Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Media społecznościowe i jedzenia mięsa tracą popularność. Zyskuje zdrowie i ekologia.

Media społecznościowe i jedzenia mięsa tracą popularność. Zyskuje zdrowie i ekologia.

styl życia

Wolimy kupować w internecie, płacić komórką i pracować z domu – wynika z badań ARC Rynek i Opinia.

O trendach zwykle debatują eksperci. A co na ich temat mają do powiedzenia zwykli zjadacze chleba? W końcu to oni decydują, co rzeczywiście trendem się staje, a co zupełnie się nie sprawdza. Dlatego to właśnie zwykłych konsumentów ARC Rynek i Opinia postanowił zapytać o wiodące tendencje, preferencje i oczekiwania w zakresie tego, jaki styl życia preferują, jak robią zakupy, na co zwracają uwagę, jak chcą zarządzać swoimi pieniędzmi i czego mają już serdecznie dość. Wyniki zawarte w raporcie „25 trendów konsumenckich na 25-lecie” są interesujące.

Zacznijmy od trendów, które już nam się przejadły. I to dosłownie. Coraz więcej osób deklaruje, że nie ma już ochoty przesiadywać w knajpkach, kawiarniach, restauracjach, czyli jeść na mieście. W dużych miastach chęć wyjścia do restauracji deklaruje 27% mniej badanych niż dotychczas. Rośnie także liczba osób gotowych zrezygnować z jedzenia mięsa. I kolejna ciekawostka, nie są to wcale ludzie młodzi. W największym stopniu tym trendem zainteresowane były osoby powyżej 57. roku życia. Obecnie aż 94% respondentów z tego pokolenia je mięso, a aż 25% chce z mięsa zrezygnować – na tym przykładzie wyraźnie widać, że osoby starsze są skłonne zmienić swoje zachowania, jeśli to pozytywnie wpłynie na ich zdrowie.

W badaniu widać też wyraźny wzrost zainteresowania zdrowym odżywianiem, kupowaniem zdrowej żywności i produktów ekologicznych (chce to robić aż 73% badanych). 69% uczestników badania chce kupować produkty oznaczone jako nieszkodzące środowisku, ludziom i zwierzętom. 70% chce się regularnie badać profilaktycznie, a 55% wybiera rower jako środek transportu po mieście. Wzrost świadomości na temat zdrowego odżywiania, preferowania kosmetyków i produktów przyjaznych dla środowiska to ważna informacja dla wszystkich producentów i firm – częściej zaczynamy zwracać uwagę na jakość i wpływ produktów na nasze życie.

Choć zainteresowanie mediami społecznościowymi znalazło się w badaniu wśród antytrendów i coraz więcej osób deklaruje, że chce ograniczyć czas korzystania lub zupełnie z nich zrezygnować (deklarowany spadek zainteresowania w dużych miastach to 18%), nadal jesteśmy zainteresowani korzystaniem z aplikacji, smartfonów i internetu. Wolimy go jednak wykorzystać do zrobienia zakupów (44%), telepracy (42%), oglądania telewizji lub rozrywki (48%) oraz działalności charytatywnej, czyli wspierania projektów crowdfundingowych. 59% badanych zainteresowanych jest przekazywaniem pieniędzy na szczytny cel, a 41% chce wspierać crowdfunding.

Wciąż duże miasta są w awangardzie zmian, ale mniejsze konsekwentnie za nimi podążają.

– Nasze badanie pokazuje, że przynajmniej w przypadku części trendów mniejsze miasta podążają za dużymi. Na przykład, podczas gdy wegetarianizm i weganizm jest już całkiem popularnym stylem życia w miastach dużych: istnieją liczne restauracje wegetariańskie i wegańskie, a w restauracjach tradycyjnych coraz częściej znaleźć można opcje bezmięsne, miasta mniejsze dopiero się na ten trend otwierają. To ważny sygnał dla miejscowych przedsiębiorców, którzy na przykład chcieliby otworzyć restaurację czy bar. Podobnie sytuacja wygląda z korzystaniem z usług bezpośrednio od osób prywatnych. Wynika to z faktu, że wszelkie nowości są sprawdzane przez ich pomysłodawców zazwyczaj na większych rynkach – właśnie w dużych miastach, gdyż tam jest najwięcej ludzi. Tak było choćby z ofertą rowerów miejskich. Pierwsze takie rowery pojawiły się w Warszawie, a kiedy okazało się, że pomysł jest strzałem w dziesiątkę, zaczęto go realizować też w mniejszych miastach – komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

Wyraźnie widać w badaniu przywiązanie do tradycyjnych wartości i ustabilizowanego życia rodzinnego.

– Patrząc na nasze wyniki można przekonać się, że pewne wartości, związane z życiem domowym, rodzinnym są stałe, niezależnie od wieku respondentów. Młodsi dążą, przynajmniej w pewnym zakresie, do modelu rodzinnego, który znają z domu. Zachowaniami wskazanymi przez badanych, świadczącymi o cenionych wartościach są tu: jedzenie w domu, posiadanie zwierzęcia domowego, warzenie własnego piwa czy robienie nalewek. I o ile osoby ze starszej grupy wiekowej już teraz je realizują, o tyle osoby ze średniego i z młodszego pokolenia na razie deklarują, że chcą je realizować lub będą takie zachowania realizowały w przyszłości. Wiele zależy od etapu życia, na którym są respondenci. Na przykład dla ludzi młodych, często podróżujących, którzy nie mają ustabilizowanej sytuacji życiowej, posiadanie zwierzęcia domowego jest niemal niemożliwe, co nie znaczy, że nie chcieliby tego zwierzęcia mieć – komentuje Agata Tkaczyk, Dyrektor ds. Badań Jakościowych z ARC Rynek i Opinia

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!