Biznes i kosmetyki naturalne - wywiad z za艂o偶ycielkami marki Mokosh

S膮 niczym ogie艅 i woda, a jednak wsp贸lnie stworzy艂y biznes, kt贸ry podbija rynki zagraniczne

Magda Mikos

Twierdz膮, 偶e s膮 skrajnie r贸偶ne, ale wzajemnie si臋 uzupe艂niaj膮 i czerpi膮 z siebie jak najwi臋cej. W ci膮gu 7 lat zbudowa艂y najbardziej cenion膮 i rozpoznawaln膮 na polskim rynku mark臋 kosmetyk贸w naturalnych 鈥 MOKOSH, kt贸ra podbi艂a serca kobiet tak偶e poza granicami kraju. Doskonale wykorzystuj膮 potencja艂 rynkowy, a ich polityka zero waste jest odpowiedzi膮 na obecne trendy i zapotrzebowanie klient贸w wybieraj膮cych zr贸wnowa偶ony tryb 偶ycia. Z Ann膮 Didiuk i Ann膮 Rutkowsk膮-Didiuk, laureatkami XII edycji konkursu Bizneswoman Roku rozmawia Magda Mikos.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Razem tworzycie mark臋 kosmetyk贸w naturalnych, kt贸ra kusi du偶膮 ilo艣ci膮 sk艂adnik贸w aktywnych i pi臋knymi zapachami produkt贸w. Jaka misja przy艣wieca wam tworz膮c te produkty?

Przede wszystkim zale偶y nam na skuteczno艣ci naszych produkt贸w, przy jednoczesnym zachowaniu najwy偶szych standard贸w bezpiecze艅stwa i poszanowaniu 艣rodowiska naturalnego. Cieszy nas to, 偶e dzi臋ki naszym kosmetykom jeste艣my w stanie udowodni膰, 偶e naturalny produkt stworzony w spos贸b odpowiedzialny, z dba艂o艣ci膮 o 艣rodowisko, mo偶e by膰 skuteczny, mo偶e dawa膰 wyra藕ne efekty na sk贸rze. Faktycznie nasze kosmetyki zawieraj膮 du偶o sk艂adnik贸w aktywnych, nie s膮 one jednak dobrane przypadkowo. Analizujemy niezliczon膮 ilo艣膰 raport贸w z bada艅 i dobieramy sk艂adniki tak, aby si臋 uzupe艂nia艂y lub wzmacnia艂y wzajemnie swoje dzia艂anie. Wa偶ny jest te偶 dla nas zapach, obie z Ani膮 jeste艣my wra偶liwe na zapachy, a Ania Didiuk jest dodatkowo wyj膮tkowo uzdolniona, je偶eli chodzi o ich rozpoznawanie i 艂膮czenie. Dlatego nasze produkty wyr贸偶niaj膮 si臋 tak pi臋knymi zapachami.

Powiedzia艂y艣cie kiedy艣, 偶e jeste艣cie zupe艂nie r贸偶ne. W jaki spos贸b to pomaga wam w biznesowym dope艂nianiu si臋?

Zgadza si臋, jeste艣my skrajnie r贸偶ne, ale przy艣wieca nam jeden cel: rozw贸j naszej firmy i produkt贸w, realizowanie racjonalnych inwestycji i ch臋膰 nieustannego podnoszenia swoich kwalifikacji i kwalifikacji pracownik贸w. W tym temacie mamy sp贸jn膮 wizj臋, by膰 mo偶e dlatego pomimo skrajnie r贸偶nych charakter贸w i sposobu dzia艂ania tak sprawnie wsp贸lnie prowadzimy biznes. Natomiast w r贸偶nicach, jakie s膮 mi臋dzy nami widzimy dodatkow膮 warto艣膰. Uzupe艂niamy si臋 – Ania Didiuk lubi dzia艂a膰 projektowo, rozpoczyna膰 nowe tematy, za艣 Ania Rutkowska-Didiuk preferuje zarz膮dzanie procesowe i planowanie projekt贸w w szerszym kontek艣cie firmy. Ania Didiuk daje energi臋 do dzia艂ania, za艣 Ania Rutkowska-Didiuk mediuje w sytuacjach konfliktowych. Takich przyk艂ad贸w r贸偶nic mo偶na wymienia膰 wiele, natomiast one wszystkie sk艂adaj膮 si臋 na sp贸jny model zarz膮dzania.

Kogo nazwa艂yby艣cie swoimi role models, je艣li chodzi o spos贸b prowadzenia biznesu? Kto Was inspiruje?

呕adna z nas nie potrafi wskaza膰 jednej osoby, kt贸ra inspirowa艂aby j膮 w ca艂o艣ci swoich dzia艂a艅. W zale偶no艣ci od obszaru mamy r贸偶ne osoby, kt贸re nas inspiruj膮. Lubimy zapoznawa膰 si臋 z historiami innych przedsi臋biorc贸w i analizowa膰, jak osi膮gn臋li sukces, czytamy du偶o case studies, ale inspiruj膮 nas tak偶e nasi rodzice, rodze艅stwo, pracownicy. Zwracamy uwag臋 na szczeg贸艂y, czasem podoba nam si臋, jak kto艣 prowadzi spotkanie biznesowe, czasem jak 艣wietnie argumentuje podczas procesu sprzeda偶y albo jak wyprowadza firm臋 z kryzysu. Uwa偶amy, 偶e u ka偶dego mo偶na zale藕膰 cech臋 lub mo偶na zaobserwowa膰 dzia艂anie, kt贸re jest inspiruj膮ce.聽

Jako marka dbacie nie tylko o najwy偶szej jako艣ci naturalne produkty, ale r贸wnie偶 recykling Waszych szklanych opakowa艅 – prowadzicie punkty ich odbioru, a tak偶e zach臋cacie do ponownego wykorzystania. Wierzycie, 偶e takie ma艂e gesty maj膮 znaczenie?

Ka偶dy ma艂y gest na rzecz Matki Natury ma znaczenie! Gdyby ka偶dy mieszkaniec Globu wykona艂 jedno dzia艂anie na rzecz Ziemi dziennie, nawet najmniejsze jak: podniesienie 艣miecia z ulicy, zasadzenie ro艣liny, wyb贸r produktu w ekologicznym opakowaniu w sklepie, zrezygnowanie z plastikowej s艂omki w restauracji, to codziennie by艂oby realizowanych kilka miliard贸w takich dzia艂a艅. Na pewno szybko odczuliby艣my tego pozytywne skutki. W zwi膮zku z tym, nie ma znaczenia czy dzia艂anie jest ma艂e, czy du偶e, wa偶ne, 偶eby regularnie realizowa膰 proekologiczne zadania i by膰 w tym konsekwentnym. W Mokosh z ogromn膮 przyjemno艣ci膮 i satysfakcj膮 realizujemy przedsi臋wzi臋cia na rzecz Ziemi. Prowadzimy odbi贸r pustych opakowa艅 z rynku, zrezygnowali艣my z plastikowych butelek na rzecz monta偶u systemu uzdatniaj膮cego wod臋, korzystamy z materia艂贸w z recyklingu, zainwestowali艣my w maszyn臋 pozwalaj膮c膮 zamienia膰 zu偶yte opakowania na wype艂nienie do paczek hurtowych, zdecydowali艣my si臋 postawi膰 na odnawialne 藕r贸d艂a energii. Opr贸cz tego cyklicznie prowadzimy akcje edukacyjne, np. warsztaty dla dzieci z zakresu ekologii, a tak偶e akcje sprz膮tania ziemi czy monta偶u domk贸w dla zwierz膮t. Od samego pocz膮tku chcia艂y艣my prowadzi膰 firm臋 w zgodzie z natur膮, nie tylko w zakresie doboru sk艂adnik贸w do naszych kosmetyk贸w, ale tak偶e wszelkich dzia艂a艅 spo艂ecznie odpowiedzialnych.

Na koniec chcia艂abym zapyta膰, jaka by艂aby Wasza rada dla kobiet, zmagaj膮cych si臋 z 偶yciowymi lub biznesowymi trudno艣ciami, kt贸rym brakuje nadziei i motywacji?

Jak ju偶 wspomnia艂y艣my, ka偶da z nas jest inna, w zwi膮zku z tym ka偶da z nas b臋dzie mia艂a inn膮 rad臋 dla kobiet zmagaj膮cych si臋 z trudno艣ciami. Ania Didiuk trudno艣ci traktuje jako lekcj臋 i stara si臋 czerpa膰 z nich energi臋 do dzia艂ania. Trudne momenty motywuj膮 j膮 do pokonywania swoich ogranicze艅 i wychodzenia ze strefy komfortu. M贸wi sobie: 鈥濷K, jest 藕le, ale w zwi膮zku z tym trzeba jeszcze lepiej dzia艂a膰 i przeku膰 t臋 sytuacj臋 w sukces鈥. Ania Rutkowska-Didiuk, z kolei, gdy pojawia si臋 trudny moment, analizuje go, rozk艂ada na czynniki pierwsze, dobiera najlepsze dzia艂anie obmy艣la plan i dzi臋ki temu przestaje si臋 tak膮 sytuacj膮 stresowa膰. Jej recept膮 na stres jest spokojna analiza i skupienie si臋 na dzia艂aniu, a nie na emocjach.

Aneta Gasparska (DPD Polska) wr臋cza statuetk臋 Bizneswoman Roku 2020 za艂o偶ycielkom marki Mokosh

Anna Didiuk i Anna Rutkowska-Didiuk to wsp贸艂za艂o偶ycielki polskiej marki MOKOSH, produkuj膮cej naturalne kosmetyki, kt贸rych sprzedaz odbywa si臋 nie tylko na rynku krajowym, ale tak偶e na rynkach zagranicznych. S膮 laureatkami nagrody g艂贸wnej w konkursie Sukces Pisany Szmink膮 Bizneswoman Roku w kategorii Biznes Roku: Przych贸d poni偶ej 10 mln z艂otych, kt贸rej Partnerem jest DPD Polska.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close