M艂oda dziewczyna stoj膮ca przy neonie

Dajmy im szanse na lepsz膮 przysz艂o艣膰 zamiast skazywa膰 na bezrobocie

Osi膮gaj膮c pe艂noletno艣膰 wychowankowie dom贸w dziecka i pieczy zast臋pczych najcz臋艣ciej samotnie opuszczaj膮 plac贸wki. Staj膮 przed ogromnym wyzwaniem jakim jest wkroczenie w doros艂o艣膰. W zasadzie z dnia na dzie艅 musza sta膰 si臋 samodzielni i zacz膮膰 dokonywa膰 m膮drych wybor贸w i zarz膮dza膰 swoich 偶yciem oraz 艣cie偶k膮 kariery.

Wkraczaj膮c w doros艂o艣膰

W du偶ej mierze skazywana na samotno艣膰 mo偶e liczy膰 tylko na siebie. Po opuszczeniu plac贸wek wychowawczych m艂odzie偶 od razu musi stawi膰 czo艂a wielu problemom, m.in. trudno艣ci w znalezieniu pracy, kt贸ra pozwoli im osi膮gn膮膰 niezale偶no艣膰 finansow膮. Z raportu NIK opublikowanego w 2015 roku wynika, z虈e m艂odzi doros虂li opuszczaja台cy domy dziecka najcze台s虂ciej zasilaja台 rzesze bezrobotnych lub ustawiaja台 sie台 w kolejce po zapomogi. Dane sa台 alarmuja台ce. Spos虂r贸d pr贸by blisko tysia台ca wychowank贸w, kt贸rzy podje台li pr贸be台 usamodzielnienia:

  • 23%聽korzysta艂o ze s虂wiadczen虂 pomocy spo艂ecznej,
  • 31%聽zarejestrowa艂o sie台 w powiatowych urze台dach pracy,
  • 14%聽przerwa艂o proces usamodzielnienia,
  • 14%聽wr贸ci艂o do patologicznego s虂rodowiska, z kt贸rego wczes虂niej trafi艂o do pieczy zaste台pczej.

Z wywiad贸w badawczych przeprowadzonych w ramach inicjatywy 鈥濿ychowankowie dom贸w dziecka 鈥 nowe szanse, lepsze jutro鈥 jasno wynika, 偶e wychowankowie plac贸wek maj膮 nie tylko du偶e problemy ze znalezieniem pracy, ale z ca艂ym procesem usamodzielnienia si臋. Wielu z nich ko艅czy edukacj臋 na poziomie podstaw贸wki. Wychowankowie, kt贸rzy ko艅cz膮 studia wy偶sze nale偶膮 do zdecydowanej mniejszo艣ci.

Praca to nie wszystko

Musimy jednak pami臋ta膰, 偶e w wi臋kszo艣ci przypadk贸w m艂odzie偶 ta nie potrzebuje jedynie si臋 usamodzielni膰, potrzebuje tak偶e odzyska膰 poczucie bezpiecze艅stwa, odkry膰 swoje talenty, nabra膰 wiary we w艂asne si艂y oraz odwagi do tego, aby mocno st膮pa膰 po ziemi w doros艂ym 偶yciu. Poczucie w艂asnej warto艣ci odgrywa znacz膮c膮 rol臋 w efektywnym usamodzielnieniu si臋. Wielu wychowank贸w potrzebuje w tym zakresie indywidualnego wsparcia.

Brak poczucia w艂asnej warto艣ci niepostrze偶enie wkrada si臋 w zakamarki 偶ycia odciskaj膮c na nim wyra藕ne pi臋tno 鈥 przek艂ada si臋 mi臋dzy innymi na podejmowanie (lub nie) decyzji, otwarto艣膰 na nowe wyzwania, ale i na 偶ycie prywatne oraz og贸lny dobrostan psychiczny. W ramach projektu Fun.Tech.Future skierowanego do m艂odzie偶y z pieczy zast臋pczej mia艂am okazj臋 prowadzi膰 warsztat z budowania poczucia w艂asnej warto艣ci i odkrywania swoich talent贸w. To, co zauwa偶y艂am to ogromne zaanga偶owanie w prac臋 rozwojow膮 i du偶膮 satysfakcj臋 z odkrywania swoich mocnych stron i 鈥 nie b贸jmy si臋 tego s艂owa - talent贸w. Taka 艣wiadomo艣膰 i znajomo艣膰 swoich atut贸w jest na pocz膮tku samodzielnego i doros艂ego 偶ycia niezwykle cenna, staj膮c si臋 wsparciem i swoistym kompasem na 艣cie偶kach 偶ycia

鈥 t艂umaczy Joanna Rek-Faber, coach, trenerka w obszarze rozwoju zawodowego i osobistego, mentorka oraz przedsi臋biorczyni.

Brak wzorc贸w na start

Pami臋tajmy, 偶e plac贸wki instytucjonalne dzia艂aj膮 w odmienny spos贸b ni偶 wygl膮da to w przypadku rodziny. Wychowankowie maj膮 zapewnione wy偶ywienie, a o czysto艣膰 dbaj膮 specjalnie zatrudnione do tego osoby. M艂odzie偶 w domach dziecka nie jest tak anga偶owana w aktywno艣ci domowe, jak w przypadku 偶ycia w rodzinie. Opuszczaj膮c plac贸wki cz臋sto po raz pierwszy w 偶yciu wykonuj膮 czynno艣ci, kt贸re dla ich r贸wie艣nik贸w s膮 nierzadko stanowi膮 ju偶 codzienno艣膰 鈥 robienie zakup贸w, pranie czy gotowanie.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Gdzie poszukiwa膰 wparcia?

M艂odzie偶 opuszczaj膮ca piecz臋 zast臋pcz膮 nie jest 艣wiadoma tego, co czeka j膮 na wsp贸艂czesnym rynku pracy. M艂odzi ludzie cz臋sto nie wiedz膮, jak napisa膰 CV, przygotowa膰 si臋 na rozmow臋 kwalifikacyjn膮 i gdzie poszukiwa膰 zatrudnienia. Zw艂aszcza teraz, kiedy pandemia zmieni艂a rzeczywisto艣膰 zawodow膮 wsparcie m艂odych ludzi wkraczaj膮cych na rynek pracy jest niezwykle istotne

鈥 m贸wi Olga Legosz, Wsp贸艂za艂o偶ycielka Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮.

Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink膮 przy wsp贸艂pracy z Sephora i TikTok chce zmienia膰 t臋 rzeczywisto艣膰. W艂a艣nie rozpoczyna nab贸r do bezp艂atnego programu wsparcia zawodowego Fun. Tech. Future. Skierowanego do m艂odzie偶y w wieku 18-21 lat, kt贸ra opuszcza domy dziecka i piecze zast臋pcze, chce si臋 usamodzielni膰, zdoby膰 nowe kompetencje i odnale藕膰 pierwsz膮 prac臋. W ramach programu uczestniczy mog膮 liczy膰 na: warsztaty motywacyjno-rozwojowe, technologiczne z Ekspertami z TikTok, oraz makija偶owe z Ekspertami Sephora. Ponadto Fundacja oferuje wsparcie w znalezieniu pracy, napisaniu CV, przygotowaniu si臋 do rozmowy kwalifikacyjnej. B臋dzie tak偶e przeprowadza膰 rekrutacje na p艂atne sta偶e u Partner贸w projektu oraz indywidualne konsultacje, z ekspertami z r贸偶nych dziedzin.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close