Ka偶dy z nas dzia艂a wed艂ug pewnych schemat贸w i g艂臋boko zakorzenionych przekona艅 – to pierwotna cecha, kt贸ra pozwala instynktownie reagowa膰 na zagro偶enia i pozwoli艂a ludzko艣ci ewoluowa膰 i przetrwa膰. Niestety mo偶e to r贸wnie偶 mie膰 negatywne skutki. Nie艣wiadome uprzedzenia (ang. unconscious bias) wobec innych ludzi聽 wp艂ywaj膮 na decyzje, kt贸re mog膮 wydawa膰 si臋 obiektywne, a jednak prowadz膮 do dyskryminacji. S膮 tak silne, 偶e przejmuje je nawet sztuczna inteligencja, wy艂apuj膮c pewne niuanse i wzorce zachowa艅 w wypowiedziach, na podstawie kt贸rych uczy si臋 ludzkich zachowa艅.
Klub Champions of Change Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 7 marca wystartowa艂 z kampani膮 #czy偶by – Nie os膮dzaj, nie wiesz wszystkiego, kt贸rej celem jest w艂a艣nie zwr贸cenie uwagi na nie艣wiadome uprzedzenia i na fakt, 偶e cz臋sto nie wszystko jest takie, jakie wydaje si臋 na pierwszy rzut oka. Czasem warto zastanowi膰 si臋 kilka razy przed wydaniem instynktownej opinii. Klub Champions of Change postanowi艂 skupi膰 si臋 na stereotypach funkcjonuj膮cych w 艣rodowisku biznesowym – ocenianiu kandydat贸w do pracy ze wzgl臋du na wiek, os膮dzaniu matek przez pryzmat tego, czy zrezygnowa艂y z kariery na rzeczy opieki nad dzieckiem, czy te偶 j膮 kontynuuj膮, a tak偶e niech臋tnego podej艣cia spo艂ecze艅stwa do brania urlop贸w rodzicielskich przez ojc贸w.
Tylko 录 Polak贸w w wieku 60+ uwa偶a, 偶e jest dobrze traktowana na rynku pracy
Jak podaje Polski Instytut Ekonomiczny w swoim najnowszym raporcie, tylko 录 os贸b w wieku powy偶ej 60 lat uwa偶a, 偶e s膮 dobrze traktowane na rynku pracy, a blisko 70 proc. os贸b w wieku 50-59 lat wola艂oby zatrudni膰 30-letniego m臋偶czyzn臋 ni偶 tak samo wykwalifikowanego 60-latka. W przeprowadzonym na potrzeby badania eksperymencie 28-letni kandydaci w Warszawie otrzymywali propozycj臋 zatrudnienia czterokrotnie cz臋艣ciej, ni偶 ich 52-letni konkurenci. Jednocze艣nie, wraz ze wzrostem wymaganych przez pracodawc臋 kwalifikacji, ros艂a skala dyskryminacji starszych kobiet.聽
14 proc. kobiet przed przyj臋ciem awansu powstrzymywa艂aby obawa, 偶e nie dadz膮 rady pogodzi膰 pracy z wychowaniem dzieci
Wp艂yw na sytuacj臋 Polek na rynku pracy niew膮tpliwie ma fakt, 偶e to one zazwyczaj po艣wi臋caj膮 kilka lat lub nawet ca艂o艣膰 swojej kariery na rzecz opieki nad dzie膰mi, czy starszymi cz艂onkami rodziny. Jak podaje GUS, obowi膮zki zwi膮zane z 偶yciem rodzinnym to najcz臋stsza przyczyna bierno艣ci zawodowej kobiet w wieku produkcyjnym. Kobiety w Polsce nadal zarabiaj膮 mniej ni偶 m臋偶czy藕ni, dodatkowo po powrocie z urlopu macierzy艅skiego przez 2-3 lata nie s膮 brane pod uwag臋, kiedy w firmie pojawia si臋 mo偶liwo艣膰 awansu – socjologowie nazywaj膮 to zjawisko „kar膮 za macierzy艅stwo”. Zdaniem 79 proc. kobiet przeszkod臋 w awansie stanowi膮 dla nich w艂a艣nie stereotypy p艂ci. Omija je te偶 tzw. podwy偶ka inflacyjna, a wi臋kszo艣膰 firm tego p贸藕niej nie wyr贸wnuje. Trudno si臋 wi臋c dziwi膰, 偶e w razie potrzeby to one cz臋艣ciej rezygnuj膮 z kariery, bo ma to mniejszy wp艂yw na domowy bud偶et. Jednocze艣nie jednak kobiety, kt贸re zdecyduj膮 si臋 po艣wi臋ci膰 wychowaniu dzieci, s膮 cz臋sto oceniane przez innych jako pozbawione ambicji – m贸wi Olga Kozierowska, Prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 i pomys艂odawczyni konkursu Bizneswoman Roku. Wed艂ug badania Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 14 proc. kobiet przed przyj臋ciem awansu powstrzymywa艂aby obawa, 偶e nie dadz膮 rady pogodzi膰 pracy z wychowaniem dzieci, a zdaniem 12 proc. istotny wp艂yw na tak膮 decyzj臋 mia艂oby wsparcie w opiece nad dzie膰mi i wi臋ksze partnerstwo w zwi膮zku.聽
Ta ostatnia kwestia wci膮偶 pozostaje problematyczna – wed艂ug danych ZUSu z urlop贸w rodzicielskich korzysta zaledwie 1 proc. m臋偶czyzn. Na rynku nadal funkcjonuje silny stereotyp, kt贸ry przypisuje kobiecie obowi膮zek brania zwolnienia, kiedy co艣 dzieje si臋 z dzieckiem. Je艣li chce tak zrobi膰 ojciec, patrzy si臋 na niego „krzywo”. A coraz wi臋cej m艂odych ojc贸w chce anga偶owa膰 si臋 w wychowanie swoich dzieci – dodaje Olga Kozierowska, Prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 i pomys艂odawczyni konkursu Bizneswoman Roku – Dzieci zaanga偶owanych obojga rodzic贸w lepiej si臋 ucz膮, rzadziej maj膮 problemy psychologiczne i psychiatryczne, maj膮 wy偶sz膮 odporno艣膰 i s膮 po prostu szcz臋艣liwsze.

O kampanii聽
Kampania #czy偶by – Nie os膮dzaj, nie wiesz wszystkiego jest inicjatyw膮 Klubu Champions of Change Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮, zrzeszaj膮cego prezes贸w du偶ych firm dzia艂aj膮cych w Polsce. Jego cz艂onkowie chc膮 m.in. dzia艂a膰 w艂a艣nie na rzecz upowszechniania urlop贸w rodzicielskich w艣r贸d m臋偶czyzn. Celem Klubu jest inspirowanie siebie i innych do wprowadzania nowych standard贸w zatrudnienia oraz rozwoju pracownik贸w.聽
W ramach kampanii 聽Fundacja opublikowa艂a ilustracje autorstwa ameryka艅skiej graficzki i malarki Mary Catherine Starr, dzia艂aj膮cej na rzecz r贸wnouprawnienia kobiet oraz anga偶uj膮cej si臋 w walk臋 ze stereotypami, szczeg贸lnie tymi na temat macierzy艅stwa. Ilustracje b臋d膮 udost臋pniane w mediach spo艂eczno艣ciowych Sukcesu Pisanego Szmink膮 oraz jej partner贸w.聽