Kobieta przy komputerze

Marka jest kobiet─ů

Czy rynek odpowiada na potrzeby wsp├│┼éczesnych kobiet? Czy wci─ů┼╝ kobiety to najwi─Öksi decydenci zakupowi? Je┼Ťli tak, to o zakupie czego najcz─Ö┼Ťciej decyduje p┼ée─ç pi─Ökna? Jakie oczekiwania maj─ů kobiety wobec komunikacji marek? I na koniec, co kobiety my┼Ťl─ů o feminatywach? O tym wszystkim mo┼╝na przeczyta─ç w najnowszym raporcie agencji Streetcom ÔÇ×Marka jest kobiet─ůÔÇŁ.

W jakich kategoriach produktowych kobiety decyduj─ů najcz─Ö┼Ťciej?

Marketerzy ju┼╝ od dawna doskonale wiedz─ů, ┼╝e kobieta to najpot─Ö┼╝niejszy konsument odpowiedzialny za wi─Ökszo┼Ť─ç decyzji zakupowych w gospodarstwach domowych. Ponad 9 na 10 kobiet deklaruje, ┼╝e jest decydentem lub wsp├│┼édecydentem przy zakupie odzie┼╝y, obuwia, dodatk├│w damskich, ┼Ťrodk├│w czysto┼Ťci, kosmetyk├│w, perfum, wyposa┼╝enia wn─Ötrz i ┼╝ywno┼Ťci. A┼╝ ponad 7 na 10 badanych przyczynia si─Ö te┼╝ to wyboru produkt├│w wy┼é─ůcznie dla m─Ö┼╝czyzn: odzie┼╝y, obuwia, dodatk├│w, kosmetyk├│w i perfum.[1] Odzwierciedlenie tych danych mo┼╝emy zobaczy─ç w reklamach, kt├│re tylko z pozoru skierowane s─ů do m─Ö┼╝czyzn, a w rzeczywisto┼Ťci adresuj─ů potrzeby p┼éci pi─Öknej.

Czy marki anga┼╝uj─ů si─Ö w wyzwania wsp├│┼éczesnych kobiet?

Marki coraz cz─Ö┼Ťciej chc─ů pokazywa─ç kobietom, ┼╝e rozumiej─ů ich problemy i w tym celu anga┼╝uj─ů si─Ö w komunikacj─Ö wyzwa┼ä z jakimi mierz─ů si─Ö wsp├│┼éczesne kobiety. Wydaje si─Ö, ┼╝e jest to s┼éuszna droga, poniewa┼╝ tylko 6% badanych kobiet uwa┼╝a, ┼╝e nie ma takiej potrzeby. Najcz─Ö┼Ťciej kobiety oczekuj─ů w┼é─ůczenia si─Ö marek w rozwi─ůzywanie czy na┼Ťwietlanie takich problem├│w jak: przedmiotowe traktowanie kobiet (62%), nier├│wno┼Ť─ç p┼éac (59%), presja spo┼éeczna bycia matk─ů (57%) i nier├│wny dost─Öp do wy┼╝szych stanowisk w pracy (56%). Respondentki pytane o to, w co ju┼╝ teraz anga┼╝uj─ů si─Ö marki najcz─Ö┼Ťciej podaj─ů: wymogi zwi─ůzane z kanonem pi─Ökna, schorzenia i choroby kobiece oraz macierzy┼ästwo.

Kluczowe s─ů r├│┼╝nice pomi─Ödzy tym w co, wg kobiet, powinny anga┼╝owa─ç si─Ö marki, a tym w co si─Ö ju┼╝ anga┼╝uj─ů. Istnieje luka w tematach nier├│wnego dost─Öpu do wy┼╝szych stanowisk w pracy, nier├│wno┼Ťci p┼éac, przedmiotowego traktowania kobiet, a tak┼╝e presji spo┼éecznej bycia matk─ů.

[1] Dotyczy kobiet prowadz─ůcych wsp├│lne gospodarstwo domowe z m─Ö┼╝em/partnerem.

Co kobiety my┼Ťl─ů o feminatywach?

W badaniu, sprawdzono te┼╝ opinie kobiet na temat feminatyw├│w. 61% popiera u┼╝ywanie w praktyce ┼╝e┼äskich form gramatycznych nazw zawod├│w i funkcji. 16% jest przeciwko, a 18% nie ma zdania. 5% uwa┼╝a, ┼╝e zale┼╝y to od brzmienia konkretnego feminatywu, kontekstu i miejsca u┼╝ywania. W niekt├│rych przypadkach feminatywy brzmi─ů niepowa┼╝nie, a wr─Öcz o┼Ťmieszaj─ůco. A czy marki tworz─ůce produkty dla kobiet powinny promowa─ç te formy gramatyczne? 71% badanych uwa┼╝a, ┼╝e tak. Warto jednak wykaza─ç si─Ö w tej kwestii wyczuciem.

10 influencerek, kt├│re wg badanych zaanga┼╝owane s─ů w dzia┼éania na rzecz kobiet

W badaniu pytano te┼╝ o influencerki, kt├│re dzia┼éaj─ů na rzecz kobiet (m.in. wspieraj─ů, promuj─ů warto┼Ťci). Lista podanych influencerek jest bardzo d┼éuga i s─ů na niej te, kt├│re ciesz─ů si─Ö du┼╝─ů popularno┼Ťci─ů, dlatego, ┼╝e m├│wi─ů o sprawach interesuj─ůcych i wa┼╝nych dla kobiet w danej grupie wiekowej czy spo┼éecznej. Do najcz─Ö┼Ťciej wymienianych nale┼╝a┼éy:

  • Anja Rubik,
  • Anna Lewandowska,
  • Ewa Chodakowska,
  • Maja Bohosiewicz,
  • Maja Sta┼Ťko,
  • Maffashion,
  • Mama Ginekolog,
  • Ma┼égorzata Rozenek,
  • Martyna Wojciechowska,
  • Wersow.

Badanie zrealizowane przez agencj─Ö Streetcom Poland w dniach 21-24.02.2023 r. technik─ů CAWI na og├│lnopolskiej pr├│bie Polek w wieku 18-70, N=4477