Jakie błędy popełniają osoby z dużym doświadczeniem, gdy szukają pracy? awans polacy dane

Jakie błędy w poszukiwaniu pracy popełniają osoby z dużym doświadczeniem?

Martyna Ładkowska, Jobhouse

Poszukiwanie pracy to nie tylko wyzwanie i chęć zmiany, ale również złożony proces. Określenie własnych oczekiwań, umiejętności i ścieżki zawodowej – ułatwi podjęcie decyzji w procesie rekrutacji. A aktywne i konsekwentne poszukiwanie pracy z wykorzystaniem dostępnych narzędzi, to już pierwszy krok do osiągnięcia sukcesu.

Jak odnaleźć się na rynku pracy?

Osoby, które posiadają długoletnie doświadczenie, stanowisko i pozycję w swojej branży, niejednokrotnie nie wiedzą, jak odnaleźć się na obecnym rynku pracy, jakie zmiany zaszły w prowadzeniu procesów rekrutacyjnych lub też zwyczajnie, do tej pory nie chcieli i nie musieli szukać pracy w innej organizacji. Tym samym, to właśnie ta grupa osób, mimo mocnego zaplecza w postaci wiedzy, umiejętności, kompetencji nie potrafi w pełni wykorzystać najistotniejszych narzędzi w poszukiwaniu nowej pracy.

CZYTAJ TAKŻE: TO PRACA TWOICH MARZEŃ, ALE NIE MASZ POTRZEBNEGO DOŚWIADCZENIA? ZOBACZ, CO MOŻESZ ZROBIĆ, ŻEBY JĄ ZDOBYĆ!

CV – zbędny dokument czy nieodzowna wizytówka kandydata?

Kandydaci, którzy przez długi okres nie byli aktywni na rynku pracy, najczęściej posiadają niezaktualizowaną wersję CV lub w ogóle nie dysponują tym dokumentem. W jednym i drugim przypadku osoby te często czują się zniechęcone do napisania czegokolwiek. Powodów jest kilka, jednak najczęściej kandydaci, zaznaczają, że nie potrafią umieścić długoletniej kariery w sztywnych ramach życiorysu.

Kwestia ,,dobrego CV” np. formy czy oprawy wizualnej zmienia się na bieżąco. Pojawiają się nowe ,,trendy’’, zwyczaje, czy zasady, jakich należy przestrzegać przy jego pisaniu. Zachowanie 1-stronnicowej formy CV – choć nasze doświadczenie zajmuje ponad połowę tego formatu – jak i wiele innych archaicznych reguł, wpływa negatywnie na nastawienie i opinię kandydatów.

Osoby, które mają bogate doświadczenie zawodowe, powinny, oprócz stanowiska pracy, opisać również swoje obowiązki, nawet jeżeli CV miałoby zając 2 strony. Ponadto wiele portali rekrutacyjnych, dysponuje dobrze zaprojektowanymi szablonami. W przypadku, kiedy mamy wątpliwości, czy nasz życiorys spełni swoją rolę, skorzystajmy z usług specjalisty. Z naszego doświadczenia wynika, że właśnie osoby z długoletnim doświadczeniem, najczęściej korzystają z usług naszego Doradcy Kariery, który pokazuje im zupełnie inne oblicze poszukiwania pracy, tworzenia w atrakcyjny sposób dokumentów czy własnego wizerunku.

Pamiętajmy jednak, że dobre CV to nadal podstawowa forma aplikacji na pojawiające się oferty, a dobrze stworzone, aktualne i ,,szyte na miarę’’ może przyczynić się do osiągnięcia obranego celu , jakim jest nowa praca.

Komunikacja – środowisko biznesowe może być wszędzie

Komunikacja i informacja to w procesie poszukiwania pracy ważna zasada. Komunikujmy, przypominajmy o tym, że szukamy nowej pracy, np. wśród naszych znajomych, rodziny, doradców zawodowych. Możemy np. dodać informację, o poszukiwaniu nowych wyzwań na naszym profilu w portalach branżowych tj. Goldenline czy LinkedIn.

Bądź widoczny – wykorzystaj nowe narzędzia

Obecnie większość procesów rekrutacyjnych odbywa się poprzez portale społecznościowe dotyczące pracy i kariery tj. Goldenline czy LinkedIn, które pozwalają w jednym miejscu, znaleźć osoby z wielu branż. Zakładając konto na takich portalach zwiększamy swoje szanse na kontakt z potencjalnym pracodawcą lub headhunterem. Portale te oferują dostęp do ofert pracy w firmach na całym świecie. Uzupełniony profil zawierający wszystkie kluczowe informacje: doświadczenie, wykształcenie, umiejętności pozwala rekruterowi w szybki sposób odnaleźć naszą osobę.

Warto pamiętać, że nasz wizerunek ma niezwykle ważne znaczenie również w procesie rekrutacji, stąd też zadbajmy o najmniejszy detal na naszym profilu. Dopilnujmy, aby kluczowe informacje, sukcesy i umiejętności umieścić w odpowiednim miejscu, jeżeli chcemy, aby kontaktowano się z nami bezpośrednio, umieśćmy numer telefonu lub adres mailowy.

Takie portale to nie tylko szansa na otrzymanie ciekawych ofert pracy, informacji o wydarzeniach branżowych, konferencjach, dostępu do artykułów, wiedzy ale również na nawiązanie relacji biznesowych.

Rekruter – wróg czy specjalista?

Osoby, które posiadają ugruntowaną wiedzę i pozycję, bardzo często niechętnie podchodzą do rozmów rekrutacyjnych. Szczególnie z przedstawicielami działu HR, rekruterami. Uważają, że taka osoba, nie zna się na specyfice ich pracy i nie posiada wystarczającej wiedzy. Pytania zaś dotyczące ich zachowania, osobowości na takich stanowiskach są zbędnym dodatkiem.

Niejednokrotnie kandydaci, przyjmują również wrogą postawę wobec rekruterów, chcąc za wszelką cenę sprawdzić i udowodnić osobie rekrutującej, że nie zna ona zagadnień i specyfiki na danym stanowisku.

Pamiętajmy jednak, że rekruter to osoba, która jest odpowiedzialna za proces. Odpowiada za poszukiwanie osoby, która posiada nie tylko odpowiednie doświadczenie, ale również cechy osobowości, wyznaje podobne wartości i będzie w stanie utożsamić się z kulturą organizacyjną firmy. Profesjonalny proces to rzeczowa rozmowa o oczekiwaniach obu stron, o zakresie obowiązków, wykorzystanie różnych narzędzi. Ale również rozmowa, która opiera się na wspólnym szacunku i zrozumieniu. Zasada, że zawsze warto rozmawiać odnosi się również do biznesu. A rekruter to z pewnością specjalista, który jeżeli nie teraz, to w przyszłości może ponownie zaproponować nam ciekawą ofertę. Może też polecić nas do równolegle prowadzonych w organizacji procesów rekrutacyjnych.