m艂odzi ludzie praca

Ponad 90% polskich student贸w przy wyborze pracodawcy zwraca uwag臋 na kwestie r贸偶norodno艣ci

Na ca艂ym 艣wiecie pandemia okaza艂a si臋 du偶ym obci膮偶eniem w wielu aspektach 偶ycia m艂odych ludzi. Szczeg贸lne trudno艣ci odczuwalne s膮 w obszarze zatrudnienia. Jak wynika z raportu 鈥濬irst steps into the labour market鈥 przygotowanego przez firm臋 doradcz膮 Deloitte, tylko 12% student贸w z Europy 艢rodkowej ocenia sytuacj臋 na rynku pracy w swoim kraju jako dobr膮. Nowych wyzwa艅 zawodowych m艂odzi najcz臋艣ciej szukaj膮 w Internecie, a szczeg贸lnie w mediach spo艂eczno艣ciowych. Dla dw贸ch pi膮tych polskich student贸w kluczowym czynnikiem przy wyborze pracodawcy jest oferta indywidualnego planu rozwoju.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

M艂odzi Polacy o edukacji

Pierwsze kroki na rynku pracy m艂odzi ludzie stawiaj膮 ju偶 podczas studi贸w. 47 proc. badanych z Europy 艢rodkowej deklaruje, 偶e uczelnie wy偶sze dobrze lub bardzo dobrze przygotowa艂y ich do wykonywania zawodu. Ponad jedna trzecia ocenia ten aspekt przeci臋tnie, a 17 proc. 藕le lub bardzo 藕le. W艣r贸d Polak贸w by艂o to odpowiednio: 36 proc., 40 proc. i 24 proc. W tym obszarze wida膰 wi臋c pole do poprawy. Co niepokoj膮ce, tylko 12 proc. wszystkich badanych, a 18 proc. student贸w w Polsce dobrze ocenia sytuacj臋 na rodzimym rynku pracy. Oznacza to, 偶e czeka ich w najbli偶szym czasie wiele wyzwa艅 zwi膮zanych ze 艣cie偶k膮 zawodow膮 m贸wi John Guziak, partner, lider zespo艂u ds. kapita艂u ludzkiego w Europie 艢rodkowej, Deloitte.

M艂odzi skupieni na karierze lub spe艂nianiu marze艅

Eksperci Deloitte podzielili respondent贸w na cztery grupy, kieruj膮c si臋 ich podej艣ciem do pracy, 偶ycia rodzinnego, zarobk贸w, dobrostanu spo艂ecznego, sukcesu i s艂awy.

鈥濬ast trackers鈥

Pierwsza grupa to 鈥fast trackers鈥, czyli m艂odzi, kt贸rzy skupiaj膮 si臋 na karierze, b臋d膮cej dla nich szans膮 na awans spo艂eczny i finansowy. Dlatego sw贸j potencja艂 po艣wi臋caj膮 pracy i wybieraj膮 j膮 nawet kosztem czasu wolnego. Wierz膮, 偶e gdy tylko podejm膮 wysi艂ek, mog膮 osi膮gn膮膰 lepsze wyniki ni偶 inni. W艣r贸d badanych zar贸wno z Europy 艢rodkowej, jak i Polski 鈥fast trackers鈥 stanowi膮 jedn膮 pi膮t膮 wszystkich student贸w.

鈥濫ager beavers鈥

Druga grupa to 鈥eager beavers鈥, dla kt贸rych praca jest nagrod膮 sam膮 w sobie i nic nie przebije satysfakcji, kt贸r膮 czerpi膮 z udanego dnia w biurze. Chocia偶 czuj膮, 偶e musz膮 po艣wi臋ci膰 swoje 偶ycie prywatne na rzecz pracy, to nie postrzegaj膮 tego jako niemi艂y obowi膮zek. Podobnie jak w przypadku 鈥fast trackers鈥 kariera to ich zdaniem droga do awansu spo艂ecznego i finansowego, natomiast nie po艣wi臋caj膮 jej ca艂ego swojego czasu. W Polsce do tej grupy nale偶y 27 proc. student贸w. Podobny odsetek (31 proc.) zanotowano w przypadku wszystkich m艂odych z Europy.

All rounders

Niemal na r贸wni traktuj膮 swoje obowi膮zki zawodowe i przyjaci贸艂. Praca to dla nich nie tylko szansa na rozw贸j osobisty, ale r贸wnie偶 mo偶liwo艣膰 wype艂nienia powinno艣ci wobec spo艂ecze艅stwa. M艂odzi z聽tej grupy pracowaliby nawet wtedy, gdyby nie musieli. Ich 偶ycie osobiste ma dla nich du偶e znaczenie i nie zrezygnowaliby ze swoich zainteresowa艅 na rzecz s艂u偶bowych zada艅. To najliczniejsza grupa w艣r贸d m艂odych ludzi w Polsce (34 proc.). W Europie odpowiedzia艂o tak 31 proc. zapytanych.

鈥濨y standers鈥

Ostatnia grupa to 鈥by standers鈥, dla kt贸rych kariera nie jest najwa偶niejsza w 偶yciu. Maj膮 te偶 sceptyczne podej艣cie do edukacji, a praca nie jest dla nich podstaw膮 do rozwoju czy nauki. Nie chc膮, 偶eby obowi膮zki s艂u偶bowe przeszkodzi艂y im w realizacji marze艅 i spotkaniach z przyjaci贸艂mi. Gdyby mogli poradzi膰 sobie bez pracy, bez wahania z艂o偶yliby wypowiedzenie. Zdaj膮 sobie jednak spraw臋 z tego jakie znaczenie maj膮 pieni膮dze, dlatego praca jest niezb臋dn膮 cz臋艣ci膮 ich 偶ycia. Takie odczucia ma 19 proc. polskich student贸w i聽18 proc. wszystkich badanych.

Praca zdalna tylko na czas pandemii

Student贸w z Europy 艢rodkowej zapytano tak偶e, jak cz臋sto chcieliby pracowa膰 zdalnie. 鈥 Wyniki pokazuj膮, 偶e m艂odzi potrzebuj膮 kontaktu ze wsp贸艂pracownikami, bo a偶 51 proc. z nich chce pojawia膰 si臋 w biurze 3-4 dni w tygodniu. Z kolei niespe艂na jedna czwarta respondent贸w wskaza艂a, 偶e woli pracowa膰 z domu przez wi臋cej ni偶 tydzie艅 w miesi膮cu, a 14 proc. wybra艂oby tylko wizyty w biurze. Najmniej m艂odych, bo tylko 9聽proc. chce pracowa膰 zdalnie na ca艂y etat. Przebywanie w grupie, burze m贸zg贸w, rozmowy ze wsp贸艂pracownikami to aspekty, kt贸re najbardziej ceni膮 sobie wchodz膮cy na rynek pracy m贸wi Anna Sendrowicz, liderka zespo艂u ds. Employer Branding w Europie 艢rodkowej, Deloitte.

W przypadku m艂odych z Polski wyniki wygl膮daj膮 podobnie. Prawie po艂owa najch臋tniej pracowa艂aby zdalnie przez 1-2 dni w tygodniu, a 26 proc. wi臋cej ni偶 tydzie艅 w miesi膮cu. 12 proc. student贸w chcia艂oby pojawia膰 si臋 w biurze codziennie, a tylko 4 proc. woli prac臋 z domu.

Badanych zapytano r贸wnie偶 o preferowane formy pracy. Po艂owa z nich chcia艂aby mie膰 mo偶liwo艣膰 wyboru lokalizacji i elastyczne godziny pracy (48 proc. w Polsce). 17 proc. respondent贸w wola艂oby pojawia膰 si臋 w聽biurze, ale nadal wybiera膰 godziny swojej pracy (18 proc. w Polsce). W ustalonych godzinach, ale z聽r贸偶nych lokalizacji chce pracowa膰 16 proc. badanych student贸w w Europie (18 proc. w Polsce). Najmniej, bo 10 proc. z nich przyzna艂o, 偶e odpowiada im praca z biura w ustalonych godzinach (9 proc. w聽Polsce).

Poszukiwania w Internecie, rozmowa na 偶ywo

Eksperci Deloitte wskazuj膮, 偶e w poszukiwaniach ofert pracy i informacji o potencjalnym pracodawcy m艂odzi zdecydowanie preferuj膮 Internet, a w szczeg贸lno艣ci portale spo艂eczno艣ciowe. Dla 27 proc. z nich to LinkedIn jest pierwszym wyborem, je艣li chc膮 znale藕膰 oferty rekrutacyjne. Jedna pi膮ta badanych szuka og艂osze艅 na Facebooku, a 16 proc. na stronach internetowych firm. Natomiast w Polsce najpopularniejsz膮 metod膮 poszukiwania informacji s膮 portale pracy (29 proc.), Facebook (24 proc.) i LinkedIn (23 proc.).

Przy ubieganiu si臋 o prac臋 wi臋kszo艣膰 kandydat贸w preferuje spotkanie twarz膮 w twarz z potencjalnym pracodawc膮 (77 proc.). Natomiast testy online sprawdzaj膮ce zakres umiej臋tno艣ci zosta艂y wybrane jako najatrakcyjniejszy spos贸b przez 10 proc. respondent贸w w Europie 艢rodkowej. Wywiady wideo wybra艂o 6聽proc. badanych. R贸wnie偶 studenci w Polsce na pierwszym miejscu wskazali rozmow臋 z聽przedstawicielem firmy (69 proc.). Drug膮 najpopularniejsz膮 form膮 s膮 testy online (14 proc.).

Kiedy m艂odzi wybieraj膮 pracodawc臋 najwa偶niejsze jest dla nich to, czy oferuje indywidualny plan rozwoju kariery. Takiej odpowiedzi udzieli艂o 42 proc. 艣rodkowoeuropejskich student贸w. Jedna trzecia wskaza艂a, 偶e najistotniejsze jest wynagrodzenie, a 7 proc. wybra艂o mo偶liwo艣膰 elastycznego modelu pracy. W Polsce by艂o to odpowiednio: 41 proc., 33 proc. i 6 proc.

鈥 M艂odzi zwracaj膮 uwag臋 r贸wnie偶 na kultur臋 organizacyjn膮 potencjalnego pracodawcy. A偶 92 proc. badanych w Europie 艢rodkowej i 91 proc. w Polsce wola艂oby pracowa膰 w firmie zr贸偶nicowanej pod wzgl臋dem wieku, p艂ci czy narodowo艣ci zatrudnionych os贸b. 85 proc. wszystkich respondent贸w i 86 proc. polskich student贸w wskaza艂o z kolei, 偶e chcia艂oby pracowa膰 z lud藕mi z r贸偶nych 艣rodowisk kulturowych. Te dwa czynniki najbardziej doceniali m艂odzi, kt贸rzy maj膮 ju偶 do艣wiadczenie zawodowe. Oznacza to, 偶e dostrzegaj膮 korzy艣ci takiej wsp贸艂pracy. Dla pracodawc贸w to sygna艂, 偶e na powa偶nie traktowa膰 musz膮 kwestie r贸偶norodno艣ci, podnoszone chocia偶by przez ONZ w Celach Zr贸wnowa偶onego Rozwoju

鈥 t艂umaczy John Guziak

O badaniu

W badaniu wzi臋艂o udzia艂 9,1 tys. os贸b w wieku 18 do 30 lat. To studenci z Europy 艢rodkowej (w tym 2,1聽tys. z Polski). Wi臋kszo艣膰 badanych stanowi艂y kobiety (67 proc.). 90 proc. ankietowanych studiuje na uniwersytetach, a pozostali ucz膮 si臋 w szko艂ach zawodowych. Ponad po艂owa badanych kszta艂ci si臋 w聽obszarze biznesu (ekonomia, finanse i bankowo艣膰, ksi臋gowo艣膰), 8 proc. na studiach in偶ynierskich (chemia, mechanika, elektronika), 7 proc. studiuje prawo, a prawie 10 proc. wybra艂o studia zwi膮zane z ICT, czyli technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi.

Raport dost臋pny jest tutaj.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close