kobiecego stylu przyw├│dztwa w biznesie

Nadchodzi czas kobiet i kobiecego stylu przyw├│dztwa w biznesie – rozmowa z Kamil─ů Kaliszyk z Mastercard.

Dagny Kurdwanowska

 

Patrz─ůc na mnogo┼Ť─ç inicjatyw, zach─Öcaj─ůcych kobiety do wi─Ökszej aktywno┼Ťci zawodowej, my┼Ťl─Ö, ┼╝e nadchodz─ůcy czas nale┼╝e─ç b─Ödzie w Polsce do kobiet oraz do kobiecego stylu przyw├│dztwa ÔÇô z korzy┼Ťci─ů dla biznesu i spo┼éecze┼ästwa ÔÇô t┼éumaczy Kamila Kaliszyk, dyrektorka ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard.

Kwestia wyr├│wnywania szans kobiet na rynku pracy to temat, kt├│ry jest obecny w ┼Ťrodowisku biznesowym od wielu lat. Jakiego typu inicjatywy biznesu w Polsce w Pani opinii najskuteczniej mog─ů niwelowa─ç luk─Ö w dost─Öpie do r├│wnego rozwoju zawodowego kobiet?

Kamila Kaliszyk: To, ┼╝e firmy dostrzeg┼éy potencja┼é r├│┼╝norodno┼Ťci i chc─ů efektywnie oraz w pe┼éni wykorzystywa─ç pul─Ö talent├│w dost─Öpnych na rynku pracy, jest doskona┼é─ů informacj─ů dla biznesu. Kobiety niew─ůtpliwie s─ů tymi talentami. Stanowi─ů wi─Ökszo┼Ť─ç dobrze wykszta┼éconej populacji, doskonale radz─ů sobie w sytuacjach konfliktowych i kryzysowych. Wci─ů┼╝ jednak napotykaj─ů na wiele barier, kt├│re nie pozwalaj─ů im w pe┼éni rozwin─ů─ç skrzyde┼é w ┼╝yciu zawodowym. Najskuteczniejszymi dzia┼éaniami s┼éu┼╝─ůcymi wspieraniu karier kobiet na rynku pracy s─ů te zwi─ůzane ze zmian─ů sposobu my┼Ťlenia i dzia┼éania oraz tworzeniem konkretnej strategii dla biznesu w tym obszarze. Kluczowe jest podj─Öcie strategicznych zobowi─ůza┼ä przez firmy ÔÇô takich jak np. wprowadzenie polityki r├│┼╝norodno┼Ťci wobec p┼éci, narzucenie mierzalnych cel├│w w organizacji oraz edukowanie wszystkich top manager├│w o potrzebie m─ůdrego zarz─ůdzania r├│┼╝norodno┼Ťci─ů w miejscu pracy.

Praktyka pokazuje, ┼╝e realizacji cel├│w strategicznych w obszarze r├│┼╝norodno┼Ťci wzgl─Ödem kobiet najlepiej s┼éu┼╝─ů rozwi─ůzania organizacyjne, kt├│re w skuteczny spos├│b niweluj─ů r├│┼╝nice w tempie rozwoju zawodowego kobiet i m─Ö┼╝czyzn. Przyk┼éadem s─ů elastyczne formy zatrudnienia, praca zmianowa, w niepe┼énym wymiarze czy rozwi─ůzania typu home office. Wszystkie te rozwi─ůzania s─ů wa┼╝ne w przypadku kobiet, kt├│re zostaj─ů matkami. Pozwalaj─ů godzi─ç obowi─ůzki wynikaj─ůce z roli spo┼éecznej z ┼╝yciem zawodowym. Istotne s─ů tak┼╝e programy edukacyjne firm skierowane do kobiet, takie jak mentoring, coaching czy sieci networkingowe, gdzie buduje si─Ö i wzmacnia warto┼Ť─ç kobiet w biznesie.

Jak Mastercard w┼é─ůcza si─Ö w ten trend?

Dla Mastercard krzewienie kultury r├│┼╝norodno┼Ťci i w┼é─ůczania jest kwesti─ů nadrz─Ödn─ů i strategicznym zobowi─ůzaniem. Traktujemy j─ů jako si┼é─Ö nap─Ödow─ů innowacji. Nasza firma og┼éosi┼éa i zacz─Ö┼éa wdra┼╝a─ç strategi─Ö r├│┼╝norodno┼Ťci w 2007 roku, a dzia┼éania w tym zakresie dotycz─ů w du┼╝ej mierze wyr├│wnywania szans i wspierania karier kobiet. Jednym z przyk┼éad├│w jest zalecenie wprowadzone globalnie dotycz─ůce rekrutacji na stanowiska mened┼╝erskie. W┼Ťr├│d kandydatur powinna pojawia─ç si─Ö minimum jedna oferta kandydatki-kobiety, najlepiej z wewn─ůtrz firmy. Chcemy w ten spos├│b wspiera─ç wewn─Ötrzne awanse kobiet na stanowiska mened┼╝erskie. Jest to r├│wnie┼╝ zwi─ůzane ze wzmacnianiem samooceny kobiet i ich wiary w siebie. My, kobiety, z regu┼éy oceniamy si─Ö bardziej krytycznie ni┼╝ robi─ů to m─Ö┼╝czy┼║ni. To rozwi─ůzanie przynosi bardzo dobre rezultaty, np. w 2017 r. stanowiska dyrektora generalnego Mastercard w Hiszpanii oraz Francji obj─Ö┼éy w┼éa┼Ťnie kobiety.

W ramach realizacji strategii r├│┼╝norodno┼Ťci firma podejmuje te┼╝ wiele innych dzia┼éa┼ä na poziomie mi─Ödzynarodowym i lokalnym. Ich przyk┼éadem jest m.in. sie─ç networkingowo-coachingowa Women Leadership Network. Wszystkie te dzia┼éania s─ů doceniane przez zewn─Ötrzne autorytety, jeste┼Ťmy m.in. jedn─ů z firm w europejskim indeksie TOP 50 Diversity.


CZYTAJ TAK┼╗E:┬áPOLSKA W PIERWSZEJ 10 KRAJ├ôW POD WZGL─śDEM LICZBY FIRM KIEROWANYCH PRZEZ KOBIETY ÔÇô WYNIKA Z RAPORTU MASTERCARD!


Coraz wi─Öcej m├│wi si─Ö o potrzebie w┼é─ůczania m─Ö┼╝czyzn w aktywne wspieranie kobiet w biznesie. Prezes Mastercard, Ajay Banga, zdaje si─Ö by─ç wzorem do na┼Ťladowania dla innych?

Aby w pe┼éni korzysta─ç z potencja┼éu r├│┼╝norodno┼Ťci w firmach, potrzebni s─ů m─ůdrzy, pozbawieni stereotyp├│w mened┼╝erowie. A ┼╝e nadal wi─Ökszo┼Ť─ç mened┼╝er├│w wy┼╝szego szczebla to m─Ö┼╝czy┼║ni, dobrze, aby aktywnie w┼é─ůczali si─Ö w dzia┼éania na rzecz wyr├│wnywania szans kobiet na rynku pracy. Mamy to szcz─Ö┼Ťcie, ┼╝e w Mastercard przyk┼éad idzie z samej g├│ry. Nasz CEO, Ajay Banga, jest ┼Ťwiatowym ekspertem w dziedzinie r├│┼╝norodno┼Ťci i w┼é─ůczania spo┼éecznego. To z jego inicjatywy w naszej organizacji zosta┼éa ca┼ékowicie zlikwidowana tzw. luka p┼éacowa mi─Ödzy kobietami i m─Ö┼╝czyznami na tych samych stanowiskach. A jak wiemy, chocia┼╝by z corocznego ┼Ťwiatowego badania Gender Gap, jest to ogromny problem wielu bran┼╝ w wielu krajach. „Wage gapÔÇŁ potrafi w niekt├│rych miejscach na ┼Ťwiecie si─Öga─ç nawet kilkudziesi─Öciu procent.

Decyzj─ů Ajaya Banga wprowadzony zosta┼é tak┼╝e w 2017 r. dodatkowy, ponad ten kt├│ry przys┼éuguje prawnie, pe┼énop┼éatny 8-tygodniowy urlop rodzicielski dla m─Ö┼╝czyzn. Dzi─Öki temu matka dziecka mo┼╝e szybciej wr├│ci─ç do pracy lub zdecydowa─ç si─Ö przez ten czas zajmowa─ç si─Ö dzieckiem wsp├│lnie z ojcem.

Jest Pani uczestniczk─ů Women Leadrship Network. Co Pani osobi┼Ťcie z niej wynios┼éa?

Celem Women Leadership Network jest stworzenie mo┼╝liwo┼Ťci rozwoju kobiet na stanowiskach mened┼╝erskich, wspieranie ich karier, zainspirowanie ich do sukcesu, zach─Öcanie do przejmowania roli liderek. Na ca┼éym ┼Ťwiecie dzia┼éaj─ů 22 oddzia┼éy WLN, kt├│re oferuj─ů uczestnicz─ůcym w nim kobietom programy dostosowanych do ich potrzeb. Od 2016 r. jestem liderk─ů oddzia┼éu obejmuj─ůcego kraje CEE. Spotkania i szkolenia dla mened┼╝erek w tym regionie koncentruj─ů si─Ö na kwestiach zwi─ůzanych z pokonywaniem w┼éasnych barier i budowaniu w┼éasnej marki m.in. poprzez ─çwiczenia z autoprezentacji, wyst─ůpie┼ä publicznych i storytellingu. W ten spos├│b mo┼╝emy wspiera─ç pracuj─ůce w Mastercard kobiety w ich nie tylko zawodowym rozwoju, aby osi─ůga┼éy jeszcze lepsze wyniki i si─Öga┼éy po funkcje przyw├│dcze.

W waszych dzia┼éaniach prospo┼éecznych skupiacie si─Ö na edukacji przysz┼éych pokole┼ä kobiet zwi─ůzanej z naukami ┼Ťcis┼éymi, m.in. poprzez projekt Girls4Tech. Dlaczego k┼éadziecie nacisk na t─Ö kwesti─Ö?

Eksperci wskazuj─ů, ┼╝e 80% miejsc pracy w ci─ůgu nast─Öpnej dekady b─Ödzie wymaga┼éo umiej─Ötno┼Ťci matematycznych i znajomo┼Ťci nauk ┼Ťcis┼éych. Obecnie szacuje si─Ö, ┼╝e w obszarze STEM pracuje 30% kobiet. Do tego uczniowie, a szczeg├│lnie uczennice, trac─ů szybko zainteresowanie naukami ┼Ťcis┼éymi, co cz─Östo jest te┼╝ niestety rezultatem szkodliwych stereotyp├│w. Mastercard wyszed┼é naprzeciw temu problemowi, tworz─ůc globalny program CSR o nazwie Girls4Tech. Jest to projekt edukacyjny kierowany do dziewcz─ůt w wieku 9-13 lat, realizowany w ramach wolontariatu przez pracownik├│w firmy w krajach na ca┼éym ┼Ťwiecie. Jego celem jest ÔÇ×odczarowanieÔÇŁ nauk ┼Ťcis┼éych jako przedmiot├│w nudnych i trudnych oraz zach─Öcenie dziewcz─ůt do rozwijania swojej wiedzy w tym kierunku. Mastercard zorganizowa┼é w ci─ůgu 3 lat ponad 100 edycji wydarzenia w 17 krajach, docieraj─ůc do ponad 30 tysi─Öcy dziewcz─ůt, w tym do 140 w Polsce.

Jakie rady da┼éaby Pani m┼éodym, wchodz─ůcym na rynek pracy kobietom, kt├│re powa┼╝nie my┼Ťl─ů o zdobywaniu szczyt├│w w biznesie?

Chcia┼éoby si─Ö zawo┼éa─ç: kobiety wyjd┼║cie z cienia i uwierzcie w siebie, bo macie bardzo du┼╝o do zaoferowania w biznesie! W ci─ůgu mojej wieloletniej kariery mia┼éam okazj─Ö dokona─ç wielu obserwacji i jestem przekonana, ┼╝e naturalne cechy daj─ůce przewag─Ö kobietom jako mened┼╝erkom, to m.in. ┼éatwe nawi─ůzywanie kontakt├│w i podtrzymywania relacji, du┼╝a intuicja, umiej─Ötno┼Ť─ç dzielenia si─Ö w┼éadz─ů, czy przek┼éadanie wsp├│┼épracy nad rywalizacj─Ö, co pozwala doskonale korzysta─ç z zasob├│w zespo┼é├│w, kt├│rymi si─Ö zarz─ůdza. Do tego dochodzi bardzo dobra organizacja pracy i wyj─ůtkowa umiej─Ötno┼Ť─ç ┼é─ůczenia sfery zawodowej z prywatn─ů i mamy doskona┼é─ů mened┼╝erk─Ö.

Je┼Ťli kobieta ma wiedz─Ö, do┼Ťwiadczenie i umiej─Ötno┼Ťci, a nie wierzy we w┼éasne si┼éy, zdecydowanie polecam programy networkingowe, coachingowe i mentoringowe. Dzi─Öki nim mo┼╝na nabra─ç pewno┼Ťci siebie i wiary w to, ┼╝e mo┼╝na si─Ögn─ů─ç po najwy┼╝sze stanowiska. W nabraniu wiary w siebie pomaga tak┼╝e wzorowanie si─Ö i inspirowanie ikonami kobiecego sukcesu. Patrz─ůc na mnogo┼Ť─ç inicjatyw, zach─Öcaj─ůcych kobiety do wi─Ökszej aktywno┼Ťci zawodowej, my┼Ťl─Ö, ┼╝e nadchodz─ůcy czas nale┼╝e─ç b─Ödzie w Polsce do kobiet oraz do kobiecego stylu przyw├│dztwa ÔÇô z korzy┼Ťci─ů dla biznesu i spo┼éecze┼ästwa.

***

Tekst ukaza┼é si─Ö w magazynie IX edycji konkursu Sukces Pisany Szmink─ů Bizneswoman Roku 2017.

O Konkursie

Og├│lnopolski Konkurs Sukces Pisany Szmink─ů Bizneswoman Roku od 9 lat nagradza przedsi─Öbiorcze Polki. Otwiera przed nimi mo┼╝liwo┼Ťci rozwoju, pozyskania partner├│w biznesowych oraz inwestor├│w. Nag┼éa┼Ťnia ich sukcesy na skal─Ö og├│lnopolsk─ů i tworzy sie─ç kobiecego networkingu. Wszystko po to, aby przyczyni─ç si─Ö do wzmocnienia roli kobiet w ┼╝yciu gospodarczym Polski.

Organizator: Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink─ů
Partner strategiczny: Mastercard
Partnerzy kategorii: Coca-Cola Poland Services, DPD Polska, IGT Poland, Shell
Partner edukacyjny: Microsoft
Partner merytoryczny: Deloitte
Partnerzy Gali: Ghelamco, JacobÔÇÖs Creek, La Perla,
Partnerzy: Ambasada Australii, Teraz Polska, Program Executive MBA@UW, Business Center Club, Vital Voices
Patroni medialni: Dziennik Gazeta Prawna, chillizet, Warsaw Business Journal, polki.pl, Polsat Cafe, Uroda ┼╗ycia, Brief, Sukces Pisany Szmink─ů