j臋zyki przysz艂o艣ci na rynku pracy

Angielski to za ma艂o. Dowiedz si臋, jakie b臋d膮 j臋zyki przysz艂o艣ci na rynku pracy.

Ma艂gorzata Kicana

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

Hindi czy chi艅ski, a mo偶e norweski lub niderlandzki? Bo sam angielski to dzi艣 zdecydowanie za ma艂o. Znajomo艣膰 przynajmniej jednego j臋zyka obcego jest umiej臋tno艣ci膮, kt贸rej wymaga wi臋kszo艣膰 pracodawc贸w. A jaki j臋zyk b臋dzie atutem w CV i pozwoli wyr贸偶ni膰 si臋 na tle konkurencji w niedalekiej przysz艂o艣ci? O tym pisze Ma艂gorzata Kicana, dyrektor metodyczny Szko艂y J臋zykowej Uniwersytetu SWPS.

38 proc. Polak贸w pos艂uguje si臋 jednym j臋zykiem obcym, 15 proc. mo偶e pochwali膰 si臋 znajomo艣ci膮 dw贸ch, a zaledwie 3 proc. w艂ada trzema j臋zykami (1). Od lat najwi臋ksz膮 popularno艣ci膮 cieszy si臋 oczywi艣cie angielski, kt贸rego uczy si臋 ok. 1,5 mld os贸b. Coraz wi臋cej zawod贸w wymaga pracy w mi臋dzynarodowym 艣rodowisku i pos艂ugiwania si臋 angielskim na poziomie, kt贸ry umo偶liwi swobodn膮 komunikacj臋 z kontrahentami czy zagranicznymi oddzia艂ami firmy. W艣r贸d pracownik贸w biurowych, zatrudnionych najcz臋艣ciej w korporacjach, angielski jest wiod膮cym, a jego znajomo艣膰 niezb臋dna jest w wykonywaniu codziennych zada艅. IT, obs艂uga baz danych, telekomunikacja, analityka, finanse, naj艣wie偶sze nowinki techniczne oraz nauka, wszystko to jest angloj臋zyczne. Pracownik, kt贸ry nie pos艂uguje si臋 angielskim na poziomie komunikatywnym, nie korzysta z angloj臋zycznych 藕r贸de艂, nie uczestniczy w mi臋dzynarodowych konferencjach, nie utrzyma si臋 na rynku pracy.

Dodatkowy j臋zyk to atut

Osoby, kt贸re znaj膮 dwa j臋zyki obce zarabiaj膮 o 30 proc. wi臋cej ni偶 ci, kt贸rzy pos艂uguj膮 si臋 jednym j臋zykiem (2). Pracownicy wieloj臋zyczni zatrudniani s膮 m.in. w IT, finansach, obs艂udze klienta, biznesie, a tak偶e centrach us艂ug wsp贸lnych. W relacjach biznesowych, poza angielskim, kluczowe s膮: niemiecki, francuski, hiszpa艅ski i portugalski (3). Na znaczeniu zyskuj膮 r贸wnie偶 rosyjski, norweski, szwedzki, czy niderlandzki. Je艣li my艣limy np. o bran偶y call center, zainteresowaniem ciesz膮 si臋 j臋zyki z po艂udniowego wschodu Europy: bu艂garski i rumu艅ski.

Im bardziej egzotycznie, tym lepiej

Chiny, USA, Indie, Japonia i Brazylia do 2030 r. znajd膮 si臋 w艣r贸d najwi臋kszych gospodarek 艣wiata. Coraz wi臋cej z tych pa艅stw otwiera swoje firmy w du偶ych polskich miastach. Z tego powodu warto rozwa偶y膰 nauk臋 j臋zyk贸w 鈥瀍gzotycznych鈥. Dzi臋ki temu dopasujemy si臋 do wymaga艅 rynku pracy i zwi臋kszymy swoje szanse na znalezienie atrakcyjnej posady w firmach o mi臋dzynarodowym kapitale. Zach臋ca to do podj臋cia wyzwania, po艣wi臋cenia czasu na trudniejszy, ale mniej popularny chi艅ski (Chiny s膮 najwi臋kszym partnerem handlowym Polski), hindi (ro艣nie obr贸t towarowy Indii) czy hebrajski (sprawdzi si臋 w nowych technologiach oraz centrach us艂ug wsp贸lnych).

Na jaki j臋zyk postawi膰?

Osoby, kt贸re biegle pos艂uguj膮 si臋 kilkoma j臋zykami obcymi szybciej znajduj膮 prac臋 i mog膮 liczy膰 na atrakcyjniejsze zarobki. Tacy kandydaci s膮 i b臋d膮 pilnie poszukiwani. Jednak to, czy nauczymy si臋 j臋zyk贸w zale偶y od naszego nastawienia, predyspozycji i plan贸w zawodowych. Pami臋tajmy, 偶e ta inwestycja zawsze si臋 zwr贸ci i mo偶e sta膰 si臋 decyduj膮cym krokiem w naszej karierze zawodowej.

***

(1) Raport TNS Polska, 2015 r.

(2) Raport Sedlak&Sedlak.

(3) Dane Komisji Europejskiej.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter