Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Angielski to za mało. Dowiedz się, jakie będą języki przyszłości na rynku pracy.

Angielski to za mało. Dowiedz się, jakie będą języki przyszłości na rynku pracy.

języki przyszłości na rynku pracy
Business vector created by Freepik

 

Hindi czy chiński, a może norweski lub niderlandzki? Bo sam angielski to dziś zdecydowanie za mało. Znajomość przynajmniej jednego języka obcego jest umiejętnością, której wymaga większość pracodawców. A jaki język będzie atutem w CV i pozwoli wyróżnić się na tle konkurencji w niedalekiej przyszłości? O tym pisze Małgorzata Kicana, dyrektor metodyczny Szkoły Językowej Uniwersytetu SWPS.

38 proc. Polaków posługuje się jednym językiem obcym, 15 proc. może pochwalić się znajomością dwóch, a zaledwie 3 proc. włada trzema językami (1). Od lat największą popularnością cieszy się oczywiście angielski, którego uczy się ok. 1,5 mld osób. Coraz więcej zawodów wymaga pracy w międzynarodowym środowisku i posługiwania się angielskim na poziomie, który umożliwi swobodną komunikację z kontrahentami czy zagranicznymi oddziałami firmy. Wśród pracowników biurowych, zatrudnionych najczęściej w korporacjach, angielski jest wiodącym, a jego znajomość niezbędna jest w wykonywaniu codziennych zadań. IT, obsługa baz danych, telekomunikacja, analityka, finanse, najświeższe nowinki techniczne oraz nauka, wszystko to jest anglojęzyczne. Pracownik, który nie posługuje się angielskim na poziomie komunikatywnym, nie korzysta z anglojęzycznych źródeł, nie uczestniczy w międzynarodowych konferencjach, nie utrzyma się na rynku pracy.

Dodatkowy język to atut

Osoby, które znają dwa języki obce zarabiają o 30 proc. więcej niż ci, którzy posługują się jednym językiem (2). Pracownicy wielojęzyczni zatrudniani są m.in. w IT, finansach, obsłudze klienta, biznesie, a także centrach usług wspólnych. W relacjach biznesowych, poza angielskim, kluczowe są: niemiecki, francuski, hiszpański i portugalski (3). Na znaczeniu zyskują również rosyjski, norweski, szwedzki, czy niderlandzki. Jeśli myślimy np. o branży call center, zainteresowaniem cieszą się języki z południowego wschodu Europy: bułgarski i rumuński.

Im bardziej egzotycznie, tym lepiej

Chiny, USA, Indie, Japonia i Brazylia do 2030 r. znajdą się wśród największych gospodarek świata. Coraz więcej z tych państw otwiera swoje firmy w dużych polskich miastach. Z tego powodu warto rozważyć naukę języków „egzotycznych”. Dzięki temu dopasujemy się do wymagań rynku pracy i zwiększymy swoje szanse na znalezienie atrakcyjnej posady w firmach o międzynarodowym kapitale. Zachęca to do podjęcia wyzwania, poświęcenia czasu na trudniejszy, ale mniej popularny chiński (Chiny są największym partnerem handlowym Polski), hindi (rośnie obrót towarowy Indii) czy hebrajski (sprawdzi się w nowych technologiach oraz centrach usług wspólnych).

Na jaki język postawić?

Osoby, które biegle posługują się kilkoma językami obcymi szybciej znajdują pracę i mogą liczyć na atrakcyjniejsze zarobki. Tacy kandydaci są i będą pilnie poszukiwani. Jednak to, czy nauczymy się języków zależy od naszego nastawienia, predyspozycji i planów zawodowych. Pamiętajmy, że ta inwestycja zawsze się zwróci i może stać się decydującym krokiem w naszej karierze zawodowej.

***

(1) Raport TNS Polska, 2015 r.

(2) Raport Sedlak&Sedlak.

(3) Dane Komisji Europejskiej.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!





Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera. Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji w postaci wiedzy biznesowej, zawodowej i psychologicznej, informacji o wydarzeniach, które organizujemy i  nowościach w serwisach SukcesPisanySzminka.pl i SukcesToJa.pl oraz informacji handlowych. Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-722) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.

Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!






Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera.
Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji o tematyce motywacyjnej, rozwoju osobistego, nowościach w serwisie oraz informacji handlowych.
Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-012) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.
Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close