Kobieta przy komputerze

Marka jest kobiet膮

Czy rynek odpowiada na potrzeby wsp贸艂czesnych kobiet? Czy wci膮偶 kobiety to najwi臋ksi decydenci zakupowi? Je艣li tak, to o zakupie czego najcz臋艣ciej decyduje p艂e膰 pi臋kna? Jakie oczekiwania maj膮 kobiety wobec komunikacji marek? I na koniec, co kobiety my艣l膮 o feminatywach? O tym wszystkim mo偶na przeczyta膰 w najnowszym raporcie agencji Streetcom 鈥濵arka jest kobiet膮鈥.

W jakich kategoriach produktowych kobiety decyduj膮 najcz臋艣ciej?

Marketerzy ju偶 od dawna doskonale wiedz膮, 偶e kobieta to najpot臋偶niejszy konsument odpowiedzialny za wi臋kszo艣膰 decyzji zakupowych w gospodarstwach domowych. Ponad 9 na 10 kobiet deklaruje, 偶e jest decydentem lub wsp贸艂decydentem przy zakupie odzie偶y, obuwia, dodatk贸w damskich, 艣rodk贸w czysto艣ci, kosmetyk贸w, perfum, wyposa偶enia wn臋trz i 偶ywno艣ci. A偶 ponad 7 na 10 badanych przyczynia si臋 te偶 to wyboru produkt贸w wy艂膮cznie dla m臋偶czyzn: odzie偶y, obuwia, dodatk贸w, kosmetyk贸w i perfum.[1] Odzwierciedlenie tych danych mo偶emy zobaczy膰 w reklamach, kt贸re tylko z pozoru skierowane s膮 do m臋偶czyzn, a w rzeczywisto艣ci adresuj膮 potrzeby p艂ci pi臋knej.

Czy marki anga偶uj膮 si臋 w wyzwania wsp贸艂czesnych kobiet?

Marki coraz cz臋艣ciej chc膮 pokazywa膰 kobietom, 偶e rozumiej膮 ich problemy i w tym celu anga偶uj膮 si臋 w komunikacj臋 wyzwa艅 z jakimi mierz膮 si臋 wsp贸艂czesne kobiety. Wydaje si臋, 偶e jest to s艂uszna droga, poniewa偶 tylko 6% badanych kobiet uwa偶a, 偶e nie ma takiej potrzeby. Najcz臋艣ciej kobiety oczekuj膮 w艂膮czenia si臋 marek w rozwi膮zywanie czy na艣wietlanie takich problem贸w jak: przedmiotowe traktowanie kobiet (62%), nier贸wno艣膰 p艂ac (59%), presja spo艂eczna bycia matk膮 (57%) i nier贸wny dost臋p do wy偶szych stanowisk w pracy (56%). Respondentki pytane o to, w co ju偶 teraz anga偶uj膮 si臋 marki najcz臋艣ciej podaj膮: wymogi zwi膮zane z kanonem pi臋kna, schorzenia i choroby kobiece oraz macierzy艅stwo.

Kluczowe s膮 r贸偶nice pomi臋dzy tym w co, wg kobiet, powinny anga偶owa膰 si臋 marki, a tym w co si臋 ju偶 anga偶uj膮. Istnieje luka w tematach nier贸wnego dost臋pu do wy偶szych stanowisk w pracy, nier贸wno艣ci p艂ac, przedmiotowego traktowania kobiet, a tak偶e presji spo艂ecznej bycia matk膮.

[1] Dotyczy kobiet prowadz膮cych wsp贸lne gospodarstwo domowe z m臋偶em/partnerem.

Co kobiety my艣l膮 o feminatywach?

W badaniu, sprawdzono te偶 opinie kobiet na temat feminatyw贸w. 61% popiera u偶ywanie w praktyce 偶e艅skich form gramatycznych nazw zawod贸w i funkcji. 16% jest przeciwko, a 18% nie ma zdania. 5% uwa偶a, 偶e zale偶y to od brzmienia konkretnego feminatywu, kontekstu i miejsca u偶ywania. W niekt贸rych przypadkach feminatywy brzmi膮 niepowa偶nie, a wr臋cz o艣mieszaj膮co. A czy marki tworz膮ce produkty dla kobiet powinny promowa膰 te formy gramatyczne? 71% badanych uwa偶a, 偶e tak. Warto jednak wykaza膰 si臋 w tej kwestii wyczuciem.

10 influencerek, kt贸re wg badanych zaanga偶owane s膮 w dzia艂ania na rzecz kobiet

W badaniu pytano te偶 o influencerki, kt贸re dzia艂aj膮 na rzecz kobiet (m.in. wspieraj膮, promuj膮 warto艣ci). Lista podanych influencerek jest bardzo d艂uga i s膮 na niej te, kt贸re ciesz膮 si臋 du偶膮 popularno艣ci膮, dlatego, 偶e m贸wi膮 o sprawach interesuj膮cych i wa偶nych dla kobiet w danej grupie wiekowej czy spo艂ecznej. Do najcz臋艣ciej wymienianych nale偶a艂y:

  • Anja Rubik,
  • Anna Lewandowska,
  • Ewa Chodakowska,
  • Maja Bohosiewicz,
  • Maja Sta艣ko,
  • Maffashion,
  • Mama Ginekolog,
  • Ma艂gorzata Rozenek,
  • Martyna Wojciechowska,
  • Wersow.

Badanie zrealizowane przez agencj臋 Streetcom Poland w dniach 21-24.02.2023 r. technik膮 CAWI na og贸lnopolskiej pr贸bie Polek w wieku 18-70, N=4477