Joanna Rek-Fbaer o nastaniu ery body positive i o tym, jak zwolni膰 tempo 偶ycia

Jak zwolni膰 tempo 偶ycia?

Dominika Jajszczak

O tym, jak zwolni膰, gdy tempo naszego 偶ycia staje si臋 zawrotne, jak znale藕膰 dla siebie czas i da膰 sobie pozwolenie na pope艂nianie b艂臋d贸w opowiada Joanna Rek-Faber, autorka e-booka 鈥瀂adbaj o siebie jak o najlepsz膮 przyjaci贸艂k臋鈥 w rozmowie z Dominik膮 Jajszczak.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

W Twoim nowym e-booku od razu na drugiej stronie widnieje w tek艣cie pogrubiona sentencja: 鈥瀖amy prawo do b艂臋d贸w鈥. Czemu tak wa偶ne jest, aby da膰 sobie przyzwolenie na potkni臋cia?

Bo to naturalna cz臋艣膰 偶ycia. Tak偶e procesu rozwojowego, czy edukacji. Nie ma co demonizowa膰 b艂臋d贸w, bo bywaj膮 naprawd臋 solidnymi i skutecznymi nauczycielami. Natomiast presja doskona艂o艣ci, perfekcjonizm s膮 czynnikami mocno wypalaj膮cymi, kradn膮cymi rado艣膰, wywieraj膮cymi mocny nacisk. Cz臋sto zbyt mocny.

Pandemia wielu z nas zamiast zwolni膰 tempo z偶ycia znacznie jest przyspieszy艂a. Pracujemy wi臋cej, zatracamy granice pomi臋dzy home office, a 偶yciem prywatnym, na raz jeste艣my pracownikami, rodzicami czy nauczycielami. Namawiasz w swoim e-booku na to, aby porzuci膰 swoje wszystkie role i cho膰 przez chwil臋 by膰 sob膮, ale jak znale藕膰 na to czas?

Wpisa膰 w kalendarz i zaznaczy膰 jako priorytet. Pandemia pokazuje, 偶e troska o sw贸j dobrostan to nie jest plan na bli偶ej nieokre艣lon膮 przysz艂o艣膰. Trzeba o siebie i sw贸j dobrostan zadba膰 ju偶 teraz i zrobi膰 z tego taki pozytywny nawyk. Od tego zale偶y bowiem w jakiej kondycji b臋dziemy wita膰 lato, ale i kolejne zmiany. Ten dobrostan psychiczny, o kt贸rym na szcz臋艣cie coraz wi臋cej si臋 m贸wi i pisze, to baza do naszej si艂y wewn臋trznej i odporno艣ci psychicznej. A rzeczywisto艣膰 ostatnio ca艂kiem solidnie nas w tym zakresie testuje. Jak to zrobi膰? Nie namawiam do rewolucji, ale wprowadza膰 drobne, pozytywne zmiany ma艂ymi krokami. Mo偶e to by膰 np. weekend offline lub codzienny spacer czy 膰wiczenia oddechowe. S艂uchaj膮c siebie, w zgodzie ze sob膮.

Jakie 膰wiczenia polecasz kobietom, kt贸re potrzebuj膮 w艂膮czy膰 tryb 鈥瀞low鈥 w p臋dzie codzienno艣ci?

Sprawdzonym pomys艂em jest zacz膮膰 od przegl膮du tego, czemu po艣wi臋camy sw贸j czas. By膰 mo偶e cz臋艣膰 zaj臋膰 mo偶na delegowa膰 (tak偶e w domu!), by膰 mo偶e niekt贸re czynno艣ci kradn膮 mn贸stwo czasu, nie daj膮c wiele w zamian. Po takim przegl膮dzie warto ustali膰 priorytety i dba膰 o swoje granice. U艣miecham si臋 szeroko, bo wiem, 偶e mnie zabra艂o to sporo czasu i mojego zaanga偶owania, ale efekty s膮 warte tego wysi艂ku! Wpisa艂am w kalendarz 15-30 minut dla siebie, pocz膮tkowo 2-3 razy w tygodniu. Teraz ju偶 codziennie. To czas dla mnie, nie do podganiania zawodowych czy rodzinnych zaleg艂o艣ci. Czas na ulubion膮 ksi膮偶k臋, podcast, jog臋, spacer czy 膰wiczenia oddechowe.

Warto 膰wiczy膰 uwa偶no艣膰, to wspania艂e panaceum dla umys艂u, duszy i cia艂a. Mo偶esz nastawi膰 sobie budzik na przyk艂ad 10, 14 i 18 i kiedy zadzwoni, zada膰 sobie pytanie: jak si臋 czuj臋 fizycznie, gdzie s膮 moje my艣li, jakie emocje wype艂niaj膮 mnie? A je艣li dorzucisz do tego 膰wiczenia oddechowe, efekt jest murowany. Uwa偶no艣膰 i oddech to naturalne elementy na drodze do 偶ycia jako艣ciowego i bardziej „slow”. W dalszej kolejno艣ci s膮 mi臋dzy innymi sen, regeneracja, ruch, kontakt z natur膮.

I na pewno cenne jest, by zadba膰 o organizacj臋 – ona sprzyja 偶yciu w wersji slow! Jak? Na przyk艂ad komponuj膮c jad艂ospis na ca艂y tydzie艅, by w ferworze codzienno艣ci nie musie膰 ju偶 mie膰 tego na g艂owie. Listy zakupowe te偶 spisuj膮 dzia艂ami w sklepie – po to, by czas zaoszcz臋dzony sp臋dzi膰 chocia偶by na jodze.

W swoim e-booku wspominasz nawet o 膰wiczeniu wyciszaj膮cym, kt贸re zaproponowa艂 Tw贸j syn. Na czym ono polega?

Od dzieci mo偶na si臋 sporo nauczy膰! M贸j syn, Gustaw, jest tak偶e fantastycznym nauczycielem. Wymy艣li艂 膰wiczenie do stosowania w basenie, jeziorze czy wannie. Polega na uspakajaniu oddechu b臋d膮c zanurzonym w wodzie po szyj臋. Oddech uspakajamy tak, by tafla wody sta艂a si臋 g艂adka. Proste i skuteczne 膰wiczenie relaksacyjne i niemal偶e kontemplacyjne. Jest mn贸stwo bada艅, kt贸re potwierdzaj膮, 偶e uspakajaj膮c oddech dajemy organizmowi sygna艂, 偶e jeste艣my bezpieczni, a dzi臋ki temu poziom hormon贸w stresu jest pod kontrol膮, odzyskujemy spok贸j i szersz膮 perspektyw膮, kt贸r膮 kradnie stres.

Od jakiego艣 czasu odkrywasz tajniki jogi. Co joga zmieni艂a w Twoim 偶yciu?

Przede wszystkim po艂膮czy艂a mnie z cia艂em i bycia tu i teraz. Przypomnia艂a, jak oddycha膰. Nauczy艂a s艂ucha膰 sygna艂贸w, kt贸re z cia艂a p艂yn膮, a przez to rozumie膰 siebie bardziej kompleksowo. Jednocze艣nie joga uczy mnie zrozumienia, 艂agodno艣ci do siebie, ale i pokory. Dzi臋ki jodze nie bol膮 mnie ju偶 plecy! Ale to nie wszystkie cudowne dary, kt贸re ze sob膮 niesie, obserwuj臋 i widz臋 tak偶e, 偶e jestem znacznie bardziej elastyczna fizycznie i mentalnie. Joga to nauka holistycznej troski o siebie, dzi臋ki kt贸rej jestem sama sobie lepsz膮 przyjaci贸艂k膮!

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close