Wywołane przez koronawirus spowolnienie gospodarcze dopiero się zaczyna.
Tylko patrzeć, jak kłopoty firm odbiją swoje piętno na rynku pracy. Zmuszone do zaciskania pasa przedsiębiorstwa zawieszają rekrutacje i szukają oszczędności poprzez cięcie zatrudnienia. Widmo kryzysu zagląda dziś w oczy niemal wszystkim, ale… właśnie – niemal wszystkim. Niektóre branże narzekają nie na kiepską koniunkturę, lecz na brak rąk do pracy. Które to sektory? Jakich pracowników im brakuje? Jakich kompetencji potrzeba, by z nadzieją patrzeć w przyszłość nawet w czasach ekonomicznej niepewności?
E-commerce
Zalecenia dotyczące domowej kwarantanny i ograniczenie kontaktów z innymi ludźmi sprawiło, że spora część ludzkiej aktywności przeniosła się do internetu. Dotyczy to szczególnie zakupów, które w miarę możliwości staramy się obecnie robić przede wszystkim w sieci. Branża e-commerce przeżywa boom, na jaki nie była gotowa. Amazon ogłosił właśnie, że aby obsłużyć lawinowo rosnące zamówienia, zamierza zatrudnić dodatkowe 100 tys. osób. Analitycy spodziewają się, że wśród wygranych doby koronawirusa znajdą się też takie marki, jak eBay, Stamps.com – wiodący dostawca oprogramowania do wysyłki online, czy biznesy oferujące rozwiązania do telekonferencji.
Gry online
Okres domowej izolacji okazuje się też świetnym czasem, by przeprosić się z ulubionymi grami komputerowymi i spróbować wreszcie pokonać tego wrednego bossa, na którym się poprzednim razem „zacięliśmy”. Valve Corporation, producent platformy do dystrybucji gier online, 15 marca zanotował rekordową liczbę 20 milionów osób zalogowanych do swojego serwisu jednocześnie. Wzmożony ruch obserwują też operatorzy innych platform, jak np. Xbox Live. Zawieszenie rozgrywek sportowych w większości popularnych lig powoduje natomiast zwiększone zainteresowanie takimi tytułami, jak FIFA i NBA 2K. Fakt, koronawirus odwołał prestiżowe targi i inne eventy, na których producenci gier tradycyjnie prezentowali swoje premierowe dokonania. Wiele wskazuje na to, że w najbliższej przyszłości nie będą narzekać na brak popytu.
E-learning
W dobie pandemii spore pole do popisu mają też firmy edukacyjne. Zamknięcie publicznych i prywatnych szkół, zawieszenie pozaszkolnych zajęć – to wszystko tworzy na rynku próżnię. Wypełnią ją firmy, które zaproponują zupełnie nowatorskie rozwiązania bądź dostosują swoją ofertę do formuły online. Na obecnej sytuacji zyskają producenci aplikacji do samodzielnej nauki (niezależnie, czy będzie to język angielski, szkolenia biznesowe, czy joga), ale też firmy szkoleniowe, które będą potrafiły dotrzeć do klientów kanałami zdalnymi w czasie rzeczywistym.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Kompetencje społeczne – twoje narzędzie w interakcji ze światem
Kompetencje cyfrowe
Wspomniane branże mają pewien wspólny mianownik. By odpowiedzieć na wzmożone zainteresowanie swoimi usługami, będą musiały nieustannie pracować nad ich komfortową dostępnością w zdalnej formie. Uruchomienie i utrzymanie tego typu procesów wymaga z kolei pracy odpowiednich specjalistów, których dostępność w zespole może być kluczowa. Nie od dziś wiemy o tym, że coraz więcej zawodów wymagać będzie kompetencji cyfrowych. W oczywisty sposób dotyczy to programistów, ale mówimy tu również o wielu innych specjalistach, jak choćby menedżerowie projektów, graficy czy marketingowcy. Pandemia prawdopodobnie tylko przyspieszy zmiany, które i tak obserwowalibyśmy w nadchodzących latach. Być może teraz jest dobra okazja, by przemyśleć swoją zawodową przyszłość i zdecydować się na wkroczenie na „cyfrową ścieżkę”, czy to jako programista, czy też jako tester bądź np. jako specjalista Digital User Experience. W naszej szkole oferujemy intensywne kursy online, dzięki którym można już w ciągu kilku tygodni zyskać podstawowe umiejętności potrzebne do rozpoczęcia kariery w branży IT. Taka zmiana staje się udziałem aż ośmiu z dziesięciu naszych absolwentów – już w ciągu pierwszych trzech miesięcy po zakończeniu kursu. Coders Lab jest największą szkołą w IT w Polsce. Od momentu powstania w 2013 roku wykształciła ponad 5,000 junior programistów, testerów i specjalistów Digital UX.