Wol臋 wiedzie膰 Mameno

MAMENO to odpowied藕 na brak edukacji menopauzalnej w Polsce

Aleksandra Moskal

Menopauza to w Polsce temat tabu, z kt贸rym Aleksandra Lauda艅ska postanowi艂a si臋 rozprawi膰. Wymy艣li艂a i wprowadzi艂a na rynek aplikacj臋 Mameno, kt贸ra edukuje w zakresie menopauzy i ma pomaga膰 kobietom przej艣膰 przez trudno艣ci transformacji menopauzalnej mo偶liwie 艂agodnie i szybko.

Czy dobrze rozumiem, 偶e MAMENO jest odpowiedzi膮 na brak edukacji menopauzalnej, kt贸ry i pani膮 dotkn膮艂?

Tak, dok艂adnie, MAMENO to odpowied藕 na brak edukacji menopauzalnej w Polsce, a tak偶e na ma艂膮 obecno艣膰 tematu w mediach i ca艂kowit膮 nieobecno艣膰 w debacie publicznej. Nawet ksi膮偶ek o menopauzie jest w ksi臋garniach niewiele. Uderzy艂o mnie to dwa lata temu, gdy 鈥 przypadkiem 鈥 zorientowa艂am si臋, 偶e dziwne i bardzo dotkliwe dolegliwo艣ci b贸lowe, kt贸re nie dawa艂y mi normalnie funkcjonowa膰, to nie jaka艣 tajemnicza choroba, a perimenopauza, czyli ostatnia prosta do menopauzy 鈥 ostatniej miesi膮czki.

W艂a艣nie, my nawet nie wiemy, 偶e menopauza to nie kilkuletni czas klimakterium, a ostatnia miesi膮czka w 偶yciu.

Kiedy ju偶 znalaz艂am w艂a艣ciwy trop, zacz臋艂am szuka膰 informacji, jak sobie pom贸c. Internet oferowa艂 rozproszone artyku艂y, nawet Polskie Towarzystwo Menopauzy i Andropauzy nie posiada rzetelnej bazy wiedzy na ten temat. Na plus jest to, 偶e sukcesywnie artyku艂贸w w sieci przybywa 鈥 i tu uk艂on w stron臋 firm produkuj膮cych produkty dla kobiet menopauzalnych, bo to one, dbaj膮c o sw贸j content marketing, zapewniaj膮 nam dobr膮 edukacj臋. A ksi臋garnie? Mia艂y w ofercie mo偶e ze trzy sensowne pozycje. Z kolei pytane przeze mnie starsze kobiety dzieli艂y si臋 g艂贸wnie wspomnieniami uderze艅 gor膮ca i pot贸w, a na opisy innych objaw贸w (kt贸rych, jak r贸偶ne 藕r贸d艂a podaj膮, jest 34, 54, a nawet 100!) robi艂y du偶e oczy. Nawet m贸j lekarz d艂ugo trzyma艂 si臋 wersji, 偶e b贸le to nie objaw menopauzy. Potem okaza艂o si臋, 偶e lekarze cz臋sto dysponuj膮 nieaktualizowan膮 wiedz膮 medyczn膮, kieruj膮 si臋 uprzedzeniami do hormonalnej terapii menopauzy i stereotypowym my艣leniem o roli spo艂ecznej kobiet 50+.

Dwa lata temu nie by艂o w Polsce 偶adnej platformy czy aplikacji o menopauzie, co przyj臋艂am ze zdziwieniem. W Europie by艂o ich ju偶 w贸wczas kilka, najwi臋cej w Wielkiej Brytanii. To, co mog艂am zrobi膰, to zapisa膰 si臋 do grupy wsparcia na Facebooku. Z niej dowiedzia艂am si臋, 偶e luka edukacyjna, poczucie zagubienia i bezradno艣ci to do艣wiadczenie mojego pokolenia, czyli kobiet urodzonych na prze艂omie lat 60. i 70. ubieg艂ego wieku. Stwierdzi艂am, 偶e co艣 trzeba z tym zrobi膰.

Dlaczego tak ma艂o m贸wi si臋 o menopauzie i wszystkich tych zmianach, kt贸re jej towarzysz膮? 艁atwiej, ni偶 u艣wiadamia膰, jest zamiata膰 pod dywan?

To pok艂osie przekazu kulturowego na temat menopauzy 鈥 偶e to czas przekwitania, stawania si臋 nieatrakcyjn膮, niepotrzebn膮, bo niep艂odn膮. Kobiety do niedawna nawet nie chcia艂y wypowiada膰 tego s艂owa publicznie. Przej艣cie menopauzy wywo艂ywa艂o w nich wstyd, to by艂o tabu. Teraz zaczyna si臋 to zmienia膰.

Drugi pow贸d to 鈥 my艣l臋 鈥 bagatelizowanie tematu. No jest co艣 takiego jak menopauza, czas leci, starzejemy si臋, normalna sprawa. Dolegliwo艣ci? Oj tam, kto si臋 przejmuje, 偶e kobiet臋 co艣 boli, pewnie wymy艣la albo histeryzuje. Notabene, z tego samego powodu 艣redni czas diagnozowania chocia偶by endometriozy to 6-8 lat!

Kolejna rzecz 鈥 wsp贸艂cze艣nie menopauz臋 przechodzimy inaczej ni偶 nasze mamy i babcie. Lekarze ginekolodzy 鈥 skupieni na po艂o偶nictwie i onkologii 鈥 niespecjalnie aktualizuj膮 wiedz臋 w tej materii. Tymczasem pokolenie wojowniczek pracuj膮cych na etatach, prowadz膮cych firmy i jednocze艣nie zajmuj膮cych si臋 domem i w艂asnym rozwojem, pokolenie samotnych matek walcz膮cych o zapewnienie dzieciom dobrych warunk贸w 偶ycia i sensownej edukacji, w czasie oko艂omenopauzalnym do艣wiadcza objaw贸w identycznych, jak sportowcy z syndromem przetrenowania. To m贸j przypadek. Do tego dochodz膮 skutki stresor贸w spo艂ecznych 鈥 najnowsze badania wykaza艂y, 偶e do艣wiadczenie przemocy i/lub problem贸w finansowych w m艂odym wieku powoduje, 偶e 20 lat p贸藕niej kobieta odczuwa bardziej dotkliwe dolegliwo艣ci ni偶 jej kole偶anki, kt贸re mia艂y szcz臋艣cie nie do艣wiadczy膰 takich stresor贸w.

Aplikacja wystartowa艂a w 艢wiatowy Dzie艅 Menopauzy, 18 pa藕dziernika 鈥 czy jeste艣cie zadowoleni z jej odbioru?

Tak, bardzo. W pierwszym tygodniu na stron臋 wesz艂o ponad 1000 os贸b, co pi膮ta zarejestrowa艂a si臋 w aplikacji. Bior膮c pod uwag臋, 偶e to ruch organiczny 鈥 z social medi贸w i bezpo艣rednich wyszukiwa艅 鈥 to bardzo dobry wynik. Nie uruchomili艣my p艂atnej kampanii zaraz po launchu, bo chcieli艣my przetestowa膰 platform臋. Opr贸cz liczb, kt贸re 鈥 je艣li wzrost rejestracji si臋 utrzyma 鈥 wskazuj膮, 偶e osi膮gniemy nasz cel 500 u偶ytkowniczek w pierwszym miesi膮cu przed jego up艂ywem, to bardzo ciesz膮 nas komentarze dziewczyn i wiadomo艣ci prywatne. MAMENO zosta艂o przyj臋te ze sporym entuzjazmem, 偶yczliwo艣ci膮 i cz臋sto wdzi臋czno艣ci膮. Du偶o dobrej energii kr膮偶y wok贸艂 tego projektu.

Jeste艣my spo艂ecze艅stwem starzej膮cym si臋, trudno b臋dzie zrobi膰 krok wstecz. Produkty i us艂ugi tworzone dla silver generation wydaj膮 si臋 biznesow膮 przysz艂o艣ci膮. Czy to r贸wnie偶 by艂a motywacja dla wej艣cia w ten obszar?

To jest naturalna konsekwencja tego, czym zajmuj臋 si臋 intensywnie od kilku lat, a interesuj臋 praktycznie od zawsze 鈥 czyli w艂a艣nie starzej膮cym si臋 spo艂ecze艅stwem. Jestem ekspertk膮 od tematyki silver generation i traktuj臋 ten temat bardzo holistycznie 鈥 jako dziennikarka, marketingowiec i projektantka. Lubi臋 te偶 burzy膰 stereotypy i porusza膰 tematy tabu 鈥 pi臋膰 lat temu zacz臋艂am pokazywa膰 pozytywny obraz wiekowienia pod szyldem 鈥濿olni od metryki鈥. Poruszam te偶 takie tematy, jak dojrza艂y seks czy relacje z du偶膮 r贸偶nic膮 wieku. Z tej mojej fascynacji aktywn膮 dojrza艂o艣ci膮, a potem z pracy jako redaktor naczelna miesi臋cznika dla senior贸w, przysz艂a szybko refleksja, 偶e przysz艂o艣膰 nale偶y do dojrza艂ych kobiet. S膮 wspania艂e. M贸wi艂am o tym podczas ubieg艂orocznego TEDx Warsaw Women w mowie zatytu艂owanej Brama mocy ka偶dej kobiety. Bo menopauza to w艂a艣nie brama mocy, a nie przedsionek 艣mierci 鈥 jak przywyk艂o si臋 o niej my艣le膰.

Chc臋, 偶eby MAMENO pomog艂o przej艣膰 kobietom przez trudno艣ci transformacji menopauzalnej (dolegliwo艣ci odczuwa ok. 80 proc. pa艅) mo偶liwie 艂agodnie i szybko (bo tutaj te偶 dochodzenie do diagnozy potrafi trwa膰 latami). I 偶eby dawa艂o nadziej臋, u艣wiadamiaj膮c, 偶e po trudach przychodzi co艣, co antropolo偶ka Margaret Mead nazwa艂a postmenopauzaln膮 werw膮, zapa艂em, a ja nazywam postmenopauzalnym wzlotem. Bo starsze kobiety, te kt贸re menopauz臋 maj膮 dawno za sob膮, to prawdziwe petardy.

Aplikacja i komunikacja marki s膮 skierowane do kobiet, ale czy w zwi膮zku z ogromn膮 potrzeb膮 edukowania spo艂ecze艅stwa og贸艂em, m臋偶czy藕ni r贸wnie偶 znajd膮 co艣 dla siebie w MAMENO?

Zdecydowanie chcemy edukowa膰 m臋偶czyzn. Jak jaki艣 czas temu stwierdzi艂 Rod Steward, ka偶dy m臋偶czyzna powinien przej艣膰 kurs na temat menopauzy, bo to mog艂oby uratowa膰 wiele zwi膮zk贸w. W Wielkiej Brytanii zbadano wp艂yw menopauzy na rozpad zwi膮zk贸w i 鈥 w co mo偶e trudno uwierzy膰 鈥 a偶 73 proc. badanych kobiet stwierdzi艂o, 偶e menopauza znacz膮co wp艂yn臋艂a na rozpad ich ma艂偶e艅stw! Jednak obszar edukacji m臋偶czyzn chcemy realizowa膰 poza aplikacj膮 鈥 ona jest stref膮 dla kobiet. Liczymy, 偶e jak rozruszamy nasze forum, to panie b臋d膮 si臋 na nim dzieli膰 swoimi do艣wiadczeniami, bol膮czkami i rado艣ciami. Tak, jak to robi膮 na grupie na Facebooku.

Chcemy r贸wnie偶 edukowa膰 pracodawc贸w 鈥 u nas tego nie zbadano, ale ponad 90 proc. Brytyjek przyzna艂o, 偶e dolegliwo艣ci oko艂omenopauzalne wp艂ywaj膮 negatywnie na ich 偶ycie zawodowe, co dziesi膮ta w og贸le rezygnuje z pracy. Du偶a cz臋艣膰 bierze zwolnienia 鈥 nie m贸wi膮c, co jest ich prawdziw膮 przyczyn膮. Chcemy podpowiada膰 firmom, jak wspiera膰 pracownice, edukowa膰 pracodawc贸w i dzia艂y HR. A wracaj膮c do pan贸w 鈥 w przysz艂o艣ci chcemy stworzy膰 dla nich platform臋 po艣wi臋con膮 andropauzie.聽

Co by艂o najwi臋kszym wyzwaniem przy tworzeniu MAMENO?

MAMENO to m贸j pi膮ty pomys艂 na aplikacj臋. Pierwszy, osiem lat temu, by艂 pomys艂 na aplikacj臋 dla trener贸w personalnych. Wst臋pnie zainteresowa艂 si臋 nim VC, ale zdyskwalifikowa艂 nas brak kogo艣 od IT w zespole. Cztery lata temu zacz臋艂am produkcj臋 aplikacji randkowej dla dojrza艂ych kobiet i m艂odych m臋偶czyzn, ale tutaj te偶 rozbi艂am si臋 o brak zaufanej osoby od IT 鈥 straci艂am przez to niema艂膮 kwot臋. Trzeci by艂 pomys艂 na platform臋 dla marketingowc贸w, kt贸ra mia艂aby pom贸c pozna膰 lepiej zwyczaje zakupowe silver贸w 鈥 to by艂 m贸j projekt zaliczeniowy na bootcampie UX Designer. Dalej tego nie poci膮gn臋艂am, trudno by艂o zainteresowa膰 kogo艣 tym projektem. W mi臋dzyczasie by艂 jeszcze projekt platformy dla budownictwa cyrkularnego 鈥 z wykszta艂cenia jestem architektem i rozwi膮zania ekologiczne fascynowa艂y mnie ju偶 na studiach, prawie 30 lat temu. Ten projekt zosta艂 wybrany jako jeden z 29 wy艂onionych w pierwszym etapie spo艣r贸d 149 zg艂oszonych do Climate Accelerator. Ale do fina艂owej dziesi膮tki start-up贸w zaproszonych do udzia艂u w akceleracji nie wesz艂am. Za to dosta艂y艣my si臋 z MAMENO rok temu do akceleratora Masovian Startup i uko艅czy艂y艣my go.

Dwa najwi臋ksze wyzwania przy tworzeniu MAMENO by艂y takie same, jak przy wcze艣niejszych moich projektach: zainteresowa膰 kogo艣, kto mo偶e wy艂o偶y膰 fundusze na realizacj臋, oraz znale藕膰 developer贸w. Tematy kobiece nie interesuj膮 inwestor贸w i funduszy venture capitals. Nie widz膮 w tym potencja艂u biznesowego 鈥 zderzaj膮 si臋 z tym femtechy na ca艂ym 艣wiecie. Na szcz臋艣cie potencja艂 zobaczy艂 m贸j wsp贸lnik ze sp贸艂ki zajmuj膮cej si臋 silver marketingiem 鈥 wni贸s艂 do nowej sp贸艂ki, kt贸r膮 nazwali艣my FemTechnology Group, swoje zaplecze biurowe, ksi臋gowe i prawne. Mieli艣my te偶 szcz臋艣cie w temacie technologii 鈥 developerzy MAMENO to dwaj bardzo sprawni m艂odzi programi艣ci, poleceni przez nasz膮 doradczyni臋 biznesow膮.

Jakie ma pani plany i cele w zwi膮zku z rozwojem aplikacji?

MAMENO w obecnej formie to tzw. MVP 鈥 Minimal Viable Project, czyli minimalna wersja produktu, kt贸ra ma za zadanie zdoby膰 pierwszych klient贸w i ich feedback. Na ten moment MAMENO utrzymuje si臋 z bootstrappingu, czyli finansujemy projekt wraz ze wsp贸lnikami swoimi si艂ami. Natomiast idealnie by by艂o, gdyby艣my zdobyli finansowanie tzw. pre-seed, od funduszu VC lub Anio艂贸w Biznesu. Finansowanie chcemy przeznaczy膰 na rozw贸j produktu i szybsze skalowanie. Pragniemy rozwin膮膰 narz臋dzie do monitorowania objaw贸w, wykorzysta膰 AI do analizowania ich nasilenia w zale偶no艣ci od takich czynnik贸w, jak sen, dieta, aktywno艣膰 fizyczna, stres, oraz do projektowania szytych na miar臋 program贸w wsparcia holistycznego, zawieraj膮cych zalecenia dietetyczne, treningowe oraz programy relaksacyjne. Chcemy te偶 umo偶liwi膰 konsultacje online ze specjalistami: ginekologami, endokrynologami, dietetykami, psychologami, dermatologami, fizjoterapeutami.

To taka klasyczna droga start-upowa. Ale nie opieramy si臋 tylko na niej. Nied艂ugo uruchomimy e-sklep z suplementami dla kobiet menopauzalnych, b臋dziemy te偶 realizowa膰 wsp贸艂prace reklamowe. Ale tylko z firmami, kt贸rych filozofia i produkty b臋d膮 sp贸jne z nasz膮 misj膮.

Widzimy potencja艂 wyj艣cia z MAMENO na rynek CEE, je偶eli tylko uda nam si臋 dopi膮膰 kwestie finansowania.

Moje wielkie marzenie to stworzenie suplement贸w zio艂owych pod mark膮 MAMENO 鈥 od lat interesuj臋 si臋 ajurwed膮, a aktualnie studiuj臋 podyplomowo fitoterapi臋 i zielarstwo.

Cel niematerialny to wywo艂anie rewolucji menopauzalnej w Polsce. Lubi臋 robi膰 rewolucje.

Aleksandra Lauda艅ska

Aleksandra Lauda艅ska – CEO agencji Silver Content Hub oraz sp贸艂ki technologicznej FemTechnology Group. Za艂o偶ycielka portalu wolniodmetryki.pl.

Od 2018 r. redaktor naczelna Warszawskiego Miesi臋cznika Senior贸w #Pokolenia wydawanego przez Urz膮d Miasta st. Warszawy, redaktor naczelna magazynu o silver marketingu 鈥濻ilver Mag鈥.

Pomys艂odawczyni aplikacji dla kobiet menopauzalnych MAMENO.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close