Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Jesteś ekspertką w swojej dziedzinie? Pomyśl o roli mentorki

Jesteś ekspertką w swojej dziedzinie? Pomyśl o roli mentorki

Wioletta Matysiak
Wioletta Matysiak

Mamy wiedzę i doświadczenie – to moment, gdy szukamy nowych wyzwań. W takim momencie warto dołączyć kolejną ciekawą rolę: mentorki.


Przychodzi taki moment w karierze, gdy do osiągnięcia w branży zostaje coraz mniej. Mamy wiedzę i doświadczenie, jesteśmy cenione za pracę, którą wykonujemy od lat na bardzo wysokim poziomie. Pensja odpowiada tym kompetencjom, otoczenie pracy również. Paradoksalnie w takich warunkach, gdy wydaje się, że nie ma już za czym gonić, łatwo o frustrację i zastój. Jeśli nie zamierzasz zmieniać branży, to w takim momencie warto przemyśleć dołączenie kolejnej ciekawej roli do swojej pracy: roli mentorki.

Mentoring nie jest jeszcze w Polsce zjawiskiem popularnym. Z tej formy rozwoju pracowników i organizacji korzystają zwykle firmy zagraniczne, w których systemy mentoringowe już działają w firmach-matkach. Wynika to m.in. z tego, że mentoring zwykle – choć nie zawsze – powiązany jest z relacją wiekową (straszy uczy młodszego), a starsi pracownicy są bardzo często w organizacji odsuwani na boczny tor. Ich wiedza i doświadczenie są cenne, ale organizacje wciąż bardzo często zachowują się tak, jakby tego nie dostrzegały. A szkoda, bo jest to zasób nie do przecenienia. Firma, która z niego rezygnuje, nie wspiera w rozwoju, traci bardzo wiele. Wystarczy wyobrazić sobie, że jej szeregi opuszczają ci najbardziej doświadczeni pracownicy. W skrajnych wypadkach może się okazać, że będzie miała trudności z realizacją swoich celów biznesowych.

Obecność doświadczonych pracowników w firmie to jedno. Wiadomo, że jest wskazana, bo to oni doskonale się sprawdzają w sytuacjach trudnych czy nieoczywistych. Potrafią na nie reagować. Inną kwestią jest wykorzystanie ich potencjału do budowania kultury wymiany wiedzy, doskonalenia i rozwoju mniej doświadczonych pracowników. Jedną z możliwości działania w tym obszarze jest wdrożenie systemu mentoringowego, który pozwalałby na skuteczny transfer wiedzy w organizacji. Stosunkowo niewiele działów HR zastanawia się nad tym i rozważa zbudowanie takiej konstrukcji w swojej organizacji. Z drugiej strony także niewielu ekspertów bierze pod uwagę spełnianie się w roli mentora. Często nie zdają sobie sprawy, że mogliby to robić, że ich kompetencje są na tyle wysokie i cenne, że warto byłoby je przekazać dalej. Dotyczy to w szczególności kobiet, które mimo osiągniętej w toku pracy pozycji mają poczucie, że nie są dość dobre i umniejszają swoją rolę w organizacji.

Warto tę tendencję przełamywać.

Bo nowa rola – rola mentorki – ma kilka niezaprzeczalnych zalet (i tylko jedną wadę – związaną z wygospodarowaniem dodatkowego czasu na kontakt i nawiązywanie relacji z mentee). Przede wszystkim dla doświadczonej osoby z unikalnymi kompetencjami jest to bardzo dobry sposób dalszego doskonalenia się. W toku procesu mentoringowego pojawia się mnóstwo pytań, z którymi mentorka musi sobie poradzić. Poza tym przygotowując się do tej roli trenuje dodatkowe umiejętności, które wcześniej niekoniecznie były wszyte w jej zawodową ścieżkę: uczy się obserwować mentee, diagnozować jego potrzeby, nawiązywać wartościową relację mistrz-uczeń, reagować w trudnych sytuacjach itd. Ponadto – nowa funkcja nobilituje. Jest nierozerwalnie związana z uznaniem – mniej doświadczony pracownik patrzy na mentora z podziwem, wie że jego wiedza jest bezcenna, a uczenie się pod jego okiem ma dużo większy sens niż sięganie po kolejne pozycje literatury branżowej, uczestniczenie w standardowych szkoleniach itd. Mentor jest kimś specjalnie dla niego – dedykowanym łącznikiem z unikalną wiedzą, skarbnicą informacji, które nie są dostępne w inny sposób. Tego dojrzałym pracownikom zdecydowanie potrzeba. Poza tym nowa funkcja motywuje do dalszych działań i może ochronić przed wypaleniem zawodowym. Jest to przecież zupełnie nowe wyzwanie, wymagające poruszenia niewyeksplorowanych jeszcze elementów.

Prócz zalet, które z procesu mentoringowego czerpią sami mentorzy/mentorki, wdrożenie systemu przekazywania wiedzy w firmie jest doskonałym sposobem na prowadzenie ścieżki rozwojowej dla młodszych czy mniej doświadczonych pracowników. Uczenie się od najlepszych zawsze było wartością samą w sobie.
I wreszcie – argument, którego można użyć w rozmowie z działem HR – inicjującej temat wprowadzenia systemu mentoringowego w organizacji: to jest sposób na zatrzymanie tej cennej wiedzy w firmie i zapewnienie jej tym samym bezpieczeństwa.


Wioletta Matysiak – trener, coach, konsultant, Fabryka Motywacji/Mentors Nest

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!





Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera. Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji w postaci wiedzy biznesowej, zawodowej i psychologicznej, informacji o wydarzeniach, które organizujemy i  nowościach w serwisach SukcesPisanySzminka.pl i SukcesToJa.pl oraz informacji handlowych. Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-722) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.

Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!






Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera.
Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji o tematyce motywacyjnej, rozwoju osobistego, nowościach w serwisie oraz informacji handlowych.
Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-012) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.
Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close