Dominika Macio艂ek

Jakich lider贸w potrzebuj膮 wsp贸艂czesne organizacje?

Dominika Macio艂ek

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

 

Nauki o zarz膮dzaniu i studia MBA istniej膮 od wielu, wielu lat. Jest mn贸stwo ksi膮偶ek, podr臋cznik贸w, trener贸w i coach贸w, kt贸rzy m贸wi膮 o tym, jak zarz膮dza膰 innymi, jakim by膰 liderem, szefem, kierownikiem. Cz臋艣膰 teoretyk贸w przerzuca si臋 coraz to nowymi koncepcjami. Jednak kluczowe pytanie brzmi: jakich obecnie lider贸w potrzebuj膮 wsp贸艂czesne organizacje? Czy metody, kt贸re stosowane by艂y przez 20, 10, a nawet 5 ostatnich lat nadal dzia艂aj膮 i s膮 skuteczne? Ba, czy one nadal dzia艂aj膮?Wiem, 偶e wchodz臋 na grz膮ski grunt. Cz臋sto podczas szkole艅 z r贸偶nic pokoleniowych mam z ty艂u g艂owy tak膮 my艣l, 偶e przecie偶 za chwil臋 mam wej艣膰 na sal臋 szkoleniow膮 i musz臋 powiedzie膰 liderom z 20-letnim do艣wiadczeniem i wynikami, o kt贸rych niejeden marzy, tak偶e, sorry, ale to ju偶 nie dzia艂a lub za chwil臋 przestanie.

To, czyli co?

M艂ode pokolenia, sztuczna inteligencja i zmiany technologiczne oraz globalizacja powoduj膮, 偶e pora przyjrze膰 si臋 temu, jakie jest przyw贸dztwo przysz艂o艣ci. A jest ono zupe艂nie inne. Wraz z globalnymi zmianami i post臋pem pokoleniowym kompletnie zmieni艂 si臋 portret wsp贸艂czesnego lidera. Rynek potrzebuje dzi艣 nowego modelu kompetencji liderskich.

Skuteczny lider to taki, kt贸ry zdaje sobie spraw臋 i akceptuje to, 偶e nie mo偶e zna膰 si臋 na wszystkim, 偶e ludziom nale偶y zaufa膰, 偶e s艂awetna koncepcja McGregora (teoria X, Y) mo偶e ju偶 odej艣膰 do lamusa. Wsp贸艂czesny lider musi odej艣膰 od autokratycznego stylu zarz膮dzania. Liderzy i przyw贸dcy XXI wieku musz膮 nauczy膰 si臋 wsp贸艂uczestnicz膮cego zarz膮dzania. Hierarchiczny styl zarz膮dzania ju偶 si臋 nie sprawdza, o mikrozarz膮dzaniu nawet nie wspominam.

Kiedy przyw贸dztwo daje rezultaty?

Przyw贸dztwo daje rezultaty, je艣li odpowiada aktualnym trendom rynku, je艣li jest dostosowane do potrzeb ludzi i reali贸w biznesu. Nie da si臋 tkwi膰 w starych schematach i m贸wi膰, 偶e m艂odzi pracownicy s膮 leniwi i roszczeniowi, a ca艂y 艣wiat jest op臋tany mediami spo艂eczno艣ciowymi i technologi膮. Skuteczny, wsp贸艂czesny lider musi by膰 鈥瀦winny鈥, 艂膮czy膰 w sobie r贸偶ne modele i koncepcje zarz膮dzania oraz by膰 elastyczny.

Wyzwania i oczekiwania

Aby zdefiniowa膰 wyzwania i oczekiwania lidera, warto przyjrze膰 si臋 badaniom i podj膮膰 pr贸b臋 odpowiedzenia na pytanie: kim jest pracownik przysz艂o艣ci? Rozpoczynaj膮ca si臋 w艂a艣nie czwarta rewolucja przemys艂owa, zwi膮zana z dynamicznym rozwojem nowych technologii, b臋dzie mia艂a jeszcze wi臋kszy wp艂yw na rynek pracy聽 ni偶 pierwsza (era pary), druga (era energii elektrycznej) czy trzecia (era cyfryzacji). Wed艂ug analiz McKinsey & Company obecnie istniej膮ce technologie mog艂yby pom贸c zautomatyzowa膰 oko艂o 50% czasu pracy w Polsce. Zdolno艣膰 reedukacji i kompetencje cyfrowe szybko zyskuj膮 na znaczeniu u kandydat贸w. Cz臋艣膰 zawod贸w przestanie istnie膰, na przyk艂ad profesja ksi臋gowej. Ta funkcja zostanie w pe艂ni zautomatyzowana, a rynek pracy b臋dzie poszukiwa艂 doradc贸w podatkowych. W przysz艂o艣ci, wraz z rozwojem automatyzacji i sztucznej inteligencji, to roboty wykonaj膮 wi臋kszo艣膰 zada艅 i prac, kt贸re dzi艣 s膮 domen膮 ludzi.

Lider przysz艂o艣ci

Lider przysz艂o艣ci to osoba, kt贸ra rozumie wsp贸艂czesny 艣wiat. Do tej pory, w zarz膮dzaniu zespo艂em pewne elementy tej pracy by艂y do艣膰 mocno przewidywalne. Cz臋sto szefowie post臋powali zgodnie ze schematami, normami, nawykami, przyzwyczajeniami. Z pomoc膮 przychodzi艂y te偶 szkolenia, m膮dre ksi膮偶ki o zarz膮dzaniu i inne narz臋dzia edukacyjne. Te dzia艂ania przynosi艂y oczekiwane rezultaty, zespo艂y realizowa艂y cele w do艣膰 przewidywalny spos贸b. Teraz jest inaczej. 艢wiat tak bardzo p臋dzi do przodu i tak bardzo si臋 zmieni艂, 偶e to, co dzia艂o si臋 wczoraj lub dzi艣, jutro b臋dzie nieaktualne. W zwi膮zku z transformacj膮 technologiczn膮 – czwart膮 rewolucj膮 przemys艂ow膮, zmieni艂y si臋 te偶 oczekiwana wobec zarz膮dzaj膮cych. Tak 鈥 pracownicy maj膮 oczekiwania wobec szef贸w, norm i standard贸w, na kt贸re umawiaj膮 si臋 obie strony podejmuj膮c decyzj臋 o wsp贸艂pracy.

***

Fragment pochodzi z ksi膮偶ki “#Lider po raz pierwszy” autorstwa Dominiki Macio艂ek.

O ksi膮偶ce #Lider po raz pierwszy
To pozycja obowi膮zkowa dla wszystkich, kt贸rzy zaczynaj膮 swoj膮 przygod臋 z liderstwem, zostali szefami z awansu zewn臋trznego, albo te偶 zarz膮dzaj膮 zespo艂ami zr贸偶nicowanymi pokoleniowo. Ksi膮偶ka opisuje r贸wnie偶 bycie liderem w czasach VUCA oraz wyja艣nia czym jest liderstwo przysz艂o艣ci. Ksi膮偶ka podzielona jest na 6 rozdzia艂贸w: awans wewn臋trzny, kompetencje liderskie, zmiana pokoleniowa, zarz膮dzanie zespo艂em rozproszonym, liderstwo w czasach kryzysu oraz rozdzia艂 dotycz膮cy inteligencji emocjonalnej. Pozycja zawiera notatki wizualne, kt贸re u艂atwiaj膮 zapami臋tanie naj艂atwiejszych przekaz贸w. Autorka przygotowa艂a tak偶e dla czytelnika kilkana艣cie praktycznych 膰wicze艅, kt贸re pomog膮 we wzmocnieniu kompetencji liderskich.

#Lider po raz pierwszy

Dominika Macio艂ek 鈥 managerka i trenerka biznesu z 15-letnim do艣wiadczeniem w bran偶y szkoleniowej oraz doradczej. Ekspertka zarz膮dzania r贸偶norodno艣ci膮 pokoleniow膮 na rynku pracy, znawczyni tematyki zarz膮dzania pokoleniem Milenium. Macio艂ek jest autork膮 ksi膮偶ki 鈥濶iepokorne pokolenie milenium鈥. W kwietniu tego roku ukaza艂a si臋 jej kolejna ksi膮偶ka pt. 鈥#Lider po raz pierwszy鈥. 聽Doradza艂a takim firmom jak: Audi, PGE, Selvita, Tauron, Volkswagen, ZUS, Cr茅dit Agricole, Lotnisko Chopina w Warszawie i wiele innych.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close