ekologiczne biznesy odzie偶owe

Na polsk膮 bran偶臋 mody trzeba mie膰 sw贸j patent

Dagny Kurdwanowska

7 i 8 maja odb臋dzie si臋 Fashion Talks x HUSH Warsaw, wydarzenie dla specjalist贸w bran偶y mody. O tym, dlaczego warto przyj艣膰 m贸wi Olka Ka藕mierczak.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Fashion Talks x HUSH Warsaw to dwudniowe forum specjalist贸w bran偶y mody. Tematem pierwszej edycji wydarzenia jest 鈥濰ello Spring鈥, czyli metaforyczna wiosna 鈥 nowy rozdzia艂 w 偶yciu polskich marek mody. W 48 godzin, podczas 4 paneli dyskusyjnych i 10 wyk艂ad贸w, przedstawiona zostanie istotna w prowadzeniu firmy i marki wiedza z pogranicza mody i biznesu. O tym, dlaczego warto by膰 na Zamku Kr贸lewskim w Warszawie 7 i 8 maja, jak bran偶a mody radzi sobie w 艣wiecie biznesu i co wiemy o polskim biznesie mody z Olk膮 Ka藕mierczak, pomys艂odawczyni膮 cyklu spotka艅 Fashion Talks.

Przejrza艂am program i moj膮 uwag臋 zwr贸ci艂 tytu艂 jednej z dyskusji 鈥 鈥濩o wiemy o polskim biznesie mody?鈥. Co Ty by艣 odpowiedzia艂a na to pytanie?

Powiedzia艂abym, 偶e od biznesu wolimy showbiznes. 艁ukasza Jemio艂a oprowadzaj膮cego nas po swojej ponad 100-metrowej kawalerce od bezimiennej kobiety, kt贸ra gdzie艣 w Polsce centralnej za艂o偶y艂a mark臋 uwielbian膮 przez Polki i sprzedaje swoje kolekcje w ponad 40 sklepach w ca艂ym kraju. Czerwony dywan jest medialnie seksowny, ale prawdziwy biznes mody dzieje si臋 poza butikami polskich projektant贸w.

Pami臋tam r贸偶ne rozmowy z m艂odymi adeptami wzornictwa przemys艂owego 鈥 wielu mia艂o 艣wietne pomys艂y i zerow膮 wiedz臋 na temat prze艂o偶enia ich na biznes. Jak radzi z tym sobie bran偶a mody?

Dwojako. S膮 ci, kt贸rzy twierdz膮, 偶e nie musz膮 zna膰 si臋 na biznesie i 偶e nie zale偶y im na komercji. To projektanci 偶yj膮cy od kolekcji do kolekcji. Z niedoliczonymi bud偶etami, o kromce chleba i z poczuciem niezrozumienia swojej sztuki przez 艣wiat. Druga grupa to nowe pokolenie przedsi臋biorc贸w z wykszta艂ceniem biznesowym, znaj膮cych realia rynku, potrafi膮cych w trzy miesi膮ce za艂o偶y膰 mark臋, wyprodukowa膰 kolekcj臋 i j膮 z powodzeniem sprzeda膰. W lipcu ubieg艂ego roku szkoli艂am si臋 na Central Saint Martins w Londynie. Nasz prowadz膮cy zaj臋cia, uznany dziennikarz Dal Chodha z nostalgi膮 wspomina艂 czasy, kiedy CSM by艂o szko艂膮 punk贸w, wok贸艂 budynku wala艂y si臋 niedopa艂ki i butelki, w powietrzu by艂o czu膰 ducha anarchii, ale te偶 kreatywno艣ci. Teraz CSM jest wycyzelowanym, hipsterskim obiektem z biurkami zastawionymi najnowszymi MacBookami. W drzwiach wita ci臋 ochroniarz i bramki, kt贸re mo偶e otworzy膰 tylko legitymacja. Dal mocno nad tym ubolewa艂 twierdz膮c, 偶e moda, zw艂aszcza brytyjska, niegdy艣 antyestablishmentowa, zgin臋艂a pod mackami korporacji i mi臋dzy kolejnymi wierszami Excela.

W Polsce, mam wra偶enie, 偶e takim Dalem Chodh膮 jest Janusz Noniewicz, kierownik Katedry Mody na warszawskiej ASP. Noniewicz twierdzi, 偶e projektanci nie musz膮 by膰 biznesmenami. I ja si臋 z tym zgadzam. Tak jak ja, jako PR-owiec nie musz臋 by膰 projektantem. Ale je艣li kt贸rego艣 dnia zamarzy艂aby mi si臋 marka mody, to powinnam wiedzie膰, 偶e do stworzenia kolekcji powinnam zatrudni膰 specjalist臋. Tak, jak projektant powinien wiedzie膰, 偶e je艣li chce kiedykolwiek cokolwiek sprzeda膰 i z tego 偶y膰, powinien zatrudni膰 eksperta od robienia biznesu.

W przypadku designer贸w, tak偶e tych projektuj膮cych ubrania, pi臋t膮 achillesow膮 by艂a nie tylko wiedza na temat tego, jak za艂o偶y膰 i prowadzi膰 firm臋, ale przede wszystkim to, w jaki spos贸b skutecznie pozyska膰 dofinansowanie lub inwestora oraz jak pomys艂 prze艂o偶y膰 na wdro偶enie i biznes. Projektant, kt贸ry przyjdzie na Fashion Talks x HUSH Warsaw dowie si臋 czego艣 na ten temat?

Paula Pul i Micha艂 Kulka z LAWMORE to prawnicy, kt贸rzy pozyskuj膮 dofinansowania dla startup贸w i dopinaj膮 umowy z inwestorami 鈥 ostatnio ich klientem by艂a platforma Prowly, 艣wie偶o zasilona 4 milionami z艂otych z pierwszej rundy inwestorskiej. Z kolei Tomek Szyma艅ski jest za艂o偶ycielem agencji beginning dedykowanej pocz膮tkom w biznesie. On opowie, jak stworzy膰 biznesplan, 偶eby nie p贸j艣膰 z torbami po pierwszym roku funkcjonowania marki. Monika Kap艂an jest ekspertk膮 od marketingu, pracowa艂a dla polskich gigant贸w z bran偶y mody i po艣wi臋ci sw贸j wyk艂ad budowaniu struktury komercyjnej kolekcji. Celestyna Zachariasz i Daria Okular to mocny team Allegro, czyli najwi臋kszego e-commerce w Polsce. Stawiamy sobie za punkt honoru po艂膮czenie mody i biznesu.

Co jeszcze przygotowa艂a艣 dla uczestnik贸w Fashion Talks x HUSH Warsaw?

呕ywe dyskusje. Ania Kuczy艅ska kontra Olka Osadzi艅ska w rozmowie o estetyce Polak贸w i metce made in Poland. Justyna Duszy艅ska, Gra偶yna Olbrych i Anna Konieczy艅ska debatuj膮ce o kondycji polskich medi贸w mody. Panel z udzia艂em Ani Terej, Magdy Korcz i Ani Kruk, kt贸ra ostatnio otworzy艂a sw贸j pierwszy butik w Emiratach Arabskich. Dziewczyny b臋d膮 pytane o przysz艂o艣膰 biznesu mody w Polsce przez Andrzeja Tucholskiego, blogera, po kt贸rym spodziewam si臋 b艂yskotliwych spostrze偶e艅 osoby spoza bran偶y mody. W ostatniej rozmowie zetr膮 si臋 Karolina Sulej, Anka Pi臋ta i Tobiasz Kujawa. Wraz z Gosi膮 Boy odpowiedz膮 sobie na pytanie, dlaczego moda mo偶e by膰 dla kogo艣 wa偶na. To b臋d膮 istne bran偶owe igrzyska (艣miech).

Wa偶nym punktem b臋d膮 wyst膮pienia praktyk贸w 鈥 w jaki spos贸b dobiera艂a艣 grono ekspert贸w?

Podzieli艂am wydarzenie na dwie cz臋艣ci: biznes i wizerunek. Ka偶dy z prelegent贸w to posta膰, kt贸r膮 ja sama 艣ledz臋 i kt贸rej rozw贸j mi imponuje. Opr贸cz wy偶ej wymienionych naszym go艣膰mi s膮 Karolina Gadzimska, dyrektor PR La Manii, Agnieszka Polkowska, kt贸ra wsp贸艂tworzy ze mn膮 POP UP GRUP臉, czy WP Onak maj膮cy na swoim koncie wsp贸艂prac臋 z londy艅skim SHOWstudio. Ci ludzie s膮 ekspertami-praktykami z wykszta艂ceniem, kt贸rego mo偶na im tylko zazdro艣ci膰 鈥 Karolina szkoli艂a si臋 w Monako, Wojtek Onak na Central Saint Martins, Agnieszka Polkowska robi doktorat na gda艅skiej ASP. Ci ludzie od lat z powodzeniem 艂膮cz膮 mod臋 i biznes, my艣lenie kreatywne z analitycznym. To przywilej m贸c si臋 od nich uczy膰.

A co dla siebie znajd膮 przedstawiciele biznesu i inwestorzy?

Na pewno b臋d膮 mogli zobaczy膰 skal臋 rynku i ewentualne mo偶liwo艣ci wsp贸艂pracy z projektantami. Fashion Talks to forum, kt贸re towarzyszy targom HUSH Warsaw. Na samych targach wystawia si臋 ponad 80 wyselekcjonowanych marek. To dobra okazja, 偶eby przyjrze膰 si臋 produktom i w艂a艣cicielom firm. Pozna膰 ich spos贸b my艣lenia, ale te偶 podej艣cie do klienta, bo na HUSH Warsaw projektanci zazwyczaj obs艂uguj膮 swoich klient贸w osobi艣cie.

Czy przedstawicieli biznesu d艂ugo trzeba dzi艣 przekonywa膰, 偶eby inwestowali w polsk膮 mod臋?

Prawdziwy biznesmen to cz艂owiek intuicji, kt贸ry potrafi oceni膰 ryzyko i bilans zysk贸w i strat. Je艣li masz s艂aby produkt, nie przekonasz do siebie nawet muchy.

Edukacja bran偶y ma dzi艣 takie samo/wi臋ksze/mniejsze znaczenie jak sam networking i pozyskiwanie kontakt贸w?

Wszystko, co robisz ma znaczenie. Ostatnio rozmawia艂am z absolwentk膮 University of London. Dla niej koszmarem jest brytyjski networking i ci膮g艂e zmuszanie ludzi do wymiany informacji. Z kolei Li Edelkoort, s艂ynna 艣wiatowa trendwatcherka m贸wi, 偶e bez pracy w grupie nie zajdziemy za daleko. Nigdy nie wiesz, do czego mo偶e ci si臋 przyda膰 przypadkowy kontakt. Wychodz臋 z za艂o偶enia, 偶e po prostu dobrze jest zna膰 ludzi i z nimi rozmawia膰, to u艂atwia nie tylko przebicie si臋 do prasy, ale przede wszystkim robienie biznesu. Ostatnio potrzebowa艂am 100 bawe艂nianych toreb promocyjnych. Akurat konsultowa艂am moj膮 klientk臋 i stwierdzi艂am, 偶e nie zaszkodzi zapyta膰, czy przypadkiem nie wie, gdzie mog臋 takie torby wyprodukowa膰. Tak si臋 z艂o偶y艂o, 偶e ona ma szwalni臋 pod Gdyni膮 i za dwa tygodnie przyjecha艂 do mnie karton toreb z najlepszej bawe艂ny w kraju. A czy edukacja w bran偶y ma takie samo znaczenie? Nie warto艣ciowa艂abym. Nie trzeba mie膰 dyplomu szko艂y wy偶szej, 偶eby radzi膰 sobie w modzie. Tak samo nie trzeba nikogo zna膰. Raczej wysz艂abym od tego, 偶e na t臋 polsk膮 bran偶臋 mody trzeba mie膰 sw贸j patent.

Z czym chcia艂aby艣, 偶eby wyszli uczestnicy Fashion Talks x HUSH Warsaw?

Z przekonaniem, 偶e biznes mody w Polsce nie ogranicza si臋 do gwiazd wyst臋puj膮cych w DDTVN i do autorskiej mody. 呕e to zjawisko obejmuj膮ce ca艂y kraj, a nie tylko Warszaw臋. 呕e jako kraj mamy ogromny potencja艂 鈥 zajmujemy 8. miejsce w Unii Europejskiej pod wzgl臋dem obrot贸w, 6. pod k膮tem nak艂ad贸w inwestycyjnych, a 2. w liczbie firm funkcjonuj膮cych w sektorze tekstylno-odzie偶owym. I, 偶e specjali艣ci s膮 temu biznesowi potrzebni, dlatego warto jest pomy艣le膰 o karierze w bran偶y. Nawet, je艣li praca w modzie to jeden wielki zawodowy rollercoaster!

***
Fashion Talks to organizowane dwa razy do roku forum dla specjalist贸w bran偶y mody. Flagowe wydarzenie pierwszej w Polsce szko艂y biznesu mody Fashion PR Talks. Premierowa edycja Fashion Talks odb臋dzie si臋 ju偶 7-8 maja 2016 r. jako wydarzenie towarzysz膮ce targom HUSH Warsaw. Pomys艂odawczyni膮 Fashion Talks jest Olka Ka藕mierczak, za艂o偶ycielka szko艂y Fashion PR Talks, pierwszego w Polsce bloga o PR-ze mody Fashion PR Girl i kolektywu strategicznego POP UP GRUPA.

www.fashionprtalks.pl

HUSH Warsaw to autorski pomys艂 Anny Pi臋ty i Magdy Korcz 鈥 mened偶erek kultury, sztuki i designu. Od trzech lat skutecznie 艂膮cz膮 one mod臋 i biznes. Dwa razy w roku organizuj膮 najwa偶niejsze targi mody autorskiej w Polsce. Definiuj膮 trendy i obserwuj膮 tendencje polskiego rynku mody. Wspieraj膮 projektant贸w w budowaniu strategii. Promuj膮 polskie marki rekomenduj膮c je do udzia艂u w targach i pokazach mody zagranic膮. Najnowszym projektem marki jest platforma online i projekt HUSH Warsaw International, polegaj膮cy na organizacji i promocji wyjazd贸w polskich marek na zagraniczne targi b2b.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close