Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Łagodzenie dysonansu i prawda

Łagodzenie dysonansu i prawda

Piotr Bucki

Za każdym razem, gdy nasz mózg próbuje pogodzić dwie sprzeczne ze sobą informacje pojawia się dysonans poznawczy. O tym skąd się biorą i do czego prowadzą wymówki pisze Piotr Bucki.

Co zrobił Henry Kissinger, w reakcji na zarzuty, że dopuścił się zbrodni wojennych w związku ze swoją rolą w działaniach Stanów Zjednoczonych w Wietnamie, Kambodży i Ameryce Południowej w latach siedemdziesiątych XX wieku? Powiedział: Prawdopodobnie administracje, w których pracowałem, popełniły pewne błędy. Czy kłamał? Raczej się samousprawiedliwiał. Łagodząc dysonans poznawczy. Ty też to robisz. Ja też. Za każdym razem, gdy nasz mózg próbuje pogodzić dwie sprzeczne ze sobą obserwacje. I chce uchronić obraz nas samych. Przeklęte ego.

Schematy działania tworzą nawyki. Te dobre i złe. Kluczem do przełamania tych złych i pracy nad sobą może być reakcja pause-and-plan, czyli zatrzymaj się i zaplanuj, tłumaczy Piotr Bucki.

Dysonans poznawczy pojawia się za każdym razem, gdy chcemy pogodzić dwie informacje. Na przykład, uważamy, że jesteśmy dobrymi kierowcami, a dostaliśmy mandat za ewidentnie złą jazdę. Albo gdy przysięgaliśmy sobie, że będziemy jedli tylko zdrowo, a w przerwie kawowej na szkoleniu rzuciliśmy się na ciastka z utwardzonym olejem palmowym i marmoladą, w której było więcej chemii niż w laboratorium bohaterów serialu Breaking Bad. Brzmi znajomo? To normalne. Często robimy rzeczy, które nie pasują nam do obrazu nas samych. Tak samo często z (wątpliwą) pomocą przychodzi nam mechanizm zwany łagodzenie dysonansu poznawczego.

Byłem głodny i naprawdę nie było nic innego do jedzenia (a czy rzeczywiście poczekanie do lunchu podczas szkolenia i zjedzenie czegoś zdrowszego sprawiłoby, że umarlibyśmy z wycieńczenia?). Zaparkowałem tu tylko na chwilę, żeby odebrać dziecko (a czy sami nie potępiamy tych [celebrytów], którzy parkują na miejscach dla niepełnosprawnych?). Dziś nie ma sensu rozpoczynać treningu, bo zostało tylko 20 minut do zamknięcia siłowni (a nie można w domu?). Łagodzenie dysonansu może być torpedowaniem motywacji i skutecznie niweczyć wysiłki.


Zadanie dla Ciebie. Zastanów się, jakie są twoje najczęstsze wymówki. Łap się na nich i zapisuj. I sprawdź, czy aby na pewno zbyt często nie usprawiedliwiasz swoich błędów i porażek.


W pracy nad motywacją i osiąganiem celów warto sobie pomóc. Można w tym celu wykorzystać fiszki szkoleniowe BUCKIACADEMY.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!