Jaros艂aw D膮browski - IGT Poland

Ludzie i roboty b臋d膮 si臋 uzupe艂nia膰, a nie wyklucza膰

Dominika Jajszczak

O nowych technologiach i ich wp艂ywie na nasze 偶ycie zawodowe oraz osobiste opowiada Jaros艂aw D膮browski, Dyrektor ds. technologii w IGT Poland i Cz艂onek Jury w konkursie Sukces Pisany Szmink膮 Bizneswoman Roku.

Nowe technologie maj膮 coraz wi臋kszy wp艂yw praktycznie na ka偶d膮 dziedzin臋 naszego 偶ycia. Przy ich wsparciu komunikujemy si臋, nawi膮zujemy nowe relacje i jeste艣my w stanie odzyska膰 te sprzed dekady. Dzi臋ki nim mo偶emy zdalnie si臋 uczy膰 i pracowa膰. Czy w dzisiejszych czasach korzystanie z nowych technologii to wyb贸r czy ju偶 konieczno艣膰?

Odpowiem przewrotnie 鈥 wed艂ug mnie to wyb贸r konieczny. Dzi艣 ju偶 nie ma dziedziny 偶ycia, w kt贸rej nie by艂yby wykorzystywane nowe technologie. R贸偶nic膮 mo偶e by膰 ewentualnie skala ich zastosowania. O ile jeszcze mogliby艣my si臋 stara膰 unika膰 ich w 偶yciu prywatnym 鈥 cho膰 przyznam nie bardzo wiem dlaczego ktokolwiek mia艂by to robi膰 鈥 o tyle w biznesie nie ma ju偶 takiej mo偶liwo艣ci. Dzisiaj prowadzenie jakiekolwiek dzia艂alno艣ci gospodarczej na przyk艂ad bez bankowo艣ci elektronicznej czy profilu w social mediach, wydaje si臋 by膰 rzecz膮 niemo偶liw膮, a ju偶 na pewno nieprofesjonaln膮. Ale wygoda to tylko jeden z aspekt贸w. Nie mo偶emy zapomina膰, 偶e dzisiaj us艂ugi wykonywane w spos贸b tradycyjny (na przyk艂ad obs艂uga w banku 鈥瀙rzy okienku鈥), s膮 po prostu dro偶sze i 艣wiadczeniodawcy ju偶 je ograniczaj膮, by z czasem zredukowa膰 do niezb臋dnego minimum. Musimy wi臋c zacz膮膰 u偶ywa膰 nowych technologii, gdy偶 za chwil臋 nie b臋dzie innej opcji.

Wed艂ug najnowszego raportu Digital Ethics Polki wyprzedzaj膮 Polak贸w w robieniu zakup贸w online, korzystaniu z komunikator贸w, medi贸w spo艂eczno艣ciowych czy bankowo艣ci internetowej. Nadal jednak pojawiaj膮 si臋 g艂osy, 偶e nowe technologie cz臋sto nie s膮 dostosowane do ich potrzeb. Jak to zmieni膰?

By cokolwiek zmieni膰, trzeba mie膰 na to realny wp艂yw. By mie膰 na co艣 wp艂yw, trzeba aktywnie dzia艂a膰 w tym obszarze. I tutaj dochodzimy do sedna 鈥 nadal brakuje nam kobiet w nowych technologiach. Sytuacja na szcz臋艣cie z roku na rok zmienia si臋 na korzy艣膰, ale daleko nam do r贸wnowagi p艂ci w tym obszarze. Dlatego tak bardzo wa偶ne s膮 takie inicjatywy jak konkurs Bizneswoman Roku, czy te偶 szereg innych przedsi臋wzi臋膰 realizowanych przez Fundacj臋 Sukcesu Pisanego Szmink膮. Musimy tak偶e pami臋ta膰, 偶e zawody w nowych technologiach to nie tylko programowanie. To analityka, testowanie oprogramowania czy zarz膮dzanie projektami. To po tej technicznej stronie, ale przecie偶 jest r贸wnie偶 strona marketingowa, produktowa, biznesowa. Im wi臋cej tam kobiet, tym b臋d膮 mia艂y wi臋kszy wp艂yw na to, jak i czy nowopowstaj膮ce produkty b臋d膮 spe艂nia艂y ich oczekiwania.

Jaki intensywny rozw贸j nowych technologii oraz coraz wi臋ksza cyfryzacja i automatyzacja spo艂ecze艅stwa maj膮 wp艂yw na nasze 偶ycie? Czy je polepszaj膮, czy mo偶e jednak kreuj膮 nowe ryzyka?

Dla mnie odpowied藕 jest oczywista –聽 zdecydowanie podnosz膮 jako艣膰 naszego 偶ycia i znacznie je u艂atwiaj膮. Dzi臋ki nim mo偶emy robi膰 wi臋cej, 艂atwiej, szybciej.

Ale to, 偶e cyfryzacja i automatyzacja s膮 nieodzowne w naszym 偶yciu i tak korzystnie na nie wp艂ywaj膮, nie zmienia faktu, 偶e nios膮 za sob膮 tak偶e pewne ryzyko (na przyk艂ad uzale偶nienie od social medi贸w w艣r贸d m艂odzie偶y). Nie mo偶emy przemilcza膰 tego problemu tylko realnie z nim walczy膰. A najlepiej zapobiega膰.

Wsp贸艂cze艣nie chatboty sta艂y si臋 cz臋艣ci膮 obs艂ugi klienta. Mamy okazj臋 z nimi porozmawia膰 chocia偶by dzwoni膮c na infolini臋. W wiosce olimpijskiej w Pekinie jest nawet restauracja, w kt贸rej jedzenie przygotowuj膮 i podaj膮 roboty. Czy mo偶emy si臋 obawia膰, 偶e w niedalekiej przysz艂o艣ci roboty po prostu nas zast膮pi膮?

Tak b臋dzie, ale po pierwsze nie we wszystkich dziedzinach naszego 偶ycia, a po drugie nie powinni艣my si臋 tego obawia膰. Europa zmaga si臋 z malej膮c膮 demografi膮. Ju偶 dzi艣 brakuje pracownik贸w w wielu bran偶ach. Zaanga偶owanie robot贸w pozwoli nam zminimalizowa膰 te niedobory. Tak偶e moi zdaniem ludzie i roboty b臋d膮 si臋 uzupe艂nia膰, a nie wyklucza膰 i zdecydowanie widz臋 wi臋cej plus贸w ni偶 minus贸w tej sytuacji.聽

Organizator: Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink膮
Partner strategiczny: Mastercard
Partner edukacyjny: Microsoft
Partnerzy kategorii:
BNP Paribas, DPD Polska, IGT Poland, Google Cloud, HUAWEI, SKANSKA, Orange, NatWest Group
Partner merytoryczny:
Accenture
Partnerzy konkursu:聽CCC, IKEA, Mokosh, Vital Voices, embaUW, Humanites, Perspektywy Women in Tech,聽 Business Link
Patronat honorowy konkursu:
Prezydent Miasta Sto艂ecznego Warszawy
Patroni medialni: TVN Grupa Discovery, Polska Press Grupa, Rzeczpospolita, Forbes Women, Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Praca, Tw贸j Styl, MamStartUp, Imperium Kobiet, Law Business Quality, ONA Strona Kobiet, ISB news.tv, Think Tank.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close