Kobieta w bran偶y SEO. Wywiad z Agnieszk膮 Podemsk膮 z Miromind [PRZECZYTAJ]

Dominika Jajszczak

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

W marketingu pracuje wiele kobiet, jednak najcz臋艣ciej na takich stanowiskach, jak specjalistka ds. social media czy contentu, czyli takich, kt贸re wymagaj膮 g艂贸wnie kreatywno艣ci. Sytuacja inaczej si臋 przedstawia, kiedy m贸wimy o specjalistach ds. SEO: s膮 to zwykle m臋偶czy藕ni. Praca w bran偶y SEO jest (a mo偶e tylko tak si臋 wydaje?) bardziej przyst臋pna dla pan贸w ni偶 dla pa艅. O tym, czy to prawda i jak na co dzie艅 wygl膮da praca pozycjonerki rozmawiamy z Agnieszk膮 Podemsk膮, specjalistk膮 ds. SEO w Miromind.

Jak trafi艂a艣 do bran偶y SEO?

Z wykszta艂cenia jestem anglistk膮, a do bran偶y SEO trafi艂am ca艂kiem przypadkiem. Poszukiwa艂am ciekawej pracy z j臋zykiem angielskim i trafi艂a si臋 oferta z mojej obecnej agencji. Nie wymagali do艣wiadczenia, a jedynie doskona艂ej znajomo艣ci j臋zyka i ch臋ci uczenia si臋 nowych, cz臋sto nie艂atwych rzeczy. SEO by艂o dla mnie zupe艂nie nowym 艣wiatem – poznawa艂am go krok po kroku, cho膰 oczywi艣cie nie od razu zosta艂am specjalistk膮 od pozycjonowania.

Od jakich zada艅 zaczyna艂a艣?

Zaczyna艂am od copywritingu oraz link buildingu. S膮 to zadania stosunkowo najprostsze, cho膰 wbrew pozorom nie dla ka偶dego. Jako link builderka musia艂am wykaza膰 si臋 bardzo dobr膮 organizacj膮, umiej臋tno艣ci膮 komunikacji i negocjacji. Nie wspomn臋 nawet o cierpliwo艣ci. Czu艂am jednak ogromn膮 satysfakcj臋, kiedy pod koniec miesi膮ca udawa艂o mi si臋 zamie艣ci膰 wszystkie planowane linki dla naszych klient贸w, i to na niez艂ych stronach oraz po wynegocjowanej przeze mnie ni偶szej cenie. Copywriting mo偶e by膰 jeszcze wi臋kszym wyzwaniem, tym bardziej, 偶e sporo naszych klient贸w prowadzi biznesy w bran偶y IT. Sporo czasu sp臋dza艂am na robieniu researchu do publikowanych artyku艂贸w, ale m贸j wysi艂ek si臋 op艂aci艂 – zbli偶y艂am si臋 nieco do bran偶y IT, zrozumia艂am bardziej klient贸w. Po oko艂o roku by艂am gotowa, 偶eby zacz膮膰 prac臋 jako junior SEO specialist.

Jakie cechy i umiej臋tno艣ci powinien posiada膰 kto艣, kto my艣li o pozycjonowaniu stron?

Pozycjonowanie polega nie tylko na obmy艣laniu strategii, ale tak偶e na nieustannym jej monitorowaniu i modyfikowaniu. My艣l臋, 偶e osoba, kt贸ra my艣li o karierze w tej bran偶y, powinna wykazywa膰 si臋 sporymi zdolno艣ciami analitycznymi, a z drugiej strony elastyczno艣ci膮 my艣lenia i otwarto艣ci膮 na eksperymentowanie. Du偶a doza kreatywno艣ci, ch臋膰 i 艂atwo艣膰 ci膮g艂ego uczenia si臋 tak偶e si臋 przydadz膮.聽

Dlaczego niewiele kobiet jest specjalistkami ds. SEO?

Dobre pytanie. My艣l臋, 偶e to jest tak, jak z programistkami i innymi zawodami, kt贸re maj膮 艂atk臋 鈥渢echnicznych鈥 (czytaj: 鈥渮a trudnych鈥). Nie ma powodu, dla kt贸rego kobiety nie mia艂yby zajmowa膰 si臋 SEO, a nawet zdominowa膰 tej bran偶y. Moim zdaniem wielu z nich brakuje jednak odwagi, 偶eby spr贸bowa膰, 偶eby zacz膮膰 kszta艂ci膰 si臋 w tym kierunku.

Jak opisa艂aby艣 obecn膮 sytuacj臋 w bran偶y SEO?

Jest to bran偶a, kt贸ra dynamicznie si臋 rozwija i w kt贸rej ci膮gle co艣 si臋 zmienia. Czasem wr臋cz trudno za tymi zmianami nad膮偶y膰. Jeszcze kilkana艣cie lat temu przebicie si臋 do pierwszej dziesi膮tki w Google nie stanowi艂o wi臋kszego wyzwania. Dzi艣 Google usilnie pracuje nad udoskonaleniem algorytm贸w, stawia na jako艣膰, warto艣膰 dla u偶ytkownik贸w i pozytywne UX. Powiedzia艂abym te偶, 偶e skuteczne pozycjonowanie staje si臋 coraz bardziej ekskluzywn膮 us艂ug膮 – po cz臋艣ci dlatego, 偶e pozycjonuje si臋 prawie ka偶dy, a wi臋c wzros艂a konkurencja, a po cz臋艣ci dlatego, 偶e coraz wi臋cej wysi艂ku trzeba w艂o偶y膰 w poprawienie widoczno艣ci danej strony.聽

No w艂a艣nie, a co, je艣li danej firmy nie sta膰 na zatrudnienie agencji SEO?聽

Wtedy nie pozostaje nic innego, jak spr贸bowa膰 pozycjonowa膰 stron臋 na w艂asn膮 r臋k臋. W internecie mo偶na znale藕膰 mn贸stwo artyku艂贸w i tutoriali na ten temat. Oczywi艣cie nie wszystkie s膮 warto艣ciowe, ale mog臋 poleci膰 np. Backlinko. Podstawowa analiza s艂贸w kluczowych (s膮 do tego darmowe narz臋dzia) oraz napisanie ciekawych tre艣ci na stron臋 to dzia艂ania, kt贸re ka偶dy mo偶e podj膮膰 tu i teraz, bez wydawania ani grosza. Podstawowe narz臋dzia do analizy ruchu, takie jak Google Analytics czy Google Search Console, r贸wnie偶 s膮 darmowe, dzi臋ki czemu mo偶esz na bie偶膮co 艣ledzi膰, czy twoje wysi艂ki przynios艂y jakie艣 efekty. Oczywi艣cie pozycjonowanie na w艂asn膮 r臋k臋 jest czasoch艂onne i nie zawsze 艂atwe, ale w pierwszej fazie rozwoju biznesu mo偶e by膰 niestety konieczno艣ci膮.聽

Jaka cz臋艣膰 twojej pracy sprawia ci najwi臋ksz膮 frajd臋, a jaka jest najwi臋kszym wyzwaniem?

Uwielbiam analiz臋 s艂贸w kluczowych. Jest ona jedn膮 z pierwszych dzia艂a艅, zaraz po audycie, kt贸re podejmujemy w pracy z nowym klientem, cyklicznie wykonujemy j膮 tak偶e u sta艂ych klient贸w. Dzi臋ki analizie s艂贸w kluczowych odkrywam dan膮 nisz臋, zapotrzebowania konsument贸w, nierzadko wpadaj膮 mi do g艂owy nowe, ciekawe rozwi膮zania, kt贸re klient mo偶e wprowadzi膰 u siebie na stronie. Poza tym jestem bardzo uporz膮dkowan膮 osob膮, a analiza polega w艂a艣nie na uporz膮dkowaniu listy s艂贸w, kt贸re poka偶e nam planner i wyci膮gni臋ciu z nich wniosk贸w. Je艣li chodzi o wyzwania, jest ich w mojej pracy naprawd臋 sporo, co z reszt膮 bardzo lubi臋. Nie艂atwo jest na przyk艂ad pozycjonowa膰 stron臋, kt贸ra ju偶 od pocz膮tku wsp贸艂pracy rankuje wysoko, a chce jeszcze wy偶ej. Na efekt trzeba wtedy poczeka膰 d艂u偶ej ni偶 w przypadku strony, kt贸ra na pocz膮tku jest praktycznie niewidoczna, bo 偶adnych dzia艂a艅 SEO na niej nie by艂o. Jednak satysfakcja z wynik贸w w przypadku tej pierwszej jest podw贸jna.

Czy masz swoje wyobra偶enie 鈥渒lienta idealnego鈥, z kt贸rym najbardziej chcia艂aby艣 pracowa膰?

U klient贸w ceni臋 sobie 艣wiadomo艣膰 reali贸w bran偶y oraz zaanga偶owanie w proces pozycjonowania. 艁atwiej wsp贸艂pracuje si臋 z klientem, kt贸ry rozumie, 偶e efekt贸w nie zobaczy z dnia na dzie艅. Druga sprawa to zaanga偶owanie. Wbrew pozorom to nie tylko agencja zajmuje si臋 prac膮 nad stron膮. Klient mo偶e nam bardzo pom贸c, zwi臋kszaj膮c swoje szanse na sukces. Jak mo偶e pom贸c? Cho膰by poprzez merytoryczne wsparcie copywriter贸w podczas tworzenia tre艣ci na stron臋 czy artyku艂贸w sponsorowanych. Mile widziane s膮 tak偶e wszelkie pomys艂y, dzielenie si臋 wizj膮 swojego biznesu i strony. Agencja SEO jest dla twojego biznesu partnerem, a nie tylko us艂ugodawc膮. Uwielbiam te偶, kiedy biznes klienta jest jego pasj膮 – od razu przyjemniej si臋 pracuje.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter