co zrobi膰 po utracie pracy

Czy masz ze sob膮 kontakt? Zobacz, co si臋 dzieje kiedy umys艂 wyprzedza cia艂o

Monika Czajkowska

Sytuacja izolacji spo艂ecznej pokaza艂a nam jak wa偶ne jest nawi膮zanie kontaktu ze sob膮. Dystans spo艂eczny sprawia bowiem, 偶e brakuje nam dotyku i fizycznej obecno艣ci drugiego cz艂owieka. Pewnego rodzaju "zamiennikiem" staje si臋 艣wiadome obcowanie ze sob膮 i ze swoim cia艂em. Trzeba podj膮膰 pr贸b臋 zrozumienia swojej obecno艣ci 鈥瀟u i teraz鈥. O tym opowiada m贸j projekt 鈥濩z臋艣ci cia艂a. Do艣wiadczenie obecno艣ci鈥* i o tym jest niniejszy felieton.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Obecno艣膰 z jednej strony zosta艂a nam zabrana

Kontakt zapo艣redniczony nie jest kontaktem prawdziwym. Istota obecno艣ci przebiega na linii cz艂owiek-cz艂owiek, wi臋c kiedy po艣rednikiem staje si臋 technologia do艣wiadczenie obecno艣ci drugiej osoby jest niepe艂ne. Z drugiej strony, izolacja stwarza warunki do pe艂nego do艣wiadczenia 鈥 wspomnianej ju偶 wy偶ej 鈥 obecno艣ci ze sob膮 samym. Kontakt ja-ja nie jest zaburzony przez mnogo艣膰 bod藕c贸w, kt贸re zazwyczaj nam towarzysz膮. W tym dziwnym czasie pe艂na obecno艣膰, 艣wiadomo艣膰 siebie, swojego cia艂a, swoich my艣li, kontakt z otaczaj膮c膮 nas przestrzeni膮 jest jedynym sposobem na zachowanie wzgl臋dnego spokoju.

Jak to zrobi膰?

Daleka jestem od namawiania do medytacji, wstawania o 艣wicie i 膰wiczenia jogi w 艣wietle wschodz膮cego s艂o艅ca. Nie mam nic przeciwko takim technikom, jednak sama tak nie potrafi臋 i praktyki te budz膮 we mnie wi臋cej irytacji ni偶 spokoju. Co innego wej艣cie w kontakt z w艂asnym cia艂em. To bardziej fizyczny proces, kt贸ry jednak w podobny spos贸b pozwala spotka膰 si臋 ze sob膮.  Po膰wiczcie metod膮 Feldenkraisa. Pota艅czcie taniec Gaga. Wypr贸bujcie 膰wiczenia Body Mind Centering. Przetestujcie Slow Jogging.

Nieobecno艣膰

Witold Gombrowicz pisa艂 w 鈥濳osmosie鈥: 鈥Prawie zawsze jest si臋 nieobecnym, lub raczej nie w pe艂ni obecnym, a to wskutek naszego u艂amkowego, chaotycznego i prze艣lizguj膮cego si臋, niecnego i pod艂ego obcowania z otoczeniem鈥. Bo prze艣lizgiwa膰 si臋 jest 艂atwiej. Bo 艂atwiej kontrolowa膰 to co w g艂owie ni偶 to co wok贸艂 nas. Bo mo偶na znale藕膰 mn贸stwo wym贸wek na to, aby nie by膰 obecnym.

Poczucie siebie

Myli艂 si臋 Kartezjusz pisz膮c, 偶e 鈥瀖y艣l臋, wi臋c jestem鈥. Jestem tylko wtedy, kiedy jestem. Wa偶na jest 鈥 jak powiedzia艂by Kant 鈥 rzecz sama w sobie. Istotne jest to czego nie mo偶emy pozna膰 rozumowo. Liczy si臋 poczucie siebie w przestrzeni, odczuwanie powietrza na sk贸rze i gruntu pod stopami. Nie chodzi oczywi艣cie o zatracenie si臋 w swojej cielesno艣ci. Rzecz w tym, 偶e im g艂臋biej poruszamy si臋 w sobie na poziomie poza my艣lowym, tym bardziej jeste艣my po艂膮czeni z tymi co dooko艂a.

Towarzyszy膰 艣wiatu

Pi臋knym przyk艂adem obecno艣ci jest historia 艣mierci muchy, kt贸r膮 Marguerite Duras zapisa艂a w swoim tek艣cie 鈥濸isa膰鈥. Pewnego dnia pisarka b臋d膮c w spi偶arce zobaczy艂a umieraj膮c膮 much臋 i postanowi艂a towarzyszy膰 jej podczas 艣mierci. Usiad艂a wi臋c w k膮cie pomieszczenia i czeka艂a. Trwa艂o to dziesi臋膰 albo pi臋tna艣cie minut i ju偶 wydawa艂o si臋, 偶e 偶ycie usz艂o z muchy, kiedy si臋 poruszy艂a. Duras czeka艂a wi臋c dalej, a偶 w ko艅cu 艣mier膰 zaw艂adn臋艂a much膮. To wsp贸艂towarzyszenie w ostatnich chwilach muchy mo偶e wydawa膰 si臋 rzecz膮 艣mieszn膮, absurdaln膮 i niezrozumia艂膮, jednak w艂a艣nie w nim zawiera si臋 ca艂y urok obecno艣ci. Jestem i towarzysz臋 艣wiatu w jego biegu, bez oceny, bez kategoryzacji 鈥瀟o jest g艂upie鈥, bez zb臋dnego racjonalizowania i argumentowania.

Umys艂 kontra cia艂o

Kiedy umys艂 wyprzedza cia艂o, to cia艂o staje si臋 nieautentyczne 鈥 za szybko jeste艣my my艣l膮 i cia艂o nie nad膮偶a. Kiedy cia艂o prowadzi nie my艣li, czy zaprowadzi rozum w rejony, w kt贸re on 艣wiadomie nigdy by nie poszed艂. I w tych rejonach niejednokrotnie musimy si臋 mierzy膰 ze swoimi l臋kami. Jednak bez tego spotkania nie mo偶na sta膰 si臋 w pe艂ni wolnym i obecnym.

鈥濸贸艂 kroku鈥 od swojego 偶ycia

Nieobecno艣膰 jest dla mnie s艂owem okre艣laj膮cym kondycj臋 wsp贸艂czesnego cz艂owieka, kt贸ry jest niejako 鈥瀙贸艂 kroku鈥 od swojego 偶ycia. 呕yje asekuracyjnie, a przez to nie do艣wiadcza w pe艂ni urok贸w 艣wiata. Unika skrajne rozpaczy, ale te偶 nie daje sobie mo偶liwo艣ci na ekstatyczn膮 rado艣膰. Egzystuje od zadania do zadania, od jednej my艣li do drugiej, bez g艂臋bszej refleksji i bez konfrontacji z otaczaj膮c膮 go rzeczywisto艣ci膮. A przecie偶 chodzi o bycie tu i teraz, moment za momentem, o danie sobie na wszystko czasu, nie gonienie, ale te偶 nie zapadanie si臋 (w czasie i w sobie). O dostawanie impulsu i reagowanie na niego, a nie udawanie, 偶e go nie ma. O r贸wnowag臋. Zalezienie balansu. Istnienie w okre艣lonej przestrzeni, okre艣lonym czasie i okre艣lonych warunkach. O 艣mianie si臋, p艂akanie, z艂orzeczenie i eufori臋. O bycie nie wbrew demonom, ale wesp贸艂 z nimi. O bycie po prostu.

Odpuszczanie

Pozw贸lmy sobie na my艣lenie nie od g艂owy. My艣lenie 鈥瀓akie to jest niezrozumia艂e i wspania艂e鈥. Bo 偶ycie jest pi臋kne dzi臋ki tajemnicy jak膮 w sobie nosi. Wiem, 偶e nic nie wiem i to jest cudowne, bo dopiero po tym jak odpuszcz臋, 偶e nie wiem 鈥 mog臋 sta膰 si臋 w pe艂ni obecnym.

***

O autorce:

Monika Czajkowska, pomys艂odawczyni i tw贸rczyni projektu 鈥濩z臋艣ci cia艂a. Do艣wiadczenie obecno艣ci鈥 realizowanego w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 鈥 Kultura w sieci, kt贸ry znajdziecie na Instagramie pod nazw膮 鈥濪o艣wiadczenie obecno艣ci鈥: www.instagram.com/doswiadczenie.obecnosci/

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close