Agata Grzejda (Grupa Pracuj)

Pracownik us艂yszany czuje si臋 wa偶ny

O tym, czym jest komunikacja wewn臋trzna w organizacji, jak wygl膮da praca w obszarach zwi膮zanych z employer brandingiem i w jaki spos贸b utrzyma膰 zaanga偶owanie pracownika, opowiada艂a Joannie Rek-Faber - Agata Grzejda z Grupy Pracuj.

Joanna Rek-Faber: Agato, na co dzie艅 jeste艣 koordynatork膮 do spraw komunikacji wewn臋trznej i employer brandingu. Mo偶e zacznijmy od tego, czym jest komunikacja wewn臋trzna? Do czego s艂u偶y? Jak膮 ma rol臋 w organizacji?

Agata Grzejda: Zadaniem komunikacji wewn臋trznej w organizacji jest to, 偶eby wszyscy pracownicy i pracowniczki posiadali odpowiedni膮 wiedz臋 i informacje, kt贸re s膮 im potrzebne do pracy. Natomiast z mojej perspektywy mo偶emy podzieli膰 funkcj臋 komunikacji wewn臋trznej na dwa obszary. Pierwszy to jest w艂a艣nie ten obszar efektywno艣ciowy, czyli – ja jako pracownik – posiadam informacje, kt贸re pomagaj膮 mi w wykonywaniu mojej pracy i jest to kwestia wszelkich proces贸w, procedur, tego, 偶e wiem kto czym si臋 zajmuje, wiem do kogo si臋 zwr贸ci膰. I druga, moim zdaniem bardzo wa偶na kwestia, kt贸ra ro艣nie na znaczeniu w艂a艣ciwie miesi膮c do miesi膮ca, to jest kwestia budowania zaanga偶owania. Jak to dzia艂a? Je偶eli, ja jako pracownik, wiem co dzieje si臋 w firmie, w jakim kierunku zmierza moja firma, dlaczego to robi, jakie ma przed sob膮 trudno艣ci, jakie sukcesy – to jestem bardziej zaanga偶owany i chc臋 w tej firmie pracowa膰. Rozumiem po co co艣 robi臋. To jest te偶 bardzo zwi膮zane z tym, co obserwujemy ostatnio na rynku pracy. Coraz wi臋cej os贸b chce, 偶eby ich praca mia艂a g艂臋boki sens i 偶eby by艂a zwi膮zana w艂a艣nie z misj膮 i z wizj膮 firmy. Najpro艣ciej wi臋c rzecz ujmuj膮c, taka komunikacja wewn臋trzna pokazuje: co, jak i dlaczego.

To jest niesamowite, 偶e ju偶 nie tylko pensja, nie tylko presti偶 stanowiska, czy聽 wygoda dojazdu decyduj膮 o naszym zaanga偶owaniu, ale patrzymy coraz cz臋艣ciej na misj臋 firmy, na warto艣ci, jakie reprezentuje. Mamy tak膮 wewn臋trzn膮 potrzeb臋, 偶eby to, co robimy mia艂o znaczenie.

Tak, to prawda i to jest te偶 bardzo pozytywna zmiana. Moim zdaniem troch臋 inicjowana jednak przez coraz m艂odsze pokolenia, kt贸re wchodz膮 do organizacji. One rzeczywi艣cie zmieniaj膮 punkt widzenia, inicjuj膮 te zmiany, kt贸re potem mo偶emy obserwowa膰 w艣r贸d wszystkich zatrudnionych os贸b. Kwestia warto艣ci i poczucia sensu jest coraz wa偶niejsza. Badania m贸wi膮, 偶e w kwestiach wynagrodzenia czy benefit贸w w pewnym momencie dochodzimy do 艣ciany. Po kilku miesi膮cach od otrzymania podwy偶ki motywacja wraca na ten sam poziom. I tutaj w艂a艣nie pojawia si臋 kwestia budowania zaanga偶owania innymi metodami, w troch臋 inny spos贸b.

M贸wisz, 偶e komunikacja wewn臋trzna mo偶e w tym wszystkim pom贸c. Czy mog艂aby艣 poda膰 jaki艣 konkretny przyk艂ad, chocia偶by z Twojej organizacji, kt贸ry zadzia艂a艂?

Chcia艂abym podkre艣li膰, 偶e komunikacja wewn臋trzna jest elementem szerszego aspektu brandingu wewn臋trznego i budowania wizerunku pracodawcy. Mamy w organizacji kilka fajnych przyk艂ad贸w, ale przede wszystkim w komunikacji wewn臋trznej stawiamy na regularno艣膰. Od momentu nast膮pienia pandemii wprowadzili艣my sta艂e, comiesi臋czne spotkania z naszym zespo艂em zarz膮dzaj膮cym, na kt贸rych przechodzimy przez wszystko, co wydarzy艂o si臋 w firmie, jakie mamy sukcesy, w tym kierunku idziemy. Wszyscy pracownicy maj膮 wtedy dost臋p do czatu i mog膮 zada膰 pytanie prezesowi czy komu艣 z zespo艂u dyrektor贸w. Zawsze otrzymuj膮 odpowied藕 od razu. To naprawd臋 fajnie zadzia艂a艂o – widzimy w jaki spos贸b pracownicy przyzwyczaili si臋 do takich spotka艅 i jak sta艂o si臋 to elementem kultury naszej organizacji. Spotkania ciesz膮 si臋 spor膮 frekwencj膮. Jest du偶e zainteresowanie zgromadzonych, a pytania przez nich zadawane s膮 ciekawe i przemy艣lane. Jest to przyk艂ad bardzo prostej zmiany, kt贸ra przynosi dobre efekty.

Jedno spotkanie w miesi膮cu to nie jest du偶y nak艂ad czasu oraz energii, a mo偶liwo艣膰 zadania bezpo艣redniego pytania dyrektorowi czy prezesowi i otrzymania na nie natychmiast odpowiedzi sprawia, 偶e pracownik czuje si臋 wa偶ny w firmie.

Tu mo偶emy od razu wspomnie膰 o jeszcze jednej kwestii, kt贸ra jest zar贸wno zwi膮zana z komunikacj膮 wewn臋trzn膮, jak i z employer brandingiem. To jest kwestia doceniania. Nad tym te偶 ci臋偶ko pracujemy. Od 2 lat, w marcu, obchodzimy Dzie艅 Doceniania. Mamy tego dnia zaplanowane r贸偶ne akcje, np. organizujemy webinary czy wr臋czamy prezenty. Obszar doceniania jest dla nas wa偶ny i chcemy go wsp贸lnie 艣wi臋towa膰 z pracownikami. I to jest w艂a艣nie kolejny element budowania wizerunku pracodawcy wewn膮trz organizacji, r贸wnie偶 艣ci艣le zwi膮zany z komunikacj膮 wewn臋trzn膮.

Opowiadaj膮c o przyk艂adach z 偶ycia wzi臋tych, wspomnia艂a艣 o employer brandingu. Mog艂aby艣 rozwin膮膰, co to jest i do czego s艂u偶y?

Je偶eli chodzi o employer branding to rozr贸偶niamy dwa rodzaje: wewn臋trzny i zewn臋trzny. Zewn臋trzny kierowany jest do potencjalnych kandydat贸w, czyli os贸b, kt贸re mog艂yby zosta膰 zatrudnione w naszej firmie. Taki employer branding od d艂u偶szego czasu ro艣nie w si艂臋 i jest coraz bardziej popularny – mo偶emy zaobserwowa膰 wiele spot贸w reklamowych, og艂osze艅, akcji specjalnych na targach pracy. Jednak to co mnie najbardziej cieszy to, 偶e zaraz za employer brandingiem zewn臋trznym, bardzo mocno zacz膮艂 pod膮偶a膰 ten wewn臋trzny. Skupia si臋 on na dzia艂aniach skierowanych do os贸b, kt贸re w naszej organizacji ju偶 pracuj膮. S膮 to dzia艂ania zwi膮zane z benefitami dla pracownik贸w, ze 艣cie偶kami rozwoju, wszelkie akcje buduj膮ce zaanga偶owanie, wolontariat pracowniczy. I za tym wszystkim idzie komunikacja wewn臋trzna. To, co jest dodatkowo wa偶ne to to, 偶e wewn臋trzny employer branding musi bardzo dobrze dzia艂a膰, by ten zewn臋trzny by艂 sp贸jny i prawdziwy.

Zajmujesz si臋 tym wszystkim na co dzie艅. Jak w takim razie wygl膮da tw贸j typowy dzie艅 pracy?

W tego typu pracy nie ma typowych dni. Je偶eli kto艣 lubi zmiany i lubi 偶eby du偶o si臋 dzia艂o – to jest idealny obszar dla niego. Mog臋 troch臋 opowiedzie膰 o tym, z czego g艂贸wnie sk艂ada si臋 moja praca. Jest du偶o kontaktu z osobami z r贸偶nych cz臋艣ci organizacji i wspieranie biznesu w艂a艣nie w prowadzeniu komunikacji wewn膮trz firmy. Np. przychodzi do mnie osoba, pracuj膮ca w dziale finans贸w i m贸wi, 偶e powsta艂 nowy proces czy procedura i wszyscy pracownicy powinni si臋 z ni膮 zapozna膰. Wtedy musimy zastanowi膰 si臋, w jaki spos贸b te zmiany zakomunikowa膰, jakich u偶y膰 narz臋dzi, by komunikat by艂 przejrzysty, zrozumia艂y i dotar艂 do odpowiednich os贸b.
Przygotowuj臋 takie dzia艂ania聽 i realizuj臋 je z biznesem, a co za tym idzie – jest to praca wymagaj膮ca pisania i przygotowywania wielu materia艂贸w graficznych. Moja praca to tak偶e opieka nad narz臋dziami komunikacji wewn臋trznej 鈥 tak, aby zawsze znajdowa艂y si臋 w nich aktualne informacje i wszelkie nowo艣ci. Opr贸cz tego odpowiadam za du偶y obszar zwi膮zany z organizacj膮 event贸w i dzia艂a艅 dla pracownik贸w. Trudno jest w zwi膮zku z tym m贸wi膰 o typowym dniu – bo ka偶de wydarzenie i ka偶dy pomys艂 jest inny. Zorganizowanie go oraz realizacja s膮 zawsze nowym, ciekawym wyzwaniem, kt贸re p贸藕niej przynosi sporo satysfakcji.

Pos艂uchaj ca艂膮 rozmow臋 tutaj: www.sukcespisanyszminka.pl/podcasty
albo obejrzy materia艂 wideo poni偶ej!

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close