy┼Ťli┼é ─çwiczenie do stosowania w basenie, jeziorze czy wannie. Polega na uspakajaniu oddechu b─Öd─ůc zanurzonym w wodzie po szyj─Ö. Oddech uspakajamy tak, by tafla wody sta┼éa si─Ö g┼éadka. Proste i skuteczne ─çwiczenie relaksacyjne i niemal┼╝e kontemplacyjne. Jest mn├│stwo bada┼ä, kt├│re potwierdzaj─ů, ┼╝e uspakajaj─ůc oddech dajemy organizmowi sygna┼é, ┼╝e jeste┼Ťmy bezpieczni, a dzi─Öki temu poziom hormon├│w stresu jest pod kontrol─ů, odzyskujemy spok├│j i szersz─ů perspektyw─ů, kt├│r─ů kradnie stres.

Od jakiego┼Ť czasu odkrywasz tajniki jogi. Co joga zmieni┼éa w Twoim ┼╝yciu?

Przede wszystkim po┼é─ůczy┼éa mnie z cia┼éem i bycia tu i teraz. Przypomnia┼éa, jak oddycha─ç. Nauczy┼éa s┼éucha─ç sygna┼é├│w, kt├│re z cia┼éa p┼éyn─ů, a przez to rozumie─ç siebie bardziej kompleksowo. Jednocze┼Ťnie joga uczy mnie zrozumienia, ┼éagodno┼Ťci do siebie, ale i pokory. Dzi─Öki jodze nie bol─ů mnie ju┼╝ plecy! Ale to nie wszystkie cudowne dary, kt├│re ze sob─ů niesie, obserwuj─Ö i widz─Ö tak┼╝e, ┼╝e jestem znacznie bardziej elastyczna fizycznie i mentalnie. Joga to nauka holistycznej troski o siebie, dzi─Öki kt├│rej jestem sama sobie lepsz─ů przyjaci├│┼ék─ů!

Zarejestruj si─Ö aby otrzyma─ç newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close