Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

„Otacza mnie coraz więcej świetnie wykształconych, mądrych życiowo i świadomych swojej wartości kobiet” – wyznaje Magdalena Taczanowska z firmy Microsoft

„Otacza mnie coraz więcej świetnie wykształconych, mądrych życiowo i świadomych swojej wartości kobiet” – wyznaje Magdalena Taczanowska z firmy Microsoft

Magdalena Taczanowska (Microsoft)
Magdalena Taczanowska (Microsoft)

 

„Wierzę głęboko w to, że każda dziewczynka może spełnić swoje marzenia i jako kobieta realizować się zgodnie ze swoimi oczekiwaniami” – mówi Magdalena Taczanowska, Dyrektor Segmentu Enterprise w Microsoft.

Magdo, cieszę się, że mogę Cię gościć na łamach portalu Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką. W tym roku jako firma Microsoft będziecie wręczać statuetkę Bizneswoman Roku podczas gali finałowej. W jaki sposób międzynarodowe korporacje, takie jak Wasza, mogą budować kulturę organizacyjną sprzyjającą rozwojowi kariery kobiet?

Cieszę się, że ponownie jesteśmy Partnerem programu i konkursu Bizneswoman Roku. To wyraz naszej strategii i tożsamości. Rzeczywiście w naszej kulturze organizacyjnej – można powiedzieć w naszym DNA zaszyte są takie wartości jak szacunek dla różnorodności i inkluzywność, czyli wrażliwość i otwartość na odmienność opinii, postaw i pochodzenia. Oczywiście płeć jest jedynie jednym z wymiarów różnorodności i wszystkie one są dla nas jako organizacji równie ważne. Jednym z obszarów, w których manifestujemy te wartości jest właśnie wspieranie rozwoju kobiet.

Jak to zatem robić? Na pewno pomaga nam fakt, że takie działania są ważne dla naszej firmy w skali globalnej. Mamy zatem program Pracujący Rodzic, który pozwala rodzicom, w tym oczywiście również kobietom ustalać indywidualny rytm pracy z menedżerem i w większym wymiarze planować prace z domu dla lepszego godzenia obowiązków prywatnych ze służbowymi. Gwarantujemy 6-tygodniowe płatne urlopy tacierzyńskie, co również ma na celu wspierać młode matki w ich sprawniejszej aktywizacji zawodowej. Wreszcie, w ramach naszej firmy funkcjonuje społeczność Women Chapter, której mam przyjemność być liderką i spotykamy się regularnie, żeby rozmawiać o rzeczach ważnych dla organizacji i jak możemy wykorzystać swój talent i potencjał dla realizacji wspólnych celów. Niekiedy zapraszamy gości, mówimy o rozwoju kariery i kompetencji, obalamy mity, a czasem zwyczajnie celebrujemy to, że udaje nam się pielęgnować relacje w naszej grupie.

W naszej kulturze rzeczywiście nie ma potrzeby podkreślać tego, że kobiety wnoszą do organizacji taką samą wartość jak mężczyźni, to naturalne. Duża w tym zasługa również mężczyzn liderów, na przykład naszego dyrektora generalnego, Marka Loughrana, który jest aktywnie włączony w działania klubu Champions of Change i na przykład, nie występuje w debatach czy panelach, w których brakuje kobiecej reprezentacji. Wszystko to jednak nasza rzeczywistość wewnętrzna podczas gdy świat zewnętrzny nada opiera się w dużej mierze na stereotypach. Dlatego też inicjatywy takie jak Bizneswoman Roku czy inne programy Fundacji są tak ważne. My sami również staramy się pokazywać dziewczętom i kobietom, że ich talent może być z powodzeniem rozwijany w branży IT, w której jest miejsce dla wszystkich ludzi z pasją do technologii, niezależnie od płci czy pochodzenia.

No właśnie, Ty sama masz bogate doświadczenie biznesowe i jesteś od lat ściśle związana ze środowiskiem IT, uczestnicząc w największych projektach informatycznych. Pracowałaś także w sektorze przemysłowo-usługowym i bankowo-finansowym. To branże, które są powszechnie postrzegane jako mało kobiece. Czy tak jest w rzeczywistości?

To prawda, na rynku i w naszej mentalności wciąż funkcjonują stereotypy, według których inne role społeczne a także zawody przepisuje się mężczyznom a inne kobietom. Uważam, że dużo zależy od nas samych i właśnie od edukacji. Wierzę głęboko w to, że każda dziewczynka może spełnić swoje marzenia i jako kobieta realizować się zgodnie ze swoimi oczekiwaniami. Oczywiście ważne są nasze predyspozycje, talent, mocne strony, na których możemy budować, ale na pewno nie płeć. Rzeczywiście w branży IT skupiamy się nie tylko na wspieraniu kobiet w rozwoju ich kariery i byciu liderkami, ale również w przyciąganiu ich do naszej branży, pokazywaniu, że jest tu dla nich miejsce i środowisko sprzyjające ich rozwojowi.

Co lub kto miał największy wpływ na Twoje życie zawodowe?

Paradoksalnie, moje dzieci. Spowodowały, że bardziej zaczęłam zwracać uwagę na siebie – jakim jestem człowiekiem, jak wchodzę w interakcję z innymi, jak zarządzam swoim czasem i energią. Dużo częściej zadaję sobie pytania o celowość swoich działań i o to, czy w najbardziej efektywny sposób wykorzystuję to wszystko, co życie mi przynosi. To z kolei spowodowało, że i w życiu zawodowym z dużo większą konsekwencją egzekwuję zobowiązania i pilnuję priorytetów, swoich i innych. Chętniej i częściej patrzę na wszystko z dystansu – to świetna technika, żeby zobaczyć rzeczy ważne, które umykają w codziennym pędzie.

Jakie trendy dostrzegasz w obszarze rozwoju kariery kobiet w Polsce?

Jestem dużo bardziej skupiona na tym co ja mogę dać od siebie i jak przyczynić się do tego, by kobiety śmielej realizowały swoje pasje i aspiracje, niż na śledzeniu trendów. Na pewno jednak widzę dużą zmianę i otacza mnie coraz więcej świetnie wykształconych, mądrych życiowo i świadomych swojej wartości kobiet. To bardzo pozytywne. Dotyczy to też często bardzo młodych kobiet, które są dopiero u progu życia zawodowego, ale już mają ogromną przewagę w postaci braku ograniczeń. Cieszę się, że kobiety coraz pewniej wkraczają do biznesu i życia publicznego.

Jak ważna jest umiejętność opowiadania o swoich osiągnięciach i nagłaśnianie ich?

Na pewno jest ważna, ale osobiście jestem zwolennikiem równowagi. Nie chodzi o to, żeby kobiety prowadziły kampanie propagandowe i koncentrowały się na mówieniu o swoich dokonaniach. Natomiast z całą pewnością nie powinny też siedzieć w przysłowiowym kącie czy unikać zabierania głosu. Szczególnie, że jest mnóstwo kobiet, które są świetnymi ekspertami w swoich dziedzinach, mają olbrzymie sukcesy. Powinny budować pewność siebie, do tego, by o tym mówić. Myślę, że to co dodatkowo jest ważne to zachowanie innych osób w organizacji, które włączają każdą osobę, również tę z natury introwertyczną czy nieśmiałą i małomówną do dyskusji i wymiany opinii. To właśnie inkluzywność, która daje każdemu szansę na zaprezentowanie własnej perspektywy.

Konkurs Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku powstał właśnie po to, żeby docenić kobiece osiągnięcia w biznesie i nagłośnić je na skalę ogólnopolską. Czemu zdecydowaliście się jako firma Microsoft wesprzeć już po raz trzeci tę inicjatywę?

Różnorodność – również w odniesieniu do płci jest jednym z filarów kultury naszej firmy. Chcemy w ten sposób podkreślić nasze wartości i przyczyniać się do upowszechniania roli kobiet w biznesie, poprzez pokazywanie inspirujących sylwetek kobiet liderem i przedsiębiorczyń. Ważne jest dla nas przekonywanie kobiet do tego, że ich jedynym ograniczeniem są ich marzenia, aspiracje i wyobraźnia. Na równi z mężczyznami mogą realizować swoje cele i rozwijać się w różnych branżach i na różnych stanowiskach – zgodnie z własnymi umiejętnościami i oczekiwaniami. Mogą być dyrektorami finansowymi oraz CEO i osiągać sukcesy w branży przemysłowego czy technologicznej. To zależy tylko od nich samych. Bizneswoman Roku daje nam takie przykłady, które mogą być inspiracją i właśnie stanowić wzorce dla innych – tych młodych dziewcząt, które dziś myślą o wyborze studiów albo kobiet, które chcą zmienić bieg swojej kariery.

Z badań Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką wynika, że kobiety są ambitne, chcą awansować i chcą zarabiać więcej, ale czują się samotne na zawodowej ścieżce. Z perspektywy osoby, która aktywnie angażuje się w inicjatywy dla kobiet jak ważna według Ciebie jest rola liderów oraz mentorów, aby to osamotnienie pożegnać?

Rola liderów, mentorów i wzorców jest wprost nieoceniona moim zdaniem. Jakiś czas temu przeprowadziliśmy badanie wśród 11,5 tysiąca dziewcząt i kobiet w wieku od 11 do 30 lat w 12 krajach Europy, pytając je od ich nastawienie do przedmiotów ścisłych tzw. STEM. Co ciekawe, za powód braku zainteresowanie karierą w tym obszarze wskazały one właśnie brak kobiecych wzorców do naśladowania, których kariery i osiągnięcia w obszarze nauk ścisłych byłyby promowane. Dlatego tak ważne jest, żeby przebijać się do opinii publicznej, a szczególnie do świadomości dziewcząt decydujących o swojej edukacji i karierze z przykładami kobiet innowatorów, naukowców, liderek. Ich przykłady inspirują i uwalniają z więzów stereotypów przyszłe pokolenia kobiet, kształtujących przyszłość, również przyszłość technologii i całej branży IT.

Nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie, dużym problemem jest niska liczba kobiet na wysokich stanowiskach. Jako członek zarządu jednej z najbardziej uznanych korporacji co poradziłabyś kobietom, które chcą awansować?

Dawanie rad jest wyjątkowo trudnym zadaniem, dlatego wolę mówić o moich przemyśleniach, które są efektem mojego doświadczenia i obserwacji. Po pierwsze, uważam, że każdy kto chce awansować powinien się rozwijać. Rozwój rozumiany jako podejmowanie nowych wyzwań, zadań, wychodzenie ze strefy własnego komfortu pomaga nam zyskiwać szerszą perspektywę, a w rezultacie dokonywać trafniejszych decyzji. Tak jak w poprzedniej dekadzie zyskaliśmy przekonanie, że jedyną pewną rzeczą jest zmiana tak dzisiaj chyba czas zmierzyć się z przekonaniem, że uczyć musimy się przez całe życie. Oznacza to również, że coraz częściej będziemy musieli przekwalifikowywać się i zdobywać zupełnie nowe umiejętności. Liderzy powinni mieć tego świadomość. Po drugie, liderzy i liderki w nieustannie transformujących się organizacjach powinni być elastyczni, bo zwinne organizacje mogą potrzebować ich energii w innym miejscu i roli niż sami to planowali.

Co dzisiaj pomaga Ci w podejmowaniu trudnych decyzji i wyzwań?

Autentyczność – bycie w zgodzie ze sobą, swoimi wartościami i przekonaniami. Cieszę się, że mam ten komfort, że zawodowo mam możliwość rozwijać się w organizacji, której kultura jest oparta na takich samych wartościach, jakie sama wyznaję.

Jeśli spotkałabyś teraz siebie sprzed 20 lat, jakiej rady byś sobie udzieliła?

Zdefiniuj swoje wartości, bo one w momentach zawahania dadzą ci odpowiedź, co robić. Pielęgnuj stare przyjaźnie, bo im wyżej będziesz się pięła po szczeblach kariery zawodowej, tym mniej będzie ludzi, którzy otwarcie i bezpośrednio będą ci mówić co robisz nie tak. A na przyjaciół z liceum i studiów zawsze możesz liczyć. :)

Na dłuższą metę naprawdę nie warto robić rzeczy, w które nie wierzysz. „Quick win” jest ułudą, a cena za naruszenie swoich wartości jest zawsze niewspółmiernie wysoka do potencjalnych zysków.

Bądź odważna, jesteś dużo silniejsza niż ci się kiedykolwiek wydawało.

Dbaj o radość swoją i innych.

A na koniec, polecam częste zaglądanie do tekstu „Dezyderaty” („Desiderata”, Max Ehrmann), bo tam jest wszystko, czego potrzebujesz.

 

***

Konkurs Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku od 11 lat nagradza sukcesy kobiet w biznesie, nauce i kulturze i nagłaśnia je na skalę ogólnopolską. Przed uczestniczkami otwiera możliwości rozwoju, pozyskania partnerów biznesowych oraz inwestorów. Jako pierwszy konkurs tego typu nagradza także mężczyzn wspierających kobiety i politykę różnorodności. Więcej na: www.bizneswomanroku.pl


Bizneswoman Roku - Jak się zgłosic

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

[newsletter_form type="minimal"]

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!





Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera.
Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji o tematyce motywacyjnej, rozwoju osobistego, nowościach w serwisie oraz informacji handlowych.
Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-012) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.
Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close