Specjalność kobiet
Na podstawie wielu badań, miedzy innymi Centrum Informacyjnego Służb Zatrudnienia nadzorowanego przez MRPiPS można określić co najmniej kilka popularnych branż, w których wyspecjalizowały się młode przedsiębiorczynie. Ujmując najogólniej „ kobiety dobrze czują się w branżach związanych z obsługą klienta, co wynika z ich wrodzonej empatii, umiejętności słuchania i rozwiązywania konfliktów”. Ponadto, działalność gospodarcza kobiet związana jest często z macierzyństwem, urodą, zdrowym stylem życia. Panie rozwijają firmy w branży odzieżowej, kosmetycznej; mikroprzedsiębiorstwa związane z rękodziełem, tworzeniem biżuterii; szkoły językowe i firmy oferujące warsztaty edukacyjne. Kobiety zakładają także klubokawiarnie, sale zabaw dla dzieci; małe specjalistyczne cukiernie, firmy ekologiczne oraz blogi, e-sklepy i portale internetowe. Wśród kobiecych biznesów nie brakuje też biur rachunkowych i firm szkoleniowych.
Ile to kosztuje
Moment poprzedzający rozpoczęcie działalności gospodarczej wiąże się ze skrupulatną kalkulacją kosztów. Po etapie szlifowania pomysłu, pisania biznes planu, snucia wizji firmy, i wreszcie opracowywania strategii rozwoju własnego przedsiębiorstwa pora zejść na ziemię i obliczyć ile to wszystko kosztuje. Oczywiście lista wydatków na start jest długa.
Podstawowe koszty to:
- wynajem lub zakup nieruchomości przeznaczonej na działalność,
- koszt remontu lokalu,
- składki ZUS i opłaty podatkowe,
- opłaty za media,
- ubezpieczenie samochodu lub zależnie od branży ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej,
- ubezpieczenie mienia, ubezpieczenie utraty zysku etc.,
- koszty paliwa lub inne koszty dojazdu do pracy,
- koszty usług księgowych oraz inne usługi, np. sprzątanie biura, serwis informatyczny,
- zakup mebli, komputera, drukarki i innych urządzeń biurowych, ew. wydatki na specjalistyczne oprogramowanie, np. program do wystawiania faktur,
- koszty zakupu towarów lub maszyn produkcyjnych,
- koszty wynagrodzeń i ubezpieczeń pracowników
Różne wydatki
Analizując sumy nie trzeba wyjaśniać, że nakłady finansowe jakie ponosi nowa bizneswoman zależą od branży, a nawet miejsca prowadzenia działalności. Inne wydatki czekają właścicielkę sklepu stacjonarnego, inne projektantkę wnętrz, inne lektorkę szkoły językowej. Różne sumy na start wyda się w dużym mieście, a inne w małej miejscowości. Jakkolwiek, wśród wstępnych kosztów istnieje wiele takich, o których świeżo upieczone przedsiębiorcy często zapominają lub w ogóle nie mają pojęcia.
Niespodziewane koszty
Wśród kobiecych biznesów jedno z topowych miejsc zajmuje działalność e-commerce. Panie prowadzą tysiące sklepów internetowych oferujących ubranka dla dzieci, kosmetyki, bieliznę, zdrową żywność, zabawki. Spore koszty w tej działalności to nie tylko budowa sklepu i koszt serwera oraz domeny i administratora, który będzie czuwał nad stroną techniczną, ale także marketing internetowy. Na początkową reklamę w sieci można wydać od kilkuset do kilkudziesięciu tysięcy złotych, choć są i tacy, którzy twierdzą, że marketing w sieci to studnia bez dna. Najdroższe jest pozycjonowanie strony, adwords i reklama w mediach społecznościowych. Słono płaci się również za obecność na stronach tzw. porównywarek cenowych.
Dla wielu osób stawiających pierwsze kroki w prowadzeniu e-sklepu dużym kosztem może okazać się suma jaką trzeba wydać na pakowanie produktów. Oczywiście inaczej gdy do paczki trafia sukienka, a inaczej gdy pakuje się szkło, elementy dekoracyjne, zabawki. Koszty opakowań mogą sięgać kilkuset złotych miesięcznie, a kwoty te wydaje się głównie na kartony, folię bąbelkową oraz folię i taśmę stretch.
Właścicielki salonów kosmetycznych oprócz sum przeznaczonych na wyposażenie gabinetów, zakupu akcesoriów i profesjonalnych kosmetyków muszą się liczyć z dużymi wydatkami na jednorazowe środki higieniczne. W zależności od liczby klientek miesięcznie to koszt od tysiąca do kilku tysięcy złotych. Dużą sumę może stanowić projekt salonu, który powinien być zgodny nie tylko z prawem budowlanym, ale przede wszystkim z wymogami sanepidu. Koszt projektu to kwota od tysiąca złotych wzwyż.
Panie projektujące biżuterię muszą mieć na uwadze zakup specjalistycznych narzędzi oraz ryzyko zwiększenia wydatków na niespodziewany wzrost cen kruszców i kamieni.
Internet rządzi
Niemal każda działalność musi mieć swoje odzwierciedlenie w Internecie. W czasach Google strona internetowa to rzecz tak samo ważna jak opłata składek ZUS (a może nawet ważniejsza?). I chociaż młodzi przedsiębiorcy zdają sobie sprawę z samego przymusu tworzenia strony internetowej, to często nie wiedzą jakie opłaty w tym zakresie poniosą. Przy tworzeniu strony należy zapłacić za projekt, wybrane zdjęcia, domenę, hosting, serwis administratora (admin). Wcześniej należy też pamiętać o kosztach zaprojektowania logo, które można wykorzystać zarówno w sieci jak i na papierze.
Oczywiście istnieje wiele darmowych platform jak chociażby WordPress, WIX czy Weebly, które umożliwiają stworzenie strony internetowej za darmo, ale nie ma to jak indywidualny i profesjonalny projekt. Bezpłatne może być również wykorzystanie zdjęć, które oferuje wiele tzw. banków zdjęć. Przewrotnie, w zdobywaniu niezbędnych informacji na temat tworzenia stron internetowych najlepiej posłuży Internet.
Szkolenia i własne wynagrodzenie
Na liście niespodziewanych kosztów należy z pewnością umieścić szkolenia. Na kształcenie i rozwój można wydać nieskończoną sumę pieniędzy. Na start warto poznać tajniki skutecznej sprzedaży, reklamy w social media, budowania dobrego wizerunku firmy. Na końcu lub na samym początku, już bez zależności od branży, podstawowy koszt powinno stanowić własne wynagrodzenie.