Kompetencje przysz艂o艣ci - kobieta trzymaj膮ca tablet. Za ni膮 m臋偶czy藕ni korzystaj膮cy z komputera.

Kompetencje przysz艂o艣ci. Czy ju偶 je posiadasz?

Liderzy i pracodawcy coraz cz臋艣ciej zwracaj膮 uwag臋 na konieczno艣膰 posiadania przez pracownik贸w kompetencji przysz艂o艣ci. To co obserwuj膮 od jakiego艣 czasu, zw艂aszcza w dobie pandemii, pozwala im przewidzie膰 oraz zidentyfikowa膰 zapotrzebowanie na zasoby i umiej臋tno艣ci, kt贸re najbardziej przydadz膮 si臋 w ich organizacji w (nie)dalekiej przysz艂o艣ci.

W ostatnim czasie powstaje wiele ranking贸w pokazuj膮cych kompetencje przysz艂o艣ci. Cho膰 umiej臋tno艣ci w nich przedstawione cz臋sto s膮 r贸偶nie nazywane, to mo偶na zauwa偶y膰, w kt贸rym kierunku zmierzaj膮. Pracodawcy b臋d膮 poszukiwa膰 pracownik贸w inteligentnych emocjonalnie, kt贸rzy stawiaj膮 na ci膮g艂y rozw贸j. Ucz膮cych si臋, ale tak偶e na tyle elastycznych, 偶e s膮 w stanie oduczy膰 si臋 tego, co w dynamicznie zmieniaj膮cym si臋 otoczeniu nie jest ju偶 aktualne i potrzebne. Os贸b, kt贸re potrafi膮 si臋 odnale藕膰 w wirtualnych zespo艂ach. Poni偶ej znajdziesz list臋 kompetencji przysz艂o艣ci, kt贸rym postanowili艣my przyjrze膰 si臋 bli偶ej!

Lifelong learning

Trudno powiedzie膰, 偶e lifelong learning jest konkretn膮 umiej臋tno艣ci膮. Bardziej pasuje tu stwierdzenie, 偶e to nies艂abn膮ca ch臋膰 zdobywania nowej wiedzy i systematycznie wk艂adany w to wysi艂ek.聽 To r贸wnie偶 艣wiadomo艣膰, 偶e ci膮g艂y rozw贸j jest jedynym sposobem na przystosowanie si臋 do dynamicznych zmian. Im wi臋cej wiemy, im 艣wie偶sza jest nasza wiedza, tym bardziej atrakcyjni jeste艣my na rynku pracy.

A prawda jest taka, 偶e uczenie si臋 nowych rzeczy nigdy wcze艣niej nie by艂o tak proste jak dzi艣. Wystarczy dost臋p do Internetu i otwarta g艂owa. Kana艂y spo艂eczno艣ciowe s膮 skarbnic膮 wypowiedzi ekspert贸w, darmowych materia艂贸w edukacyjnych czy grup specjalizacyjnych, w kt贸rych mo偶na zasi臋gn膮膰 opinii specjalist贸w. Bez wychodzenia z domu mo偶emy tak偶e uczestniczy膰 w kursach prowadzonych przez najlepsze uniwersytety i instytuty 艣wiata.

Zdolno艣膰 do oduczania si臋

Sta艂a ch臋膰 do nauki to jedno, ale niezwykle wa偶na jest te偶 umiej臋tno艣膰 do oduczania.
Absolutnie nie chodzi o to, by z dnia na dzie艅, jak za dotkni臋ciem czarodziejskiej r贸偶d偶ki, zapomnie膰 wszystko to, czego do tej pory si臋 nauczyli艣my, co us艂yszeli艣my czy czego si臋 dowiedzieli艣my. Chodzi tu o elastyczno艣膰, o otwart膮 g艂ow臋 i pozbywanie si臋 z niej ograniczaj膮cych przekona艅, nawyk贸w czy nieaktualnych informacji.

W momencie, gdy odrzucimy t臋 sztywno艣膰 w my艣leniu, umys艂 b臋dzie w stanie by膰 bardziej kreatywny, ciekawy, b臋dzie mia艂 mo偶liwo艣膰 dostrzec inne perspektywy.聽

Ka偶dy pracodawca poszukuje i docenia pracownika, kt贸ry szybko si臋 uczy - zw艂aszcza w sytuacjach bezprecedensowych. Jednak ze wzgl臋du na dynamiczne 艣rodowisko, w kt贸rym wsp贸艂cze艣nie funkcjonujemy, ograniczony czas i konieczno艣膰 szybkiego dzia艂ania wa偶na jest tak偶e umiej臋tno艣膰 zupe艂nie odwrotna, czyli zdolno艣膰 do oduczania si臋. Post臋p technologiczny i tempo pracy wymagaj膮 od nas elastyczno艣ci. Musimy bra膰 pod uwag臋, 偶e metody i schematy, kt贸re wypracowali艣my jaki艣 czas temu teraz musz膮 zosta膰 adaptowane albo wr臋cz zast膮pione przez nowsze. Stale chcemy przyswaja膰 now膮 wiedz臋, wi臋c w ko艅cu musi przyj艣膰 moment, kiedy tej nieaktualnej b臋dziemy musieli si臋 pozby膰.

Dominika Jajszczak, Dyrektorka Marketingu Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 Tweet

Analiza, sense-making i my艣lenie krytyczne

Trzy powy偶sze umiej臋tno艣ci mo偶na okre艣li膰 jako posiadanie otwartego, elastycznego umys艂u. Bo tylko taki umys艂 jest w stanie rozumie膰, analizowa膰, logicznie my艣le膰, 艂膮czy膰 fakty, podwa偶a膰, szuka膰 i selekcjonowa膰 informacje, stawia膰 czo艂a wyzwaniom.

Sense-making w wolnym t艂umaczeniu to nadawanie sensu, czyli umiej臋tno艣膰, kt贸ra pozwala na dok艂adne rozumienie rzeczywisto艣ci. By znale藕膰 sens czy te偶 znaczenie, niezb臋dne jest w艂o偶enie wysi艂ku w pr贸b臋 zrozumienia danego zjawiska. Jest to wi臋c proces zdobywania nowej wiedzy, ale w 艣cis艂ej wsp贸艂pracy ze zdobytymi wcze艣niej do艣wiadczeniami. Sense-making wymaga ciekawo艣ci, ch臋ci odpowiedzenia sobie na pytania: jak to si臋 dzieje, co to znaczy, co si臋 z tym wi膮偶e, jaka jest w tym moja rola, co mog臋 zrobi膰?

Krytyczne my艣lenie pomaga w dokonaniu obiektywnej, realnej oceny sytuacji. Osoba wykazuj膮ca si臋 my艣leniem krytycznym nie przyjmuje bezrefleksyjnie stanu rzeczy 鈥 wr臋cz przeciwnie, zadaje pytania, szuka ci膮gu przyczynowo-skutkowego, podwa偶a, jest wra偶liwa na manipulacje.

Zdolno艣ci analityczne nie s膮 zarezerwowane dla detektyw贸w

Mo偶na je w sobie wy膰wiczy膰 i to za pomoc膮 ca艂kiem przyjemnych metod!

Oto kilka z nich!

  • CZYTAJ KSI膭呕KI 鈥 regularnie i sumiennie, kiedy tylko masz woln膮 chwil臋, cho膰by聽 5 minut! Czytaj krymina艂y i powie艣ci detektywistyczne, szukaj膮c wskaz贸wek i sieci powi膮za艅.
  • OGL膭DAJ SERIALE 鈥 z zagadk膮 i intryg膮 w tle, by 鈥 podobnie jak w przypadku ksi膮偶ek 鈥 mie膰 szans臋 na szukanie ukrytych znacze艅 i poszlak.
  • UCZ SI臉 NOWYCH RZECZY 鈥 to niesamowicie stymuluje m贸zg! Rozpocznij nauk臋 j臋zyka obcego, zapisz si臋 na kurs na prawo jazdy, zacznij haftowa膰, robi膰 zdj臋cia aparatem analogowym lub rozpocznij kurs z grafiki komputerowej. Zr贸b dla siebie to, co od dawna odk艂adasz.
  • GRAJ W GRY 鈥 szachy, warcaby, rozwi膮zuj sudoku, nonogramy. Kup sobie ksi膮偶eczk臋 z 艂amig艂贸wkami, by mie膰 j膮 zawsze pod r臋k膮 lub pobierz na sw贸j telefon aplikacj臋 z grami logicznymi.

Praca w wirtualnych zespo艂ach

Pandemia sprawi艂a, 偶e praca zdalna sta艂a si臋 czym艣 zupe艂nie naturalnym i niezwykle docenianym przez pracownik贸w. Wystarczy popatrze膰 na statystyki, kt贸re m贸wi膮, 偶e wi臋kszo艣膰 os贸b po prostu nie chce ju偶 pracowa膰 stacjonarnie. Wed艂ug聽badania Pracuj.pl 鈥濶owe oblicza pracy鈥 (marzec 2022)聽wi臋kszo艣膰 os贸b, kt贸re w pandemii realizowa艂y obowi膮zki w ten spos贸b, nie chce z niego rezygnowa膰. A偶 86% respondent贸w pracuj膮cych w marcu 2022 roku zdalnie lub hybrydowo chcia艂o by膰 zatrudnionymi na tych zasadach w perspektywie co najmniej kolejnych 1-2 lat. W tej grupie 27,5% deklaruje, 偶e najch臋tniej w og贸le nie pojawialiby si臋 w biurze. 艁膮cznie a偶 27% og艂osze艅 widniej膮cych na portalu Pracuj.pl pod koniec I p贸艂rocza 2022 roku dotyczy艂o pracy zdalnej lub hybrydowej. Wykonywanie zada艅 w pe艂ni poza siedzib膮 firmy umo偶liwia艂o 16% ofert.聽Utrzymuj膮ca si臋 wysoka popularno艣膰 pracy zdalnej i hybrydowej jest odpowiedzi膮 na oczekiwania pracownik贸w.

Wirtualna praca ma bez w膮tpienia wiele zalet. Warto mie膰 jednak 艣wiadomo艣膰, 偶e praca w wirtualnych zespo艂ach, gdzie ka偶dy pracuje z innego miejsca na ziemi wymaga pewnych umiej臋tno艣ci. Nie ka偶dy si臋 w niej odnajdzie. Bezpo艣rednie kontakty ze wsp贸艂pracownikami zast膮pione s膮 wideokonferencjami, spotkaniami online, telefonami i mailami. A te z kolei, cho膰 szybkie i wygodne, pozbawiaj膮 relacje emocji i blisko艣ci.

Gdy komunikujemy si臋 z innymi twarz膮 w twarz, mo偶emy czyta膰 nie tylko z wypowiadanych s艂贸w, ale te偶 g艂osu, spojrzenia i mowy cia艂a. To sprawia, 偶e niezwykle wa偶ne jest piel臋gnowanie w sobie szczeg贸lnej uwa偶no艣ci, inteligencji emocjonalnej i umiej臋tno艣ci komunikacyjnych.

Wiemy ju偶 od czas贸w pandemii, 偶e to, co dawa艂a nam obecno艣膰 w biurze - wzmacnianie poczucia przynale偶no艣ci. Do firmy, do idei, do naszych wsp贸艂pracownik贸w. Pracuj膮c w wirtualnym zespole, nie mo偶na zapomnie膰 o tym, by te relacje wzmacnia膰 i o nie dba膰. Dlatego warto podczas spotka艅, zanim przejdziemy do rozm贸w s艂u偶bowych, porozmawia膰 o tym, jak maj膮 si臋 osoby po drugiej stronie ekranu. Pami臋taj o tym, aby w艂膮cza膰 kamery podczas spotka艅. Nie zast膮pi to spotkania bezpo艣redniego, ale na pewno skr贸ci dystans pomi臋dzy uczestnikami rozmowy. Je艣li nie jest to konieczne, staraj si臋 nie wysy艂a膰 maili poza standardowymi godzinami pracy. Nie odpowiadaj na wiadomo艣ci o 3 w nocy, bo w艣r贸d Twoich wsp贸艂pracownik贸w mo偶e wzbudzi膰 to poczucie, 偶e oczekujesz odpowiedzi w艂a艣nie wtedy. Je艣li masz do swojego szefa czy wsp贸艂pracownik贸w piln膮 spraw臋, nie zarzucaj ich jednocze艣nie mailami, SMS-ami i telefonami. Zaznacz, 偶e to wa偶na dla Ciebie kwestia, ale nie wywieraj niepotrzebnej presji. To dzia艂aj r贸wnie偶 w drug膮 stron臋. Je艣li sama nie mo偶esz zaj膮膰 si臋 jak膮艣 spraw膮 od razu, daj zna膰 wsp贸艂pracownikowi, 偶e dotar艂a do Ciebie jego pro艣ba i wska偶, kiedy b臋dziesz mog艂a si臋 ni膮 zaj膮膰.

- radzi Patrycja Sawicka-Sikora, psycholo偶ka biznesu, trenerka, facylitatorka i coach, kt贸ra specjalizuje si臋 w pracy z wypaleniem zawodowym, a tak偶e z emocjami i stresem w biznesie.

Umiej臋tno艣ci interpersonalne i inteligencja emocjonalna

Inteligencja emocjonalna z definicji pomaga w identyfikacji naszych stan贸w emocjonalnych oraz odczytywanie ich u innych ludzi. Mo偶na stwierdzi膰, 偶e dzi臋ki niej zauwa偶amy wi臋cej. Ludzie, kt贸rzy wyr贸偶niaj膮 si臋 dojrza艂o艣ci膮 emocjonaln膮 w podejmowaniu decyzji, obok uczu膰 i intuicji, kieruj膮 si臋 tak偶e logik膮 i faktami, dzi臋ki czemu 艂atwiej im dokonywa膰 trudnych wybor贸w.

Osoby, kt贸re wykazuj膮 si臋 wysok膮 inteligencj膮 emocjonaln膮:
– potrafi膮 przyjmowa膰 konstruktywn膮 krytyk臋,
– wiedz膮 jak motywowa膰 innych do dzia艂ania,
– szybko nawi膮zuj膮 relacje, tak偶e te biznesowe,
– potrafi膮 zarz膮dza膰 swoimi emocjami, trzyma膰 je na wodzy nawet w najbardziej stresuj膮cych sytuacjach,
– 艂atwiej im przychodzi rozwi膮zywanie konflikt贸w i poszukiwanie konsensusu pomi臋dzy por贸偶nionymi stronami.

OBEJRZYJ WEBINAR

Obs艂uga maszyn

Wed艂ug raportu 鈥濼he Future of Jobs鈥 艢wiatowego Forum Ekonomicznego do 2025 roku wyr贸wna si臋 czas sp臋dzany w pracy przez cz艂owieka i maszyn臋. Tempo wdra偶ania technologii w kolejnych latach pozostanie niezmienne, a w niekt贸rych sektorach wzro艣nie. Szacunki przewiduj膮, 偶e do 2025 r. nawet 85 mln miejsc pracy na ca艂ym 艣wiecie mo偶e zosta膰 zast膮pionych przez maszyny i procesy automatyzacji, a jednocze艣nie powstanie 97 mln nowych r贸l. Oznacza to dla wielu os贸b konieczno艣膰 przekwalifikowania lub przebran偶owienia.

Mo偶na zatem pokusi膰 si臋 o stwierdzenie, 偶e鈥 MASZYNY NIE ODBIERAJ膭 LUDZIOM PRACY. Sprawiaj膮 jednak, 偶e zmienia si臋 jej forma.

Roboty mog膮 wykonywa膰 czynno艣ci powtarzalne, gdy m贸wimy o automatyzacji. Jednak偶e wsz臋dzie tam, gdzie niezb臋dne jest podejmowanie decyzji, nakre艣lanie kierunku, kreatywno艣膰, opiniowanie czy empatia, cz艂owiek jest i b臋dzie niezast膮piony.

Nie ma co ukrywa膰, 偶e po艂膮czenie kompetencji cz艂owieka i maszyny otwiera nowe mo偶liwo艣ci. A wachlarz jest naprawd臋 szeroki. Mamy sztuczn膮 inteligencj臋, ale najpierw cz艂owiek musi jej nauczy膰 konkretnych rzeczy 鈥 analizy i wyci膮gania wniosk贸w na jej podstawie. Mamy drony, ale dop贸ki cz艂owiek nie zacznie nim sterowa膰 nie uzyskamy efektu, kt贸ry chcemy. Mamy nawet drukarki 3D, kt贸re mog膮 stworzy膰 narz膮dy do operacji, ale nie zrobi膮 tego je偶eli cz艂owiek najpierw nie poka偶e im jak taki organ musi wygl膮da膰 i jak膮 funkcj臋 b臋dzie spe艂nia膰.

Nale偶y wi臋c patrze膰 na ten zwi膮zek cz艂owieka i maszyny jak na szans臋 dla w艂asnego rozwoju, nie zagro偶enie.聽

Powy偶szy fragment pochodzi z bezp艂atnego e-booka 鈥濲utro zaczyna si臋 dzi艣. Kompetencje i zawody przysz艂o艣ci鈥 stworzonego na potrzeby programu sukcestoja.pl we wsp贸艂pracy z ekspertami z Grupy Pracuj i The:Protocol.

Rynek pracy zmienia si臋 dynamicznie, a wp艂yw na to ma wiele czynnik贸w. W艣r贸d nich mo偶emy wymieni膰 m.in. post臋p technologiczny czy digitalizacj臋, ale r贸wnie偶 pandemi臋. Wielu z nas przekona艂o si臋 na w艂asnej sk贸rze, jak umiej臋tno艣ci, kt贸re by艂y do tej pory cenne, zosta艂y przesuni臋te na drugi plan. Co zaj臋艂o ich miejsce? W tym e-book znajdziesz kompetencje i zawody przysz艂o艣ci. Podpowiadamy, na jakie bran偶e warto zwr贸ci膰 uwag臋 i w kt贸rych kierunkach si臋 rozwija膰. Przedstawiamy r贸wnie偶 list臋 profesji, kt贸re w bli偶szej i dalszej przysz艂o艣ci zyskaj膮 na popularno艣ci.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close