Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Koncentracja i uważność – klucz do biznesowego sukcesu

Koncentracja i uważność – klucz do biznesowego sukcesu

Romana Kruk Lean Management
Romana Kruk

Dobry menedżer jest jak profesjonalny sportowiec: potrafi utrzymać wysoką efektywność dzięki temu, że dba o ciało i o umysł – pisze Romana Kruk.


Dobry menedżer jest jak profesjonalny sportowiec – potrafi utrzymać swoją wysoką efektywność dzięki temu, że dba nie tylko o ciało, ale również o umysł, szuka równowagi. Aby ten stan osiągnąć, w XXI wieku potrzebuje, oprócz umiejętności koncentracji na zadaniach, także samoświadomości i samodyscypliny. To właśnie problemy ze skupieniem uwagi są głównym winowajcą spadku efektywności pracowników, powodem wydłużania czasu potrzebnego na realizację zadań czy różnego rodzaju błędów. To także przyczyna wypadków, nie tylko w pracy, ale i w ruchu drogowym (badanie przeprowadzone na 2000 sprawców kolizji w USA, wykazało, że około połowa z nich tuż przed zdarzeniem błądziła myślami wokół emocjonujących tematów). Nieumiejętność skoncentrowania się podczas rozmowy może natomiast pogarszać jakość kontaktów między ludźmi – zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym.

Lean Management to udoskonalanie pracy pracowników i angażowanie ich w proces zmian. Na czym polega „szczupłe” zarządzanie i jak wygląda w praktyce? PRZECZYTAJ!

Uważność to bycie tu i teraz, w chwili obecnej z pełną uwagą i bez osądzania, czy to, co się dzieje jest dobre czy złe. To nakierowanie koncentracji i świadomości na to, co robisz. Najlepiej zacznij ćwiczyć tę umiejętność już od momentu, w którym się obudzisz. Załóżmy, że twoje auto jest w garażu podziemnym. Pomyśl, co robisz, gdy rano chcesz jechać do pracy. Pytanie może wydawać się dziwne, ale zrób to. Czy nie odpowiedziałbyś: „wsiadam do samochodu i po prostu jadę do pracy”? Teraz zastanów się dokładniej, co robisz i jakie czynności na ten wyjazd do pracy się składają. Najpierw musisz wiedzieć, gdzie się kierować do auta. Zanim wsiądziesz – otwierasz drzwi, a przed ruszeniem – zapinasz pasy, przekręcasz kluczyk, włączasz bieg… To prosty przykład, ale dzięki niemu łatwo zrozumiesz ideę uważności – to uświadamianie sobie wszystkiego, co dzieje się w danej chwili na zewnątrz i wewnątrz ciebie, nawet czynności, które zwykle wykonujesz automatycznie.

Zastanów się teraz nad tym, jak funkcjonujesz w pracy. Jak to się dzieje, że po całym dniu masz poczucie, że minęło dopiero kilka godzin, a ty już musisz wychodzić? Co się stało z twoją listą priorytetów? Działając w nieuważny sposób wiele tracimy. Według badań bowiem szkolenie umiejętności skoncentrowania się niezależnie od zmieniających się warunków zewnętrznych (np. hałas) oraz wewnętrznych (np. pogorszenie ogólnego nastroju, zmęczenie) zmienia nasz mózg oraz sposób, w jaki podchodzimy do siebie, innych oraz pracy. Umiejętne włączanie „otwartej świadomości” odpornej na „uwięzienie” w złości czy dyskomforcie (np. gdy męczysz się na spotkaniu z klientem i nie dostrzegasz możliwości zmiany biegu rozmowy) jest tym, co każdy z nas może ćwiczyć. Wystarczy chwila, żeby zmniejszyć własną reaktywność i uzyskać lepszy kontakt z tym, co się dzieje tu i teraz.

Oczywiście nie jesteśmy w stanie być uważni cały czas, ale też nie o to chodzi. Tak jak nikt od razu nie staje się świetnym przywódcą, tak i uważność należy trenować. Jeśli zależy ci na efektach, musisz poświęcić czas na naukę i praktykę. Najlepiej od razu zastanów się, w którym momencie dnia masz szansę „odizolować się” na 10 minut i zapisz to jako zadanie w swoim grafiku. Pamiętaj, że uważność nie polega na pozbyciu się wszystkich myśli, lecz na dostrzeżeniu, jakie masz myśli.

O autorce:

Romana Kruk, psycholog, specjalista ds. HR, obecnie Project Manager w firmie doradczo-szkoleniowej szkoleniowej Integra Consulting Poland. Posiada doświadczenie w koordynacji projektów z zakresu HR dotyczących m.in. rekrutacji, wprowadzania nowych pracowników do organizacji, exit interview, poprawy komunikacji czy wspierania zmian organizacyjnych. Jej pasją jest psychologia sportu. Dzięki pracy z zawodnikami i trenerami oraz znajomości mechanizmów gier zespołowych i indywidualnego mistrzostwa, lepiej rozumie zmiany zachodzące w biznesie.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!