co zrobi膰 po utracie pracy

26% kluczowych stanowisk w firmach zajmuj膮 kobiety

Polska zajmuje jedno z najwy偶szych miejsc w Unii Europejskiej pod wzgl臋dem przedsi臋biorczo艣ci kobiet, dotyczy to g艂贸wnie ma艂ych przedsi臋biorstw. We wszystkich firmach obj臋tych badaniem tylko 30 proc. cz艂onk贸w zarz膮d贸w to kobiety, a jedynie w 23 proc. pe艂ni膮 one funkcj臋 prezesa. Dlatego wci膮偶 potrzebujemy inicjatyw wspieraj膮cych Polki w realizacji marze艅 o prowadzeniu w艂asnego biznesu.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Kobiety w Polsce stanowi膮 52 proc. ludno艣ci, a ich potencja艂 przedsi臋biorczo艣ci jest du偶y, potrzebne s膮 tylko szanse i mo偶liwo艣ci jego realizacji. W ci膮gu jedenastu lat dzia艂ania konkursu Bizneswoman Roku organizowanego przez Fundacj臋 Sukcesu Pisanego Szmink膮 nagrodzono ju偶 ponad setk臋 przedsi臋biorczy艅, za艂o偶ycielek firm nie tylko og贸lnopolskich, ale i mi臋dzynarodowych.

W zarz膮dach du偶ych firm wci膮偶 jest za ma艂o kobiet

O ile w budowaniu mniejszych biznes贸w przez kobiety Polska na tle innych kraj贸w Europejskich wypada dobrze, to we w艂adzach du偶ych firm, prowadzonych przez kilkuosobowe zarz膮dy, kobiety s膮 ju偶 w mniejszo艣ci.

Z danych zebranych przez agencj臋 badawcz膮 Bisnode a Dun & Bradstreet Company po przebadaniu 550 tys. firm wpisanych do rejestru KRS w Polsce, kt贸re maj膮 wpisany sk艂ad zarz膮du po艣r贸d ma艂ych, 艣rednich, du偶ych czy akcyjnych sp贸艂ek wynika, 偶e 30 proc. cz艂onk贸w zarz膮d贸w to kobiety.聽 Z kolei tam, gdzie po艣r贸d powy偶szych firm zosta艂a wpisana w rejestr funkcja prezesa to w 23 proc. stanowi膮 kobiety.

Oznacza to, 偶e zaledwie 26 proc. kluczowych stanowisk w firmach zajmuj膮 kobiety. W por贸wnaniu do roku 2018 to 2-procentowy wzrost. Jeszcze mniejszy jest udzia艂 kobiet w radach nadzorczych sp贸艂ek obecnych na warszawskiej Gie艂dzie Papier贸w Warto艣ciowych – wynosi 12,7 proc. To wzrost o 1,6 proc. w ci膮gu ostatnich 10 lat.

Przedsi臋biorcze Polki na tle Unii Europejskiej

W Unii Europejskiej pod wzgl臋dem przedsi臋biorczo艣ci kobiet zajmujemy jedno z najwy偶szych miejsc – co trzecia firma w Polsce jest za艂o偶ona i prowadzona przez kobiet臋. Zazwyczaj s膮 to jednak niewielkie przedsi臋biorstwa, zatrudniaj膮ce do 9 os贸b, najcz臋艣ciej z bran偶y us艂ugowej, w kt贸rej a偶 75 proc. firm nale偶y do kobiet. S膮 to przede wszystkim salony fryzjerskie, salony urody, ale te偶 kancelarie prawne, zak艂ady opieki zdrowotnej lub niewielkie przedsi臋biorstwa produkcji i naprawy odzie偶y.

Komisja Europejska, w odpowiedzi na wezwanie Parlamentu Europejskiego, ju偶 w 2012 r. proponowa艂a wprowadzenie parytet贸w ze wzgl臋du na p艂e膰, obieraj膮c za聽 cel osi膮gni臋cie 40-procentowego udzia艂u kobiet w radach nadzorczych sp贸艂ek gie艂dowych do ko艅ca 2020 r. Najbli偶ej tego s膮 obecnie kraje skandynawskie, najdalej kraje ba艂ka艅skie oraz po艂udniowej i 艣rodkowej Europy – w tym Polska.

Przed realizowaniem si臋 w biznesie kobiety cz臋sto powstrzymuje brak wiary we w艂asne mo偶liwo艣ci. Jak wynika z badania Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮, zaledwie 9 proc. kobiet deklaruje, 偶e nie brak im pewno艣ci siebie, by podejmowa膰 ambitne zadania, a prawie 60 proc., wprowadzaj膮c zmiany w swoim 偶yciu zawodowym, kieruje si臋 ocen膮 innych. Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink膮 od 12 lat stara si臋 zwalcza膰 te obawy, nagradzaj膮c kobiety, kt贸re dzi臋ki determinacji i zaanga偶owaniu odnios艂y sukces w biznesie. Potrzeby takich inicjatyw dowodzi ogromne zainteresowanie, jakim si臋 ciesz膮 – w XI edycji r. w kategoriach otwartych konkursu Bizneswoman Roku wp艂yn臋艂o ponad 700 nominacji. Mimo trudnych warunk贸w, w jakich obecnie wszyscy dzia艂amy, trwa zbieranie nominacji do kolejnej edycji konkursu.

Jak zg艂osi膰 si臋 do konkursu?

Kandydatki mog膮 zg艂asza膰 si臋 do konkursu samodzielnie lub zosta膰 nominowane przez osoby trzecie, kt贸re ju偶 zauwa偶y艂y ich sukcesy i chcia艂yby, 偶eby docenili je te偶 inni. Zg艂osze艅 oraz nominacji mo偶na dokona膰 poprzez formularz on-line na stronie www.bizneswomanroku.pl

Je艣li zg艂oszenie nast膮pi przez nominacj臋 od os贸b trzecich, kandydatka otrzymam maila z informacj膮 o nominacji, linkiem do regulaminu oraz kategorii. Podejmuj膮c decyzj臋 o starcie w konkursie, b臋dzie musia艂a wype艂ni膰 formularz on-line w w艂a艣ciwej kategorii.

Zg艂oszenia s膮 przyjmowane w 7 kategoriach otwartych:

  • Biznes Roku, Przych贸d powy偶ej 10 mil z艂otych
    Biznes Roku, Przych贸d poni偶ej 10 mil z艂otych
  • Pomys艂 na start / Biznes Lokalny
  • Startup Roku
  • Liderka w Nowych Technologiach
  • Organizacja przyjazna rodzicom
  • Przeciwdzia艂anie wykluczeniu cyfrowemu – liderka, biznes, organizacja
  • Dzia艂alno艣膰 Spo艂eczna

Zg艂oszenia przyjmowane s膮 do 28 lutego 2021 r.

W kategoriach zamkni臋tych: Grand Prix: Inspiratorka Roku, Male Champion of Change, Female Champion of Change kandydatki i kandydaci nominowani s膮 przez cz艂onk贸w Jury konkursu, ekspert贸w oraz Fundacj臋.

Joanna Rek-Faber 鈥 coach, trenerka, mentorka, przedsi臋biorczyni. Absolwentka studi贸w podyplomowych z life coachingu, pedagogiki oraz metodyki nauczania j臋zyk贸w obcych. Obecnie zg艂臋bia tajniki psychologii pozytywnej na SWPS. Certyfikowany trener metody Points of You庐. Ambasadorka programu Sukces TO JA Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 i wsp贸艂prowadz膮ca podcast 鈥濻ukces Talks鈥. Blogerka i autorka e-booka 鈥濳ropka mocy鈥.

Organizator: Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink膮
Partner strategiczny: Mastercard
Partner edukacyjny:
Microsoft
Partnerzy kategorii: BNP Paribas, DPD Polska, Google Cloud, Henkel Polska, HUAWEI,聽 IGT Poland, SKANSKA
Partner merytoryczny: Accenture
Partnerzy konkursu: CCC, emba@UW, Vital Voices, Humanites, Perspektywy Women in Tech, ABSL, Polska Izba Biznesowa we W艂oszech
Patronat Honorowy Konkursu: Prezydent Miasta Sto艂ecznego Warszawy
Patroni medialni: TVN Grupa Discovery, Polska Press Grupa, Onet, Forbes Women, Uroda 呕ycia, Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Praca, MamStartUp, Imperium Kobiet, Law Business Quality, Polska Times, Tw贸j Styl, Polacy we W艂oszech

***

Dane cytowane w tek艣cie pochodz膮 z badaniaBisnode a Dun & Bradstreet Company. Celem analizy by艂a odpowied藕 na pytania o aktywno艣膰 biznesow膮 kobiet wzgl臋dem zajmowanego stanowiska, dzia艂alno艣ci w bran偶y, wielko艣ci firmy i geolokalizacji. Analizie poddano dane z blisko 550 tysi臋cy firm. Przywo艂ane dane obejmuj膮 okres trzech ostatnich lat: 2020 / 2019 / 2018.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close