Annabelle Minerals

Postawi艂a na minimalizm w doborze sk艂adnik贸w i w pomy艣le na opakowania, bo wi臋cej, wcale nie znaczy lepiej

Joanna Rubin, nakawie.pl

Co jest dla Ciebie wa偶ne, kiedy szukasz kosmetyk贸w? Liczy si臋 dla Ciebie sk艂ad? Warto艣ci firmy, czyli na przyk艂ad to, czy testuje swoje produkty na zwierz臋tach lub jest przyjazna 艣rodowisku? A mo偶e najwa偶niejsza jest paleta kolor贸w? Anna Szczerba, tw贸rczyni marki Annabelle Minerals postawi艂a na minimalizm 鈥 w doborze sk艂adnik贸w i w pomy艣le na opakowania. Bo wi臋cej, wcale nie znaczy lepiej 鈥 t艂umaczy. Joannie Rubin opowiada, o tym, czy da si臋 stworzy膰 dobry kosmetyk z 4 sk艂adnik贸w, 偶e makija偶 mo偶e podkre艣la膰 nasze naturalne pi臋kno, a nie musi by膰 mask膮, za kt贸r膮 si臋 chowamy, o wyzwaniach, kt贸re musia艂a przej艣膰 na pocz膮tku tworzenia firmy oraz dlaczego dialog z klientkami pozwala firmie odkrywa膰 nowe obszary i si臋 rozwija膰.

Joanna Rubin: W Waszej nowej sesji zdj臋ciowej zamiast modelek wyst膮pi艂y klientki. Sk膮d taki pomys艂?

Anna Szczerba: Pomys艂 powsta艂 po d艂ugich dyskusjach. Wiem, 偶e jeste艣my ju偶 zm臋czone obrazami pi臋kna, kt贸re funduj膮 nam media. Na billboardach nie ma nas 鈥 ludzi, to tylko jaka艣 iluzja z photoshopa. Do najnowszej kampanii reklamowej zaprosili艣my wi臋c prawdziwe kobiety 鈥 nasze klientki. Przygotowali艣my sesj臋, kt贸ra mia艂a pokazywa膰 ich pi臋kno. Kobiety, kt贸re wyst膮pi艂y na zdj臋ciach, maj膮 makija偶, ale nie s膮 w 偶aden spos贸b retuszowane. Pokazujemy je wi臋c w ich prawdziwych ods艂onach i to jest nasz spos贸b na docenienie pi臋kna cz艂owieka i si艂y kobiet.

Pi臋kno z photoshopa to iluzja, kt贸ra odbiera nam pewno艣膰 siebie?

My艣l臋, 偶e mocno wp艂ywa na nasze poczucie w艂asnej warto艣ci. Czasami obserwuj臋, 偶e potrafimy by膰 wygadane i pewne siebie, ale wtedy, kiedy jeste艣my w pe艂nym rynsztunku 鈥 idealnie ubrane, wymalowane 鈥 jak gwiazdy na zdj臋ciach. Kiedy wydaje nam si臋, 偶e do gwiazdy nam daleko, nagle tracimy energi臋, stajemy si臋 innymi osobami, od razu mniej pewnymi siebie.

Dlaczego si臋 tak dzieje?

Ci臋偶ko jednoznacznie odpowiedzie膰 na to pytanie. Przyczyny mog膮 by膰 r贸偶ne: niska samoocena, wpajana od zawsze teoria, 偶e kobieta powinna zawsze bardzo dobrze wygl膮da膰. Nie na 100%, ale najlepiej na 1000%. Zdarza si臋, 偶e a偶 obsesyjnie my艣limy o tym co ludzie, cz臋sto zupe艂nie obcy, o nas powiedz膮. W ko艅cu od lat takie komunikaty p艂yn膮 do nas z reklam kosmetyk贸w i firm odzie偶owych. Pokazuj膮 jak pi臋kne modelki staj膮 si臋 jeszcze pi臋kniejsze dzi臋ki konkretnym produktom. Sugeruj膮, 偶e pi臋kna kobieta to taka, jak z reklamowego zdj臋cia 鈥 szczup艂a, m艂oda, g艂adka, nienagannie ubrana. Nasi膮kanie tym wszystkim od dziecka powoduje, 偶e w doros艂ym 偶yciu bezpiecznie czujemy si臋 wy艂膮cznie za grub膮 mask膮 z makija偶u i perfekcyjnym strojem 鈥 nasz膮 drug膮, pewniejsz膮 siebie, twarz膮.

Annabelle Minerals

Ma pani poczucie, 偶e to si臋 zmienia?

Na szcz臋艣cie kobiety zaczynaj膮 i艣膰 pod pr膮d. Coraz cz臋艣ciej doceniaj膮 swoj膮 oryginalno艣膰, To, co do niedawna uwa偶ano za tzw. 鈥瀖ankamenty鈥 zmieniaj膮 w zalety, kt贸re je wyr贸偶niaj膮. Tak naprawd臋 wszystko jest w naszych g艂owach. Misj膮 mojej firmy jest r贸wnie偶 pomoc w u艣wiadomieniu kobietom, 偶e to one zarz膮dzaj膮 swoim wizerunkiem. Je艣li czuj膮 si臋 dobrze w mocnym makija偶u, niech nosz膮 go ch臋tnie. Je艣li jednak wol膮 swoje naturalne odbicie w lustrze 鈥 nikt nie ma prawa powiedzie膰, 偶e 鈥瀗ie dbaj膮 o siebie鈥.

Ta sesja to wynik rozm贸w z klientkami. Co taki dialog mo偶e dzi艣 da膰 firmie?

Na samym pocz膮tku naszych dzia艂a艅, 5 lat temu, w ofercie mieli艣my 9 odcieni kosmetyk贸w. Na podstawie rozm贸w z klientkami stworzyli艣my kolejn膮 gam臋 kolor贸w, czyli ju偶 by艂o ich 18. Ale znowu w trakcie wsp贸lnych dyskusji dostali艣my informacj臋, 偶e klientki nie zawsze by艂y w stanie dopasowa膰 kolor kosmetyku, ze wzgl臋du na to, 偶e s膮 dok艂adnie mi臋dzy dwiema tonacjami. Dodatkowo dostawali艣my wiele pr贸艣b o przygotowanie odcieni bardzo jasnych, bo panie o alabastrowej cerze mia艂y wielki problem, aby znale藕膰 odpowiedni podk艂ad dla siebie. Zrobili艣my to. My艣l臋, 偶e Polki przez wiele lat bazowa艂y na tym, czego dowiadywa艂y si臋 z reklam i materia艂贸w wielkich koncern贸w, kt贸re pokazywa艂y, 偶e na sk贸r臋 trzeba nak艂ada膰 ci臋偶ki, matowy i kryj膮cy podk艂ad. To samo dotyczy kolor贸w. Je艣li spojrzymy na kolor贸wk臋 zagranicznych gigant贸w, to widzimy 偶e mo偶emy tam znale藕膰 maksymalnie 8 odcieni. Zatem musimy si臋 dopasowa膰 do tego, co oferuje nam konkretny producent. Nasza idea by艂a taka, aby stworzy膰 podk艂ad, kt贸ry b臋dzie idealnie wsp贸艂gra艂 z cer膮 i kolorem sk贸ry.

PRZECZYTAJ TAK呕E: Ta aplikacja ze sztuczn膮 inteligencj膮 wspiera w treningu i sprawdza, czy poprawnie go wykonujesz!

Mam pani du偶膮 gam臋 odcieni, za to sk艂ad kosmetyk贸w jest minimalistyczny 鈥 maj膮 po 4 sk艂adniki.

Bo tyle wystarcza, 偶eby mie膰 wspania艂y kosmetyk. I ten minimalizm, cho膰 robi si臋 coraz bardziej modny, jest wci膮偶 trudny, bo 鈥 cho膰 mamy przesyt wszystkiego 鈥 jeste艣my przyzwyczajeni do idei, 偶e wi臋cej znaczy lepiej. Prosz臋 zwr贸ci膰 uwag臋, 偶e w domach mamy mn贸stwo kosmetyk贸w, kt贸rych w og贸le nie u偶ywamy. Wiele z nich stworzonych jest z ogromnej liczby substancji, kt贸re tak naprawd臋 nie s膮 nam potrzebne. My艣l臋, 偶e ci臋偶ko jest zachowa膰 r贸wnowag臋, kiedy 偶yjemy w takim nat艂oku produkt贸w, komunikat贸w, reklam. Chc臋 to zmieni膰. Dlatego w naszej firmie mamy nawet minimalistyczne opakowania. Aktualnie pracujemy nad takimi, kt贸re s膮 typu 鈥瀦ero waste”. Po d艂ugich poszukiwaniach uda艂o nam si臋 przygotowa膰 takie rozwi膮zanie produktowe, do kt贸rego b臋dzie mo偶na po prostu dosypywa膰 g艂贸wny produkt, jako wk艂ad. Opakowanie b臋dzie wi臋c wielokrotnego u偶ytku. Zawsze stawia艂am na wysok膮 jako艣膰 i po艂膮czy艂am to z nadziej膮, 偶e kto艣 doceni te starania. Znajdzie si臋 grupa klientek, kt贸ra wyznaje podobne warto艣ci jak ja.

Jak wspomina pani pocz膮tki firmy?

By艂am przestraszona moim pomys艂em tworzenia pierwszych kosmetyk贸w mineralnych w Polsce. Jednak l臋k nie przeszkodzi艂 mi, by ten pomys艂 realizowa膰. W piwnicy zrobi艂am sobie magazyn i centrum wysy艂kowe. To by艂o wielkie ryzyko, bo nie by艂am pewna czy moje kosmetyki zainteresuj膮 klientki. To te偶 by艂 pow贸d, przez kt贸ry pr贸bowa艂am po艂膮czy膰 start nowego biznesu z prac膮 w kancelarii, w zawodzie adwokata. Chcia艂am mie膰 chocia偶 minimum bezpiecze艅stwa. Po pewnym czasie poczu艂am, 偶e przyszed艂 moment, by podj膮膰 wa偶ne decyzje. Je艣li bym tego nie zrobi艂a, w ko艅cu przytrafi艂aby mi si臋 pewnie wielka pomy艂ka.

Pomy艂ka?

Mamy ograniczone mo偶liwo艣ci godzin pracy, potrzebujemy spa膰, regenerowa膰 si臋, odpoczywa膰. Je艣li nie ma na to przestrzeni, pracujemy ponad swoje ludzkie si艂y, to w ko艅cu pope艂nimy b艂膮d. Pomylimy si臋, a to ma swoje powa偶ne konsekwencje.

Czego si臋 pani nauczy艂a pracuj膮c w kancelarii, a co pomaga pani prowadzi膰 teraz firm臋?

My艣l臋, 偶e organizacja, planowanie i to, 偶e obowi膮zki musz膮 by膰 jasno podzielone. Nie mo偶e by膰 tak, 偶e wszyscy zajmuj膮 si臋 wszystkim. Z perspektywy pracownika nauczy艂am si臋 jak wa偶na jest rola szefa, kt贸ry powinien u艂atwia膰 proces wykonywania zada艅, a nie go utrudnia膰. Du偶o m膮dro艣ci przenios艂am z wakacyjnych miejsc pracy, np. z firmy, kt贸ra mia艂a bardzo du偶y magazyn. By艂am wtedy jedyn膮 kobiet膮 w magazynie wysy艂aj膮cym do klient贸w 艣rubki i inne drobne elementy monta偶owe. Nie dosta艂am taryfy ulgowej. Tak jak moi koledzy musia艂am wiedzie膰, jak nazywaj膮 si臋 poszczeg贸lne produkty oraz gdzie dok艂adnie le偶膮. Godzinami liczy艂am czy ich stan rzeczywisty zgadza si臋 z tym systemowym oraz odpowiada艂am na pytania dociekliwych klient贸w. To nauczy艂o mnie cierpliwo艣ci, uporu i takiego przekonania, 偶e je艣li si臋 chce, to naprawd臋 mo偶na du偶y zakres wiedzy opanowa膰, a potem efektywnie go wdra偶a膰.

Czy z perspektywy wszystkich do艣wiadcze艅 czuje pani, 偶e osi膮gn臋艂a sukces?

Moim sukcesem jest to, 偶e klientki do nas wracaj膮, s膮 zadowolone. Ciesz臋 si臋 te偶, 偶e w ci膮gu tych 5 lat odnalaz艂am w sobie pok艂ady spokoju, kt贸re pomagaj膮 mi w prowadzeniu firmy. Moje pocz膮tki by艂y bardzo nerwowe. Niezwykle emocjonalnie prze偶ywa艂am problemy zawodowe. Dzi艣 wiem, 偶e przy prowadzeniu biznesu wyzwania s膮 czym艣 normalnym. Wszystko b臋dzie wymaga艂o ci膮g艂ej optymalizacji i zmiany. W kryzysowych sytuacjach pomaga nam naprawd臋 tylko spok贸j i m膮dre decyzje. I ta wiedza, to sukces.

A tak ekonomicznie?

Mam wizj臋 pr臋偶nie dzia艂aj膮cej firmy i dlatego b臋dziemy poszerza膰 asortyment o linie bia艂e: kremy, balsamy, p艂yny do demakija偶u. Od 2016 roku jeste艣my w Czechach i na S艂owacji. Za chwil臋 otwieramy sklep w Niemczech.

Jaka jest wed艂ug pani mantra przedsi臋biorczo艣ci?

Traktuj klienta tak, jakby艣 chcia艂 by膰 potraktowany i zaoferuj mu co艣, z czego sam chcia艂by艣 skorzysta膰. Wa偶na jest wiara we w艂asny produkt. Potrzebujemy te偶 zaanga偶owanych pracownik贸w do zbudowania relacji z klientami. Tu niezwykle wa偶ne s膮 zasady i warto艣ci.

Jakie wyzwanie maj膮 przed sob膮 przedsi臋biorcy?

Znalezienie czasu na 偶ycie poza firm膮, bo takie te偶 przecie偶 istnieje. R贸wnowaga mi臋dzy 偶yciem rodzinnym a prac膮, to wielkie wyzwanie. Po paru latach, w g膮szczu papierologii, mn贸stwa zada艅, ci臋偶ko te偶 wr贸ci膰 do uczucia pasji, kt贸ra by艂a na pocz膮tku. No i ryzyko, kt贸re mo偶na minimalizowa膰, ale to nie oznacza, 偶e go nie b臋dzie. Mo偶e by膰 nawet tak, 偶e pojawi膮 si臋 problemy, kt贸rych nie przewidzia艂by nikt z bran偶y.

Na przyk艂ad?

Mieli艣my sytuacj臋, w kt贸rej firma transportowa przewo偶膮ca nasze p贸艂produkty warte kilkaset tysi臋cy z艂otych zbankrutowa艂a. Towar by艂 oczywi艣cie ubezpieczony, ale odm贸wiono nam wyp艂aty odszkodowania, bo przecie偶 on ci膮gle by艂 na stanie. Towar nie uleg艂 zniszczeniu. Jednak nie mo偶na by艂o go zabra膰, bo firma by艂a w stanie upad艂o艣ci. Konsultowa艂am si臋 z osobami, kt贸re w bran偶y s膮 ponad 20 lat. Nikt nigdy nie by艂 w takiej sytuacji.

Wi臋cej na www.annabelleminerals.pl

***

Anna Szczerba 鈥 za艂o偶ycielka jednej z pierwszych polskich marek tworz膮cych kosmetyki mineralne 鈥 Annabelle Minerals. Z wykszta艂cenia adwokat. W pi臋膰 lat zbudowa艂a siln膮, pr臋偶nie dzia艂aj膮c膮 na polskim rynku firm臋 kosmetyczn膮. Obecnie poszerza jej zasi臋g o kolejne europejskie kraje. Zwolenniczka holistycznego podej艣cia do 偶ycia. Bliskie jej sercu s膮 zasady cruelty free, fair trade, vege oraz zero waste i w ich duchu stara si臋 tworzy膰 swoje produkty. Nie uznaje w tym zakresie kompromis贸w. Pokaza艂a Polkom, 偶e makija偶 mo偶e nie tylko upi臋ksza膰, ale te偶 piel臋gnowa膰 sk贸r臋. W 偶yciu kieruje si臋 t膮 sam膮 zasad膮, co w tworzeniu kosmetyk贸w 鈥 mniej znaczy wi臋cej.

Joanna Rubin 鈥 blogerka (www.nakawie.pl), autorka ksi膮偶ki 鈥濼warze polskiego biznesu. Rozmowy na kawie鈥, w kt贸rej zamie艣ci艂a 10 humanistycznych wywiad贸w z czo艂owymi tw贸rcami polskiego biznesu. Wsp贸艂organizatorka TEDxPozna艅. Fascynuj膮 j膮 艣wiadomi, m膮drzy liderzy, relacje ucze艅鈥搈istrz i procesy zmian. Podpisuje si臋 pod s艂owami Bren茅 Brown: 鈥濿ra偶liwo艣膰 nie jest oznak膮 s艂abo艣ci. To matka kreatywno艣ci, innowacji i zmian鈥. Zanim zacz臋艂a blogowa膰, blisko 10 lat pracowa艂a w departamentach sprzeda偶y w instytucjach finansowych.