Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Mój pomysł na biznes: Miapka, czyli kurteczki z patentem

Mój pomysł na biznes: Miapka, czyli kurteczki z patentem

Mój pomysł na biznes
Karolina Jędrasiak

 

Jeden z największych koszmarów mojego dzieciństwa nosił nazwę „kombinezon”. Krępował ruchy, utrudniał zabawę, a ja czułam się w nim jak Sigma albo Pi. Ale rodzice byli nieprzejednani – chcesz się bawić na placu zabaw, zakładasz kombinezon. Nie było przebacz. Nie było też alternatywy.

Ta powstała niedawno. Karolina Jędrasiak miała dość ubierania synka w niewygodne kombinezony lub kurteczki, które zawijały się na plecach malucha, więc wymyśliła własną – kurtkę z body. Tak narodziła się marka Miapka Design.

Mama pracująca

Historia firmy sięga 2015 roku. Pani Karolina była na urlopie macierzyńskim i zastanawiała się jak pogodzić bycie mamą z powrotem do pracy. – Na urlopie macierzyńskim zorientowałam się, że powrót do pracy i łączenie roli matki z karierą zawodową może być bardzo trudne. Postanowiłam założyć własny biznes – wspomina. Pomysł już miała. – Miapka Design narodziła się, bo szukałam rozwiązania z pozoru zwyczajnego problemu – ubierania dziecka na spacer oraz odkrytych pleców w trakcie aktywności na dworze. To wtedy wpadłam na pomysł połączenia kurtki dla dziecka z body. Dzięki temu kurteczka nie podciąga się, nie odsłania pleców, niezależnie od tego w jakiej pozycji jest dziecko, dając przy tym pełną swobodę ruchów – tłumaczy.

To nie wszystko – kurteczka rośnie razem z dzieckiem, bo rękawy i krok można regulować. Krój oversize kończy zaś koszmar związany z wciskaniem malucha w ubranie – kurteczkę zakłada się szybko i wygodnie.

Ostatecznym impulsem do działania była zachęta ze strony męża. – Od początku wierzył we mnie i mój produkt. Ja nie byłam przekonana, czy faktycznie na tym rozwiązaniu powinnam budować swoją firmę. Ale po namowach męża postanowiłam podjąć ryzyko – opowiada pani Karolina. I tu trafiła na pierwsze poważne wyzwanie.

Wyróżnić się w tłumie

Przy tej liczbie marek dziecięcych, która funkcjonuje już na rynku, pani Karolina musiała mieć coś, co ją wyróżni. Czy kurteczka z body była dość oryginalnym pomysłem? Po sprawdzeniu oferty innych sklepów, projektantów i producentów okazało się, że do tej pory żadna marka odzieżowa ani w Polsce, ani w Europie takiego rozwiązania nie stworzyła. Szykował się strzał w dziesiątkę.

Ale pani Karolina nie dała się ponieść entuzjazmowi i podjęła pierwszą strategiczną decyzję. – Już wtedy wiedziałam, że zanim rozpocznę produkcję powinnam mój pomysł zastrzec i przekuć to w patent. Przygotowaną dokumentację oraz prototyp kurteczki przekazałam Urzędowi Patentowemu i po kilku miesiącach uzyskałam decyzję pozytywną – wyjaśnia. Miało się wkrótce okazać, że taki patent to nie tylko zabezpieczenie, ale także świetne narzędzie w promocji, marketingu i element, który wyróżniał Miapkę na rynku.

CZYTAJ TAKŻE: MÓJ POMYSŁ NA BIZNES: SŁODKI MUFFIN, CZYLI PRACOWANIA CUKIERNICZA, KTÓRA SPEŁNIA MARZENIA

– W branży dziecięcej największym wyzwaniem jest przebicie się z własnym pomysłem. W moim przypadku opatentowanie pomysłu pomogło mi osiągnąć przewagę konkurencyjną na rynku. Opatentowanie pomysłu wytwarza swoiste know-how, którym marka może się pochwalić przed potencjalnym klientem. Pozwala też skutecznie budować komunikację produktu. Stajemy się unikalni. Umiejętne promowanie swoich produktów poprzez patent wspomaga ich sprzedaż, otwiera wiele inwestycyjnych furtek i pozwala rozwijać markę – wylicza pani Karolina.

Prototypuj i testuj

Kolejna ważna decyzja? Kurteczki miały być szyte z najwyższej jakości materiałów w polskich szwalniach. Tam wędrowały projekty i powstawały pierwsze prototypy. Testował je synek pani Karoliny podczas zabawy i spacerów. Obserwując ubranie „w działaniu” Karolina Jędrasiak wprowadzała zmiany i ulepszenia. Kiedy uznała, że projekt jest dopracowany, podjęła decyzję o produkcji. Taki schemat działania ma do dziś: prototyp, test, produkcja. Wszystkie projekty są jej autorstwa.

Finansowanie i rozwój

Kiedy od pomysłu przechodzi się do realizacji, pojawia się kolejne wyzwanie – jest nim finansowanie projektu. W tym przypadku środki potrzebne były na materiały, prototypy, z czasem produkcję i budowę własnego sklepu internetowego. – Projekt jak do tej pory finansuję z własnych środków, oszczędności. Nie planuję zaciągać kredytu, ale jestem w trakcie składania wniosku o dofinansowanie ze środków UE – wyjaśnia pani Karolina.

W tej chwili firma się rozwija, a Karolina Jędrasiak wprowadziła do oferty kolekcję jesienną, w której nowością są kurteczki z softshellu. Ubrania sprzedaje we własnym sklepie internetowym. Korzysta też z innych kanałów dystrybucji, m.in. platform typu showroom, targów mody, wydarzeń takich jak Slow Fashion, gdzie może osobiście poznać i porozmawiać ze swoimi klientami. Ma także ambitne plany na 2018 rok. – W tym roku stawiałam na umocnienie pozycji marki w Polsce i przygotowanie gruntu do wejścia na rynki zagraniczne. Na początku przyszłego roku planuję odwiedzić kilka targów zagranicznych i rozpocząć eksport do krajów skandynawskich – mówi pani Karolina.

Wielozadaniowość się przydaje

Ryzykowna decyzja o założeniu własnej firmy i realizowaniu nowatorskiego pomysłu opłaciła się. Miapka się rozwija, a pani Karolina spełnia się zarówno jako mama, jak i przedsiębiorczyni. Co pomaga jej w pokonywaniu kolejnych wyzwań związanych z prowadzeniem własnego biznesu? – Bycie wielozadaniowcem to niezwykle przydatna umiejętność. W korporacjach są od tego działy, ale kiedy staramy się rozkręcić własny biznes, trzeba samemu ogarniać dosłownie wszystko. Załatwiać sprawy marketingowe, sprzedażowe, dystrybucyjne, strategiczne. Ciągle obserwuję branżę, szukam tkanin, uczę się jak projektować, jak szyć. Moje życie stało się przez to jeszcze bardziej dynamiczne i pełne wyzwań – wyjaśnia.

Ważna jest dla niej także inspiracja płynąca z historii innych kobiet, które osiągnęły sukces w biznesie. – Podczas m.in. Konferencji Sieci Przedsiębiorczych Kobiet miałam przyjemność wysłuchać kilku wspaniałych wystąpień Pań, których początki nie zapowiadały sukcesu, a finalnie go osiągnęły – wspomina.

Sprawdź rynek, pamiętaj o promocji

Tradycyjnie już pytam, co mogłaby poradzić innym kobietom, które dopiero zaczynają stawiać pierwsze kroki w biznesie. – Polecam przede wszystkim sprawdzić rynek, zanim zaczniemy poważnie inwestować we własny biznes. Wcześniejsza głęboka analiza może nas uchronić przed popełnieniem niepotrzebnych błędów. Należy uzbroić się w wytrwałość, konsekwencję w działaniu i cierpliwość. Myślę, że od początku warto ustalić strategię działania, jak, gdzie i komu chcemy sprzedać swój produkt/usługę – radzi. I dodaje – Każda młoda marka powinna zainwestować w pozycjonowanie sklepu, działania PR połączone ze współpracą z influencerami (to obecnie bardzo silna grupa, która drogą rekomendacji poszerza grono odbiorców) oraz w obecność na targach czy festiwalach, na których pokazuje się nowe kolekcje.

Czy sama jest już gotowa, by o swojej firmie powiedzieć, że to sukces? – Miapka Design jest moim sukcesem. Marką, którą sama od początku do końca wykreowałam, i która staje się coraz bardziej popularna. Odnalazłam swoją ścieżkę kariery i jestem z tego bardzo dumna – mówi zdecydowanie.

Więcej na www.miapka.pl

***

Chciałabyś opowiedzieć nam o swojej firmie i podzielić się doświadczeniem z jej tworzenia? Jesteś gotowa podzielić się tym, jak radziłaś sobie z wyzwaniami i zainspirować inne kobiety do działania? Opisz krótko historię swojej firmy i wyślij ją na adres: redakcja@sukcespisanyszminka.pl

Najciekawsze przykłady przedstawimy w cyklu “Mój pomysł na biznes”!

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!