Dominika Maciołek

Jakich liderów potrzebują współczesne organizacje?

Dominika Maciołek

Nauki o zarządzaniu i studia MBA istnieją od wielu, wielu lat. Jest mnóstwo książek, podręczników, trenerów i coachów, którzy mówią o tym, jak zarządzać innymi, jakim być liderem, szefem, kierownikiem. Część teoretyków przerzuca się coraz to nowymi koncepcjami.

Jednak kluczowe pytanie brzmi: jakich obecnie liderów potrzebują współczesne organizacje?

Czy metody, które stosowane były przez 20, 10, a nawet 5 ostatnich lat nadal działają i są skuteczne? Ba, czy one nadal działają? Wiem, że wchodzę na grząski grunt. Często podczas szkoleń z różnic pokoleniowych mam z tyłu głowy taką myśl, że przecież za chwilę mam wejść na salę szkoleniową i muszę powiedzieć liderom z 20-letnim doświadczeniem i wynikami, o których niejeden marzy, także, sorry, ale to już nie działa lub za chwilę przestanie.

To, czyli co?

Młode pokolenia, sztuczna inteligencja i zmiany technologiczne oraz globalizacja powodują, że pora przyjrzeć się temu, jakie jest przywództwo przyszłości. A jest ono zupełnie inne. Wraz z globalnymi zmianami i postępem pokoleniowym kompletnie zmienił się portret współczesnego lidera. Rynek potrzebuje dziś nowego modelu kompetencji liderskich.

Skuteczny lider to taki, który zdaje sobie sprawę i akceptuje to, że nie może znać się na wszystkim, że ludziom należy zaufać, że sławetna koncepcja McGregora (teoria X, Y) może już odejść do lamusa. Współczesny lider musi odejść od autokratycznego stylu zarządzania. Liderzy i przywódcy XXI wieku muszą nauczyć się współuczestniczącego zarządzania. Hierarchiczny styl zarządzania już się nie sprawdza, o mikrozarządzaniu nawet nie wspominam.

Kiedy przywództwo daje rezultaty?

Przywództwo daje rezultaty, jeśli odpowiada aktualnym trendom rynku, jeśli jest dostosowane do potrzeb ludzi i realiów biznesu. Nie da się tkwić w starych schematach i mówić, że młodzi pracownicy są leniwi i roszczeniowi, a cały świat jest opętany mediami społecznościowymi i technologią. Skuteczny, współczesny lider musi być „zwinny”, łączyć w sobie różne modele i koncepcje zarządzania oraz być elastyczny.

Przeczytaj także: Jaki powinien być lider? Oto 5 cech dobrego przywódcy, na które warto zwrócić uwagę

Wyzwania i oczekiwania

Aby zdefiniować wyzwania i oczekiwania lidera, warto przyjrzeć się badaniom i podjąć próbę odpowiedzenia na pytanie: kim jest pracownik przyszłości? Rozpoczynająca się właśnie czwarta rewolucja przemysłowa, związana z dynamicznym rozwojem nowych technologii, będzie miała jeszcze większy wpływ na rynek pracy  niż pierwsza (era pary), druga (era energii elektrycznej) czy trzecia (era cyfryzacji). Według analiz McKinsey & Company obecnie istniejące technologie mogłyby pomóc zautomatyzować około 50% czasu pracy w Polsce. Zdolność reedukacji i kompetencje cyfrowe szybko zyskują na znaczeniu u kandydatów. Część zawodów przestanie istnieć, na przykład profesja księgowej. Ta funkcja zostanie w pełni zautomatyzowana, a rynek pracy będzie poszukiwał doradców podatkowych. W przyszłości, wraz z rozwojem automatyzacji i sztucznej inteligencji, to roboty wykonają większość zadań i prac, które dziś są domeną ludzi.

Przeczytaj także: Lider jutra. O czym musi pamiętać?

Lider przyszłości

Lider przyszłości to osoba, która rozumie współczesny świat. Do tej pory, w zarządzaniu zespołem pewne elementy tej pracy były dość mocno przewidywalne. Często szefowie postępowali zgodnie ze schematami, normami, nawykami, przyzwyczajeniami. Z pomocą przychodziły też szkolenia, mądre książki o zarządzaniu i inne narzędzia edukacyjne. Te działania przynosiły oczekiwane rezultaty, zespoły realizowały cele w dość przewidywalny sposób. Teraz jest inaczej. Świat tak bardzo pędzi do przodu i tak bardzo się zmienił, że to, co działo się wczoraj lub dziś, jutro będzie nieaktualne. W związku z transformacją technologiczną – czwartą rewolucją przemysłową, zmieniły się też oczekiwana wobec zarządzających. Tak – pracownicy mają oczekiwania wobec szefów, norm i standardów, na które umawiają się obie strony podejmując decyzję o współpracy.

***

Fragment pochodzi z książki „#Lider po raz pierwszy” autorstwa Dominiki Maciołek.

O książce #Lider po raz pierwszy
To pozycja obowiązkowa dla wszystkich, którzy zaczynają swoją przygodę z liderstwem, zostali szefami z awansu zewnętrznego, albo też zarządzają zespołami zróżnicowanymi pokoleniowo. Książka opisuje również bycie liderem w czasach VUCA oraz wyjaśnia czym jest liderstwo przyszłości. Książka podzielona jest na 6 rozdziałów: awans wewnętrzny, kompetencje liderskie, zmiana pokoleniowa, zarządzanie zespołem rozproszonym, liderstwo w czasach kryzysu oraz rozdział dotyczący inteligencji emocjonalnej. Pozycja zawiera notatki wizualne, które ułatwiają zapamiętanie najłatwiejszych przekazów. Autorka przygotowała także dla czytelnika kilkanaście praktycznych ćwiczeń, które pomogą we wzmocnieniu kompetencji liderskich.

Dominika Maciołek – managerka i trenerka biznesu z 15-letnim doświadczeniem w branży szkoleniowej oraz doradczej. Ekspertka zarządzania różnorodnością pokoleniową na rynku pracy, znawczyni tematyki zarządzania pokoleniem Milenium. Maciołek jest autorką książki „Niepokorne pokolenie milenium”. W kwietniu tego roku ukazała się jej kolejna książka pt. „#Lider po raz pierwszy”.  Doradzała takim firmom jak: Audi, PGE, Selvita, Tauron, Volkswagen, ZUS, Crédit Agricole, Lotnisko Chopina w Warszawie i wiele innych.