Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Korporacja – Joanna Pawlak, Grupa Wirtualna Polska

Korporacja – Joanna Pawlak, Grupa Wirtualna Polska

Głosowanie na Bizneswoman Roku Publiczności trwa. Przeczytaj kwestionariusze finalistek i oddaj swój głos.

JOANNA PAWLAK – Grupa Wirtualna Polska – VP Sales Key Clients
Jest managerem i ekspertem w zakresie m.in. rynku mediowego, e-commerce i negocjacji. Dzięki jej wiedzy, kompetencjom i doświadczeniu z dużym sukcesem udało się przeprowadzić spółkę przez bardzo trudny okres połączenia dwóch konkurencyjnych marek i struktur. Jej praca przyczyniła się do sukcesu giełdowego spółki w maju 2015 r.

Jaka była Pani droga na to stanowisko?

Dołączyłam do Wirtualnej Polski w 2004 roku. To była śmiała decyzja, spółka była bowiem wówczas w upadłości, a zespół sprzedażowy liczył w pierwszym dniu mojej pracy… dwie osoby. Ale ja lubię wyzwania, to mnie napędza. Poza tym wszystko, co robię, robię zawsze na 100 procent. Już rok później zwiększyliśmy przychody, a firma wyszła zwycięsko z procesu upadłości. Niezwykle sobie cenię to, że jedna z osób, które wtedy ze mną zaczynały pracuje z nami do dziś. Przez następne lata rozpędzaliśmy maszynę, czyniąc z WP wicelidera rynku. Wprowadzaliśmy nowatorskie rozwiązania: produktowe i sprzedażowe, rozbudowywaliśmy zespół, walczyliśmy o palmę pierwszeństwa. Kierowałam jednocześnie sprzedażą, marketingiem spółki, obszarem e-commerce, działem badań, w sumie blisko dwustoma osobami. W 2014 roku, podczas przejęcia WP przez O2, zostałam szefem połączonych struktur sprzedaży spółek. To było ekscytujące wyzwanie, a jednocześnie czas niezwykle intensywnej, bardzo ciężkiej pracy. Powierzono mi stanowisko VP Sales, później VP Sales Key Clients. Stanowiło to dla mnie ogromne wyróżnienie, zwłaszcza, że nieczęsto się zdarza, by właściciel spółki przejmującej, o tożsamych strukturach i kompetencjach, powierzył odpowiedzialność za przychody osobie ze spółki przejmowanej.

Co było największym wyzwaniem?

Dla mnie i dla całej Grupy WP – przełom roku 2014/2015 i cały 2015 rok – integracja WP i O2, wprowadzenie spółki na giełdę, konsolidacja rynku, czyli zakup kolejnych podmiotów.
Nowym właścicielom WP zależało na jak najszybszym zwiększeniu skali działalności, co wymagało radykalnych zmian wewnątrz firmy. Kluczowe stało się szybkie stworzenie wspólnego, dobrze działającego i rozumiejącego się zespołu Biura Reklamy – a pamiętajmy, łączyły się dwie spółki o tym samym profilu działalności, ale o zupełnie innej kulturze organizacyjnej. Moim celem było wypracowanie jednolitej struktury sprzedaży, z jasnym podziałem kompetencji i odpowiedzialności pomiędzy działami. Przeprowadzaliśmy wewnętrzną rewolucję i jednocześnie staraliśmy się osiągnąć założone cele sprzedażowe. Chciałam – i to się udało – by proces ten przebiegał w sposób niezauważalny dla klientów biur reklamy WP i O2, którzy oczekiwali od nas jeszcze lepszej oferty i obsługi.
Po integracji skupiliśmy się na opracowaniu spójnej, wspólnej oferty i na komunikacji z klientami. Równocześnie bardzo dbałam o podnoszenie poziomu zaangażowania i motywacji pracowników połączonych biur. Bez zmotywowanych, pełnych energii i wiary w to, co się robi ludzi, żadna firma nie osiągnie sukcesu. Wyzwaniem było wszystko: tworzenie nowej jakości, godzenie różnych kultur o odmiennych stylach budowania relacji i sprzedaży, integracja zespołu… Branża doceniła nasze starania, co potwierdziły wysokie noty biura reklamy w rankingu „Media i Marketing Polska” już w 2014 roku i uznanie go rok później za najlepsze Biuro Reklamy Internetowej. Użytkownicy również docenili zachodzące u nas zmiany – WP została liderem polskiego internetu. Tu wielki ukłon w stronę moich współpracowników, bez których, jestem pewna, nie udałoby się tego wszystkiego osiągnąć.
Nowe podmioty, które kupowała spółka to kolejne wyzwania związane z integracją zespołów sprzedażowych i uspójnianiem polityki w tym obszarze, a co za tym idzie, większa odpowiedzialność za budżet przychodowy firmy.

Co Panią inspiruje do działania?

Zawodowo motywuje mnie postawiony przede mną jasny cel, napędza – dążenie do niego. Moją domeną jest działanie, nie umiem stać w miejscu. Z entuzjazmem podejmuję każde, małe i wielkie, wyzwanie i tym entuzjazmem potrafię zarażać ludzi wokół mnie. Co mnie inspiruje? Ludzie i przede wszystkim rodzina.

Co Pani uważa za swój największy sukces?

Sukces, ten największy, jest jeszcze przede mną. Niezależnie od dotychczasowych osiągnięć, zawsze patrzę dalej. W GWP największym zawodowym sukcesem jest mój zespół. Ludzie, z którymi pracuję. Ważne jest dla mnie budowanie dobrej atmosfery pracy, tworzenie miejsca, w którym można się rozwijać, uczyć. To pomaga w osiąganiu celów. Istotne jest też wyciąganie wniosków z popełnianych błędów.
Wiem, brzmi banalnie, ale naprawdę o to właśnie chodzi: o odwagę, działanie, podejmowanie wyzwań. Sukcesem jest realizowanie ambitnych, przyznaję, celów przychodowych spółki i osiąganie dynamiki większej niż rynek przy ciągłej integracji struktur sprzedażowych w różnych wymiarach organizacyjnych i produktowych. Poza tym uznanie Biura Reklamy WP za najlepsze biuro reklamy internetowej w Polsce w 2015 r. (Media i Marketing Polska, ranking Biura Reklamy, przyp. red.), zaledwie rok po integracji. To dla mojego zespołu i dla mnie fantastyczna nagroda za ciężką pracę, za wysiłek włożony w skuteczne, jak widać, połączenie struktur „korporacyjnej” WP i O2 z jej „garażową” kulturą. Klienci wyróżnili nas za profesjonalizm, sprawność działania, nowatorskie kampanie, np. z wykorzystaniem na szeroką skalę mobile’u lub Big Data.

Dlaczego zdecydowała się Pani wziąć udział w Konkursie Bizneswoman Roku?

Przyznam, że to dla mnie najtrudniejsze pytanie… Zawsze ceniłam projekty, które promują kobiety w biznesie. Szczególnie bliskie są mi kategorie konkursowe Debiut Roku i Moja Firma – od lat trzymam kciuki za panie w nich nominowane. Podkreślanie roli kobiet w tych dwóch kategoriach uważam za szczególnie ważne społecznie. Chciałabym też uświadomić moim trzem córkom, że można i należy podejmować nowe wyzwania, niezależnie od tego czy dopiero rozpoczyna się karierę zawodową czy, posiadając już dorobek, kontynuuje poszukiwania wciąż nowych. Biorąc udział w Konkursie Bizneswoman Roku w kategorii Korporacja chciałam też pokazać, że sukces w niej można osiągnąć tylko poprzez pracę zespołową, zaangażowanie, wzajemne zaufanie, zrozumienie celów. W tej kategorii powinny być nominowane i doceniane, moim zdaniem, całe zespoły i ich współdziałanie.

Swój głos możesz oddać, klikając na: www.forbes.pl/bizneswomanroku

Plakat Bizneswoman Roku

 

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

[newsletter_form type="minimal"]

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close