Jakie cechy powinien mie膰 przedsi臋biorca?

Marcin Pietraszek

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

Wiele os贸b my艣li o tym, by za艂o偶y膰 swoj膮 firm臋 i spr贸bowa膰 swoich si艂 w roli przedsi臋biorcy. Czy s膮 do tego dobrze przygotowani? Dane pokazuj膮, 偶e nie zawsze. Tylko w pierwszym p贸艂roczu tego roku zamkni臋to blisko 136 tys. firm. Dlaczego tak si臋 dzieje? Czy brakuje nam biznesowej wytrwa艂o艣ci?

Odpowied藕 na to pytanie nie jest jednoznaczna. Bo na decyzje o zako艅czeniu dzia艂alno艣ci gospodarczej wp艂yw mo偶e mie膰 kilka czynnik贸w 鈥 od z艂ej koniunktury w danej bran偶y, po op贸藕nienia kontrahent贸w w p艂atno艣ciach. Nie bez znaczenia jednak s膮 tak偶e pewne indywidualne cechy i umiej臋tno艣ci, kt贸re bardzo przydaj膮 si臋 we w艂asnym biznesie. Czy ka偶dy z nas je posiada? Nie ka偶dy, ale wiele z nich da si臋 wytrenowa膰 i rozwin膮膰.

O ile samo za艂o偶enie firmy od strony organizacyjnej jest dzi艣 bardzo proste, o tyle do stworzenia, prowadzenia i rozwijania biznesu, kt贸ry przez kolejne lata b臋dzie w stabilny spos贸b generowa艂 przychody, nie wystarczy spe艂nienie z g贸ry ustalonych procedur. Tu potrzebna jest ju偶 biznesowa intuicja oraz zestaw specyficznych predyspozycji.

Chcesz odnie艣膰 sukces? Buduj dobre relacje z klientem.

– Cho膰 ka偶dy biznes ma swoj膮 specyfik臋 i wymaga innego zarz膮dzania, to mo偶na wyodr臋bni膰 pewne cechy, u艂atwiaj膮ce odniesienie sukcesu 鈥 m贸wi Marta Bober-Lal, kt贸ra w firmie szkoleniowej Effect Group prowadzi szkolenia z zarz膮dzania, komunikacji oraz sprzeda偶y. 鈥 Na przyk艂ad wed艂ug Leszka Czarneckiego, biznesmena i autora ksi膮偶ki 鈥濨iznes po prostu鈥, przedsi臋biorca powinien by膰 przede wszystkim sprzedawc膮 w szerokim tego s艂owa znaczeniu 鈥 dodaje trenerka.

Bez wzgl臋du na to, czym zajmuje si臋 dana firma, zawsze oferuje ona produkty lub us艂ugi, kt贸re trzeba sprzeda膰. Przedsi臋biorca musi wi臋c powi膮za膰 swoj膮 ofert臋 z odpowiedni膮 grup膮 docelow膮 i skutecznie przekona膰 j膮 do zakupu.

Pewno艣膰 siebie wa偶na na starcie

Produkty czy us艂ugi zawsze s膮 sprzedawane ludziom, a kontakt z nimi to podstawa ka偶dego biznesu. Z tego za艣 wynika kolejna wa偶na cecha, jak膮 jest umiej臋tno艣膰 budowania relacji z Klientami a tak偶e odpowiednia komunikacja. Przedsi臋biorca, kt贸ry chce osi膮ga膰 sukcesy, powinien wyr贸偶nia膰 si臋 tak偶e pewno艣ci膮 siebie, a cecha ta przyda mu si臋 ju偶 na starcie.

– Osoba 艣wiadoma w艂asnych mo偶liwo艣ci i zalet d膮偶y膰 b臋dzie do zrealizowania swojego pomys艂u, pokonuj膮c trudno艣ci, a nie uginaj膮c si臋 pod nimi. Tak偶e w kontaktach z kontrahentami, klientami czy konkurencj膮 pewno艣膰 siebie pozwala prowadzi膰 efektywniejsze rozmowy i negocjacje 鈥 podkre艣la Marta Bober-Lal.

Zarz膮dzaj ryzykiem, b膮d藕 krok przed konkurencj膮

Cho膰 przedsi臋biorca nie mo偶e by膰 nadmiernym ryzykantem, kt贸ry traktuje biznes niczym gr臋 hazardow膮, to jednak umiarkowana sk艂onno艣膰 do ryzyka mo偶e by膰 ju偶 cech膮 bardzo po偶膮dan膮. Osoba prowadz膮ca w艂asn膮 firm臋, je艣li chce by膰 o krok przed konkurencj膮, musi podejmowa膰 odwa偶ne decyzje. Powinna je jednak poprzedza膰 analiz膮 rynku, badaniem szans powodzenia oraz oszacowaniem ewentualnych strat w przypadku pora偶ki. Optymizm i determinacja nie powinny wyklucza膰 posiadania planu B na wypadek ewentualnego niepowodzenia.

No w艂a艣nie 鈥 determinacja! Ci, kt贸rzy odnosz膮 du偶e sukcesy, wcze艣niej musz膮 zazwyczaj pokona膰 mn贸stwo niepowodze艅. Czasem potrzebna jest ogromna wewn臋trzna si艂a, by nie zawr贸ci膰 w po艂owie drogi i by doprowadzi膰 dany projekt do ko艅ca.

– Wytrwa艂o艣膰 i wysi艂ek to podstawa sukcesu. 鈥濻ukces鈥 przed 鈥瀢ysi艂kiem鈥 wyst臋puje jedynie w s艂owniku. Je艣li przedsi臋biorca chce osi膮gn膮膰 powodzenie w biznesie, musi si臋 liczy膰 z ci臋偶k膮 prac膮 鈥 zauwa偶a trenerka Effect Group.
Kreatywno艣膰 jest duchem innowacji

Na tym jednak nie koniec, poniewa偶 sam up贸r i pozytywna energia nie zast膮pi膮 np. kreatywno艣ci. To ona stoi za tzw. duchem inicjatywy, czy innowacyjno艣ci. Przedsi臋biorca musi by膰 cz艂owiekiem pomys艂owym, ch臋tnym do tworzenia czego艣 nowego. Taka osoba nie boi si臋 zmian i nawet je艣li akurat nie pr贸buje zrewolucjonizowa膰 ca艂ej bran偶y, to i tak ka偶dego dnia stara si臋 wprowadza膰 cho膰by drobne usprawnienia w swojej firmie. Sukces odnosi ten, kto jest otwarty na nowe do艣wiadczenia i gotowy do akceptacji zachodz膮cych zmian.

Czas lider贸w

Warto zauwa偶y膰, 偶e najlepsi biznesmeni s膮 zarazem nieprzeci臋tnymi przyw贸dcami. Swoj膮 ide膮 i zaanga偶owaniem potrafi膮 porywa膰 za sob膮 pracownik贸w i klient贸w. Dobry przyw贸dca stanowi inspiracj臋 i motywuje innych do pracy nad wsp贸lnym celem.

Je艣li za awers uznamy skuteczne liderowanie, to rewersem tej samej monety b臋dzie codzienne, skuteczne zarz膮dzanie firm膮. Do tego za艣 przydaje si臋 umiej臋tno艣膰 planowania i przewidywania.

– Prowadz膮c w艂asn膮 firm臋 przedsi臋biorca musi by膰 niczym szachista: przewidywa膰 kilka ruch贸w do przodu. Nie da si臋 prowadzi膰 firmy nie wybiegaj膮c w przysz艂o艣膰. Wizja rozwoju to podstawa, za艣 umiej臋tno艣膰 przewidywania ryzyka oraz zagro偶e艅 w realizacji za艂o偶onych cel贸w to bardzo istotna cecha dobrego biznesmena 鈥 uwa偶a Marta Bober-Lal.

M膮drze wybieraj informacje

Jest te偶 umiej臋tno艣膰, kt贸ra na znaczeniu zyska艂a w ostatnich kilkunastu latach, a jej waga nieustannie ro艣nie. To umiej臋tno艣膰 selekcji informacji. Ludzie bombardowani s膮 niezliczon膮 ilo艣ci膮 danych z r贸偶nych 藕r贸de艂, a wi臋c dost臋p do nich jest niezwykle 艂atwy. Trudno艣ci膮 staje si臋 natomiast wybieranie tych, kt贸re mog膮 si臋 przyda膰. Przedsi臋biorca to cz艂owiek, kt贸ry w informacyjnej d偶ungli potrafi zauwa偶y膰 to, co niedostrzegalne dla innych, a nast臋pnie wykorzysta膰 w swojej firmie.

Dobra wiadomo艣膰 jest taka, 偶e wymienione powy偶ej wyr贸偶niki dobrego przedsi臋biorcy nie nale偶膮 do cech wrodzonych. Mo偶na oczywi艣cie zak艂ada膰, 偶e pewne naturalne predyspozycje u艂atwiaj膮 lub utrudniaj膮 skuteczne prowadzenie biznesu, nie s膮 to jednak cechy, kt贸rych nie mo偶na rozwija膰.

Korzystaj膮c z profesjonalnych kurs贸w, szkole艅, a tak偶e wyci膮gaj膮c wnioski z w艂asnych do艣wiadcze艅, mo偶na skutecznie kszta艂towa膰 w sobie cechy przydatne liderowi i cz艂owiekowi sukcesu. Warto pami臋ta膰, 偶e by膰 przedsi臋biorc膮 to dos艂ownie 鈥瀙rzedsi臋wzi膮膰鈥 pewne dzia艂ania, by osi膮gn膮膰 sukces 鈥 to za艣 oznacza konieczno艣膰 ci膮g艂ego doskonalenia si臋.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter