Meżczyzna rzucający kartkami papieru

List motywacyjny. Pisać czy nie?

Odpowiadając na ogłoszenie o pracę jesteśmy niekiedy proszeni o przesłanie listu motywacyjnego lub sami decydujemy się na jego napisanie. Często zastanawiamy się, jak stworzyć go w taki sposób, aby zwrócić uwagę potencjalnego pracodawcy…

Kiedy wysyłamy list motywacyjny?

List motywacyjny nie jest obligatoryjny. Wysyłamy go, gdy pracodawca lub rekruter wyraźnie o niego poprosi w ofercie o pracę lub w bezpośredniej wiadomości. List motywacyjne warto także wysłać, gdy aplikujesz na stanowisko, na które ktoś Cię polecił  i gdy wysyłasz aplikację do konkretnej osoby i znasz jej imię oraz nazwisko.

Fakt, że rekruterzy czy pracodawcy nie proszą o list motywacyjny nie jest przejawem ignorancji. Wynika to z braku czasu tych osób oraz bardzo dużej liczby aplikacji nadesłanych w różnych procesach rekrutacyjnych” – tłumaczy Agnieszka Ciećwierz, szkoleniowiec w branży HR i autorka książki „Daj się zrekrutować! Jak przygotować się do procesu rekrutacji?”.

Jak powinien wyglądać list motywacyjny?

List motywacyjny ma znamiona listu oficjalnego i powinien składać się z następujących elementów:

  1. Miejscowość oraz data.
  2. Imię i nazwisko osoby aplikującej oraz numer telefonu i adres e-mail.
  3. Imię i nazwisko rekrutera, nazwa firmy, do której aplikujesz i adres jej siedziby.
  4. Treść listu motywacyjnego wraz ze zwrotami grzecznościowymi (np. Szanowny Panie, Szanowni Państwo).
  5. Zakończenie listu, w którym warto napisać, że chętnie spotkamy się z pracodawcą i opowiemy o sobie więcej.
  6. Aktualna klauzula RODO (analogicznie jak w CV).

Jak dobrać język listu motywacyjnego?

Działa to w identyczny sposób jak w przypadku CV. Jeżeli ogłoszenie o pracę jest w języku angielskim to dokumenty aplikacyjne składamy w języku angielskim (chyba, że w treści ogłoszenia jest jasno zaznaczone, aby zrobić inaczej).

Cechy dobrego listu motywacyjnego

Dobry list motywacyjny powinien być ZWIĘZŁY

W liście motywacyjnym nie należy opisywać całego swojego życia i drogi zawodowej, tylko pokazać, dlaczego jesteście osobą, która jest odpowiednia na dane stanowisko i że warto Was zatrudnić. List motywacyjny ma udowodnić rekrutrowi, że znalazł osobę, której poszukuje.” – tłumaczy Agnieszka Ciećwierz.

Czy jest jakiś limit stron czy znaków przy liście motywacyjnym? Nie ma, ale lepiej napisać krótko i konkretnie. Dlaczego? Według statystyk rekruter ma 6 sekund, aby zobaczyć Twoje CV i podjąć pierwszą decyzję. Jeżeli do tego ma jeszcze przeczytać list motywacyjny to sama możesz sobie wyobrazić, dlaczego powinien być on zwięzły.

>> PRZECZYTAJ TAKŻE: To najlepszy wzór CV

List motywacyjny powinien być DOSTOSOWANY DO OFERTY PRACY

Od czego zacząć? „Najpierw należy sprawdzić jakie kompetencje są wymagane na danym stanowisku, a następnie nawiązać do tych, które posiadamy w liście motywacyjnym. – tłumaczy Agnieszka Ciećwierz. Tak jak w przypadku CV, także i list motywacyjne powinien być spersonalizowany. Nie warto wysyłać tego samego listu motywacyjnego do każdego pracodawcy, bo nie przyniesie to oczekiwanych przez nas efektów.

Przykład: Jeżeli widzimy w ogłoszeniu o pracę, że pracodawcy zależy na osobie komunikatywnej, bo praca wymaga działania w zespole – to wówczas nie piszemy, że świetnie odnajdujemy się pracując samodzielnie.

List motywacyjne NIE POWINIEN BYĆ POWIELENIEM CV.

CV zazwyczaj jest dość ogólnikowe. To zbiór haseł określających nasze kompetencje, doświadczenie, umiejętności. List motywacyjny może być miejscem, gdzie mamy szansę rozwinąć to, co wpisaliśmy w CV, podać ciekawy przykład ze swojego życia zawodowego, zakomunikować osiągnięte efekty biznesowe czy wyzwanie, z którym sobie poradziliśmy.

List motywacyjny powinien POKAZYWAĆ TWOJĄ WARTOŚĆ

W liście motywacyjnym nie wystarczy tylko zapewnić pracodawcę, że dobrze sprawdzimy się na danym stanowisku. Najistotniejsze jest odpowiednie uargumentowanie tego.

Przykład: Jeżeli oferta pracy dotyczy stanowiska sprzedażowego, to warto pokazać siebie w liście motywacyjnym jako osobę kontaktową, która potrafi tworzyć długofalowe relacje i wyraźnie zaznaczyć, że poprzednie doświadczenia zawodowe pokazały, że klienci cenią sobie jakość naszych usług.

LIST MOTYWACYJNY to Twoja reklama

Choć może to zabrzmieć dziwne to list motywacyjny jest miejscem gdzie możesz „sprzedać” swoje doświadczenie, umiejętności i kompetencje przyszłemu pracodawcy. Jest to niezwykle trudne ze względu na to, że list motywacyjny powinien być zwięzły i konkretny, ale dobrze napisany i zawierający przekonująca argumentację może otworzyć Ci drzwi do rozmowy kwalifikacyjnej u nowego pracodawcy.