Jak trenowa膰 uwag臋 i krytyczne my艣lenie?

4 sposoby na to, jak trenowa膰 krytyczne my艣lenie i uwag臋

Patrycja Sawicka-Sikora

呕yjemy w 艣wiecie e-biegunki, smogu informacyjnego. W rezultacie wi臋kszo艣膰 z nas jest przebod藕cowana, cho膰 nie do ko艅ca zdaje sobie z tego spraw臋. Nie艣wiadomie sami podkopujemy w艂asne mo偶liwo艣ci 艣wiadomego podejmowania decyzji, koncentracji i krytycznego my艣lenia. Co zrobi膰, by ten trend odwr贸ci膰? O tym mo偶ecie us艂ysze膰 w ostatnim webinarze z cyklu: Kompetencje Przysz艂o艣ci organizowanego w ramach Sukces TO JA prowadzonego, przez Patrycj臋 Sawick膮- Sikor臋, psycholo偶k臋 biznesu, specjalizuj膮c膮 si臋 w pracy z wypaleniem zawodowym, stresem i emocjami w pracy.

艢wiadomie konsumujmy tre艣ci

Wed艂ug realizowanych na 艣wiecie 聽bada艅, ilo艣膰 tre艣ci i komunikat贸w, z kt贸rymi mamy styczno艣膰, nieustannie si臋 zwi臋ksza. 艢rednio ka偶dy z nas odwiedza codziennie 30 stron internetowych, otrzymuje i odpowiada na 50 SMS i jakie艣 200 maili. Nie licz膮c program贸w TV, komunikat贸w z radia, bilbord贸w, bankomat贸w, etc. Brzmi znajomo?

Najlepsze, co mo偶emy zrobi膰, by zminimalizowa膰 szum informacyjny, kt贸ry powstaje w naszym 偶yciu, to 艣wiadomie konsumowa膰 tre艣ci. Wybierzmy maksymalnie 2-3 media (radio, TV, strona www), z kt贸rych b臋dziemy czerpa膰 wiedz臋 o 艣wiecie. Wyznaczajmy 艣wiadomie czas na czytanie i odpowiadanie na maile, np. 2-3 razy w ci膮gu dnia po 30 minut. Tak, wiem, 偶e wi臋kszo艣膰 z nas pracuje z otwartymi skrzynkami mailowymi, ale wi臋kszo艣膰 niekoniecznie ma racj臋鈥

Skr贸膰my listy "TO DO"

Jako homo sapiens mamy tak膮 tendencj臋, by, zamiast odejmowa膰, to sobie dok艂adamy. Jest nam trudno, mamy ma艂o czasu na odpoczynek鈥 To mo偶e p贸jd臋 na szkolenie z zarz膮dzania czasem? Tym samym dodam sobie zaj臋膰 i zabior臋 sobie z kalendarza kolejny wolny czas.

W ten niewidoczny spos贸b mo偶e si臋 okaza膰, 偶e w tygodniu ledwo wyrabiamy na zakr臋tach i w pogoni za idealnym, ko艅czymy bardziej zm臋czeni i wyczerpani. Nie zrozumcie mnie 藕le, to nie jest zach臋ta do odpuszczenia rozwoju osobistego, nauki nowych rzeczy, czy聽zostania kanapowym modelem. To jest zach臋ta do u艣wiadomienia sobie, 偶e mo偶emy wiele, ale mo偶e niekoniecznie w jednym czasie. A gdy mamy du偶o na g艂owie, to raczej nale偶y co艣 wykre艣li膰 z listy „to do” ni偶 do niej dok艂ada膰.

鈥濳to艣, kto potrafi bezpiecznie prowadzi膰 samoch贸d, ca艂uj膮c dziewczyn臋, nie wk艂ada w poca艂unek wystarczaj膮co wiele serca.鈥

Zrezygnujmy z niezdrowego multitaskingu

Wielu z nas chwali si臋, jak to potrafi jednocze艣nie gotowa膰 obiad, by膰 na konferencji, przygotowa膰 prezentacj臋 i jeszcze 膰wiczy膰 oddech. Niezale偶nie od tego, jak to kusz膮co brzmi i jak dobrze wygl膮da na Instagramie, jak bardzo cool wydaje si臋 nam to by膰, to dla w艂asnego dobra – odpu艣膰my sobie multitasking. Zw艂aszcza, gdy chodzi o czynno艣ci do siebie podobne.

Czy jeste艣my w stanie wys艂ucha膰 prezentacji聽聽i jednocze艣nie skupi膰 si臋 na szukaniu ofert z wymarzonymi wakacjami? Mo偶e i tak, pewnie nie raz pr贸bowali艣my 鈥 ale zastan贸w si臋, co pami臋tasz z tej prezentacji? I jak mocno jeste艣 w stanie zaanga偶owa膰 si臋 w znalezienie wakacji marze艅?

Multitasking wymaga od nas prze艂膮czania si臋 uwagi, przez co obni偶a nasz膮 wydajno艣膰 i co wa偶niejsze -zwi臋ksza tak偶e subiektywne poczucie stresu.

Id藕my na odwyk, zrezygnujmy z "second screen behavior"

W tym miejscu warto wspomnie膰 o innym bardzo popularnym multitaskingowym zachowaniu – „second screen behavior”. Takie zachowanie ma miejsce wtedy,聽gdy u偶ywamy kilku ekran贸w jednocze艣nie, np. 聽ogl膮damy serial na telewizorze i dodatkowo spogl膮damy na iPad czy smartfon. Obecnie oko艂o 50鈥80 procent spo艂ecze艅stwa, kt贸re posiada dwa ekrany, ma sk艂onno艣膰 do r贸wnoleg艂ego korzystania z nich. To jest jak blender dla naszego m贸zgu, zwarcie dla naszego uk艂adu nerwowego, uwagi i koncentracji.

M贸wi si臋, 偶e uwaga jest z艂otem, bo kto zdobywa nasz膮 uwag臋, ten mo偶e decydowa膰 o naszym 偶yciu. Dlatego jeszcze wi臋cej sposob贸w na to, jak zadba膰 o swoje zasoby uwagowe i koncentracj臋 mo偶ecie pozna膰, ogl膮daj膮c m贸j webinar „Jak trenowa膰 krytyczne my艣lenie i uwag臋?”

Na koniec warto zapami臋ta膰, 偶e ochrona kondycji naszej uwagi i krytycznego my艣lenia –聽聽to nie jednorazowa misja, ale raczej sta艂e, codzienne dzia艂ania. Jak mycie z臋b贸w i demakija偶.

Zach臋cam Was mocno do tego, by wypr贸bowa膰 cho膰 jeden z prezentowanych sposob贸w i聽przetestowa膰 przez tydzie艅. Jestem pewna, 偶e zobaczycie r贸偶nic臋. A wtedy ch臋tniej, w kolejnym tygodniu, b臋dziecie podejmowa膰 nast臋pne dzia艂ania, umo偶liwiaj膮ce 偶ycie na w艂asnych zasadach.

Patrycja Sawicka-Sikora

O autorce

Patrycja Sawicka-Sikora聽鈥 Psycholo偶ka biznesu, trenerka, facylitatorka, coach. Ekspertka programu Sukces TO JA Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮. Specjalizuje si臋 w pracy z wypaleniem zawodowym, a tak偶e z emocjami i stresem w biznesie. Wyk艂adowca Uniwersytetu SWPS.聽

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close