Katarzyna Przyby艂

Zainwestowali wszystkie oszcz臋dno艣ci w to urz膮dzenie. Okaza艂o si臋 hitem!

Magda Mikos

Razem z m臋偶em postawili wszystko na jedn膮 kart臋 - w stworzenie XOXO WiFi zainwestowali wszystkie oszcz臋dno艣ci. Produkt, kieszonkowy router 4G wraz z Internetem, kt贸ry powsta艂 z my艣l膮 o podr贸偶nikach i osobach wyje偶d偶aj膮cych biznesowo za granic臋, okaza艂 si臋 hitem. Dzi臋ki niemu sygna艂 WiFi z najlepszym zasi臋giem jest dost臋pny w ponad 140 krajach 艣wiata. O tym, czy wybuch pandemii koronawirusa pokrzy偶owa艂 biznesowe plany i jak uda艂o si臋 przetrwa膰 kryzys, rozmawiamy z Katarzyn膮 Przyby艂, Laureatk膮 XI edycji konkursu Bizneswoman Roku Sukcesu Pisanego Szmink膮 w kategorii Startup Roku.

Na czym polega fenomen XOXO?

My艣l臋, 偶e w prosty spos贸b rozwi膮zuje istotny problem cz臋艣ci spo艂ecze艅stwa. Szczeg贸lnie, 偶e na co dzie艅 jeste艣my przyzwyczajeni do sta艂ego i szybkiego dost臋pu do Internetu i nie chcemy z niego rezygnowa膰 w czasie podr贸偶y. Czasem wr臋cz nie mo偶emy by膰 offline przez kilka dni. XOXO WiFi to nie tylko mo偶liwo艣膰 przes艂ania zdj臋cia czy maila. To dla wielu os贸b poczucie bezpiecze艅stwa, 偶e nawet tysi膮ce kilometr贸w od domu, maj膮 kontakt z bliskimi i mo偶liwo艣膰 skorzystania z Internetu w dowolnej chwili. Nie zgubi膮 si臋, bo w艂膮cz膮 map臋, nie ucieknie im samolot, bo zawsze mog膮 sprawdzi膰 bie偶膮ce informacje. A gdy b臋d膮 potrzebowali pomocy, zawsze i wsz臋dzie mog膮 skontaktowa膰 si臋 z bliskimi. XOXO WiFi to ogromny komfort podr贸偶y.

Zainwestowa艂a艣 wszystkie pieni膮dze w wymy艣lony przez siebie produkt, wystartowa艂a艣 z firm膮 i urodzi艂a艣 w tym samym czasie dziecko. Jak powsta艂o XOXO, sk膮d taki pomys艂 i jak uda艂o si臋 pogodzi膰 budowanie firmy z macierzy艅stwem?

Potrzeba, kt贸ra jest matk膮 wynalazk贸w, zadzia艂a艂a i w naszym przypadku. Zawsze du偶o podr贸偶owali艣my z m臋偶em, a w czasie wyjazd贸w w mniejszym lub wi臋kszym stopniu doskwiera艂 nam brak pewnego dost臋pu do sieci. Podczas podr贸偶y do Wietnamu przez brak wifi i mo偶liwej szybkiej reakcji ze strony Andrzeja firma, w kt贸rej w贸wczas pracowa艂, mia艂a spore problemy. To wtedy zacz臋li艣my na powa偶nie zastanawia膰 si臋 nad mo偶liwym rozwi膮zaniem problemu dost臋pu do Internetu w czasie podr贸偶y w odleg艂e zak膮tki 艣wiata. Faktycznie projekt – w艂asny biznes pokry艂 si臋 w czasie z projektem – w艂asne dziecko. Nie by艂o 艂atwo, szczeg贸lnie w pierwszych miesi膮cach po narodzinach c贸rki. Inwestycja wszystkich oszcz臋dno艣ci w niepewny biznes w chwili za艂o偶enia rodziny, te偶 nie by艂a 艂atw膮 decyzj膮, jednak perspektywa realizacji plan贸w i marze艅, kt贸re kie艂kuj膮 w g艂owie od miesi臋cy, by艂a silniejsza od strachu.

Tworzenie czego艣 zupe艂nie nowego mo偶e rodzi膰 obawy, czym kierowa艂a艣 si臋 tworz膮c XOXO?

Wprowadzanie na rynek innowacji ma swoje plusy i minusy. Ogromnym plusem jest bycie pierwsz膮 i jedyn膮 firm膮 z konkretn膮 us艂ug膮, a brak bezpo艣redniej konkurencji sprzyja popytowi na nasz produkt. Jednak z drugiej strony najwi臋ksz膮 trudno艣ci膮 jest uzmys艂owienie ludziom czym w og贸le jest XOXO WiFi i dlaczego go potrzebuj膮. Najwi臋cej czasu i wysi艂ku kosztuje nas wyt艂umaczenie, 偶e XOXO WiFi to nie jest zwyk艂y router i 偶e 偶adna karta SIM nie zbli偶a si臋 nawet mo偶liwo艣ciami do technologii XOXO WiFi. Przez kilka miesi臋cy badali艣my rynek mobilnego WiFi i okaza艂o si臋, 偶e nie ma podobnego rozwi膮zania w Polsce, ani nawet w naszej cz臋艣ci Europy. Dlatego byli艣my przekonani, 偶e Polacy potrzebuj膮 XOXO WiFi.

Jak COVID-19 wp艂yn膮艂 na prowadzony przez Ciebie Biznes i ca艂膮 bran偶臋?

Jeste艣my 艣ci艣le powi膮zani z bran偶膮 turystyczn膮 i incentive, dlatego pandemia mocno nas dotkn臋艂a i pokrzy偶owa艂a wiele plan贸w oraz projekt贸w. Oferujemy us艂ug臋 przydatn膮 po opuszczeniu kraju, tak wi臋c zamkni臋cie granic to by艂 dla na nas ogromny cios.

Czy spowodowa艂 zmiany?

W marcu, gdy granice zosta艂y ca艂kowicie zamkni臋te, starali艣my si臋 szybko zareagowa膰, by dostosowa膰 si臋 do nowej rzeczywisto艣ci. Jednak trzeba przyzna膰, 偶e ci臋偶ko wyobrazi膰 sobie gorsz膮 sytuacj臋 dla XOXO WiFi ni偶 pandemia. Postanowili艣my skupi膰 si臋 na tym, co ma szanse na popyt, czyli abonament XOXO WiFi Europe. Jest to oferta, kt贸ra powsta艂a z my艣l膮 o bran偶y transportu mi臋dzynarodowego. Od kilku miesi臋cy mieli艣my wiele sygna艂贸w od zawodowych kierowc贸w, 偶e 偶aden polski operator nie jest w stanie zagwarantowa膰 im Internetu, podczas gdy wi臋kszo艣膰 miesi膮ca sp臋dzaj膮 w trasie poza Polsk膮. XOXO WiFi Europe na sta艂e do艂膮czy艂 do naszej oferty i pozwoli艂 wzi膮膰 oddech w tym trudnym czasie. Gdy w czerwcu zosta艂y otwarte granice UE i z rado艣ci膮 powr贸cili艣my do obs艂ugiwania turyst贸w udaj膮cych si臋 na urlop do UE, Szwajcarii, Ba艂kan贸w czy Turcji. Tym sposobem UE, kt贸ra przed pandemi膮 by艂a nieznacz膮cym odsetkiem podr贸偶y naszych klient贸w, sta艂a si臋 lekiem na przetrwanie pandemii.

Nowe podej艣cie do firmy?

Wbrew pozorom wi臋kszy spok贸j. Pierwsze miesi膮ce by艂y bardzo nerwowe, jedna wielka niewiadoma. Teraz mam wra偶enie, 偶e skoro przetrwali艣my tak膮 bomb臋 jak pandemia i lockdown, to ju偶 mo偶e by膰 tylko lepiej. Dostali艣my porz膮dnego kopniaka od losu, ale to mo偶e i dobrze na pocz膮tku dzia艂alno艣ci. Wyci膮gn臋li艣my sporo wniosk贸w. Mamy plan dzia艂ania na najbli偶sze miesi膮ce i przeczucie, 偶e b臋dzie dobrze.

Stworzyli艣cie produkt, kt贸ry jest obecnie dost臋pny w ponad 140 krajach. Jak uda艂o si臋 Wam zbudowa膰 tak szeroko rozwini臋ty kana艂 dystrybucji i popyt na Wasze us艂ugi? Nie obawiacie si臋 konkurencji, podobnych produkt贸w z Chin?

Wypracowanie obecnego kszta艂tu i oferty wymaga艂o sporo czasu. To w艂a艣nie poszerzanie oferty o nowe kraje by艂o najtrudniejsze. Zacz臋li艣my od Europy, ale te偶 najwi臋kszych kraj贸w spoza niej jak Chiny i USA. Po tych kilku latach jeste艣my ju偶 w kontakcie z wi臋kszo艣ci膮 艣wiatowych telekom贸w, mamy swoich sprawdzonych dostawc贸w, kt贸rzy znacznie u艂atwiaj膮 i przy艣pieszaj膮 ekspansj臋 w nowych regionach. Co do konkurencyjnych rozwi膮za艅 na 艣wiecie, trzymamy r臋k臋 na pulsie. Wyr贸偶niamy si臋 m.in. jako艣ci膮 Internetu i r贸偶norodno艣ci膮 dost臋pnych pakiet贸w danych. Nasze rozwi膮zanie jest r贸wnie偶 unikalne pod wzgl臋dem zastosowanego bezpiecze艅stwa przesy艂anych danych.

Roczne obroty Waszej firmy przekroczy艂y milion z艂otych. Jakie plany macie na przysz艂o艣膰? Jak chcecie si臋 rozwija膰?

Chcemy skupi膰 si臋 na rozwijaniu wsp贸艂pracy w sektorze B2B. Du偶y nacisk planujemy po艂o偶y膰 r贸wnie偶 na zwi臋kszenie liczby klient贸w z zagranicy, obecnie stanowi膮 ok. 5-10%. Rozpocz臋li艣my r贸wnie偶 prac臋 nad w艂asnym vending machine (czyli automat do sprzeda偶y) dla router贸w, zosta艂y jednak od艂o偶one przez obecn膮 sytuacj臋.

Jak to jest pracowa膰 i prowadzi膰 biznes z m臋偶em, czy udaje wam si臋 oddziela膰 偶ycie zawodowe od 偶ycia prywatnego. Czy jest to mo偶liwe?

Nasze 偶ycie prywatne mocno przenika si臋 z zawodowym, ale nigdy nam to nie przeszkadza艂o. Na pewno pracuj膮c razem, ma si臋 wi臋cej powod贸w do k艂贸tni ni偶 gdy pracujemy osobno. Wiadomo, do spor贸w rodzinnych dochodz膮 zawodowe, jednak my艣l臋, 偶e naprawd臋 nie藕le sobie radzimy. Przynajmniej w czasie obecnej kwarantanny i home office sp臋dzanie z sob膮 codziennie 24h nie doprowadza nas do furii, dla nas to codzienno艣膰.

Co powiedzia艂aby艣 kobietom, kt贸re chcia艂yby stworzy膰 sw贸j biznes, a jednak obawiaj膮 si臋 podj膮膰 odwa偶ny krok. Czym powinny si臋 kierowa膰?

Trzeba odpowiedzie膰 sobie szczerze, czy pomys艂 jest naprawd臋 potrzebny komu艣 innemu pr贸cz Tobie samej? Czy to, co si臋 tli w Twojej g艂owie i sercu oraz jest w czym艣 lepsze ni偶 to, co jest ju偶 dost臋pne na rynku? Je艣li wierzysz, 偶e tak to dzia艂aj. Finalnie lepiej zainwestowa膰 troch臋 czasu i pieni臋dzy ni偶 偶a艂owa膰, 偶e si臋 nie spr贸bowa艂o. A je艣li jeste艣 zdeterminowana i bardzo tego chcesz, to nic Ci臋 nie powstrzyma!

***

Katarzyna Przyby艂 – tw贸rczyni XOXO WIFI – urz膮dzenia, kt贸re zapewnia nielimitowany bezpieczny dost臋p do Internetu w 144 krajach na 艣wiecie. Laureatka konkursu Sukces Pisany Szmink膮 Bizneswoman Roku w kategorii Startup Roku, kt贸rej Partnerem jest Bank BNP Paribas.