Nowe modele w nowym świecie pracy
Doświadczenie pandemii koronawirusa niewątpliwie niezwykle przyspieszyło procesy popularyzacji nowych modeli pracy, które już zmieniły i będą dalej trwale zmieniać świat zawodowy. Co ważne, kandydaci już niemal powszechnie domagają się, by pracodawcy jasno określali swoje podejście do pracy zdalnej i hybrydowej. Aż 91% ze wszystkich badanych Pracuj.pl wyraża opinię, że w ofertach zatrudnienia powinna być zamieszczana wyraźna informacja o tym, czy stanowisko umożliwia wykonywanie obowiązków w tych modelach.
Zjawisko pracy hybrydowej i zdalnej to kolejny temat, któremu poświęciliśmy raport Pracuj.pl „Dwa lata nowej normalności. Pracownicy i kandydaci w nowym świecie pracy”. W ciągu ostatnich 24 miesięcy przeprowadzone zostały cztery edycje badania. Najnowszy pomiar zrealizowano na początku marca 2022 roku na grupie 964 użytkowników Pracuj.pl. W najnowszym tekście przyglądamy się preferowanym modelom pracy, sposobom kontroli pracy zdalnej, mniej formalnym aspektom wykonywania zadań z domu, a także popularności rekrutacji zdalnej.
Praca hybrydowa – i dla biurowych, i dla zdalnych
Poprzednie trzy pomiary Pracuj.pl dowiodły, że osoby mające za sobą doświadczenie pracy zdalnej lub hybrydowej zazwyczaj nie wyobrażają sobie powrotu do modelu w pełni stacjonarnego. W najnowszym badaniu z marca 2022 roku przyjrzeliśmy się natomiast, jak do nowych modeli pracy odnosi się ogólna grupa badanych – uwzględniająca także pracujących z biura lub szukających pracy. Także w tym wypadku model w pełni stacjonarny nie jest najbardziej pożądany.

Tylko co czwarty respondent Pracuj.pl z grupy ogólnej (26%) deklaruje, że chciałby wykonywać obowiązki wyłącznie w biurze. Jednocześnie jeszcze mniej, bo 14,5% chciałoby pracować w pełni zdalnie. Najchętniej wybieraną opcją jest praca hybrydowa, na którą stawia 59,5% kandydatów i pracowników. To kolejne badanie Pracuj.pl wykazujące, że pracownicy nie chcą całkiem rezygnować z dostępu do przestrzeni biurowej czy innej wspólnej przestrzeni pracy – jednak rola tych miejsc będzie prawdopodobnie ewoluować, by lepiej wspierać cele modelu hybrydowego.
Nasze badanie pokazało, że możliwość wykonywania obowiązków poza biurem rozbudza wyobraźnię szerokiego grona pracowników. Wnioski z tych danych są niezmienne od dłuższego czasu. Sukcesywnie obserwujemy na rynku umacnianie się perspektywy, zgodnie z którą praca hybrydowa w różnych wariantach będzie także po pandemii najbardziej pożądanym modelem wykonywania obowiązków. Pociąga to za sobą wiele innych konsekwencji dla życia firm, od konieczności przeprojektowania biur i zmiany ich roli, przez wdrożenie na stałe metod zarządzania pracą, aż po nowe formy budowy więzi pracowników z firmą.
– komentuje Jolanta Lewandowska-Bitkowska, HR Business Partner w Grupie Pracuj.
Praca zdalna pod kontrolą pracodawców
Jednym ze zjawisk, które generują dyskusję wśród pracodawców i pracowników, jest kontrola zadań podczas wykonywania pracy zdalnej. Ten temat budzi na rynku pracy duże emocje. Pomijając kwestie formalne i prawne, nie zawsze pod tym względem jasne, na rynku powstała potrzeba korzystania z narzędzi, które pozwalają zarządzać na odległość.
Okazało się to dużym testem zaufania między pracownikami i ich przełożonymi. 35% respondentów Pracuj.pl pracujących zdalnie lub hybrydowo przyznaje, że ich pracodawca weryfikował, czy realnie wykonują oni swoje obowiązki zawodowe. Kolejne 28% badanych przyznało, że nie ma pewności, czy taka weryfikacja miała lub ma miejsce – co jest niepokojącym sygnałem. Eksperci podkreślają bowiem, że skuteczny i etyczny monitoring pracy podwładnych powinien odbywać się w transparentny i zrozumiały sposób. W jaki sposób firmy najczęściej weryfikują pracę zdalną, wykonywaną przez członków zespołu? Na podstawie badań wyliczyć można trzy podgrupy: metody oparte na bezpośrednim kontakcie, oprogramowanie i formularze do raportowania zadań, a także narzędzia monitorujące.

Praca zdalna i życie prywatne

Rekrutacja zdalna – wciąż mile widziana

Tylko 13% badanych byłoby mniej skłonnych wysłać swoje CV do pracodawcy, który oferuje wyłącznie zdalny proces rekrutacji – czyli online lub telefoniczny, bez fizycznego kontaktu na żadnym etapie. 42% osób jest wręcz bardziej skłonnych wysłać swoje CV na taką ofertę pracodawcy. Dla największej liczby badanych (dla 45%) nie ma znaczenia forma procesu rekrutacyjnego przy podejmowaniu decyzji o wysłaniu aplikacji w odpowiedzi na ogłoszenie.
Otwartość kandydatów na nowe formy rekrutacji jest stale wysoka. Podobnie działy HR sprawnie zaadaptowały nowe narzędzia, w tym platformy do zarządzania rekrutacjami, komunikatory i programy do połączeń video. W obszarze rekrutacji zdalnej pozostaje jednak wciąż wiele wyzwań do rozwiązania. Niektóre grupy kandydatów cały czas doświadczają wykluczenia cyfrowego. Innym wyzwaniem jest projektowanie hybrydowych bądź bezpiecznych modeli prowadzenia rekrutacji dla branż, w których decyzja o zatrudnieniu nie może opierać się na rozmowie, ale także np. na testach manualnych
– podsumowuje Konstancja Zyzik, Menedżerka ds. Pozyskiwania Talentów i Rozwoju Pracowników w Grupie Pracuj.
Analizując nastawienie kandydatów w ciągu dwóch lat pandemii można stwierdzić, że nastawienie zmieniało się wraz z liczbą zachorowań i specyfiką obostrzeń nakładanych na społeczeństwo. Ta forma rozmowy o pracę miała najwięcej zwolenników podczas pierwszej fali pandemii, czyli w kwietniu 2020 r. Obecnie można stwierdzić, że zdalny proces rekrutacji jest akceptowany, mimo braku obostrzeń uniemożliwiających obecność fizyczną podczas rozmowy o pracę.