Jarosław Dąbrowski - IGT Poland

Ludzie i roboty będą się uzupełniać, a nie wykluczać

Dominika Jajszczak

O nowych technologiach i ich wpływie na nasze życie zawodowe oraz osobiste opowiada Jarosław Dąbrowski, Dyrektor ds. technologii w IGT Poland i Członek Jury w konkursie Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku.

Nowe technologie mają coraz większy wpływ praktycznie na każdą dziedzinę naszego życia. Przy ich wsparciu komunikujemy się, nawiązujemy nowe relacje i jesteśmy w stanie odzyskać te sprzed dekady. Dzięki nim możemy zdalnie się uczyć i pracować. Czy w dzisiejszych czasach korzystanie z nowych technologii to wybór czy już konieczność?

Odpowiem przewrotnie – według mnie to wybór konieczny. Dziś już nie ma dziedziny życia, w której nie byłyby wykorzystywane nowe technologie. Różnicą może być ewentualnie skala ich zastosowania. O ile jeszcze moglibyśmy się starać unikać ich w życiu prywatnym – choć przyznam nie bardzo wiem dlaczego ktokolwiek miałby to robić – o tyle w biznesie nie ma już takiej możliwości. Dzisiaj prowadzenie jakiekolwiek działalności gospodarczej na przykład bez bankowości elektronicznej czy profilu w social mediach, wydaje się być rzeczą niemożliwą, a już na pewno nieprofesjonalną. Ale wygoda to tylko jeden z aspektów. Nie możemy zapominać, że dzisiaj usługi wykonywane w sposób tradycyjny (na przykład obsługa w banku „przy okienku”), są po prostu droższe i świadczeniodawcy już je ograniczają, by z czasem zredukować do niezbędnego minimum. Musimy więc zacząć używać nowych technologii, gdyż za chwilę nie będzie innej opcji.

Według najnowszego raportu Digital Ethics Polki wyprzedzają Polaków w robieniu zakupów online, korzystaniu z komunikatorów, mediów społecznościowych czy bankowości internetowej. Nadal jednak pojawiają się głosy, że nowe technologie często nie są dostosowane do ich potrzeb. Jak to zmienić?

By cokolwiek zmienić, trzeba mieć na to realny wpływ. By mieć na coś wpływ, trzeba aktywnie działać w tym obszarze. I tutaj dochodzimy do sedna – nadal brakuje nam kobiet w nowych technologiach. Sytuacja na szczęście z roku na rok zmienia się na korzyść, ale daleko nam do równowagi płci w tym obszarze. Dlatego tak bardzo ważne są takie inicjatywy jak konkurs Bizneswoman Roku, czy też szereg innych przedsięwzięć realizowanych przez Fundację Sukcesu Pisanego Szminką. Musimy także pamiętać, że zawody w nowych technologiach to nie tylko programowanie. To analityka, testowanie oprogramowania czy zarządzanie projektami. To po tej technicznej stronie, ale przecież jest również strona marketingowa, produktowa, biznesowa. Im więcej tam kobiet, tym będą miały większy wpływ na to, jak i czy nowopowstające produkty będą spełniały ich oczekiwania.

Jaki intensywny rozwój nowych technologii oraz coraz większa cyfryzacja i automatyzacja społeczeństwa mają wpływ na nasze życie? Czy je polepszają, czy może jednak kreują nowe ryzyka?

Dla mnie odpowiedź jest oczywista –  zdecydowanie podnoszą jakość naszego życia i znacznie je ułatwiają. Dzięki nim możemy robić więcej, łatwiej, szybciej.

Ale to, że cyfryzacja i automatyzacja są nieodzowne w naszym życiu i tak korzystnie na nie wpływają, nie zmienia faktu, że niosą za sobą także pewne ryzyko (na przykład uzależnienie od social mediów wśród młodzieży). Nie możemy przemilczać tego problemu tylko realnie z nim walczyć. A najlepiej zapobiegać.

Współcześnie chatboty stały się częścią obsługi klienta. Mamy okazję z nimi porozmawiać chociażby dzwoniąc na infolinię. W wiosce olimpijskiej w Pekinie jest nawet restauracja, w której jedzenie przygotowują i podają roboty. Czy możemy się obawiać, że w niedalekiej przyszłości roboty po prostu nas zastąpią?

Tak będzie, ale po pierwsze nie we wszystkich dziedzinach naszego życia, a po drugie nie powinniśmy się tego obawiać. Europa zmaga się z malejącą demografią. Już dziś brakuje pracowników w wielu branżach. Zaangażowanie robotów pozwoli nam zminimalizować te niedobory. Także moi zdaniem ludzie i roboty będą się uzupełniać, a nie wykluczać i zdecydowanie widzę więcej plusów niż minusów tej sytuacji. 

Organizator: Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką
Partner strategiczny: Mastercard
Partner edukacyjny: Microsoft
Partnerzy kategorii:
BNP Paribas, DPD Polska, IGT Poland, Google Cloud, HUAWEI, SKANSKA, Orange, NatWest Group
Partner merytoryczny:
Accenture
Partnerzy konkursu: CCC, IKEA, Mokosh, Vital Voices, embaUW, Humanites, Perspektywy Women in Tech,  Business Link
Patronat honorowy konkursu:
Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy
Patroni medialni: TVN Grupa Discovery, Polska Press Grupa, Rzeczpospolita, Forbes Women, Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Praca, Twój Styl, MamStartUp, Imperium Kobiet, Law Business Quality, ONA Strona Kobiet, ISB news.tv, Think Tank.