lista wydatków na start

Co musisz wiedzieć na temat kosztów zanim założysz swoją firmę? Oto lista wydatków na start.

Katarzyna Gradek

Polki są jednymi z najbardziej przedsiębiorczych kobiet w Europie. Już 5 lat temu, zgodnie z opinią PARP wskaźnik przedsiębiorczości wynosił 35%. Własne firmy są dla kobiet źródłem niezależności finansowej, impulsem do wielopłaszczyznowego rozwoju, dobrym sposobem podjęcia pracy po przerwie na macierzyństwo.

Specjalność kobiet

Na podstawie wielu badań, miedzy innymi Centrum Informacyjnego Służb Zatrudnienia nadzorowanego przez MRPiPS można określić co najmniej kilka popularnych branż, w których wyspecjalizowały się młode przedsiębiorczynie. Ujmując najogólniej „ kobiety dobrze czują się w branżach związanych z obsługą klienta, co wynika z ich wrodzonej empatii, umiejętności słuchania i rozwiązywania konfliktów”. Ponadto, działalność gospodarcza kobiet związana jest często z macierzyństwem, urodą, zdrowym stylem życia. Panie rozwijają firmy w branży odzieżowej, kosmetycznej; mikroprzedsiębiorstwa związane z rękodziełem, tworzeniem biżuterii; szkoły językowe i firmy oferujące warsztaty edukacyjne. Kobiety zakładają także klubokawiarnie, sale zabaw dla dzieci; małe specjalistyczne cukiernie, firmy ekologiczne oraz blogi, e-sklepy i portale internetowe. Wśród kobiecych biznesów nie brakuje też biur rachunkowych i firm szkoleniowych.

CZYTAJ TAKŻE: MARZYSZ O WŁASNYM BIZNESIE? OTO 20 WAŻNYCH PYTAŃ, KTÓRE WARTO SOBIE ZADAĆ, ZANIM ZAŁOŻYSZ FIRMĘ.

Ile to kosztuje

Moment poprzedzający rozpoczęcie działalności gospodarczej wiąże się ze skrupulatną kalkulacją kosztów. Po etapie szlifowania pomysłu, pisania biznes planu, snucia wizji firmy, i wreszcie opracowywania strategii rozwoju własnego przedsiębiorstwa pora zejść na ziemię i obliczyć ile to wszystko kosztuje. Oczywiście lista wydatków na start jest długa.

Podstawowe koszty to:

  • wynajem lub zakup nieruchomości przeznaczonej na działalność,
  • koszt remontu lokalu,
  • składki ZUS i opłaty podatkowe,
  • opłaty za media,
  • ubezpieczenie samochodu lub zależnie od branży ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej,
  • ubezpieczenie mienia, ubezpieczenie utraty zysku etc.,
  • koszty paliwa lub inne koszty dojazdu do pracy,
  • koszty usług księgowych oraz inne usługi, np. sprzątanie biura, serwis informatyczny,
  • zakup mebli, komputera, drukarki i innych urządzeń biurowych, ew. wydatki na specjalistyczne oprogramowanie, np. program do wystawiania faktur,
  • koszty zakupu towarów lub maszyn produkcyjnych,
  • koszty wynagrodzeń i ubezpieczeń pracowników

Różne wydatki

Analizując sumy nie trzeba wyjaśniać, że nakłady finansowe jakie ponosi nowa bizneswoman zależą od branży, a nawet miejsca prowadzenia działalności. Inne wydatki czekają właścicielkę sklepu stacjonarnego, inne projektantkę wnętrz, inne lektorkę szkoły językowej. Różne sumy na start wyda się w dużym mieście, a inne w małej miejscowości. Jakkolwiek, wśród wstępnych kosztów istnieje wiele takich, o których świeżo upieczone przedsiębiorcy często zapominają lub w ogóle nie mają pojęcia.

Niespodziewane koszty

Wśród kobiecych biznesów jedno z topowych miejsc zajmuje działalność e-commerce. Panie prowadzą tysiące sklepów internetowych oferujących ubranka dla dzieci, kosmetyki, bieliznę, zdrową żywność, zabawki. Spore koszty w tej działalności to nie tylko budowa sklepu i koszt serwera oraz domeny i administratora, który będzie czuwał nad stroną techniczną, ale także marketing internetowy. Na początkową reklamę w sieci można wydać od kilkuset do kilkudziesięciu tysięcy złotych, choć są i tacy, którzy twierdzą, że marketing w sieci to studnia bez dna. Najdroższe jest pozycjonowanie strony, adwords i reklama w mediach społecznościowych. Słono płaci się również za obecność na stronach tzw. porównywarek cenowych.

Dla wielu osób stawiających pierwsze kroki w prowadzeniu e-sklepu dużym kosztem może okazać się suma jaką trzeba wydać na pakowanie produktów. Oczywiście inaczej gdy do paczki trafia sukienka, a inaczej gdy pakuje się szkło, elementy dekoracyjne, zabawki. Koszty opakowań mogą sięgać kilkuset złotych miesięcznie, a kwoty te wydaje się głównie na kartony, folię bąbelkową oraz folię i taśmę stretch.

Właścicielki salonów kosmetycznych oprócz sum przeznaczonych na wyposażenie gabinetów, zakupu akcesoriów i profesjonalnych kosmetyków muszą się liczyć z dużymi wydatkami na jednorazowe środki higieniczne. W zależności od liczby klientek miesięcznie to koszt od tysiąca do kilku tysięcy złotych. Dużą sumę może stanowić projekt salonu, który powinien być zgodny nie tylko z prawem budowlanym, ale przede wszystkim z wymogami sanepidu. Koszt projektu to kwota od tysiąca złotych wzwyż.

Panie projektujące biżuterię muszą mieć na uwadze zakup specjalistycznych narzędzi oraz ryzyko zwiększenia wydatków na niespodziewany wzrost cen kruszców i kamieni.

Internet rządzi

Niemal każda działalność musi mieć swoje odzwierciedlenie w Internecie. W czasach Google strona internetowa to rzecz tak samo ważna jak opłata składek ZUS (a może nawet ważniejsza?). I chociaż młodzi przedsiębiorcy zdają sobie sprawę z samego przymusu tworzenia strony internetowej, to często nie wiedzą jakie opłaty w tym zakresie poniosą. Przy tworzeniu strony należy zapłacić za projekt, wybrane zdjęcia, domenę, hosting, serwis administratora (admin). Wcześniej należy też pamiętać o kosztach zaprojektowania logo, które można wykorzystać zarówno w sieci jak i na papierze.

Oczywiście istnieje wiele darmowych platform jak chociażby WordPress, WIX czy Weebly, które umożliwiają stworzenie strony internetowej za darmo, ale nie ma to jak indywidualny i profesjonalny projekt. Bezpłatne może być również wykorzystanie zdjęć, które oferuje wiele tzw. banków zdjęć. Przewrotnie, w zdobywaniu niezbędnych informacji na temat tworzenia stron internetowych najlepiej posłuży Internet.

Szkolenia i własne wynagrodzenie

Na liście niespodziewanych kosztów należy z pewnością umieścić szkolenia. Na kształcenie i rozwój można wydać nieskończoną sumę pieniędzy. Na start warto poznać tajniki skutecznej sprzedaży, reklamy w social media, budowania dobrego wizerunku firmy. Na końcu lub na samym początku, już bez zależności od branży, podstawowy koszt powinno stanowić własne wynagrodzenie.