kobiety na rynku pracy

Ile mog艂aby zyska膰 polska gospodarka, gdyby wi臋cej kobiet wesz艂o na rynek pracy?

Dagny Kurdwanowska

Od 90 do 180 mld z艂 mog艂aby zyska膰 polska gospodarka, gdyby wi臋cej kobiet wesz艂o na rynek pracy. Na razie a偶 4 na 10 Polek nie pracuje i nie szuka pracy.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

鈥濲a jestem kobiet膮 pracuj膮c膮 鈥 偶adnej pracy si臋 nie boj臋鈥

Pami臋tacie s艂ynn膮 rol臋 Ireny Kwiatkowskiej w serialu 鈥濩zterdziestolatek鈥? Cho膰 mia艂a by膰 偶artobliwym symbolem emancypacji kobiet, szybko sta艂a si臋 idolk膮 innych kobiet pracuj膮cych. Bo Kobieta Pracuj膮ca naprawd臋 偶adnej pracy si臋 nie ba艂a. Inkasentka z gazowni, sprzedawczyni ciel臋ciny, kominiarz, stewardessa, rzeczoznawczyni w Desie, ekspert samochodowy z PZMotu 鈥 to tylko kilka z kilkudziesi臋ciu jej wciele艅. Kobieta pracuj膮ca 鈥 to brzmia艂o dumnie.

Min臋艂o kilkadziesi膮t lat, zmieni艂a si臋 epoka 鈥 jak to dzisiaj jest z polskimi kobietami pracuj膮cymi?

Wychodzi na to, 偶e niezbyt optymistycznie. Najnowszy raport 鈥濸raca i przedsi臋biorczo艣膰 kobiet 鈥 potencja艂 do wykorzystania w Polsce鈥 przygotowany na zlecenie firmy Coca-Cola przez Deloitte CE pokazuje, 偶e nie pracuje i nie szuka pracy 4 na 10 Polek. Wska藕nik aktywno艣ci zawodowej kobiet w Polsce wynosi obecnie 61,4%. To mniej ni偶 艣rednia w krajach UE 鈥 67,1% i du偶o mniej ni偶 wska藕nik 艣redniej aktywno艣ci m臋偶czyzn w Polsce, kt贸ry wynosi 74,8%. Taka sytuacja ma powa偶ne konsekwencje dla polskiej gospodarki.

– Polska stoi w obliczu powa偶nego kryzysu demograficznego wynikaj膮cego ze starzenia si臋 spo艂ecze艅stwa. Tylko od 2010 roku w Polsce uby艂o niemal 1 mln os贸b w wieku produkcyjnym. Dlatego tak wa偶ne s膮 inwestycje w kapita艂 ludzki, kt贸ry stanowi jedn膮 z najsilniejszych d藕wigni rozwoju ekonomicznego kraju. Widzimy du偶膮 potrzeb臋 aktywizacji zawodowej grup spo艂ecznych, kt贸re stanowi膮 rezerwy na rynku pracy w Polsce. Jedn膮 z takich grup s膮 kobiety. Bardzo mocno wierz臋 w potencja艂, jaki mog膮 nam zaoferowa膰. Jestem przekonana, 偶e zwi臋kszenie aktywno艣ci zawodowej kobiet w Polsce przynios艂oby wiele korzy艣ci spo艂ecznych i ekonomicznych 鈥 t艂umaczy Anna Solarek, dyrektor kontakt贸w zewn臋trznych i komunikacji w Coca-Cola Poland Services, partnera programu Sukces TO JA.

Wed艂ug prognoz proces starzenia si臋 spo艂ecze艅stwa szczeg贸lnie mocno dotknie polsk膮 gospodark臋 po 2020 r.

Zosta艂o wi臋c niewiele czasu, by wesprze膰 te grupy, kt贸re nie s膮 aktywne zawodowo, a kt贸re chc膮 pracowa膰. W tej chwili to przede wszystkim kobiety 鈥 grupa specyficzna, bo z jednej strony nastawiona na rozw贸j, kszta艂cenie si臋, z drugiej natrafiaj膮ca na rynku pracy na szereg barier, kt贸re ograniczaj膮 ich aktywno艣膰 zawodow膮. Katalog bariery jest bardzo szeroki, od braku miejsca w przedszkolach publicznych a偶 po luk臋 p艂acow膮, brak poczucia bezpiecze艅stwa, 偶e praca b臋dzie na kobiet臋 czeka膰, kiedy wr贸ci z urlopu macierzy艅skiego czy zwyk艂膮 elastyczno艣膰 pracodawcy, dla kt贸rego problemem bywa to, 偶e kobiety nie mog膮 zosta膰 na zebraniach po godz. 17:00. Raport ma by膰 punktem wyj艣cia do dyskusji o wspieraniu kobiet i przysz艂o艣ci polskiego rynku pracy. Dyskusji tym wa偶niejszej, 偶e uruchomienie potencja艂u kobiet mo偶e przynie艣膰 gospodarce wymierne korzy艣ci.

– Jak pokazuje symulacja, kt贸r膮 przedstawili艣my w raporcie, je艣li stopa aktywno艣ci zawodowej Polek w wieku 20-64 w najbli偶szych latach osi膮gnie 艣redni poziom kraj贸w UE-15, to liczba pracuj膮cych kobiet wzro艣nie o ponad p贸艂 miliona. Dzi臋ki temu polska gospodarka do 2025 r. mo偶e zyska膰 od 90 mld do 180,7 mld z艂 dodatkowego. Tym samym wzrost PKB w tym okresie mo偶e wynie艣膰 艣rednio o ok. 0,4%-0,94% wi臋cej. Jednak偶e, aby to osi膮gn膮膰 potrzebne s膮 systemowe zmiany. Warto wzi膮膰 przyk艂ad z Norwegii, Finlandii, Szwecji, czy Islandii 鈥 te kraje notuj膮 jedne z wy偶szych st贸p aktywno艣ci zawodowej kobiet i stosuj膮 zaawansowane mechanizmy umo偶liwiaj膮ce godzenie pracy zawodowej i obowi膮zk贸w rodzicielskich 鈥 podkre艣la Julia Patorska, zast臋pca dyrektora w firmie doradczej Deloitte.

Jednym z pomys艂贸w jest wspieranie przedsi臋biorczo艣ci.

Przedsi臋biorczo艣膰 nie jest rozumiana tylko jako tworzenie firm, ale szerzej 鈥 jako postawa wobec zarz膮dzania swoim czasem, prac膮 i projektami. Zwi膮zane jest to ze zmianami na rynku pracy, gdzie coraz cz臋艣ciej warunki zaczyna dyktowa膰 pracownik, dla kt贸rego wa偶ny jest rozw贸j, zdobywanie do艣wiadczenia i elastyczny czas pracy. W jaki spos贸b wspiera膰 j膮 u kobiet? Jednym z przyk艂ad贸w jest program Sukces To JA Coca-Coli i Sukcesu Pisanego Szmink膮.

– Polki oceniaj膮 swoje umiej臋tno艣ci w obszarze przedsi臋biorczo艣ci podobnie pozytywnie jak przeci臋tna Europejka. Jednocze艣nie osi膮gamy trzeci najgorszy wynik w Unii, je艣li chodzi o obaw臋 przed niepowodzeniem w prowadzeniu swojego biznesu. Okazuje si臋, 偶e mi臋kka sfera potrafi blokowa膰 kobiety w rozwoju zawodowym. W ramach projektu Sukces to JA staramy si臋 rozwiewa膰 t臋 niepewno艣膰 i budowa膰 wiar臋 we w艂asne mo偶liwo艣ci. Spotykamy si臋 z paniami osobi艣cie na warsztatach i konferencjach, p贸藕niej zach臋camy do pracy indywidualnej i budowania swoich kompetencji na platformie wiedzy sukcestoja.pl 鈥 powiedzia艂a Anna Solarek.

O tym jak du偶a jest potrzeba rozwoju kobiet w tym zakresie mo偶e 艣wiadczy膰 fakt, 偶e w ci膮gu zaledwie trzech miesi臋cy zarejestrowa艂o si臋 do niego ponad 2 tysi膮ce kobiet.

O raporcie

Raport 鈥濸raca i przedsi臋biorczo艣膰 kobiet 鈥 potencja艂 do wykorzystania w Polsce鈥 mo偶na przeczyta膰 TUTAJ. Raport jest cz臋艣ci膮 og贸lnopolskiego programu aktywizacji zawodowej kobiet 鈥Sukces TO JA鈥, realizowanego przez Sukces Pisany Szmink膮, kt贸rego partnerem jest Coca-Cola. Dzia艂anie stanowi element globalnej strategii firmy Coca-Cola 鈥5by20鈥, kt贸ra zak艂ada aktywizacj臋 5 milion贸w kobiet na ca艂ym 艣wiecie do 2020 roku.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close