Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Liderzy powinni tworzyć okazje do rozwoju

Liderzy powinni tworzyć okazje do rozwoju

Bizneswoman Roku
Agnieszka Rynkowska

Bycie liderem wymaga odwagi sięgania po nowe rozwiązania, przeciwstawienia się utartym ścieżkom postępowania – mówi Agnieszka Rynkowska z Microsoft.

Dagny Kurdwanowska: Firma Microsoft postanowiła zaangażować się w konkurs Bizneswoman Roku i wesprzeć kategorię Moja Firma. Dlaczego wybraliście właśnie tę kategorię?

Agnieszka Rynkowska: Liderzy rynku powinni nie tylko wyznaczać trendy, ale także tworzyć okazje do rozwoju gospodarki. Zwłaszcza w kontekście lokalnym. Mikro, małe i średnie firmy stanowią 99% ogółu firm w całej Polsce, generując połowę PKB. Kondycja polskiej gospodarki zależy właśnie od przedsiębiorców tego sektora. Duzi gracze, tacy jak m.in. Microsoft powinni nie tylko obserwować rynek, ale wspierać go i stymulować zmiany, które mogą przynieść realne korzyści. Ponad ¾ przedsiębiorców tego sektora, którzy wzięli udział w badaniu realizowanym dla Microsoft przez Ipsos MORI przyznało, że innowacje są im potrzebne, aby mogli swobodnie konkurować nie tylko na rynku krajowym, ale zwłaszcza zagranicznym. Ciągła potrzeba innowacyjności i rozwoju towarzyszy już nie tylko tym największym organizacjom, ale także tym o mniejszej skali działania. Microsoft chce być ich partnerem na drodze ich cyfrowej transformacji i stać obok w momencie, kiedy tworzone przez nich usługi i produkty zdobywają kolejne rynki.

Konkurs to jeden ze sposobów nagłaśniania sukcesów kobiet i wspierania ich w biznesie. W jaki jeszcze sposób warto je wspierać w rozwijaniu ich firm?

Talent i technologia są ważnymi elementami składowymi tego, w jaki sposób zmienia się obecnie portret gospodarczy naszego świata. Dynamiczny rozwój przestrzeni biznesowej powinien także uwzględniać przyspieszenie postępu w zakresie różnicowania kompozycji zespołów, szerszej i bardziej zbalansowanej partypacji różnych grup pracowników w biznesie. Dla przykładu, według danych Światowego Forum Gospodarczego w Davos, równowaga w zakresie równości płci ma szansę pojawić się dopiero za 170 lat, a jeszcze rok temu granica ta wyniosła 118 lat[1] ! Co ciekawe, Polska jest obecnie na 38 miejscu na świecie, jeżeli chodzi o wielowymiarowe kryteria równouprawnienia. W zakresie udziału kobiet w gospodarce, nasz kraj zajmuje dopiero 58 miejsce, w przypadku edukacji plasujemy się na 31 pozycji, na 40 w ochronie zdrowia, natomiast w dostępie do polityki 44. Firmy z sektora nowoczesnych technologii powinny tworzyć warunki, które pozwolą pracownikom o zróżnicowanych umiejętnościach, kapitałach społecznych i kulturowych rozwijać kompetencje merytoryczne i budować pozycję zawodową w środowisku zdominowanym do niedawna przez tradycyjnie jednorodne, technokratyczne zespoły. Ważne jest, abyśmy dawali dobry przykład – promując te osoby, które do niedawna były niedoreprezentowane w biznesie, na przykład liderki i kobiety, które odniosły sukces na swoich polach. Stwarzać im płaszczyznę do dialogu, wymiany doświadczeń, pokazania najlepszych praktyk i dyskusji nad wyzwaniami, które napotykają na swojej drodze zawodowej.

Dziś kluczem do sukcesu coraz częściej stają się nowe technologie. W jaki sposób polscy przedsiębiorcy radzą sobie z wdrażaniem nowoczesnych rozwiązań w zarządzaniu firmą – czy wykorzystują pełnię możliwości?

Badania prowadzone na zlecenie Microsoft wyraźnie pokazują, że polscy przedsiębiorcy dostrzegają korzyści wynikające z wdrażania nowoczesnych technologii. Aż 8 na 10 właścicieli firm przyznaje, że inwestycja w technologię wpłynęła na innowacyjność ich firmy. Przyznają oni także, że wdrożenie technologii poprawiło ich efektywność i konkurencyjność biznesową, umożliwiło zaadaptowanie nowych strategii marketingowych, czy sposobów pozyskania większej liczby klientów. 7 na 10 z nich przyznało także, że technologie informatyczne usprawniają także wewnętrzne procesy w ich przedsiębiorstwach, dzięki czemu zwiększyli efektywność operacyjną. Innym powodem, stojącym za decyzją o inwestycjach w technologie są plany dotyczące ekspansji zagranicznej. Badania Konfederacji Lewiatan pokazują wyraźnie, że firmy które wykorzystują nowoczesne technologie w swojej codziennej działalności o wiele częściej decydują się na rozszerzenie swojej działalności poza granice kraju.

Mówiła Pani o korzyściach związanych z budowaniem różnorodnych zespołów. W jaki sposób z tym wyzwaniem radzi sobie firma Microsoft?

Rynek, na którym działamy – ten najbardziej innowacyjny – wymaga nieustannej gotowości do transformacji i dostosowywania całej organizacji, w tym procedur i procesów, do zmieniających się warunków biznesowych. Dzięki różnorodności, którą budujemy w Microsoft, portfolio usług i produktów firmy ma szanse odpowiadać na szeroki wachlarz potrzeb użytkowników, zarówno biznesowych jak i indywidualnych, zaczynając od narzędzi skrojonych na miarę pod duże korporacje i systemów klasy Enterprise, przez chmurę obliczeniową kierowaną do przedsiębiorców każdego rozmiaru, kończąc na konsolach dla masowego rynku i rozwiązaniach dedykowanych dla sektora edukacji.
Budowanie zróżnicowanej firmy rozmiaru Microsoft to podróż. Nie da się tego wypracować jednym projektem przygotowanym przez dział personalny czy kampanią marketingową, trzeba nad tym pracować w sposób ciągły i wielowymiarowy. Na najbliższy rok globalnie wyznaczamy sobie ambitne cele – będziemy się koncentrować między innymi na tworzeniu i proponowaniu atrakcyjnych ofert rozwoju zawodowego, również dla kobiet, na przyciągnięciu talentów do naszej firmy, osobowości w rożnym wieku, z różnorodnym kapitałem kulturowym, wykształceniem i doświadczeniem z innych branż oraz inwestowaniu w pogramy rozwoju w obszarze przedmiotów ścisłych poczynając od poziomu szkoły podstawowej.

Jakie cechy powinna mieć liderka w biznesie? Czego potrzebuje, żeby zawalczyć o sukces?

Bycie liderem to umiejętność przywództwa – zarówno zdefiniowania celu strategicznego czy wizji, ale także przekonania do niej i zbudowania wspólnej motywacji, wspólnego zaangażowania partnerów i współpracowników na rzecz jej realizacji. Przywództwo wymaga także odwagi. Odwagi sięgania po nowe cele, najnowsze rozwiązania, odwagi przeciwstawienie się dotychczasowym przyzwyczajeniom i utartym ścieżkom postępowania organizacji. W nowoczesnym, cyfryzującym się świecie kluczowe jest otwarcie się na nowe technologie nie tylko ułatwiające liderom zarządzanie organizacją, ale także stwarzające zupełnie nowe strategie rynkowe dla przedsiębiorstw.
Kryterium sukcesu lidera w biznesie, bez względu na to czy jest kobietą czy mężczyzną, jest przede wszystkim efektywność działań i osiąganie zaplanowanego, aspiracyjnego celu kolejnych etapów przedsięwzięcia. Nieustanna refleksja – nad pomysłem, działaniem, analiza osiąganych wyników, kolejne korekty i dostosowania. Ważnym aspektem jest również umiejętne zdefiniowanie i pozyskanie kompetencji do różnorodnego, ale spójnego w działaniu zespołu oraz narzędzi, jakie potrzebne są do uzyskania pożądanego rezultatu.
To właśnie technologie otwierają drzwi dla coraz bardziej odkrywczych pomysłów. Wiele z nich pozostaje jedynie w fazie zamysłu, ale jest też wiele doskonałych przykładów, kiedy rozwijają się w zupełnie nowe modele biznesowe, nowe produkty i usługi. Rolą lidera jest zauważanie tych zmian zachodzących w otoczeniu biznesu i dopasowywanie działań do szybko zmieniającej się rzeczywistości. Słowo „sukces” przetłumaczyłabym na umiejętne przywództwo, zbudowane motywacje, odwagę, determinację, uważność, umiejętność dokonywania wyboru i… odrobinę szczęścia.

[1] World Economic Forum, The Global Gender Gap Report 2016

***
Agnieszka Rynkowska – Dyrektor Działu Marketing & Operations w firmie Microsoft. Odpowiada za realizację strategicznych celów biznesowych oraz działania marketingowe firmy w Polsce. Wcześniej rozwijała strategię biznesową firmy. Specjalizuje się w marketingu nowych technologii wykorzystując wiedzę i 15-letnie doświadczenie w polskiej branży IT i Telco. Z Microsoft związała się w 2006 roku dołączając do zespołu Nowych Technologii- Developer&Platform Group. W kolejnych latach kierowała działami Marketingu-Central Marketing Group oraz Microsoft Office Division Business Group. Wiedzę i doświadczenie zawodowe zdobywała także w amerykańskich i europejskich korporacjach: QAD Corporation, Ericsson, Orange oraz Philips Lighting.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!





NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!