marketing w restauracji

5 pomysłów dla restauracji, jak wyróżnić się w mediach społecznościowych

Dagmara Kokoszka-Lassota

No nareszcie! Branża gastronomiczna zostaje powolutku odmrożona. Można wracać małymi kroczkami do normalności i znów próbować przyciągnąć klientów. Tylko… jak to zrobić?! Tyle czasu minęło od ostatniego spotkania twarzą w twarz z kimś, kto fizycznie zjawia się w lokalu, może w nim bezpiecznie usiąść i rozkoszować się pysznym jedzeniem. Przez ostatnie miesiące liczyła się prostota w składaniu zamówienia, czas dowozu i… umiejętność trafienia w gusta klienta „na odległość”. Teraz trzeba pomyśleć, jak by tutaj znów zaprosić gości w swoje progi. Co zrobić, żeby zechcieli celebrować ten nieśmiały powiew normalności właśnie u Ciebie?

1. Postaw na zabawę!

Wiesz, czego przede wszystkim brakowało klientom przez ostatnie miesiące? Spokoju. Beztroski. Uśmiechu i radości. Swobody. Pozwól im więc poczuć to właśnie dzięki Tobie! Wymyśl jakąś hasztagową zabawę i puść wodze fantazji! Niech się dzieje viral! Viral, o którym będzie mówić całe miasto! Niech uczestnicy zabawy przysyłają zabawne zdjęcia, jak w czasie pandemii rekompensowali sobie brak możliwości wyjścia na porządną randkę! Jak improwizowali i sami tworzyli kulinarne dzieła sztuki, które być może okazywały się niezjadliwe. Pokaż swoim odbiorcom, że nie chodzi Ci tylko o to, żeby namówić ich do wydania u Ciebie pieniędzy. Nagrodź najbardziej kreatywne osoby i pokaż, że Twoja marka jest jedyna w swoim rodzaju, bo priorytetem dla niej jest samopoczucie klienta.

2. Nie oglądaj się na innych!

Najgorsze, co możesz zrobić to patrzeć na to, co robi konkurencja. Zarówno pod względem co masz robić, a czego nie. Choć to może być nawet identyczny lokal – być może ma zupełnie inną grupę docelową i przyciąga klientów z innymi cechami. Dlatego nie oglądaj się za siebie tylko pytaj swoich odbiorców. To oni mają Cię lubić, odwiedzać i to do nich mają być dostosowane Twoje komunikaty!

3. Poznaj swoich klientów.

W jednym z postów poproś, żeby Twoi fani przedstawili się i opowiedzieli trochę o sobie. Poznaj ich! Możesz stworzyć serię postów i publikować je zawsze w jeden dzień oznaczając je na przykład hasztagiem #poznajmysie :) Taka forma pozwoli Ci zbudować relację z odbiorcą i przyciągnąć do Twojego lokalu. Nie tylko ze względu na super menu, czy obsługę, ale dlatego, że klient poczuł się dla Ciebie ważny. 

4. Inspiruj!

Zamiast pokazywać codziennie, jakie nowości masz w menu może… zainspiruj Twoich odbiorców do przygotowania jakiejś potrawy samodzielnie? Zrób z tego ciekawą zabawę, rytuał i wdrażaj takie posty cyklicznie. Nazwij tę serię np. „Gotuj z X” i zadbaj o to, żeby Twoi fani mogli po prostu świetnie się bawić, próbując wykonać w domu jakiś popisowy koktajl z Twojego przepisu. Jak to możesz przekuć w sukces? Po takiej serii postów zorganizuj warsztaty u siebie w lokalu. Zaproś najbardziej aktywne osoby i zróbcie coś wspólnie! Zobaczysz, że ludzie się zaangażują i docenią taką formę zabawy. PS – na końcu takiego posta możesz napisać, że jeśli przepis się nie udał, to zapraszasz serdecznie do lokalu na skosztowanie oryginału. :)

5. Planuj, ale działaj. 

Najgorsze co możesz w tej chwili zrobić to działać w pełni spontanicznie lub wręcz przeciwnie – planować wszystko w najdrobniejszym szczególe. Ustal sobie mniej więcej, kiedy i jakie posty chcesz dodać, ale napisz je od serca. Nie patrz na to, czy powinny mieć taką lub taką długość. Czy zawierają chwytliwe hasztagi, czy wpisują się w najnowsze marketingowe trendy albo czy konkurencja stosuje podobne tricki – po prostu działaj! Nikt nie wierzy w ideały, więc i Ty nie musisz do niego aspirować :) Nie zapominaj jednak, że Twoi odbiorcy nie mają obowiązku pamiętać o Tobie każdego dnia. Przypominaj się im więc regularnie i angażuj. Nie namawiaj codziennie do odwiedzenia Twojego lokalu, tylko towarzysz im w codzienności. Jak zgłodnieją to… będą pamiętać do kogo się udać w pierwszej kolejności. :) 

#JesteśmyWTymRazem

O autorce

Dagmara Kokoszka-Lassota

Dyplomowana specjalistka ds psychologii marketingu i sprzedaży z ponad 10-letnim stażem. Certyfikowany strateg. Pasjonatka Facebook Ads oraz mediów społecznościowych. Współpracowała m.in. z Janiną Bąk, Maciejem Lewińskim, Pawłem Tkaczykiem, Bizuu Fashion oraz marką Strefa Kroju i Szycia. Prowadzi szkolenia, warsztaty i prelekcje na ogólnopolskich wydarzeniach (I love marketing, Social Media w biznesie, Marketing w Kulturze). Pomaga markom zbudować społeczność i wprowadzić na rynek własne produkty. Doświadczenie zdobywała m.in. pracując przy projekcie Google IR oraz jako specjalistka (a później manager) w agencji digitalk Artura Jabłońskiego. Etatowo zajmuje się strategią i komunikacją produktu w pionie Gazeta.pl należącym do grupy rozrywkowo-medialnej AGORA S.A. Prywatnie mama trójki dzieci, żona i miłośniczka książek. 

Więcej na: www.kokoszka-lassota.pl