kobiecego stylu przywództwa w biznesie

Nadchodzi czas kobiet i kobiecego stylu przywództwa w biznesie – rozmowa z Kamilą Kaliszyk z Mastercard.

Dagny Kurdwanowska

 

Patrząc na mnogość inicjatyw, zachęcających kobiety do większej aktywności zawodowej, myślę, że nadchodzący czas należeć będzie w Polsce do kobiet oraz do kobiecego stylu przywództwa – z korzyścią dla biznesu i społeczeństwa – tłumaczy Kamila Kaliszyk, dyrektorka ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard.

Kwestia wyrównywania szans kobiet na rynku pracy to temat, który jest obecny w środowisku biznesowym od wielu lat. Jakiego typu inicjatywy biznesu w Polsce w Pani opinii najskuteczniej mogą niwelować lukę w dostępie do równego rozwoju zawodowego kobiet?

Kamila Kaliszyk: To, że firmy dostrzegły potencjał różnorodności i chcą efektywnie oraz w pełni wykorzystywać pulę talentów dostępnych na rynku pracy, jest doskonałą informacją dla biznesu. Kobiety niewątpliwie są tymi talentami. Stanowią większość dobrze wykształconej populacji, doskonale radzą sobie w sytuacjach konfliktowych i kryzysowych. Wciąż jednak napotykają na wiele barier, które nie pozwalają im w pełni rozwinąć skrzydeł w życiu zawodowym. Najskuteczniejszymi działaniami służącymi wspieraniu karier kobiet na rynku pracy są te związane ze zmianą sposobu myślenia i działania oraz tworzeniem konkretnej strategii dla biznesu w tym obszarze. Kluczowe jest podjęcie strategicznych zobowiązań przez firmy – takich jak np. wprowadzenie polityki różnorodności wobec płci, narzucenie mierzalnych celów w organizacji oraz edukowanie wszystkich top managerów o potrzebie mądrego zarządzania różnorodnością w miejscu pracy.

Praktyka pokazuje, że realizacji celów strategicznych w obszarze różnorodności względem kobiet najlepiej służą rozwiązania organizacyjne, które w skuteczny sposób niwelują różnice w tempie rozwoju zawodowego kobiet i mężczyzn. Przykładem są elastyczne formy zatrudnienia, praca zmianowa, w niepełnym wymiarze czy rozwiązania typu home office. Wszystkie te rozwiązania są ważne w przypadku kobiet, które zostają matkami. Pozwalają godzić obowiązki wynikające z roli społecznej z życiem zawodowym. Istotne są także programy edukacyjne firm skierowane do kobiet, takie jak mentoring, coaching czy sieci networkingowe, gdzie buduje się i wzmacnia wartość kobiet w biznesie.

Jak Mastercard włącza się w ten trend?

Dla Mastercard krzewienie kultury różnorodności i włączania jest kwestią nadrzędną i strategicznym zobowiązaniem. Traktujemy ją jako siłę napędową innowacji. Nasza firma ogłosiła i zaczęła wdrażać strategię różnorodności w 2007 roku, a działania w tym zakresie dotyczą w dużej mierze wyrównywania szans i wspierania karier kobiet. Jednym z przykładów jest zalecenie wprowadzone globalnie dotyczące rekrutacji na stanowiska menedżerskie. Wśród kandydatur powinna pojawiać się minimum jedna oferta kandydatki-kobiety, najlepiej z wewnątrz firmy. Chcemy w ten sposób wspierać wewnętrzne awanse kobiet na stanowiska menedżerskie. Jest to również związane ze wzmacnianiem samooceny kobiet i ich wiary w siebie. My, kobiety, z reguły oceniamy się bardziej krytycznie niż robią to mężczyźni. To rozwiązanie przynosi bardzo dobre rezultaty, np. w 2017 r. stanowiska dyrektora generalnego Mastercard w Hiszpanii oraz Francji objęły właśnie kobiety.

W ramach realizacji strategii różnorodności firma podejmuje też wiele innych działań na poziomie międzynarodowym i lokalnym. Ich przykładem jest m.in. sieć networkingowo-coachingowa Women Leadership Network. Wszystkie te działania są doceniane przez zewnętrzne autorytety, jesteśmy m.in. jedną z firm w europejskim indeksie TOP 50 Diversity.


CZYTAJ TAKŻE: POLSKA W PIERWSZEJ 10 KRAJÓW POD WZGLĘDEM LICZBY FIRM KIEROWANYCH PRZEZ KOBIETY – WYNIKA Z RAPORTU MASTERCARD!


Coraz więcej mówi się o potrzebie włączania mężczyzn w aktywne wspieranie kobiet w biznesie. Prezes Mastercard, Ajay Banga, zdaje się być wzorem do naśladowania dla innych?

Aby w pełni korzystać z potencjału różnorodności w firmach, potrzebni są mądrzy, pozbawieni stereotypów menedżerowie. A że nadal większość menedżerów wyższego szczebla to mężczyźni, dobrze, aby aktywnie włączali się w działania na rzecz wyrównywania szans kobiet na rynku pracy. Mamy to szczęście, że w Mastercard przykład idzie z samej góry. Nasz CEO, Ajay Banga, jest światowym ekspertem w dziedzinie różnorodności i włączania społecznego. To z jego inicjatywy w naszej organizacji została całkowicie zlikwidowana tzw. luka płacowa między kobietami i mężczyznami na tych samych stanowiskach. A jak wiemy, chociażby z corocznego światowego badania Gender Gap, jest to ogromny problem wielu branż w wielu krajach. „Wage gap” potrafi w niektórych miejscach na świecie sięgać nawet kilkudziesięciu procent.

Decyzją Ajaya Banga wprowadzony został także w 2017 r. dodatkowy, ponad ten który przysługuje prawnie, pełnopłatny 8-tygodniowy urlop rodzicielski dla mężczyzn. Dzięki temu matka dziecka może szybciej wrócić do pracy lub zdecydować się przez ten czas zajmować się dzieckiem wspólnie z ojcem.

Jest Pani uczestniczką Women Leadrship Network. Co Pani osobiście z niej wyniosła?

Celem Women Leadership Network jest stworzenie możliwości rozwoju kobiet na stanowiskach menedżerskich, wspieranie ich karier, zainspirowanie ich do sukcesu, zachęcanie do przejmowania roli liderek. Na całym świecie działają 22 oddziały WLN, które oferują uczestniczącym w nim kobietom programy dostosowanych do ich potrzeb. Od 2016 r. jestem liderką oddziału obejmującego kraje CEE. Spotkania i szkolenia dla menedżerek w tym regionie koncentrują się na kwestiach związanych z pokonywaniem własnych barier i budowaniu własnej marki m.in. poprzez ćwiczenia z autoprezentacji, wystąpień publicznych i storytellingu. W ten sposób możemy wspierać pracujące w Mastercard kobiety w ich nie tylko zawodowym rozwoju, aby osiągały jeszcze lepsze wyniki i sięgały po funkcje przywódcze.

W waszych działaniach prospołecznych skupiacie się na edukacji przyszłych pokoleń kobiet związanej z naukami ścisłymi, m.in. poprzez projekt Girls4Tech. Dlaczego kładziecie nacisk na tę kwestię?

Eksperci wskazują, że 80% miejsc pracy w ciągu następnej dekady będzie wymagało umiejętności matematycznych i znajomości nauk ścisłych. Obecnie szacuje się, że w obszarze STEM pracuje 30% kobiet. Do tego uczniowie, a szczególnie uczennice, tracą szybko zainteresowanie naukami ścisłymi, co często jest też niestety rezultatem szkodliwych stereotypów. Mastercard wyszedł naprzeciw temu problemowi, tworząc globalny program CSR o nazwie Girls4Tech. Jest to projekt edukacyjny kierowany do dziewcząt w wieku 9-13 lat, realizowany w ramach wolontariatu przez pracowników firmy w krajach na całym świecie. Jego celem jest „odczarowanie” nauk ścisłych jako przedmiotów nudnych i trudnych oraz zachęcenie dziewcząt do rozwijania swojej wiedzy w tym kierunku. Mastercard zorganizował w ciągu 3 lat ponad 100 edycji wydarzenia w 17 krajach, docierając do ponad 30 tysięcy dziewcząt, w tym do 140 w Polsce.

Jakie rady dałaby Pani młodym, wchodzącym na rynek pracy kobietom, które poważnie myślą o zdobywaniu szczytów w biznesie?

Chciałoby się zawołać: kobiety wyjdźcie z cienia i uwierzcie w siebie, bo macie bardzo dużo do zaoferowania w biznesie! W ciągu mojej wieloletniej kariery miałam okazję dokonać wielu obserwacji i jestem przekonana, że naturalne cechy dające przewagę kobietom jako menedżerkom, to m.in. łatwe nawiązywanie kontaktów i podtrzymywania relacji, duża intuicja, umiejętność dzielenia się władzą, czy przekładanie współpracy nad rywalizację, co pozwala doskonale korzystać z zasobów zespołów, którymi się zarządza. Do tego dochodzi bardzo dobra organizacja pracy i wyjątkowa umiejętność łączenia sfery zawodowej z prywatną i mamy doskonałą menedżerkę.

Jeśli kobieta ma wiedzę, doświadczenie i umiejętności, a nie wierzy we własne siły, zdecydowanie polecam programy networkingowe, coachingowe i mentoringowe. Dzięki nim można nabrać pewności siebie i wiary w to, że można sięgnąć po najwyższe stanowiska. W nabraniu wiary w siebie pomaga także wzorowanie się i inspirowanie ikonami kobiecego sukcesu. Patrząc na mnogość inicjatyw, zachęcających kobiety do większej aktywności zawodowej, myślę, że nadchodzący czas należeć będzie w Polsce do kobiet oraz do kobiecego stylu przywództwa – z korzyścią dla biznesu i społeczeństwa.

***

Tekst ukazał się w magazynie IX edycji konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku 2017.

O Konkursie

Ogólnopolski Konkurs Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku od 9 lat nagradza przedsiębiorcze Polki. Otwiera przed nimi możliwości rozwoju, pozyskania partnerów biznesowych oraz inwestorów. Nagłaśnia ich sukcesy na skalę ogólnopolską i tworzy sieć kobiecego networkingu. Wszystko po to, aby przyczynić się do wzmocnienia roli kobiet w życiu gospodarczym Polski.

Organizator: Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką
Partner strategiczny: Mastercard
Partnerzy kategorii: Coca-Cola Poland Services, DPD Polska, IGT Poland, Shell
Partner edukacyjny: Microsoft
Partner merytoryczny: Deloitte
Partnerzy Gali: Ghelamco, Jacob’s Creek, La Perla,
Partnerzy: Ambasada Australii, Teraz Polska, Program Executive MBA@UW, Business Center Club, Vital Voices
Patroni medialni: Dziennik Gazeta Prawna, chillizet, Warsaw Business Journal, polki.pl, Polsat Cafe, Uroda Życia, Brief, Sukces Pisany Szminką