Katarzyna Pastwa (fot. Albert Pabijanek)

Jak osi─ůgn─ů─ç sukces w bran┼╝y odzie┼╝owej podpowiada Katarzyna Pastwa, finalistka VI edycji konkursu Bizneswoman Roku

Dominika Jajszczak

Min─Ö┼éo 6 lat od kiedy zosta┼éa finalistk─ů Bizneswoman Roku. W tym czasie jej firma sta┼éa si─Ö obecna na 25 rynkach na ca┼éym ┼Ťwiecie, a jej kana┼éy dystrybucji wci─ů┼╝ s─ů poszerzane. Tymczasem Katarzyna Pastwa tworzy nowy brand, kt├│ry zdobywa serca klient├│w i zatrudnia coraz wi─Öcej ludzi tworz─ůc kolejny kreatywny zesp├│┼é.

By┼éa┼Ť finalistk─ů w VI edycji konkursu Bizneswoman Roku. Co zmieni┼éo si─Ö od tamtego czasu?

Od tamtego momentu up┼éyn─Ö┼éo ju┼╝ sze┼Ť─ç lat. Wiele w tym czasie si─Ö zmieni┼éo. Vanilla night&day obecna jest ju┼╝ na 25 rynkach na ca┼éym ┼Ťwiecie, a kana┼éy dystrybucji wci─ů┼╝ s─ů poszerzane. Okaza┼éo si─Ö, ┼╝e kobiece koszule nocne, komfortowe pi┼╝amy i eleganckie peniuary pokocha┼éy kobiety na ca┼éy ┼Ťwiecie. Ponadto w tym okresie stworzy┼éam nowy brand modowy, jakim jest Oh!Zuza. To marka, kt├│ra oferuje Klientkom stylowe i ┼Ťwietnej jako┼Ťci ubrania po domu i na co dzie┼ä. Zmiany te spowodowa┼éy r├│wnie┼╝ znaczne powi─Ökszenie zespo┼éu, w kt├│rym pracujemy. Obecnie zatrudniamy ponad 25 os├│b oraz wsp├│┼épracujemy z profesjonalistami w bran┼╝y. Korzystamy z us┼éug agencji PR-owej i marketingowej. Mamy bardzo intensywny czas, a ka┼╝dy dzie┼ä to zmiana ÔÇô pojawiaj─ůcy si─Ö nowi interesariusze, powi─Ökszaj─ůcy si─Ö zesp├│┼é oraz nowe Klientki.

Sk─ůd pomys┼é na nowy biznes?

Po kilku latach od powstania marki Vanilla night&day, kt├│ra ma w swojej ofercie kobiec─ů bielizn─Ö nocn─ů, nasze klientki zacz─Ö┼éy nas pyta─ç o ubrania tzw. po domu. Brakowa┼éo im w szafach komfortowej odzie┼╝y, w kt├│rej mog┼éyby wyj┼Ť─ç na szybkie zakupy czy po prostu czu─ç si─Ö dobrze w domowym zaciszu. Zauwa┼╝ali┼Ťmy, ┼╝e na rynku jest nisza i postanowili┼Ťmy j─ů wype┼éni─ç. Tak powsta┼é brand Oh!Zuza, kt├│ry okaza┼é si─Ö strza┼éem w dziesi─ůtk─Ö. Poszli┼Ťmy te┼╝ o krok dalej i opr├│cz domowych stylizacji, oferujemy r├│wnie┼╝ komfortowe ubrania do pracy, na spacer czy do kina. Linie Oh!Zuza s─ů dedykowane kobietom, kt├│re nie boj─ů m├│wi─ç si─Ö o sobie, inspiruj─ů siebie wzajemnie i nie musz─ů by─ç wyidealizowane. S─ů osadzone mocno w trendach i uwielbiane przez infleuncerki modne. Wszystkie projekty szyjemy w rozmiarach od XS do 3/4XL. Tak jak asortyment Vanilla night&day, kolekcje tworzone s─ů ze zr├│wnowa┼╝onych materia┼é├│w.

Czym jest dla Pani filozofia slow fashion?

Slow fashion w szerokiej perspektywie oznacza odpowiedzialne podej┼Ťcie do tworzenia i konsumowania mody. To autorskie kolekcje, kt├│re powstaj─ů w etycznym procesie produkcji. To jest projektant, konstruktor, krojczy, krawiec, kt├│rzy otrzymuj─ů odpowiednie wynagrodzenie i maj─ů zapewnione dobrze zorganizowane miejsce pracy. Dalej, to r├│wnie┼╝ u┼╝ywanie zr├│wnowa┼╝onych materia┼é├│w oraz tworzenie projekt├│w, kt├│re s─ů bardzo dobrej jako┼Ťci ÔÇô tak, aby starczy┼éy na jak najd┼éu┼╝ej. Z pozycji konsumenta to brak kompulsywnych wybor├│w, kupowanie mniejszej ilo┼Ťci ubra┼ä, ale za to tych o dobrej jako┼Ťci. Od pocz─ůtku, buduj─ůc marki Vanilla night&day i Oh!Zuza przy┼Ťwieca nam idea slow fashion. Tworzymy w ┼é├│dzkiej manufakturze, w kt├│rej zatrudniamy lokaln─ů spo┼éeczno┼Ť─ç. Dostarczamy naszym Klientkom unikalne linie, z takich materia┼é├│w jak wiskoza, we┼éna, len, modal czy cupro. Dzia┼éamy transparentnie i odpowiedzialnie.

Jakie wyzwania napotkała Pani na swojej drodze do sukcesu?

W rozwijaniu marek modowych najwi─Ökszym wyzwaniem jest wej┼Ťcie na rynek i zbudowanie rozpoznawalno┼Ťci w danej kategorii produktowej ÔÇô to proces d┼éugotrwa┼éy, wieloaspektowy i wymagaj─ůcy ogromnych nak┼éad├│w pracy. Do wyzwa┼ä nale┼╝y tak┼╝e rozwijanie kana┼é├│w dystrybucji. Na ten moment zar├│wno marka Vanilla night&day, jak i Oh!Zuza jest obecna w 25 krajach na ca┼éym ┼Ťwiecie. Istotnym aspektem jest tak┼╝e zarz─ůdzanie zespo┼éem i motywowanie pracownik├│w. Wierzymy, ┼╝e to ludzie z konkretnymi umiej─Ötno┼Ťciami tworz─ů firm─Ö i to dzi─Öki nim mo┼╝liwa jest realizacja cel├│w strategicznych.

Od pocz─ůtku najwa┼╝niejsze jest dla nas r├│wnie┼╝ zdobywanie zaufania w┼Ťr├│d naszych Klientek. Zale┼╝y nam, aby odpowiada─ç na ich oczekiwania. Dostarczamy im kolekcje tworzone w zr├│wnowa┼╝onym duchu, kt├│re wpisuj─ů si─Ö ┼Ťwiatowe trendy. Przed premier─ů ka┼╝dej linii jeste┼Ťmy ogromnie podekscytowani i z niecierpliwo┼Ťci─ů oczekujemy na ich opini─Ö.

Co dalej? Czy jest ju┼╝ pomys┼é na kolejn─ů mark─Ö?

Pracuj─Ö w kreatywnym i zgranym zespole, st─ůd pomys┼é├│w na nowe dzia┼éania jest mn├│stwo. Ca┼éy czas skupiamy si─Ö na poszerzaniu obecno┼Ťci marek Vanilla night&day i Oh!Zuza na rynkach zagranicznych. B─Ödziemy tak┼╝e inwestowa─ç w dzia┼éania zwi─Ökszaj─ůce rozpoznawalno┼Ť─ç brand├│w w mediach. Skupimy si─Ö te┼╝ na konsekwentnym rozbudowywaniu naszych us┼éug w sektorze e-commerce, w kt├│rym upatrujemy ogromny potencja┼é. Pragniemy r├│wnie┼╝ ┼é─ůczy─ç mod─Ö ze sztuk─ů i podejmowa─ç wsp├│┼éprac─Ö z artystami, a tak┼╝e tworzy─ç kolaboracje z cenionymi osobami w bran┼╝y modowej. Zach─Öcam do obserwowania naszych obu marek, z ca┼é─ů pewno┼Ťci─ů zaskoczymy Pa┼ästwa jeszcze wiele razy.