j臋zyki przysz艂o艣ci na rynku pracy

Angielski to za ma艂o. Dowiedz si臋, jakie b臋d膮 j臋zyki przysz艂o艣ci na rynku pracy.

Ma艂gorzata Kicana

 

Hindi czy chi艅ski, a mo偶e norweski lub niderlandzki? Bo sam angielski to dzi艣 zdecydowanie za ma艂o. Znajomo艣膰 przynajmniej jednego j臋zyka obcego jest umiej臋tno艣ci膮, kt贸rej wymaga wi臋kszo艣膰 pracodawc贸w. A jaki j臋zyk b臋dzie atutem w CV i pozwoli wyr贸偶ni膰 si臋 na tle konkurencji w niedalekiej przysz艂o艣ci? O tym pisze Ma艂gorzata Kicana, dyrektor metodyczny Szko艂y J臋zykowej Uniwersytetu SWPS.

38 proc. Polak贸w pos艂uguje si臋 jednym j臋zykiem obcym, 15 proc. mo偶e pochwali膰 si臋 znajomo艣ci膮 dw贸ch, a zaledwie 3 proc. w艂ada trzema j臋zykami (1). Od lat najwi臋ksz膮 popularno艣ci膮 cieszy si臋 oczywi艣cie angielski, kt贸rego uczy si臋 ok. 1,5 mld os贸b. Coraz wi臋cej zawod贸w wymaga pracy w mi臋dzynarodowym 艣rodowisku i pos艂ugiwania si臋 angielskim na poziomie, kt贸ry umo偶liwi swobodn膮 komunikacj臋 z kontrahentami czy zagranicznymi oddzia艂ami firmy. W艣r贸d pracownik贸w biurowych, zatrudnionych najcz臋艣ciej w korporacjach, angielski jest wiod膮cym, a jego znajomo艣膰 niezb臋dna jest w wykonywaniu codziennych zada艅. IT, obs艂uga baz danych, telekomunikacja, analityka, finanse, naj艣wie偶sze nowinki techniczne oraz nauka, wszystko to jest angloj臋zyczne. Pracownik, kt贸ry nie pos艂uguje si臋 angielskim na poziomie komunikatywnym, nie korzysta z angloj臋zycznych 藕r贸de艂, nie uczestniczy w mi臋dzynarodowych konferencjach, nie utrzyma si臋 na rynku pracy.

Dodatkowy j臋zyk to atut

Osoby, kt贸re znaj膮 dwa j臋zyki obce zarabiaj膮 o 30 proc. wi臋cej ni偶 ci, kt贸rzy pos艂uguj膮 si臋 jednym j臋zykiem (2). Pracownicy wieloj臋zyczni zatrudniani s膮 m.in. w IT, finansach, obs艂udze klienta, biznesie, a tak偶e centrach us艂ug wsp贸lnych. W relacjach biznesowych, poza angielskim, kluczowe s膮: niemiecki, francuski, hiszpa艅ski i portugalski (3). Na znaczeniu zyskuj膮 r贸wnie偶 rosyjski, norweski, szwedzki, czy niderlandzki. Je艣li my艣limy np. o bran偶y call center, zainteresowaniem ciesz膮 si臋 j臋zyki z po艂udniowego wschodu Europy: bu艂garski i rumu艅ski.

Im bardziej egzotycznie, tym lepiej

Chiny, USA, Indie, Japonia i Brazylia do 2030 r. znajd膮 si臋 w艣r贸d najwi臋kszych gospodarek 艣wiata. Coraz wi臋cej z tych pa艅stw otwiera swoje firmy w du偶ych polskich miastach. Z tego powodu warto rozwa偶y膰 nauk臋 j臋zyk贸w 鈥瀍gzotycznych鈥. Dzi臋ki temu dopasujemy si臋 do wymaga艅 rynku pracy i zwi臋kszymy swoje szanse na znalezienie atrakcyjnej posady w firmach o mi臋dzynarodowym kapitale. Zach臋ca to do podj臋cia wyzwania, po艣wi臋cenia czasu na trudniejszy, ale mniej popularny chi艅ski (Chiny s膮 najwi臋kszym partnerem handlowym Polski), hindi (ro艣nie obr贸t towarowy Indii) czy hebrajski (sprawdzi si臋 w nowych technologiach oraz centrach us艂ug wsp贸lnych).

Na jaki j臋zyk postawi膰?

Osoby, kt贸re biegle pos艂uguj膮 si臋 kilkoma j臋zykami obcymi szybciej znajduj膮 prac臋 i mog膮 liczy膰 na atrakcyjniejsze zarobki. Tacy kandydaci s膮 i b臋d膮 pilnie poszukiwani. Jednak to, czy nauczymy si臋 j臋zyk贸w zale偶y od naszego nastawienia, predyspozycji i plan贸w zawodowych. Pami臋tajmy, 偶e ta inwestycja zawsze si臋 zwr贸ci i mo偶e sta膰 si臋 decyduj膮cym krokiem w naszej karierze zawodowej.

***

(1) Raport TNS Polska, 2015 r.

(2) Raport Sedlak&Sedlak.

(3) Dane Komisji Europejskiej.