kobiecego stylu przyw├│dztwa w biznesie

Nadchodzi czas kobiet i kobiecego stylu przyw├│dztwa w biznesie – rozmowa z Kamil─ů Kaliszyk z Mastercard.

Dagny Kurdwanowska

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

Patrz─ůc na mnogo┼Ť─ç inicjatyw, zach─Öcaj─ůcych kobiety do wi─Ökszej aktywno┼Ťci zawodowej, my┼Ťl─Ö, ┼╝e nadchodz─ůcy czas nale┼╝e─ç b─Ödzie w Polsce do kobiet oraz do kobiecego stylu przyw├│dztwa ÔÇô z korzy┼Ťci─ů dla biznesu i spo┼éecze┼ästwa ÔÇô t┼éumaczy Kamila Kaliszyk, dyrektorka ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard.

Kwestia wyr├│wnywania szans kobiet na rynku pracy to temat, kt├│ry jest obecny w ┼Ťrodowisku biznesowym od wielu lat. Jakiego typu inicjatywy biznesu w Polsce w Pani opinii najskuteczniej mog─ů niwelowa─ç luk─Ö w dost─Öpie do r├│wnego rozwoju zawodowego kobiet?

Kamila Kaliszyk: To, ┼╝e firmy dostrzeg┼éy potencja┼é r├│┼╝norodno┼Ťci i chc─ů efektywnie oraz w pe┼éni wykorzystywa─ç pul─Ö talent├│w dost─Öpnych na rynku pracy, jest doskona┼é─ů informacj─ů dla biznesu. Kobiety niew─ůtpliwie s─ů tymi talentami. Stanowi─ů wi─Ökszo┼Ť─ç dobrze wykszta┼éconej populacji, doskonale radz─ů sobie w sytuacjach konfliktowych i kryzysowych. Wci─ů┼╝ jednak napotykaj─ů na wiele barier, kt├│re nie pozwalaj─ů im w pe┼éni rozwin─ů─ç skrzyde┼é w ┼╝yciu zawodowym. Najskuteczniejszymi dzia┼éaniami s┼éu┼╝─ůcymi wspieraniu karier kobiet na rynku pracy s─ů te zwi─ůzane ze zmian─ů sposobu my┼Ťlenia i dzia┼éania oraz tworzeniem konkretnej strategii dla biznesu w tym obszarze. Kluczowe jest podj─Öcie strategicznych zobowi─ůza┼ä przez firmy ÔÇô takich jak np. wprowadzenie polityki r├│┼╝norodno┼Ťci wobec p┼éci, narzucenie mierzalnych cel├│w w organizacji oraz edukowanie wszystkich top manager├│w o potrzebie m─ůdrego zarz─ůdzania r├│┼╝norodno┼Ťci─ů w miejscu pracy.

Praktyka pokazuje, ┼╝e realizacji cel├│w strategicznych w obszarze r├│┼╝norodno┼Ťci wzgl─Ödem kobiet najlepiej s┼éu┼╝─ů rozwi─ůzania organizacyjne, kt├│re w skuteczny spos├│b niweluj─ů r├│┼╝nice w tempie rozwoju zawodowego kobiet i m─Ö┼╝czyzn. Przyk┼éadem s─ů elastyczne formy zatrudnienia, praca zmianowa, w niepe┼énym wymiarze czy rozwi─ůzania typu home office. Wszystkie te rozwi─ůzania s─ů wa┼╝ne w przypadku kobiet, kt├│re zostaj─ů matkami. Pozwalaj─ů godzi─ç obowi─ůzki wynikaj─ůce z roli spo┼éecznej z ┼╝yciem zawodowym. Istotne s─ů tak┼╝e programy edukacyjne firm skierowane do kobiet, takie jak mentoring, coaching czy sieci networkingowe, gdzie buduje si─Ö i wzmacnia warto┼Ť─ç kobiet w biznesie.

Jak Mastercard w┼é─ůcza si─Ö w ten trend?

Dla Mastercard krzewienie kultury r├│┼╝norodno┼Ťci i w┼é─ůczania jest kwesti─ů nadrz─Ödn─ů i strategicznym zobowi─ůzaniem. Traktujemy j─ů jako si┼é─Ö nap─Ödow─ů innowacji. Nasza firma og┼éosi┼éa i zacz─Ö┼éa wdra┼╝a─ç strategi─Ö r├│┼╝norodno┼Ťci w 2007 roku, a dzia┼éania w tym zakresie dotycz─ů w du┼╝ej mierze wyr├│wnywania szans i wspierania karier kobiet. Jednym z przyk┼éad├│w jest zalecenie wprowadzone globalnie dotycz─ůce rekrutacji na stanowiska mened┼╝erskie. W┼Ťr├│d kandydatur powinna pojawia─ç si─Ö minimum jedna oferta kandydatki-kobiety, najlepiej z wewn─ůtrz firmy. Chcemy w ten spos├│b wspiera─ç wewn─Ötrzne awanse kobiet na stanowiska mened┼╝erskie. Jest to r├│wnie┼╝ zwi─ůzane ze wzmacnianiem samooceny kobiet i ich wiary w siebie. My, kobiety, z regu┼éy oceniamy si─Ö bardziej krytycznie ni┼╝ robi─ů to m─Ö┼╝czy┼║ni. To rozwi─ůzanie przynosi bardzo dobre rezultaty, np. w 2017 r. stanowiska dyrektora generalnego Mastercard w Hiszpanii oraz Francji obj─Ö┼éy w┼éa┼Ťnie kobiety.

W ramach realizacji strategii r├│┼╝norodno┼Ťci firma podejmuje te┼╝ wiele innych dzia┼éa┼ä na poziomie mi─Ödzynarodowym i lokalnym. Ich przyk┼éadem jest m.in. sie─ç networkingowo-coachingowa Women Leadership Network. Wszystkie te dzia┼éania s─ů doceniane przez zewn─Ötrzne autorytety, jeste┼Ťmy m.in. jedn─ů z firm w europejskim indeksie TOP 50 Diversity.


CZYTAJ TAK┼╗E:┬áPOLSKA W PIERWSZEJ 10 KRAJ├ôW POD WZGL─śDEM LICZBY FIRM KIEROWANYCH PRZEZ KOBIETY ÔÇô WYNIKA Z RAPORTU MASTERCARD!


Coraz wi─Öcej m├│wi si─Ö o potrzebie w┼é─ůczania m─Ö┼╝czyzn w aktywne wspieranie kobiet w biznesie. Prezes Mastercard, Ajay Banga, zdaje si─Ö by─ç wzorem do na┼Ťladowania dla innych?

Aby w pe┼éni korzysta─ç z potencja┼éu r├│┼╝norodno┼Ťci w firmach, potrzebni s─ů m─ůdrzy, pozbawieni stereotyp├│w mened┼╝erowie. A ┼╝e nadal wi─Ökszo┼Ť─ç mened┼╝er├│w wy┼╝szego szczebla to m─Ö┼╝czy┼║ni, dobrze, aby aktywnie w┼é─ůczali si─Ö w dzia┼éania na rzecz wyr├│wnywania szans kobiet na rynku pracy. Mamy to szcz─Ö┼Ťcie, ┼╝e w Mastercard przyk┼éad idzie z samej g├│ry. Nasz CEO, Ajay Banga, jest ┼Ťwiatowym ekspertem w dziedzinie r├│┼╝norodno┼Ťci i w┼é─ůczania spo┼éecznego. To z jego inicjatywy w naszej organizacji zosta┼éa ca┼ékowicie zlikwidowana tzw. luka p┼éacowa mi─Ödzy kobietami i m─Ö┼╝czyznami na tych samych stanowiskach. A jak wiemy, chocia┼╝by z corocznego ┼Ťwiatowego badania Gender Gap, jest to ogromny problem wielu bran┼╝ w wielu krajach. “Wage gapÔÇŁ potrafi w niekt├│rych miejscach na ┼Ťwiecie si─Öga─ç nawet kilkudziesi─Öciu procent.

Decyzj─ů Ajaya Banga wprowadzony zosta┼é tak┼╝e w 2017 r. dodatkowy, ponad ten kt├│ry przys┼éuguje prawnie, pe┼énop┼éatny 8-tygodniowy urlop rodzicielski dla m─Ö┼╝czyzn. Dzi─Öki temu matka dziecka mo┼╝e szybciej wr├│ci─ç do pracy lub zdecydowa─ç si─Ö przez ten czas zajmowa─ç si─Ö dzieckiem wsp├│lnie z ojcem.

Jest Pani uczestniczk─ů Women Leadrship Network. Co Pani osobi┼Ťcie z niej wynios┼éa?

Celem Women Leadership Network jest stworzenie mo┼╝liwo┼Ťci rozwoju kobiet na stanowiskach mened┼╝erskich, wspieranie ich karier, zainspirowanie ich do sukcesu, zach─Öcanie do przejmowania roli liderek. Na ca┼éym ┼Ťwiecie dzia┼éaj─ů 22 oddzia┼éy WLN, kt├│re oferuj─ů uczestnicz─ůcym w nim kobietom programy dostosowanych do ich potrzeb. Od 2016 r. jestem liderk─ů oddzia┼éu obejmuj─ůcego kraje CEE. Spotkania i szkolenia dla mened┼╝erek w tym regionie koncentruj─ů si─Ö na kwestiach zwi─ůzanych z pokonywaniem w┼éasnych barier i budowaniu w┼éasnej marki m.in. poprzez ─çwiczenia z autoprezentacji, wyst─ůpie┼ä publicznych i storytellingu. W ten spos├│b mo┼╝emy wspiera─ç pracuj─ůce w Mastercard kobiety w ich nie tylko zawodowym rozwoju, aby osi─ůga┼éy jeszcze lepsze wyniki i si─Öga┼éy po funkcje przyw├│dcze.

W waszych dzia┼éaniach prospo┼éecznych skupiacie si─Ö na edukacji przysz┼éych pokole┼ä kobiet zwi─ůzanej z naukami ┼Ťcis┼éymi, m.in. poprzez projekt Girls4Tech. Dlaczego k┼éadziecie nacisk na t─Ö kwesti─Ö?

Eksperci wskazuj─ů, ┼╝e 80% miejsc pracy w ci─ůgu nast─Öpnej dekady b─Ödzie wymaga┼éo umiej─Ötno┼Ťci matematycznych i znajomo┼Ťci nauk ┼Ťcis┼éych. Obecnie szacuje si─Ö, ┼╝e w obszarze STEM pracuje 30% kobiet. Do tego uczniowie, a szczeg├│lnie uczennice, trac─ů szybko zainteresowanie naukami ┼Ťcis┼éymi, co cz─Östo jest te┼╝ niestety rezultatem szkodliwych stereotyp├│w. Mastercard wyszed┼é naprzeciw temu problemowi, tworz─ůc globalny program CSR o nazwie Girls4Tech. Jest to projekt edukacyjny kierowany do dziewcz─ůt w wieku 9-13 lat, realizowany w ramach wolontariatu przez pracownik├│w firmy w krajach na ca┼éym ┼Ťwiecie. Jego celem jest ÔÇ×odczarowanieÔÇŁ nauk ┼Ťcis┼éych jako przedmiot├│w nudnych i trudnych oraz zach─Öcenie dziewcz─ůt do rozwijania swojej wiedzy w tym kierunku. Mastercard zorganizowa┼é w ci─ůgu 3 lat ponad 100 edycji wydarzenia w 17 krajach, docieraj─ůc do ponad 30 tysi─Öcy dziewcz─ůt, w tym do 140 w Polsce.

Jakie rady da┼éaby Pani m┼éodym, wchodz─ůcym na rynek pracy kobietom, kt├│re powa┼╝nie my┼Ťl─ů o zdobywaniu szczyt├│w w biznesie?

Chcia┼éoby si─Ö zawo┼éa─ç: kobiety wyjd┼║cie z cienia i uwierzcie w siebie, bo macie bardzo du┼╝o do zaoferowania w biznesie! W ci─ůgu mojej wieloletniej kariery mia┼éam okazj─Ö dokona─ç wielu obserwacji i jestem przekonana, ┼╝e naturalne cechy daj─ůce przewag─Ö kobietom jako mened┼╝erkom, to m.in. ┼éatwe nawi─ůzywanie kontakt├│w i podtrzymywania relacji, du┼╝a intuicja, umiej─Ötno┼Ť─ç dzielenia si─Ö w┼éadz─ů, czy przek┼éadanie wsp├│┼épracy nad rywalizacj─Ö, co pozwala doskonale korzysta─ç z zasob├│w zespo┼é├│w, kt├│rymi si─Ö zarz─ůdza. Do tego dochodzi bardzo dobra organizacja pracy i wyj─ůtkowa umiej─Ötno┼Ť─ç ┼é─ůczenia sfery zawodowej z prywatn─ů i mamy doskona┼é─ů mened┼╝erk─Ö.

Je┼Ťli kobieta ma wiedz─Ö, do┼Ťwiadczenie i umiej─Ötno┼Ťci, a nie wierzy we w┼éasne si┼éy, zdecydowanie polecam programy networkingowe, coachingowe i mentoringowe. Dzi─Öki nim mo┼╝na nabra─ç pewno┼Ťci siebie i wiary w to, ┼╝e mo┼╝na si─Ögn─ů─ç po najwy┼╝sze stanowiska. W nabraniu wiary w siebie pomaga tak┼╝e wzorowanie si─Ö i inspirowanie ikonami kobiecego sukcesu. Patrz─ůc na mnogo┼Ť─ç inicjatyw, zach─Öcaj─ůcych kobiety do wi─Ökszej aktywno┼Ťci zawodowej, my┼Ťl─Ö, ┼╝e nadchodz─ůcy czas nale┼╝e─ç b─Ödzie w Polsce do kobiet oraz do kobiecego stylu przyw├│dztwa ÔÇô z korzy┼Ťci─ů dla biznesu i spo┼éecze┼ästwa.

***

Tekst ukaza┼é si─Ö w magazynie IX edycji konkursu Sukces Pisany Szmink─ů Bizneswoman Roku 2017.

O Konkursie

Og├│lnopolski Konkurs Sukces Pisany Szmink─ů Bizneswoman Roku od 9 lat nagradza przedsi─Öbiorcze Polki. Otwiera przed nimi mo┼╝liwo┼Ťci rozwoju, pozyskania partner├│w biznesowych oraz inwestor├│w. Nag┼éa┼Ťnia ich sukcesy na skal─Ö og├│lnopolsk─ů i tworzy sie─ç kobiecego networkingu. Wszystko po to, aby przyczyni─ç si─Ö do wzmocnienia roli kobiet w ┼╝yciu gospodarczym Polski.

Organizator: Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink─ů
Partner strategiczny: Mastercard
Partnerzy kategorii: Coca-Cola Poland Services, DPD Polska, IGT Poland, Shell
Partner edukacyjny: Microsoft
Partner merytoryczny: Deloitte
Partnerzy Gali: Ghelamco, JacobÔÇÖs Creek, La Perla,
Partnerzy: Ambasada Australii, Teraz Polska, Program Executive MBA@UW, Business Center Club, Vital Voices
Patroni medialni: Dziennik Gazeta Prawna, chillizet, Warsaw Business Journal, polki.pl, Polsat Cafe, Uroda ┼╗ycia, Brief, Sukces Pisany Szmink─ů

Zarejestruj si─Ö aby otrzyma─ç newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close