Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Korporacja – Bożena Leśniewska, Orange Polska

Korporacja – Bożena Leśniewska, Orange Polska

Głosowanie na Bizneswoman Roku Publiczności trwa. Przeczytaj kwestionariusze finalistek i oddaj swój głos.

BOŻENA LEŚNIEWSKA – Orange Polska SA – Członek Zarządu ds. Sprzedaży i Komercyjnej Digitalizacji
Jest specjalistką w zakresie m.in. zarządzanie strategiczne, zarządzanie sprzedażą , eCommerce, multichannel, business transformation. Jest współautorką strategii 2020 Orange Polska. Jej ambicją jest konsekwentna transformacja firmy z koncentracją na kliencie i jego doświadczeniu w każdym punkcie kontaktu (cyfrowym i fizycznym). Pod jej nadzorem w 2015 roku Orange Polska otworzył 8 nowoczesnych, interaktywnych salonów sprzedaży – Smart Store.

Jaka była Pani droga na to stanowisko?

Ponad 20 lat swojego życia zawodowego spędziłam na stanowiskach związanych ze sprzedażą. Konsekwentnie, krok po kroku przechodziłam przez kolejne szczeble kariery. Zaczynałam od stanowiska przedstawiciela handlowego (DHL), przez kierownika i dyrektora regionalnego (Polkomtel), dyrektora departamentów w centralach firm (Polkomtel, PTK Centertel, TPSA), dyrektora wykonawczego, po stanowisko członka zarządu w Orange Polska. W zarządzaniu sprzedażą fascynuje mnie ciągła zmienność. Zmiana jest moim żywiołem. Przez te wszystkie lata zajmowałam się rynkiem konsumenckim i biznesowym, zarządzałam kanałami sprzedaży, strukturami wsparcia, rozwojem strategii i biznesu. Od listopada ubiegłego roku odpowiadam w Orange Polska nie tylko za sprzedaż, lecz także za komercyjną digitalizację firmy. Oznacza to ponadfunkcyjną koncentrację na kliencie i jego doświadczeniu w każdym punkcie kontaktu z nami i naszymi produktami, sukcesywną integrację światów wirtualnego i rzeczywistego. Zajmuję się także transformacją. Współuczestniczę w zmianie modelu operacyjnego firmy zarówno w zakresie platform i narzędzi IT, jak i upraszczania procesów i produktów dla klientów. Każde doświadczenie dzielę z coraz większymi zespołami, którymi jest mi dane zarządzać. Wraz z zespołem wdrożyłam nowy model biznesowy oparty o strategię Macro2Micro i online centryczną organizację. Sprzedaż to w końcu gra zespołowa, a ja lubię pracę z ludźmi.

Co było największym wyzwaniem?

Myślę, że ten czas jest właśnie teraz. Moim zadaniem jest przeprowadzić obszar sprzedaży przez zmianę związaną z digitalizacją i wdrożeniem modelu omnichannel. To, co dzieje się w świecie wirtualnym coraz mocniej wyznacza trendy w fizycznej sieci sprzedaży. Dynamiczny rozwój internetu, urządzeń mobilnych i mediów społecznościach, to wszystko jest wyzwaniem dla organizacji takich jak nasza. W bardzo krótkim czasie zmieniły się zwyczaje zakupowe klientów. Klient ma szybki i łatwy dostęp do informacji o produktach i usługach. Wie, czego chce, chętnie korzysta z alternatywnych kanałów komunikacji i z nich czerpie rekomendacje. Punktem wyjścia i zakończeniem procesu zakupowego czy obsługowego jest coraz częściej internet, a my musimy być wszędzie tam, gdzie znajdują się klienci. Zmiany te wymagają innego niż dotychczas planowania, monitorowania i zarządzania sprzedażą. Bazujemy na wdrażanej wielokanałowej strategii sprzedaży, w której kanały wirtualne (portal internetowy z e-shopem i e-carem) i fizyczne przenikają się wzajemnie. Równocześnie reagujemy na światowe trendy otwierając najbardziej rozbudowane, interaktywne salony – Smart Store Orange. To miejsca, które łączą świat online z offline. Aktualnie mamy 9 takich salonów w 8 miastach. Wykorzystujemy nowe narzędzia informatyczne, które automatyzują procesy biznesowe a równocześnie gwarantują nam zmianę optyki z kanałowej na wielowymiarową, w centrum której znajduje się klient i jego potrzeby. Zmiana podejścia do sprzedaży oznacza zmianę roli menedżera. Wymaga przede wszystkim mentalnej zmiany i konieczności poszerzenia swoich kompetencji i rozumienia całego procesu w przenikających się kanałach. Dla mnie to kolejna szansa na rozwój i stworzenie nowej jakości. Aktywnie uczestniczę w tej zmianie. Zarządzanie sprzedażą to dla mnie zarządzanie ludzką motywacją, wydobywanie z ludzi ich potencjału, stwarzanie możliwości zmierzenia się z własnymi ograniczeniami. Sama obecnie edukuję się w zakresie takich tematów jak digital marketing, big data, personalizacja ofert w oparciu o wiedzę o kliencie.

Co Panią inspiruje do działania?

Jestem człowiekiem czynu. Wierzę, że dzięki działaniu osiąga się skuteczność. Szukam, mocno stawiam na edukację i samorozwój. Jednocześnie poszukuję i znajduję w każdym człowieku jego unikatową jakość i niezwykłość. Jestem certyfikowanym mentorem. Prowadzę procesy mentoringowe, szczególnie dla kobiet menedżerek w ramach firmy i poza nią. Wspieranie w rozwoju zawodowym menedżerów średniego i wyższego szczebla, szczególnie kobiet, obserwowanie jak w trakcie trwania procesu przełamują swoje bariery, daje mi ogromną satysfakcję. Od kilku lat realizuję autorski program Misja Lider, którego celem jest rozwój kompetencji współczesnego lidera, takich jak empatia, angażowanie pracowników, kultura informacji zwrotnej, troska o rozwój własny i podległych pracowników. Inwestycja w ludzi zwraca się w trudnych chwilach z nawiązką. W wymiarze biznesowym dla zespołu, który jest lojalny, zaangażowany i współpracuje nie ma rzeczy niemożliwych. Taki zespół pozytywnie „nakręca” lidera. Menedżerowie z którymi pracuję w ramach programu Misja Lider pojawiają się na branżowych konferencjach promując przywództwo zaangażowane oraz inspirują i dzielą się swoim doświadczeniem w ramach projektów prowadzonych przez inne organizacje. Rozwój własny i wspieranie innych w rozwoju to jedna z moich wartości osobistych. Pozostałe to uczciwość, tolerancja, niezależność. W trudnych chwilach zawsze daję sobie chwilę czasu na refleksję. Zarządzam własną energią. Weekendy nad Bałtykiem, rower, celebrowanie ważnych wydarzeń, dobra książka, teatr i dalekie urlopowe podróże z rodziną w świat innych kultur, pozwalają mi na nieustanne odnawianie energii.

Co Pani uważa za swój największy sukces?

Na każdym etapie wraz z zespołami, którymi zarządzałam dostarczałam wyniki. Dlatego jestem teraz w tym miejscu mojej kariery. Szczególnie dobrze wspominam 7 -procentowy wzrost udziału w rynku średnich przedsiębiorstw, który osiągnęłam w ciągu zaledwie dwóch lat od wdrożenia nowego modelu biznesowego, po moim przyjściu do PTK Centertel. Ponadto efektywne połączenie struktur PTK Centertel i TP SA. Integracja sprzedaży obu firm i rynków biznesowego i masowego powiązana była ze zmianą kultury organizacyjnej i dała efekt synergii rynków stacjonarnego i mobilnego. Bardzo cieszy mnie również skuteczna transformacja oparta o wspomniany już model Macro2Micro i online centryczną organizację. Zmiana na tym poziomie była olbrzymim wyzwaniem organizacyjnym, systemowym i kulturowym. Rozwój menedżerów wzmocnił umiejętności budowania pozytywnego doświadczenia naszych pracowników, co przełożyło się na jakościową obsługę Klientów. NPS (Net Promoter Score ) pracowniczy – skłonność do polecania Orange jako dobrego pracodawcy od 1Q2013 wzrósł o 22 pp. Wskaźnik Satysfakcji czyli ogólne zadowolenie ze środowiska pracy/atmosfery, w tym samym okresie wzrósł o 7 pp. Wdrożona pierwsza faza omnikanałowego modelu sprzedaży zaowocowała ponad 6% wzrostem ilości kontraktów w okresie Q1-Q3 2015

Dlaczego zdecydowała się Pani wziąć udział w Konkursie Bizneswoman Roku?

Stoję na czele jednej z największych sieci sprzedaży w Polsce. Współuczestniczę w zmianie modelu operacyjnego firmy, zarówno w zakresie platform i narzędzi IT. Stereotypowo te działania nie kojarzą się z rolą kobiety – szefa sprzedaży. Tymczasem udział kobiet na stanowiskach menedżerskich w Orange Polska sięga niemal 37 proc. Zapewniamy równy dostęp do stanowisk, bez względu na płeć czy wiek. Wierzę, że różnorodne kompetencje kobiet podnoszą jakość zespołu zarządzającego, wnoszą większą wrażliwość społeczną, a to niezwykle ważne przy wdrażaniu narzędzi wsparcia, monitoringu i budowania standardów, które zapewnią komfort zarówno klientom, jak i pracownikom pierwszej linii. Chcę wykorzystać ten potencjał nie tylko przez wdrażanie modeli biznesowych, menedżerskie programy rozwojowe czy mentoring. Ten konkurs jest do tego fantastyczną okazją.
Drogie panie – odważnie realizujcie swoje ambicje.

Swój głos możesz oddać, klikając na: www.forbes.pl/bizneswomanroku

Plakat Bizneswoman Roku

 

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

[newsletter_form type="minimal"]

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close